Vasuti és Közlekedési Közlöny, 75. évf. (1944)

1944-01-01 / 1. szám

1. sz.ím. Vasúti és közlekedési közlöny mellett, az ugyanott megállapított mérsékelt fuvardíj alapján történik. Nem tekinthetők rakodási eszközöknek azok a rudak, amelyekre a lőtt vadakat többesével közvetlenül fűzik fel s amlyek ennek következtében mintegy a felfűzött lőtt vadakkal egy árudarabbá egyesített csomagolóeszköznek minősülnek. A küldemények részére használt kocsik azonban nem tekinthetők kizárólagosan egy küldemény részére rendelkezésre bocsátott kocsiknak, miért is az azokban szállított lőtt vadnyulakhoz, fácánok­hoz és foglyokhoz a közbeeső állomásokon ugyanazon rendeltetési állomásra feladott más, romlandó áruk is hozzárakhatók. "* Megengedi továbbá a vasút azt is, hogy a kisebb mennyiségekben gyors- vagy teherdarabáruként feladott és gyújtó­­vagy poggyászkocsikban elhelyezett lőtt vadnyúl-, fácán- és fogolyküldemények felfüggesztéséhez a feladók bakot adhassanak. Ezeket a bakokat a vasút — ha súlyuk a fuvarlevélen külön föl van tüntetve — díjmentesen fuvarozza; ezek vissza­szállításánál pedig a Magyar Vasúti Árudíjszabás I. rész B) szakasz VI. fej. 8. pontjában foglalt határozmányokat és az ott meg­állapított mérsékelt fuvardíjat számítja. F) A külföldre feladott élőállatokhoz hozzáadható eleségkészletek fuvarozása. A Magyar Vasúti Árudíjszabás I. rész B) szakasz XIII. fejezet 2. pontja szerint az élőállatkü­ldeményekkel díjmentesen együtt szállítható eleségkészletek tekintetében 1944. évi január hó 1-től visszavonásig, de legkésőbb 1944. év végéig terjedő érvényességgel azt a könnyítést engedélyezzük, hogy a magyarországi állomásokon külföldre közvetlen nemzetközi fuvarlevelek­kel feladott élőállatküldeményekhez a fent idézett díjszabási határozmányoktól eltérően az élőállatok súlyának 15°/0-át kitevő eleségkészlet adható hozzá díjmentesen. G) Különleges berendezésű halszállító­ kocsikban szállított halküldemények díjszámítása. A Magyar Vasúti Árudíjszabás I. rész B) szakasz XXIV. fejezet B) részében foglalt — a különleges berendez­ett halas­kocsikban szállított halküldemények díjszámítására vonatkozó határozmányoktól eltérően — 194­1. évi junius hó 1-től visszavoná­sig, de legkésőbb 1944. évi augusztus hó végéig az alábbi dijszámítási könnyítést engedélyezzük: A különleges berendezésű halszállító kocsikb­an feladott hal- és halivadék-küldemények fuvardíját (a dijszabásszerk vagyis a használt kocsi raksúlyának s/­*áért esedékes fuvardíjat), tekintet nélkül a berakott halak és halivadékok, valamint az ezek részére szükséges vizet, továbbá a motor hajtására szükséges benzint vagy az üzemhez szükséges oxygént vagy más effé­léket tartalmazó edények súlyára, 20%/o-kal rövidítve kell számítani. Ez a kedvezmény csak oly küldeményekre érvényes, amelynek feladója írásbeli nyilatkozattal kötelezi magát arra hogy mindennemű áru fuvarozásánál — kivéve azokat az árukat, illetve viszonylatokat vagy fuvarozási eszközöket, amelyek tekintetében hirdetmény, vagy a vasúttal esetenként kötött külön megállapodás mentesítést engedélyez — 50 km távolságon túl kizárólag a vasutat veszi igénybe. Árut 50 km távolságon túl máskép, mint vasúton való fuvarozás kötelezettségével nem szolgáltat ki, sem át nem vesz. H) Különleges berendezésű magánkocsik üres futásáért fizetett fuvardíjak visszatérítése. Valamely vasút kocsitelepébe beállított magánkocsi üres futásáért, a Magyar Vasúti Árudíjszabás I. rész B) szakasz XXIV. fejezet 0)—1)—b) és c) alpontjában foglalt határozmányok alapján kocsinként és kilométerenkint fizetett 15 fillér, illetve 40 fillér fuvardíjat a vasút — az üres futást megelőzően vagy követően rakott állapotban megtett díjszabási távolságokra — az alábbi feltételek mellett visszatéríti. A visszatérítést csak az igényelheti, aki: 1. a rakott menet feladójaként vagy címzettjeként szerepel a fuvarokmányon és ezenfelül 2. Írásbeli nyilatkozatban kötelezte magát arra, hogy mindennemű áru fuvarozásánál — kivéve azokat az árukat, illetve viszonylatokat vagy fuvarozási eszközöket, melyek tekintetében hirdetmény, vagy a vasúttal esetenként kötött külön megállapodás mentesítést engedélyez — 50 km. távolságon túl kizárólag a vasutat veszi igénybe, árut 50 km. távolságon túl máskép, mint vasúton való elfuvarozás kötelezettségével nem szolgáltat ki, sem át nem vesz. Az igény érvényesítésekor, mind az üres, mind a rakott menetet fuvarokmányokkal kell igazolni és pedig: a) az üres menetet úgy a belforgalomban, mint a nemzetközi forgalomban, átutalt díjak esetén az eredeti fuvarlevél­lel, bérmentesítés esetén fuvarlevélmásodpéldánnyal, b) a rakott menetet úgy a belforgalomban, mint a nemzetközi forgalomban, eredeti fuvarlevéllel, vagy fuvarlevél­­másodpéldánnyal. Ez a kedvezmény a külföldi magánkocsikra is érvényes, de csak azokra, amelyek olyan külföldi vasút telepébe vannak besorozva, mely vasút a fennálló kölcsönösség alapján a magyar vasutak telepébe besorozott magánkocsik futásbérét ugyan­­csak visszatéríti. E­ kocsikat illetően a vasút külföldi fuvaroztató feleknél — amennyiben Magyarországon üzemük vagy vállalatuk nincs — a 2. pontban említett nyilatkozat beszolgáltatásától eltekint. , Nem terjed ki azonban ez a kedvezmény — még az előzőkben megállapított valamennyi feltétel betartása esetén sem — azokra a magénkocsikra, amelyekben az üres futást megelőzően vagy azt követőleg az árufuvarozás valamely díjkedvezmény alkalmazásával történt. Ez a kedvezmény 1944. évi január hó 1-tól visszavonásig, de legkésőbb 1944. év végéig érvényes. 1­­15 tonnánál kisebb raksúlyt­ magán tartánykocsikban (magánbortartánykocsikban is) szállított áruk díjszámítása. A magyar vasutak kocsitelepébe beállított, magántulajdont képező vagy a magyar vasutaktól bérelt és ezek kocsi­­t­elepébe besorozott 15 tonnánál kisebb raksúlyú magán tartánykocsikban szállított árukra — 1944. évi január hó 1-től vissza­vonásig, de legkésőbb 1944. év végéig terjedő érvényességgel — azt a díjszámítási könnyítést engedélyezzük, hogy az ily kocsikban szállított áruk fuvardíját — eltérően az erre vonatkozólag a Magyar Vasúti Árudíjszabás I. rész B) szakasz III. feje­zetében foglalt határozmányoktól — ha a berakott súly a kocsi raksúlyát ném éri el, a kocsi raksúlyáért, ha a berakott súly a kocsi raksúlyát a megengedett határig meghaladja, a tényleges súlyért, de kocsinkint és fuvarlévelenként legalább 10.000 kg-ért az illető árura érvényes kocsirakományú osztály e) alosztálya díjtétele alapján kell számítani. 3

Next