Napló, 1982. december (Veszprém, 38. évfolyam, 282-306. szám)

1982-12-11 / 291. szám

„ Zenéből zenébe Vallomások Kodály Zoltánról Valamikor harcoltam a né­pies ellen: egy túlélt és epi­­gon népiesség volt az, a Sza­­bolcskáké és Pósáké. Ma fia­tal­­költők mintha friss forráso­kat nyitottak volna ugyanab­ból a régi, népi talajból... Különös ritmusa a magyar lé­lek életének, hogy ez össze­esik Kodályék gyönyörű föl­fedezéseivel. (...) Hiszek egy kultúrában, amely mélyebb és régibb az irodalminál, mely él­ni, nőni és halmozódni tud írás nélkül is, mely előbb volt az irodalomnál, s ma is él még, noha bújkálva, s kive­szőben. Mély hála a nagyszerű gyűjtőknek, akik — mint Ko­dály Zoltán — átmentik az iro­dalom többé-kevésbé biztos éléstárába egy süllyedő világ halhatatlan gyümölcseit. Babits Mihály (1933) Nem azért becsülöm Ko­dályt, mint a legjobb magyar zenészt, mert barátom, hanem azért lett egyetlen barátommá, mert­­nagyszerű emberi kvali­tásaitól eltekintve) a legjobb magyar zenész. Hogy e barát­ság hasznának legjavát én láttaim, és nem Kodály, ez új­ból csak az ő nagyszerű ké­pességeit és félreálló önzet­lenségét bizonyítja. Küzdelme­ket nem éppen nélkülöző pá­lyámon mindenkor bátran és nyíltan mellém állott, soha fá­radságot nem kímélt, ha érvé­nyesülésemről volt szó. Bámu­latos biztos és gyors ítélőké­pességének köszönhetem akár­hány művemnek végleges, az eredetinél sokkal tökéletesebb kialakulását. . Bartók Béla Mily óriási örökséget ha­gyott ránk. Páratlan szépségű kórusműveket, a Psalmus Hun­­garicust, színpadi alkotásokat, amelyek ma is állandóan mű­soron szerepelnek. Számomra azonban talán gyermekkorai­nak gyűjteménye a legkedve­sebb. Mindnyájan tanulhatunk belőle, hangzásuk szépségéből, friss elevenségükből. Eredetiek, gazdagok, nemesen egysze­rűek. A hallgató önkéntelenül is Kodály szavaira gondol: Senki se túlságosan nagy ar­ra, hogy kicsinyeknek írjon - sőt, igyekeznie kell, hogy elég nagy legyen hozzá. Benjamin Britten Kodály több a nemzetműve­­lőnél, a honalapító emberi rangja illeti meg. A két világ­háború között Kodály a nem­zeti egység egyik alapvető fel­tételét kezdte megteremteni: az éneklő Magyarországot. A XVI. század félelmetes válsá­gában egyszerre énekelni kez­dett az ország, még a végvá­rak éhező, rongyos vitézei is énekmondókat tartottak, Tinó­di csupán kiemelkedő példa volt a sokból. Ez az ének tar­totta össze a csaknem szét­hulló társadalmat. (. . .) Kodály ezt az éneklő Magyarországot akarta feltámasztani a telkek­re rakódott por és hamu alól: honalapító hevülete sohasem apadt (. . .) Kodály nem halt meg. Más történt vele: zenéből zenébe tért. Féja Géza (1975) A korszakos szenzáció, hogy századunk zenéjében egy kis ország semmiből termett ének­kari kultúrája valóságos rene­szánsz ígéretét­­hozta, s végül, hogy a magyar zenei nevelés módszereit, eredményeit világ­szerte példaként emlegetik, mind-mind Kodály kezdemé­nyének, áldozatos munkájának köszönhető. Egymaga végezte el, amit századok és nemzedé­kek mulasztottak. Zenei anya­nyelvet adva népének, gondja volt rá, hogy e megtalált nyelven a kisiskolások, még az óvodások is beszélni tudjanak. Fodor András Én az ő nagyságát, távoliról nézve, abban láttam, hogy mi­lyen munkát vállalt egy ugyan­csak nehéz helyzetbe került nemzet életében. Az,­­ hogy ő Bartókkal együtt lenyúlt a népzenéhez, nemcsak azt ered­ményezte, amit Európában Stravinsky és a többiek csinál­tak, vagyis hogy az ősforrás­ból merítettek értéket. Sokkal többet adott ő: egy nép lel­­kületét hozta felszínre; ez ab­ban az időben már, azt lehet mondani, a zenében volt kon­zerválva. Kodály munkája ezért óriási­ öntudatra ébresztett­­ egy nemzetet, megmutatva, hogy őneki is van sajátos ér­téke, hogy büszke lehet arra, amit az ősei véghezvittek. S megtanítva ezt a nemzetet ar­ra is, hogy még tágabb érte­lemben foglalkozzék saját ma­gával. Az a nevelő munka, amit ő itt helyben tán még Bartóknál is szívósabban vég­zett, nemcsak énekelni taní­totta meg százezerszámra a gyermekeket. Százezreket éb­resztett közösségi öntudatra, arra, hogy hívek legyenek a közösséghez, amelyben szület­tek. Illyés Gyula .... érzem szikrázó hiányát ennek a szikár és nagyszerű embernek, mint a tiszta tél­nek, csupa-pára és csupa-ve­­getáció életünkben, érezzük dermesztő hiányát ennek a tűz­szárnyú küldöttnek, létünk deres magányában, mert sze­rénytelenségünkben és köny­­­yelműségünkben oly természe­tesnek, egyszerűnek és tör­vényszerűnek vettük, hogy van, hogy él, hogy a miénk, hogy magyar, szinte azt hittük, fi­zikailag nő át a halhatatlan­ságba, testében is megbont­hatatlan, mint a legendabeli királyok és szentek, hogy ő maga a testileg is létező hal­hatatlanság, mint hitte magá­ról Goethe, élete ősz tornyán, isteneket­ virágzó szerelmében, mámoros kései pillanataiban. És nem véletlenül mondom Goethét: műve is goethei mé­retű, nemcsak arányaiban, je­lentéseiben is monumentális. Az a felbecsülhetetlen tisztasá­gú, tisztessége és szeretete program, amit nagybozont­­szakállú, kristály-rózsaként vilá­gító­ szemű ifjúságukban fo­galmaztak meg, s kezdtek megvalósítani a zseniális Bar­tók Bélával, s amit gyötrel­­mes, küzdelmes és magányos életükkel meg is valósítottak, csak Petőfi Sándor és Arany János gyönyörű szellemi prog­ramjához hasonlítható törté­nelmünkben. (...) Ő nemcsak a maga forradalmát, de a nép forradalmát is megvívta hatalmas és modern zenéjé­ben, nem hagyta magára a népet, sorsára bízva és bána­tára, de a népet fölemelve maga emelkedett föl arany­­legyező-szárnyvitorlákkal a nép tiszta énekéig. Juhász Ferenc Kodály Zoltán (. . .) öntuda­tod lehelt ebbe a népbe. Nem­zeti öntudatot, a népek önbi­zalmát, a nép múltjának érté­két, fényt, nemzeti egyéniséget teremtő művész volt. Kétezer év sivatagjain összegyűjtötte egy népnek vándorlása nyo­mán elszórt kincseit­­ és ezekből rekonstruált egy rend­kívüli, önálló, a nép teremtet­te szellemi világot és a művi kultúrával egyenrangú kultúrát. (. . .) Kodály fél évszázados munkássága a Volga és az Amazonas energiájával és mindent magába gyűjtő sod­rával mosta ki az idegen kul­túrák, a szegénység és a múlt rétegei alól, és gyűjtötte ösz­­sze a magyar nép sajátos szellemi birodalmának nyo­mait, dokumentumait. (.. .) Azt a harcot, amelyet függetlensé­gi háborúink nem vitték dia­dalra, azt az álmot, mit múlt forradalmaink nem valósítottak meg, nem vívtak ki, Kodály - Bartókkal együtt - megvívta, az országot felfedezte, meg­hódította és megvédte. (.. .) Kodályéhoz hasonló életmű­vek nélkül (. . .) nem lennének a szocializmusnak konkrét, nemzeti, népi és osztályérvei, érzelmi elemei. Ilyen értelem­ben Kodály életműve forradal­mi tett, és felmérhetetlen tár­sadalmi hatású. Váci Mihály (1967) Kő Pál szobra. Kodály-kiállítás a Bartók-emlékházban Bartók vendégül látja Kodályt - úgy, ahogy az életben is oly sokszor találkoztak, mint ahogy barátok, szellemi társak voltak.­ A Ko­­dály-centenárium alkalmából bensőséges kiál­lítást rendeztek az alig egy éve megnyílt Bar­tók-emlékházban, Budán, a II. kerületben. „Vonzzák egymást, mint a kiegészítő ellenté­tek” - írta a két zeneszerző-óriásról Molnár Aurél. S a kiállításon is Bartók és Kodály ba­rátsága, hasonló és ellentétes nézeteik kapnak hangot. Dokumentumok, fényképek iratok, levelek so­rakoznak a falakon és a tárlókban. A mostani kiállításon Kodály személye, tevékenysége a központ. De oly gyakran találkozik fellépése, megnyilatkozása Bartókéval. Itt a Psalmus kéziratos kottája. Fotók a fia­tal Kodályról. Együtt Bartókkal. Népdalfeldol­gozások, eltérő és hasonló módszerek. De nézetük igen egyezik a népdal szerepéről, he­lyéről az új magyar zenében. Leveleik egymás­hoz. Véleményük egymás munkásságáról. Hangversenyplakátok. A Háry színlapja 1926- ból, az október 16-i ősbemutatóról - Nagy Izabella és Körmendi János vendégfellépésé­vel. Lemezborítók. Felvételek Kodályról és Ko­dály fényképei népdalgyűjtő útjáról. A Székelyfonó milánói bemutatója a Sca­­lában, Failoni vezényletével. A Budavári Te Deum megszületésének kö­rülményei. A mű kottája, szövegrészlete, be­mutatója. Kodály vezényel­­ hangversenyen és lemezfelvételen. Kodály zeneelméleti munkásságának doku­mentumai. Könyvei, tanumányai. A magyar népdal strófaszerkezetéről írott könyvének ki­adása. Közéleti szereplései. Tevékenysége az új ala­pokon történő ének-, zeneoktatás megteremté­séért. A zeneszerzőről elnevezett debreceni is­kola felavatásán, 1957-ben. Tanítványaival, gye­rekek között. Díjak, kitüntetések: 1948-as Kossuth-díja. 1960: az oxfordi egyetem díszdoktorává avat­ja, 1965: a Herder-díjjal tüntetik ki. S 80 éves, amikor az Elnöki Tanács a Magyar Népköz­­társaság érdemrendjét adományozza neki. Fotók - Kodály barátokkal, a családja kö­rében, Pablo Casalsszal, kortárs világnagysá­gokkal, zenészekkel, karmesterekkel, feleségé­vel. Néhány személyes tárgy, emlék, levelei, s a hozzá írott levelek. Kodály Zoltánnak még nincs önálló múzeu­ma. Ez a kiállítás, s a Budapesti Történeti Mú­zeumban rendezett bemutató anyaga, a számos családi dokumentum jó alapja lehetne egy Kodály-emlékház gyűjteményének, K. M. Kodály felesége társaságában. Mátyás Ferenc: K­O­D­Á­LY* Meghalhat-e, kit a zene szelleme szült, meghalhat-e ajkunkon anyánk éneke, jövőnk remény-lehelete, s elapadhat-e nyelvünk édes teje? Mint páva szállsz házfödelünk fölé, el sose földelünk, csak veled szálljuk be az űrt, magunkból kiűzve a bűnt, a teremtő zene, létünk gyógyító teje. Fájdalmad lelkünkbe szorult, sírod lezárta koszorúd, csak a tested az, mely kimúlt, porhüvelyedből lángra gyúlsz,­­ emberségünk eleje, szívünk éltető teje. Félrevert harang vagy, ha baj fenyeget, mennydörgés, robaj, csap szét az ajkadról,­­ s biztató, ha te lehetsz a menn­­nyitó, a nyugtató zene, lelkünk édes teje. * December 16-án lesz száz éve, hogy Kodály Zoltán, a halhatatlan nagy zenész megszületett. Kodály emléke Galántán G­alánta nevét Kodály Zoltán tette világhíressé. A Csallóköz határán, a Vág és a Kis-Duna szögében meghúzódó vá­roska neve a Galántai táncok révén öt földrész valameny­­nyi sarkába eljutott, ahol muzsikát szerető emberek élnek. Va­jon mit tesznek viszonzásul az itt élő emberek, hogyan él közöt­tük a nagy magyar zeneköltő emléke. A mintegy tízezer lakosú kisváros kilencven évvel ezelőtt is je­lentős település volt. Vasúti csomópont. Az állomásépület eme­leti lakásába 1885-ben költözött be a Kodály-család. A későbbi zeneszerző itt kezdett iskolába járni, itt töltötte gyermekkora fe­lejthetetlen ,,hét boldog esztendejét" mezítlábas pajtásaival. Köztük a közeli cigánysor eleven és rendkívül muzikális purdéi­­val, akik gyakran kijöttek hegedűjükkel az állomásra, s akiket szülei ,,Zoltán malacbandája"-ként emlegettek. Tanítás után is­kolatársaival együtt játszottak, csatangoltak. Zoltán lebilincselve hallgatta, dúdolta dalaikat, mondókáikat. S itt, Galántán hall­hatta a világot járt híres-neves Mihók prímás bandájának ver­bunkosait is, amelyeknek a motívumai közül nem egy fölcsillan számos művében. Tehát itt érték az első népzenei hatások; nem véletlen, hogy első szlovákiai népdalgyűjtő útját is ezen a tájon kezdte el Kodály Zoltán. Ma már csak az egykori pajtások leszármazottai élnek. Szí­vesen, készséggel szólnak, örömmel emlékeznek mindarra, ami Kodály Zoltán nevével kapcsolatos. Kodály emlékének őrzésében nem elsősorban a külsőségek, a készülő emlékmű, a tervezett háromnapos centenáriumi ünnep­ség, inkább az évente tömegeket mozgató dalostalálkozók do­minálnak. A Tavaszi szél vizet áraszt (a szlovákiai magyarság évente megrendezett népdaléneklő versenye), a háromévenkénti Kodály-napok (a szlovákiai magyar kórusok találkozója és ver­senye Galántán) és a szlovákiai magyar folklóregyüttesek Orszá­gos Népművészeti Fesztiválja minden év nyarán, a Garam menti Zselizben — voltaképp mind egy tőről, a kodályi gondolatból fa­kadnak. Galántán 1956-ban alakult újjá a Kodály Zoltán Daloskör. Nevének viseléséhez még a Mester adta személyes hozzájárulá­sát, szigorúan meghagyva: „nehogy a daloskör munkája minden estéli borozgatássá váljék!..." A figyelmeztetést megszívlelték. Ez az énekkar a házigazdája a háromévenkénti Kodály-napok dalosünnepének és a kórusversenynek, amelyeket a CSEMADOK, a Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kulturális Szövetségének já­rási titkársága, illetve pozsonyi központja szervez. Néhány éve a galántai kórus nyerte a III. díjat. Ez azért jelentős, mivel az utóbbi időszakban nem a tömeges részvétel, hanem a minőség a döntő. A galántai magyar oktatási nyelvű gimnáziumban ez év tavaszán alakult meg egy női kórus. A Mester nevét viseli, s jobbára Kodály-műveket és magyar népdalfeldolgozásokat éne­kel. A Tavaszi szél... ugyancsak országos vonzáskörű népdalének­lő versenyét immár nyolcadszor hirdette meg a CSEMADOK. Eb­ben a Szlovák Szocialista Köztársaság területén működő magyar folklór­csoportok, énekkarok, hangszeres szólisták, népdaléneke­sek és hagyományőrző együttesek vehetnek részt. Ha figyelembe vesszük, hogy ez a mozgalom évente ezreket állít a pódiumra népdalokat dalolni, s hogy például csak a galántai járásból leg­utóbb 32 énekes és 10 muzsikus, 12 énekkar és két néptánc­együttes vett részt, akkor bizony rá kell jönnünk, mennyire meg­kopott, elszürkült ehhez képest a mi valaha tömegeket mozgósító pávamozgalmunk! A galántai járás területén az idei évben 22 magyar ajkú énekkar, 5 citerazenekar és két hagyományőrző fa­lusi együttes működik. Az egyik kórust, a diószegi Vox Humana Énekkart meglátogattam a próbán. Gondjaik hasonlóak a miein­kéhez: nincs utánpótlás. „Temetjük egymást...” — mondta szomorúan az együttes idős pedagógus karnagya. A harmadik az Országos Népművészeti Fesztivál a Garam menti Zseliz városkában (előzsűrizés után) meghívott 10-10 együttes fesztiválja minden év júniusában. Az idén Diószeg, So­­morja, Komárom, Fülekpüspöki, Szína, Nagyida, Nagykapocs, Ki­­rályhelmec, Dunaszerdahely és a galántai magyar gimnázium néptánccsoportjai és kórusai vettek részt. A galántai járás ha­gyományőrző csoportjai, népi énekesei és hangszeresei Csak tisz­ta forrásból címmel eredeti folklórműsort tolmácsoltak. A­z idősebb korosztályból sokan meghatottan emlékeznek Ko­dály Zoltán legutolsó látogatására Galántán, amikor ezrek gyűltek össze tiszteletére az Eszterházy-kastély parkjában, 1943 májusában, hogy hallhassák szavát. A programban a ga­lántai járás 15 népiskolájának kórusai adtak műsort, az összkar pedig - 1000 gyerek! - az egykori „mezítlábas pajtások" uno­kái külön népdalcsokrot énekeltek. Ekkor mondta ünnepi beszé­dében Kodály: „... Rozi, Ágnes! És ti, többiek: vágai, vízkeleti, taksonyi de­rék, dalos kedvű lányok, apámék tovatűnt drága cselédei, első igazi, felejthetetlen zenetanáraim!... Titőletek tanulhattam meg magyarul dalolni.. . Lehettem volna zeneszerző klasszikus mes­terektől tanulva is, s talán európai hírű akkor is, ha sohasem találkoztam volna Galántával. De magyar zeneszerző, magyar zene­szerzője nem lehettem volna soha a házunkban megforduló, s élő szolgálólányok nélkül, akiknek danája először döbbentett rá: amit ők dalolnak, az a mi ismeretlen, történelmünk során tőlünk elidegenedett, de más újra megtalált saját zenei anya­nyelvünk, az igazi klasszikus magyar zene világa . . ." Erre emlékeznek talán a legszívesebben ma is Galántán. Wallinger Endre

Next