Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-11-21 / 78. szám

78. szám. Budapest, 1879. November 21. Tizedik évfolyam. Vasuti és közlekedési közlöny. Előfizetési dij: Szerkesztési iroda. Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. Kiadó-hivatal: » n » „ félévre 6 „ V., Zoltán-utcza 1«. mx. I. emel. Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok Zoltán-utca» 18. mx. I. emelé­t ára 20 kr.­­ TARTALOM : Észrevételek az anyagszerkezelés köréből. — A szállítási adóról szóló törvényjavaslat a képviselőház pénzügyi bizottságában. — A másodrendű vasutakra vonat­kozó törvényjavaslat tárgyalása az osztrák birodalmi tanács vasuti bizottságában. — A budapesti közúti vaspályán gőzmozdonyokkal tett kisérletek. — A kül­földi szakértőknek a budapesti Dunaszabályozásra vonatkozó véleménye folyt­án készülő ad­­ó. — Angol-India vasutai. Vörös Lászlótól. (Folytatás.) —Különfélék. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Észrevételek az anyagszerkezelés köréből. (­Szt.) A vasuti üzletre beszerzett anyagszerek beszerzésénél és azok kezelésénél követendő számadási eljárásra nézve, a felsőbb helyen jóváhagyott számlázási rendszerhez csatolt „álta­lános megjegyzések" 2-ik pontja a következő határozatokat tartalmazza: a) „A vasúti üzletre beszerzett anyagok szállításáért, ha nem egész vonatokat kívánnak, a saját pályán nem számíttat­nak fel költségek." b) „A többi szállítási költségek, valamint mindazon költ­ségek, melyek a beszerzett anyagszerek körül felmerülnek, az illető anyagszerek beszerzési árához csatolandók." c) „Az üzletre nézve használhatlanná vált anyagszerek az egyes szolgálati osztályok által a valószínűleg várható eladási áron átszámíttatnak az általános anyagszerszámlára, a­mely ezen anyagszerek kiszolgáltatása, s az ócska anyagszerek eladása által mentetik fel a megterhelés alól." d) „A mutatkozó feleslegek és hiányok — a­mennyiben nem sikkasztásból eredtek — az egyes szolgálati osztályoknak javára vagy terhére h­atnak." e) „Az anyagszerek elszállítási költségei az anyagszer­kezelés szertáraihoz és lakhelyeihez, valamint az anyagszertári kezelőség által az egyes fogyasztási osztályokhoz küldendő anyagszerek felrakási költségei az anyagszerkezelőség által viseltetnek." Legyen szabad a fentebbi pontokra megjegyzéseket téve, néhány oly kérdést is megemlítenünk, melyeknek kölcsönös megbeszélésével tisztába hozandónak véljü­k a különféle fel­fogásokból esetleg bekövetkezhető nézeteltéréseket. A szokásban levő eljárás szerint a beszerzett anyagok bizonyos egységárakkal vétetnek számba, s értékükkel ezek alapján kerülnek felhasználáskor az üzleti fejezetek és czikkekre. Az év végén mutatkozó állomány szintén az egységárak alapján számíttatik ki s a­mennyiben a beszerzési árakhoz képest árkülönbség merülne fel, e különbözet szinte az üzletre vitetik át, még pedig rendesen a felhasznált anyagszerek értéke ará­nyában megosztva. Mondottakból világos először, hogy nem közömbös az egységáraknak mi módoni felvétele, s másodszor, hogy az egység­árak gyakoribb helyesbítése által eleje vehető az év végére maradó nagyobb különbözeteknek. Első pontra nézve a fentebb idézett (b) pont nyújt fel­világosítást, de még világosabb a magyar kir. államvasutak számlázási rendszerében foglalt magyarázat, mely említett pontot így értelmezi: „Minden egyéb szállítási költség, mely valamely újonnan beszerzett anyagszer közül az első ren­deltetési helyen való átvételnek befej­ezé­sé­ig — tehát beleértve az első lerakódást is — fel­merül: az illető anyagszer beszerzési árához vetendő." E szerint tehát a beszerzési ár, a vám és egyéb költségek, és az illető anyagszernek az átvételi állomásig fel­merült szállítási és lerakási díja együtt veendők az egység­árnak alapjául. Természetes dolog, hogy a beszerzési ár az egységárral közel vagy azzal épen egyenlő lesz, ha az anyagszemnek ára az átvételi állomásra helyt (loco) köttetik ki. Az egységár felvétele iránt tehát kétségünk többé nem lehet, mert az elől idézett (a) pontban foglalt további szállítási költségek már nem alterálják az egységárt, a­mennyiben azok közvetlenül az illető szolgálati ágnak terhére kerülnek , egyéb kezelési költségek pedig az (e) pont szerint az anyagszer­kezelőség által viseltetnek. A­mi az egységárnak gyakori helyesbítését illeti, ennek szükségességét könnyű bebizonyítani. A kereskedelmi törvény szerint az anyagok az év végén tényleges (kereskedelmi) értékükkel lennének számba veendők. Ezen kívánság vasúti üzleteknél, különösen garantírozott vas­utaknál, in praxi csak úgy vihető keresztül, ha az egységárak lehetőleg sokszor, pl. negyedévenként helyesbíttetnek, mely eset­ben az év végén számba veendő egységárak szükségképen közel egyenlők vagy épen egyenlők lesznek a tényleges keres­kedelmi árakkal. Ellenkező esetben oly lényeges árkülönbségek merülhet­nének fel, melyek az üzleti eredményeket a valóságtól eltérő színben tüntethetnék elő. A kereskedelmi törvényt nem lehet tehát szó szerint követni.­­ Világos ez azért is, mert a kereskedelmi törvény szószerinti követése megkövetelné, hogy minden állomáson más-más értékkel vétessenek fel az egynemű anyagok is, mely álláspont ámbár elvben (t. i. az egyes szállítási költségek figyelembevételével) helyes, régen meghaladottnak tekinthető. Szükségesnek véljük e helyt kiemelni, hogy az egység­árak gyakori szabályozása csak azon esetben fog a kívánt czélra vezetni, ha az egyes anyagszerekből csak annyi készlet szereztetik be, a­mely készlet a bevett szokás szerinti három havi fogyasztás fedezésére elegendő. Évekre terjedő beszerzések, különösen ha rom­lásnak vagy apadásnak alávetett tárgyakról (pl. faneműekről, olajról stb.) van szó, megrovást érdemelnek még akkor is, ha pillanatnyilag pénzügyi előnyökkel is kecsegtetnek. A beszerzett anyagoknál követendő eljáráshoz hasonló eljárás követendő általában véve az üzlettől visszanyert hasz­nálható vagy nem használható régi anyagokra nézve is, csak­hogy itt az egységár megállapításánál, a­mint ezt az elől fel­sorolt (c) pont világosan előírja — a valószínűleg vár­ható eladási ár veendő alapul, mert az illető anyag fel nem használhatása esetén eladás alá kerü­l. Miután itt azon lehetőséggel állunk szemközt, hogy a fel­vett egységár esetleg az eladásnál el nem éretik, igen óvakodni kell az egységárak felcsigázásától, — ámbár a felmerült külön­bözetek a (d) pont szerint az üzletre valók — óvakodni kell pedig azért, mert ez által a valóságtól eltérő üzleteredmények tüntethetnek ki, mi különösen akkor érdemel megrovást, ha egy ily túlságos árral számba vett, régi anyagszer néhány évig heverne, s egészen vagy nagyrészt elértéktelenednék. Mondottakból kitűnik az is, hogy igen helyes és észszerű az anyagszerek beszerzési illetve egységi árait a további kezelési s egyéb költségektől függet­lenekké tenni. A czikkünk élén foglalt (a) pont szerint a vasutak saját vonalaikon a saját czélra beszerzett anyagszerek szállításáért díjakat csak az esetben számítanak fel, ha az illető szállítmány külön vonatot kíván. Ez eljárást egészben véve helyesnek tartjuk, mert aprócseprő szállítmányok a vasútnak több költ­séget alig okoznak, míg azok önkezelési díjainak felszámítása és ellenőrzése oly költségeket okozna, melyeket sehogy sem lehetne indokolva találni. Nézetünk szerint indokolt volna az is, ha e­g­é­s­z kocsirakatokat képező saját szállítmányok is számba vétetnének, még­pedig az egész vonatoknál követett mód sze­rint bizonyos önköltségi díj mellett. A (d) pont szerint a sikkasztásból eredő hiányok elvben

Next