Vasuti és Közlekedési Közlöny, 13. évf. (1882)

1882-03-26 / 37. szám

37. szám. Szerkesztői iroda: VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. vasuti és közlekedési közlöny Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. TARTALOM. Kormányrendeletek a szállítási díjkedvezmények engedélyezése és kihirdetése körül követett eljárás tárgyában. — A nyugoti állami és az állam által kezelt magán­vasutakon gyakorlandó állami üzem szervezetének alapelvei. (Folytatás.) — Az alföld-fiumei vasut 1881 évi üzleteredményei. — A szerb vasúti kérdéshez. —­Külön­félék. — Igazgatási, forgalmi és hivatalos értesítések. — Hirdetések. Előfizetési díj: Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. « * » » fél évre 6 » Kiadó hivatal: VI., váczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Kormányrendeletek a szállítási díjkedvezmények engedélyezése és kihirdetése körül követett eljárás tárgyában. Közmunka és közlekedési m. kir. ministeriumtól. 6456 szám. Valamennyi vasuttársulat igazgatóságának. Gyakran fordulnak elő esetek, hogy a hazai vasutak a szállitási díjkedvezményeknek visszaható érvényesítését kérel­mezvén, ezen kérelmet a szállításnál részes vasutak közt foly­tatott tárgyalások elkésett befejezésével, vagy egyéb hasonló érvekkel indokolják. Ennek elejét veendő, utalva a kedvezmények engedélye­zésére és kihirdetésére vonatkozólag 1879 évi márczius hó 16-án 19886/ex 878. sz. a. kiadott itteni szabályrendelet határoz­mányaira, figyelmeztetem a t. igazgatóságot, hogy a fennemli­tett "kérelmek nem fognak többé figyelembe vétetni. Budapesten, 1882 márczius 8-án. Ordódy Pál: Közmunka és közlekedési m. kir. ministeriumtól. 8355 szám. Valamennyi vasuttársulat igazgatóságának. Több eset fordult elő, hogy a hazai vasutak által a »Vasúti és közlekedési közlöny«-ben kihirdetett és bizonyos időpontig érvényesített viteldíj-kedvezmények, azok életbelépte után, de a megállapított érvényességi tartam lejárta előtt, úgy az enge­délyezett mérsékelt díjtételek, valamint az azok élvezetéhez kötött feltételek tekintetében módosíttattak. Ezen eljárás által az érdekelt felek sok esetben károsít­tatnak, a­mennyiben azok üzleti zárlataikat a hivatalos hirdetés­ben kitüntetett mérsékelt viteldíjak számbavétele mellett esz­közölvén, ezen díjtételeknek utólagos felemelése következtében eredeti számításuk is változást szenved. Ehez járul még, hogy a kedvezményeknek utólagos módo­sítása, nem az engedélyezett mérsékléseknek az említett köz­lönyben e czélra külön berendezett rovatába, hanem utalással az illető lap számára »helyesbítés« felirattal ellátott jegyzetbe vétetik fel, mi rendszerint az érdekeltek figyelmét kikerülvén, az eredetileg kihirdetett mérsékelt díjtételnek a »helyesbítés« útján történt felemelése, csak akkor jut a félnek tudomására, ha az év lejárta után benyújtott refaktia számlája folyósításánál a magasabb szállítási díjtétel alkalmaztatik. Ennek elejét veendő, a közönség érdeke szempontjából és tekintettel a kedvezmények engedélyezésére és kihirdetésére vonatkozólag fennálló szabályrendeletekre, figyelmeztetnem kell a t. társulatot, hogy a bizonyos időpontig megszorítás, azaz a bármikori visszavonásnak fentartása nélkül érvényesített és szabályszerűen kihirdetett kedvezmények, a megállapított határ­idő lejárta előtt sem az engedélyezett mérsékelt díjtételek felemelése által, sem az azok igénybe­vételéhez kötött feltételek tekintetében különös engedélyem nélkül érdemileg nem módo­síthatók. Tekintve azonban, hogy ily módosítások sokszor csak becsúszott toll- vagy nyomdahibák helyesbítéseként jelentkeznek, mely nyomdahibák sok esetben még a legnagyobb figyelem mellett sem mellőzhetők, és azoknak felfedezése csak a már kiadott közlönynek felülvizsgálata alapján eszközölhető, szükségesnek látszik oly irányban intézkedni, hogy a vasutak a becsúszott nyomdahibáknak helyreigazítását a közönség érdekeinek meg­óvása mellett idejekorán foganatosíthassák. E czélból a »Vasúti és közlekedési közlöny«-nek a szállí­tási díjkedvezmények kihirdetésére berendezett rovatok feliratába ezen szavak után: »Hirdetmény a vasúton való szállításnál engedélyezett díjmérséklésekre nézve« a következő jegyzet veendő fel: »Esetleg előforduló nyomdahibák 8 nap alatt helyre­igazíttatnak«. Ezen jegyzethez képest a megjelent közlönynek azonnali felülvizsgálata alapján az esetleg mutatkozó nyomdahibák, a kihirdetés keltétől számítandó legkésőbb 8 nap alatt, és pedig a közönség kellő tájékozása és a nyilvántartás megkönnyítése czéljából, a szállítási díjkedvezmények kihirdetésére a közlöny­ben külön berendezett rovatokba leendő felvétele és folyó­szám­mal, valamint a hirdető vasút sorszámával való ellátása mellett, helyreigazitandók. Budapesten, 1882 márczius 14-én. Ordódy Pál: A nyugoti állami és az állam által kezelt magánvasuta­kon gyakorlandó állami üzem szervezetének alapelvei. (Folytatás.) Államvasuti tanács. Az államvasuti tanács egybeállítása. 9. §. Az államvasuti tanács az elnökből és 26 tagból áll, kik a kereskedelmi miniszter által három év tartamára nevez­tetnek ki. A tagokból: a) a kereskedelmi miniszer 6 tagot szabad tetszése szerint választ, 3 tagot pedig olykép nevez ki, hogy a kinevezendők közül kettőt a pénzügyi, és egyet a földmivelésügyi minister jelöl ki; b) 10 tagot a kereskedelmi és iparkamarák, és c) 7 tagot a mezőgazdasági szaktestületek javaslatára nevez ki. A kereskedelmi és iparkamarák kijelölési joga. 10. §. Az államvasúti tanács a 9. §.-ban lit. b) alatt megjelölt tagjainak kinevezése czéljából a bécsi kereskedelmi és ipar­kamara 2, a prágai és triesti 1 — 1, és továbbá a budweisi, pilseni és egeri közösen 1, a linzi és salzburgi együtt 1, az insbrucki és feldkirchi együtt 1, a gráez és leobeni együtt 1, a klagenfurti és laibachi együtt 1, és a görzi és rovignai keres­kedelmi és iparkamarák szintén együtt 1 tagot hoznak javaslatba. A mezőgazdasági szaktestületek kijelölési joga. 11. §. Az államvasúti tanács a 9. §.-ban lit. c) alatt megjelölt tagjainak kinevezése czéljából a bécsi és gráczi cs. k. mezőgaz­dasági társulatok, valamint a csehországi országos kultur­tanács 1—1, továbbá az alább felsorolt mezőgazdasági szaktes­tületek csoportonként 1 — 1 tagot, és pedig a linzi és salzburgi cs. k. mezőgazdasági társulatok együtt­­, a tiroli országos kul­turtanács és a vorarlbergi mezőgazdasági egylet Feldkirchben együtt 1, a klagenfurti és laibachi cs. k. mezőgazdasági társu­latok együtt 1, és a görzi és triesti cs. k. földmivel­ési társulatok az istriai földmivelési társulattal Rovignoban együttvéve szintén 1 tagot hoznak javaslatba. A­mennyiben az országos kulturtanácsok jövőben Cseh­ország és Tirolon kívül is életbe léptetnének, felállításuktól kezdve azokat fogja a mezőgazdasági társulatok helyett, a fentebbi határozmányok értelmében gyakorlandó kijelölést jog illetni.

Next