Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-03-26 / 13. szám

98 több társulat közötti megosztása miatt, ma megfosztva vagyunk. Hogy a csoportosítás keresztülvitelénél az államosítás csak a domináló forgalmi irányokra terjesztendő ki, ebben elvileg egyetértünk Boross és Ivánka urakkal, de miután a csoporto­sítás egyik czélját az állambiztosítási teher csökkentése is képezi: a gyakorlatban alig lesz szorosan megtartható az említett elv, hanem szükségképen bevonandók a csoportosítás , illetőleg az államosítás keretébe mindazon vasutak, melyek az állami bizto­sításból tengődvén, a közel­jövőben felvirágzásra számot nem tarthatnak, mert ha csak a jelentékeny összeget képviselő külön igazgatási költségek egy részét takarítjuk is meg, már ez­által is kevesbítjük az állam terheit. Egyébként, ha e fiscális szempont nem is lebegne szemünk előtt, még akkor sem lenne elkerülhető az állami biztosítást élvező vasutak egy részének államosítása vagy legalább ü­zleteknek állami kezelésbe vétele, mert e vasutak legnagyobb részben a főbb forgalmi irányokba beleesnek.­­ Az államosítástól még Ivánka úr azon állítása sem riaszthat vissza, mintha az állami kezelés drágább volna, mint a társulati, mert ha az állami biztosítást igénybe vevő vasutaink kezelési költségeit a m. k. államvasutak kezelési költsé­geivel összehasonlítjuk, azon meggyőződésre jutunk, hogy nálunk az állam olcsóbban kezel, mint a magántársulatok.­­ Az olcsóbb vagy drágább kezelés egyébként alárendelt jelentőségű, a főczélt egyrészt a forgalomnak a fővárosban való összpontosítása s másrészt az ország érde­keivel ellentétes forgalmi politikát űző két magán­társulat korlátlan uralmának megtörése kell, hogy képezze! E czélok elérésére meggyőződésünk szerint csak a nagyobb mérvű államosítás nyújt biztos eszközt, csak üdvözölhetjük tehát a kormányt, ha ezen eszközt alkalmazásba venni szándékozik. Legmagasb elismerés: a császári és Apostoli királyi Felsége, folyó évi márczius hó 11-én kelt legfelsőbb elhatározásá­val legk. megengedni méltóztatott, hogy a párisi világkiállítás­ban részt vett magyarországi vasutak együttes kiállítóinak, a kiállítás körül szerzett érdemeikért,­ a legmagasb elismerés nyilváníttassék. A szegedi árvíz alkalmával a menekültek szállítása körül az osztrák államvasúttársulat igazgatósága és közegei oly önfel­áldozó buzgalommal jártak el, mikép a legnagyobb elismerést érdemelték ki. A társulat az árvíz következtében maga is igen nagy károkat szenvedett, mintegy 8-8 kilométernyi vonalszaka­szát borítván el víz. A forgalom az elborított szakaszon még ma is szünetel, meg vannak azonban téve az intézkedések arra nézve, hogy a vízár apadásával a közlekedés azonnal helyreállíttassék. Ha csak azon összeget vesszük számba, mely a pályatest helyre­állítására fog szükségeltetni, a társulat legalább is 200.000 frt kárt szenvedene. A forgalom megszakítása által elmaradt haszon bizonyára még jelentékenyebb összeget fog képviselni. Az első erdélyi vasút igazgatósága értesülésünk szerint csakugyan megkötötte az építési vállalattal a kiegyezési szer­ződést, mely szerint a 3.586,212 forint és annak 1871-től folyó kamatai helyett az építési vállalat 800,000 forinttal megelégedett; ez összegből 100,000 forint 8 nap alatt, a hátralevő összeg pedig négy részletben lesz félévenként lefizetendő. E szerint körülbelül 22%-ával elégednék meg az építési vállalat az eredetileg követelt összegnek, sőt az intercalaris kamatok be­számítása mellett alig 15°/o-ával. Ez jellemzi ugyan az építési vállalat követelésének realitását, más oldalról azonban ismételve hangsúlyoznunk kell, hogy szerintünk az építési fővállalat részére megszavazandó kárpótlás csakis a részvényesek kamatélvezetének leszállítása útján leend fedezhető. A pénzbeszerzésről valószínűleg nem is fog más úton gondoskodni az igazgató tanács, melynek ily módon saját tényéért teljesen el kell vállalni a felelősséget a részvényesekkel szemben is. Vasutaink egészségügyi szolgálata. A m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség által hazai vasutaink egészségügyi szol­gálatáról összeállított táblázatos kimutatás alapján a következő érdekes adatokat közölhetjük : A m. kir. államvasutak hálózata a határőrvidéki eperjes-tarnówi és báttaszék-dombóvár-zákányi (duna-drávai) vasutakkal 58 orvosi szakaszra van felosztva, s minden egyes szakasz külön pályaorvos kezelése alatt áll. Állandó mentő­szekrények száma: 17; hordozható mentőszekrények száma : 56 ; hordágyak száma: 46. Az osztrák államvasút h­álózata 44 orvosi sza­kaszból áll ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Az állandó mentőszekrények száma: 36 ; hordozható mentőszekrények száma: 44; hordágyak száma: 66. A cs. kir. déli vasút hálózata 25 pályaorvos keze­lése alatt ugyanannyi orvosi szakaszt számlál. Az állandó mentő­szekrények száma: 10; hordozható mentőszekrények száma : 19; hordágyak száma: 16. A tiszavidéki vasút hálózata 21 orvosi szakaszra van felosztva, ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentőszekrények száma: 15; hordozható mentőszekrények száma: 21; hordágyak száma: 5. A hordozható mentőszekrényeknél mindenütt egy-egy hordágy is van és pedig 7 db. azokból (Reis-féle hordozó és mentő­készülék) a mentőszekrény és hord­ágy együtt egy egészet képez, míg 14 hordozható mentő­szekrénynél a hordágy külön van. A kü­lön kimutatott 5 hord­ágy úgynevezett állandó hordágy. Az első erdélyi vasúton 8 orvosi szakasz van ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentőszekrények szám­a: 4; hordozható mentőszekrények száma: 9; hordágyak száma: 13. Az alföld-fiumei vasút 12 pályaorvos kezelése alatt ugyanannyi orvosi szakaszra van felosztva. Az állandó mentő­szekrények száma: 4; a hordozható mentőszekrények száma: 8; a hordágyak száma : 10. Az együttes kezelés alatt álló p­é­c­s-b­arcsi és mohács­pécsi vasutak 4 pályaorvos kezelése alatt ugyanannyi orvosi szakaszra vannak felosztva. Állandó mentőszekrények száma : 2 ; hordozható mentőszekrények száma: 5; hordágyak száma: 5. A kas­s­a-o­d­er­be­r­gi vasut 11 orvosi szakaszra van felosztva ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentő­szekrények száma 6; hordozható mentőszekrények száma: 12 hordágyak száma: 5. A m. északkeleti vasút 19 pályaorvos kezelése alatt ugyanannyi orvosi szakaszt számlál. Állandó mentőszekrények száma: 7; hordozható mentőszekrények száma: 25; a hord­ágyak száma: 32. Az arad-temesvári vasut 2 orvosi szakaszra van felosztva ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentő­szekrények száma: 1 ; hordozható mentőszekrények száma: 2. A m. nyugati vasut 12 pályaorvos kezelése alatt ugyanannyi orvosi szakaszt számlál. Állandó mentőszekrények száma : 5 ; hordozható mentőszekrények száma : 9 ; hordágyak száma: 9. E. m.­gácsországi vasút 4 orvosi szakaszra van fel­osztva, ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentő­szekrények száma: 1; hordozható mentőszekrények száma : 2 ; hordágyak száma: 2. A vágvölgyi vasut 7 orvosi szakaszból áll, ugyan­annyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentőszekrények száma: 5; hordozható mentőszekrények száma: 4; hordágyak száma 2. A gy­ő­r-s­o­p­r­o­n-e­b­e­n­fu­r­t­h­i vasut 4 pályaorvos kezelése alatt ugyanannyi orvosi szakaszra van felosztva. Állandó mentőszekrények száma: 1; hordozható mentőszekré­nyek száma: 4; hordágyak száma: 2. Az a­r­a­d-k­ő­r­ö­s v­e­l­gy­i­vasúton 4 orvosi szakasz van, ugyanannyi pályaorvos kezelése alatt. Állandó mentőszekrény : nincs; a hordozható mentőszekrények száma: 2; hordágyak száma­: 1. Összefoglalva a fennebb közölt adatokat, az összes magyarországi pályáknál alkalmazva van: 235 pálya­orvos, s ezeken kívül a központban egy-egy főorvos. A pálya­orvosokat kizárólag a betegsegélyző-egyletek fizetik, s a társu­latok csupán a központi főorvosok díjazásához járulnak hozzá. Az állandó mentőszekrények száma : 114; hordozható mentő­szekrények száma: 222; a hordágyak száma 214. A közölt adatok elég bizonyítékot szolgáltatnak vasutaink egészségügyi szolgálatának megfelelő berendezéséről. Zombor-apitini vasút. A Zombor és Apatin között évek óta tervezett lóvonatú vasút kiépítése végre közel és biztos kilátásban áll. Értesülésünk szerint ugyanis De Pottere Jakab ny. m. k. honvéd-őrnagy már benyújtotta a közmunka és köz­lekedési m. k. ministeriumhoz a vasut általános terveit és az engedélyokmány tervezetét, melyek alapján vele az engedélye­zési tárgyalások rövid idő alatt meg fognak kezdetni. Igen kívánatos, hogy e fontos helyi érdekű vasút mielőbb létrejöjjön s reménylendük is kell, hogy főleg az érdekelt két város és vidéke lehetőleg támogatni fogják az engedélyest. A magyar északnyugoti vasut. Azon törvényjavaslattal, melyet a magyar észak-nyugoti vasut kiépítésére vonatkozó 1870. évi XLI. törvényczikknek hatályon kivül helyezése tárgyában nyújtott be a pénzügymi­nister, a magyar vasútépítési aera első korszakának emlékei keresbednek. Még egy pár függő rendezési kérdés megoldása.

Next