Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-12-03 / 83. szám

A kisegítő személyzet ugyanazon illetményeket élvezi, melyek a helyettesített állásával járnak. A fentebb említett mellékilletményeken kívül részesül még a vonat- és mozdonykísérő személyzet r­u­h­á­z­a­t­b­a­n is, és utóbbi a tüzelő és kenőszer megtakarítási jutal­makban. A ruházat, mint természetbeni szolgálmány tekintetében csak azt jegyezzük meg, hogy a mozdonyvezetők leginkább csak téli ruhát kapnak, a futok pedig rendesen semmit, vagy olykor egy-egy szűrt és sapkát; a vonatkísérő személyzet teljes egyenruhán kívül szűrt vagy bundát is kap. A ruházat­­ vagy több évi használatra adatik ki, mely tekintetben bizo­nyos határozmányok állíttatnak fel. A mozdonykisérő személyzet tüzelő és kenőszer megtaka­rítási jutalmaira ez­úttal nem kívánunk tüzetesen kiterjesz­kedni, a­mennyiben fentartjuk magunknak e kérdésre, adandó alkalommal esetleg visszatérhetni, — csak azt említjük meg, hogy úgy a tüzelőszernél mint a kenőszernél bizonyos fogyasztási szabványegység állapíttatik meg, a­mely­hez képest elért megtakarításokból a megtakarított anyag érté­kének bizonyos százaléka (10— 25 °/c) szolgáltatik ki jutalma­zásul. A fogyasztási szabvány rendesen úgy állíttatik fel, hogy a szorgalmas mozdonyvezető havonkint átlag 30—35 frt, a fűtő 20—25 frt jutalmazást élvezhessen. A zsidókérdés a közlekedési bizottságban az utakról szóló törvényjavaslat 36. §-ánál vettetett fel, mely a vámok bérbe­adásáról szól. E §. tárgyalása alkalmával ugyanis György Endre felhívta a bizottság és kormány figyelmét az 1630: 15., az 1649: 79., az 1647: 91. és az 1723: 15. törvényczikkek ren­delkezéseire, melyek szerint „atyáink bölcsessége" neveze­tesen az 1647: 91. törvényczikkben kimondja, magyar hű fordításban, hogy „a vámok bérlésétől a zsidók, mint az ország jogaira nem képesek, hűtlenek és lelkiismerettel nem bírók, mielőbb elmozdittassanak", kimondatik az 1649: 79. t. cz.-ben, hogy az alispánok az oly helyiséget, a hol zsidó­vámbérlő találtatik, elfoglalják; sőt az 1723: 15. t. cz. értel­mében, „mig a zsidók bármely vámoktól el nem mozdittatnának, addig az oly helyen senki vámot fizetni ne tartozzék." Ez alapokon kérdé, ha váljon az 1867. emancipationális törvény abrogálja-e e törvényeket, s ha nem, nem volna-e szükséges e tekintetben provisiót tenni ? Beható vita után a bizottság többsége azt vélte, hogy az összes polgári és politikai jogok egyenlősége megadatván az emancipatió szellemében a zsidók­nak, külön intézkedés szüksége nem forog fenn; különben is a gyakorlat igazolja, hogy azon törvények szigorúan még az 1867-iki törvény létrejötte előtt sem kezeltettek. Az utvámok kérdése, úgy látszik, el van döntve. A közle­kedési bizottság többsége elvetette, s miután a pénzügyminister e forrásból már az 1880. csonka évre is 500,000 frtot praeli­minált, ez összegnek más módon való fedezéséről is gondos­kodni kell. Mi elvileg nem volnánk ugyan ellenségei annak, hogy a határszéleken, de csakis ott, vámok állíttassanak fel, kölcsönt kölcsönnel fizetvén osztrák szomszédainknak, azonban oly fax és tágkörű felhatalmazás, mint a javaslatban foglaltatik, csakugyan túlságos sok, indokolatlan és el nem fogadható. A bizottság kisebbsége részéről Ivánka Imre különvéleményt jelentett be, s így a kérdés a plénum elé fog kerülni; mi azonban erősen hiszszük, hogy a többség helyeselni fogja a bizottsági többség határozatát. A budapest-szabadka-újvidéki vasút kiépítésének biztosí­tása czéljából Szabadka város törvényhatósága november havi közgyűlésében azon esetre, ha a vasut Szabadkának vezettetik, a város részéről, fölajánl 3.000.000 téglát, kisajátítja a 6'/a mérd­föld hosszban szükséges telkeket; azon esetre pedig, ha a ma­gyar állam maga fogja — magán társulatok kizárásával — a vasutat kiépíteni, még 50,000 frt készpénzt is adand. Elhatá­roztatott egyúttal, hogy egy monstre­ deputátió küldessék az egyes ministerekhez, mely küldöttség folyó hó 4­ vagy 5-én fog Budapestre érkezni és a polgármester vezetése alatt, 100 tagból álland. A műszaki tanács felállítása iránt tudvalevőleg báró Bánhidy Béla interpellácziót intézett a közmunka és közleke­dési ministerhez. Ezen interpelláczióra igenlő válasz fog adatni a kormány részéről, s így remélhető, hogy az intézmény leg­közelebb életbe fog lépni. Lesz még alkalmunk nézeteinket elmondani e fontos ügyről. Ez alkalommal csak azt akarjuk hangsúlyozni, hogy a műszaki tanács felállítása a mi nézetünk szerint csak két feltétel alatt felelhet meg azon reményeknek, melyek hozzá köttetnek. Az egyik feltétel, a­mit az ország pénzügyi viszonyai feltétlenül megkívánnak, hogy lehetőleg olcsó legyen, s így a tagok állandó fizetése lehetőleg kerültes­sék ki. A másik feltétel az, hogy a műszaki ügyek kezelése rendesen is, tehát nemcsak a legfelsőbb fokon különíttessék el a ministérium administratív agendáitól, s így az ez irányban fennforgó örökös kellemetlenségek egyszer valahára gyökeresen megoldassanak. E két feltétel mellett mi csak üdvös eredménye­ket várhatunk ez oly rég sürgetett intézmény életbe léptétől. A „Dunaszabályozás"* a képviselőházban. A képviselőház folyó hó 1-én tartott ülésében Péchy Tamás közmunka és közlekedési miniszer válaszolt Királyi Pál interpellácziójára a budapesti Duna rész szabályozása tárgyában. E válasz­szal kapcsolatban a közlekedési miniszer nagy figyelemmel hall­gatott beszédében megismertette a képviselőházzal a Dunasza­bályozás történelmét József nádor idejétől kezdve a mai napig, s az ügynek mai állását. A tárgy fontosságánál fogva egész terjedelmében közöljük a közlekedési miniszer beszédét, valamint Királyi Pálnak viszonválaszát. Péchy Tamás közlekedési miniszer beszéde így hangzik : T. hát! Királyi Pál képviselő úr interpellácziót intézett hozzám a budapesti Dunarész szabályozása tárgyában. Mielőtt azonban az ezen interpellác­ióban feltett kérdésekre válaszolnék, kérem a t. házat, méltóztassék nekem megengedni azt, hogy az itteni Dunaszabályozás körüli eljárásnak történelmi képet nyújtsam, a­mennyiben úgy látom, hogy a nagy­közönség már régen elfelejtette, miképen létesült itt a Dunaszabályozás, hogyan, mikor, kik által és ki által, mily mértékben vizetett az keresztül, és ennek folytán a dolog inkább subjektív, mint objektív oldalról bírál­tatik meg. Nem azért teszem ezt, te­hát, mintha a felelősséget elődeimre akarnám hárítani, mert hisz az általam előadandókból méltóztatnak majd megítélni azt, hogy ezen urak a maguk idejében minő alapossággal és minő meggondoltsággal jártak el, hanem teszem ezt azért, mert mint mon­dom, óhajtandó, hogy e kérdés objektíve bíráltassék meg s másrészről, mert nagyon óhajtandónak vélem, hogy ez a kérdés egészen országos fon­tosságúnak és olyannak tekintessék, a­mely semmiféle pártnak magán­tulajdona nem lehet, mert mindnyájunkat egyaránt érdekel. Tagadom még azt is, hogy ez csupán a fővárost érdeklő kérdés volna; ez Magyarország minden kunyhóját egyaránt érdekli, mert nehezen van hely, a­mely nem lenne anyagi és szellemi tekintetben a fővárossal oly szoros összeköttetésben, hogy ennek netalán a veszélyes csapását meg ne éreznék bárhol is. Ezek után te­hát, átmegyek a dolog történelmi részére. A fővárosi Dunaszabályozásnak előkészítését még boldogult József félig nádor kezdte meg. Már akkor az úgynevezett dunai mappatiót állította össze, melynek feladata volt: adatokat keresni arra nézve, hogy mikép lehessen a fővárost biztosítani minden viz­elemi csapás ellen és a­mi azzal szoros összefüggésben áll, a főváros kereskedelmének főemeltyűjét, a Dunafolyamra tenni, hogy az minden időben hajózható legyen. Ezen dunai mappatió — a mint elne­veztetett — tömérdek anyagot tartalmazott, úgy hogy már 1838-ban, midőn itt a katastroph­a megtörtént, és Pest városa oly bor­zasztó kárt szenvedett: mindjárt az akkori adatok következtében tudták megállapítani azt, hogy itt tulaj­donkép mi volt a veszély oka és természetesen nagy városokban azt is, miként lehetne hason veszélyeknek elejét venni. Már akkor kijelentették az akkori szakértők, hogy az itteni Dunának a legfőbb baja az, hogy míg a Duna Pest városánál és Pesten felül rendkívül szép mederrel bír, de talán néhol nem elég szélességűvel, addig mindjárt Pest alatt, az u. n. kopaszi zátonynál még hányszor annyira elszélesedvén, elveszti a maga sebességét, és így nem lévén képes az addig vitt jeget tovább és ugyanazon gyor­sasággal és erővel vinni, annak lerakása torlaszokat képez és tulaj­donképen ezek azok, a­melyek Pest városára veszélyesek lehetnek. E szerint már akkor állították fel azon elvet, hogy Budapest fővárosá­nál nem attól kell félni, hogy a vízbőség okozna áradást Budapesten, hanem attól, hogy a jégdugulások veszélyeztethetik Budapest biz­tonságát. Ezen akkor kimondott elv szerint igyekeztek már akkor is valami szabályozást létesíteni. Ámbár azonban az országgyűlés is foglalkozott ezzel a kérdéssel, ámbár országos bizottságok is küldet­tek ki és azon bizottságok tömérdek anyagot dolgoztak fel, mind­azáltal egész az 1870. évig e tekintetben tényleg semmi sem történt. Nem történt pedig részben azért, mert némileg elvi differenciák is forogtak fenn az országban arra nézve, hogy az ország tegyen-e e tekintetben valamit, vagy pedig maga a főváros tegye-e meg a szük­séges intézkedéseket. De más részről egy igen lényegtelennek látszó vitatkozás is hátráltatta a dolgokat, a­mennyiben a mérnököknek egy része sarkantyúk felállítása által, másik része pedig a part men­tén levő párhuzamos művek által akarta létesíteni a szabályozást. És ebből éles discussió támadt, a­melynek eredménye az volt, hogy magának az ügynek kivitele elmaradt. Az előkészületek folytak és 1845-ben az akkori helytartótanács igyekezett Pest városát rávenni, sőt részben némi tekintetben pressiót is gyakorolt rá, hogy az ország közvéleménye, de a helytartótanács nézete szerint is tulajdon­képen a fővárost illetvén ezen teher, maga a főváros csináltassa meg a szabályozást. Ez természetesen újabb huza­vonát okozott s a dolog oda ment ki, a­hova természete szerint kimennie kellett, hogy a

Next