Vasuti és Közlekedési Közlöny, 10. évf. (1879)

1879-12-03 / 83. szám

83. szám. Budapest, 1879. Deczember 3. Tizedik évfolyam. Szerkesztési iroda: V., Zoltán­­ utcza 19. MZ. 1. emel. Előfizetési dij:­­ Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt.I­g­n „ félévre 6 „­­ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok I ára 20 kr. Vasuti és közlekedési közlöny. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM: A vonat- és mozdony-kisérő személyzet ínellékilletményeiröl. — A zsidókérdés .-v közlekedési bizottságban. — Az útvámok kérdése. — A budapest-szabadka-ujvidéki vasut kiépítésének biztosítása. — Műszaki tanács felállítása. — A „Dunaszabályozás" a képviselőházban. — Több porosz magánvasutnak az állam általi megvételére vonatkozó törvényjavaslat indokolása. — Személyi Hirek. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. Kiadó­hivatal: V., Zoltán-utcza 19. MZ. I. emel. Előfizetési felhívás „Vasuti és közlekedési közlöny 18 Tiz év, egy egész decennium, fekszik e lap háta mellett. E tiz év — magyar szaklapnál nem minden­napi élettartam — igazolja, hogy szükséget pótol az. Egy éve, hogy a jelen szerkesztőség vette át, ígértük, hogy igyekezetünk az lesz: a hazai közgazda­ságnak véréből való vérévé, csontjából való csontjává tenni a hazai közlekedésügyet, nyelvére, eljárására és érdekeire nézve egyaránt. Hogy ez ígéretünket meny­nyire tartottuk meg, azt megítélni nem a mi dolgunk. Azóta lapunk nagy változáson ment át. Most az összes hazai vasutaknak hivatalos közlönye, a­melyben tétetnek közzé kizárólag a refakeziók, most hetenként háromszor jelenik meg, és a szer­kesztőség részéről minden el van követve, hogy a kor színvonalán álló szaklap adassék a magyar közönség kezeibe. Ezek alapján kérjük a közönség szíves támogatá­sát jövőre is. Lapunk hetenkint háromszor jelenik meg, jelen alakjában, jövőre is, és előfizetési ára is marad a jelenlegi: egész évre 12 frt, félévre (2 frt. ) Az elő­fizetési pénzek legczélszerűbben postai utalványnyal küldethetnek be, kiadó-hivatalunkhoz Budapest, V., Zoltán­utcza 12. sz., I. emelet. Budapest, 1879. deczember 1. A „Vasuti és közlekedési közlöny" szerkesztősége és kiadó-hivatala. A vonat- és mozdony-kisérő személyzet mellék­illetményeiről. (Q.—) Ismeretes dolog, hogy a vonatkísérő és mozdony­kísérő személyzet (elsőkhöz tartoznak: a vonatvezető kalauzok, a kezelő kalauzok, a vizsgáló kalauzok, és a dörzsfékezők; utóbbiakhoz: a mozdonyvezetők és a fű­tők), tekintettel annak az idő minden viszontagságainak kitett szolgálatára, rendes fizetésén és lakpénzén kívül, tényleges szolgálata alatt az úgy­nevezett kilométer- és óra­pénzeket élvezi. Ezen kilométer- és órapénzek kiszabása minden vasútnál más-más alapon állíttatik fel, de valamennyi kiszabás meg­egyezik abban, hogy a következő szempontokat veszi figyelembe: 1. A személyzet szolgálati minőségét 2. Az egyes vonatok faját, illetve a szolgálmány külön­féleségét. 3. A vasútvonal minőségét és 4. Esetleg az évszakot, ad 1. E tekintetben általában véve irányadó, hogy a mozdonykisérő személyzetnek nagyobb illetmények Adatnak, mint a vonatkisérő személyzetnek, mert első a mozdony ellátása folytán súlyosabb szolgálatot végez. ad 2. A szolgálmányokat véve, kilométerpénz jár a gyors­személy-, vegyes- és tehervonatok után, továbbá az üres és hideg­ mozdony-meneteknél, órapénz a munkásvonatoknál és hatoló-meneteknél, továbbá a tartalékszolgálatnál. ad 3. Itt megkülönböztethető a hegyi és völgyi vonal. A megkülönböztetés azonban nem bir fontossággal, ha a hegyi vonal viszonya a völgyi pályához igen jelentéktelen s így számbavételt nem érdemel. ad 4. Az évszak megkülönböztetése „téli és nyári hónapok-­ czime alatt (értve a téli hónapok alatt az október —márcziusig, nyári hónapok alatt az áprilistól—szeptemberig eső időt), viszo­nyaink mellett igen csekély fontosságú, a­mennyiben a meg­különböztetés szüksége az­által elesik, ha egész évre bizonyos átlagtételek vétetnek fel. Nincs szándékunkban a különféle szabványokat idézni, de tekintettel arra, hogy az egyöntetűség e téren is kívánatosnak mutatkozik, megkísértettünk egy közös szabványt felállítani, megjegyezvén arra nézve, hogy a beállított egységtételeket saját belátásunk szerint vettük fel, azok tehát esetleg nem fog­nak mindenben a jelenleg érvényben álló szabványoknak meg­felelni. A vonat- és mozdony­kísérő személyzet óra- és kilométer pénzes szabványának tervezete: A személyzet minősége Mozdonyvezető. „ fűtő... Mozdonyvezető. „ fűtő.. . Vonatvezető . . Kezelő kalauz . Vizsgáló „ Dörzsfékező ... Vonatoknál Menetnél 1 óra után •3 S­g 3 bc o . o o sd l p2S s - a o. é. krajczárokban 1.25 0.80 1.00 0.70 0.60 0.60 0.50 0.50 H­egyi pályán 1.8011.8011.25 10.70 18.00 10.00 1.30|1.30 1 0.80­ 0.70 1 5.00 7.00 V­ölgyi pályán 1.30 1.00 0.90 0.90 0.65 0.60 1.30 1.00 1.20 0.70 1.00 0.70 0.70 0.70 8.00 9.00 5.00 6.00 7.00 — 6.00 — Tartalékszolgálatnál kap a mozdonyvezető óránként. ... 6 krt. „ fűtő „ ... 4 » Szolgálatnélküli utazásoknál: azon kilométer­pénz fele jár, mely a szolgálatnélküli utazásra (Regiefahrt) használt vonatnemre ki van szabva. * * •* A vonat- és mozdony-kísérő személyzet mellékilletményei­hez tartoznak továbbá az éjjelezési vagy hálópénzek is . Ezek akkor járnak, ha a személyzet az állomáson kivü­l kénytelen meghalni, a­mennyiben az illető állomáson laktanya nincs, vagy ebben hely nem akad. Az éjjelezési vagy hálópénzek következők szoktak lenni: mozdonyvezető és főkalauznál ... 80 kr. fűtők és kalauzoknál. 60­­­ 1 kilométer menet után

Next