Viața Nouă, octombrie-decembrie 1969 (Anul 26, nr. 7714-7792)

1969-11-08 / nr. 7747

X •V Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI — Nr. 7747 SIMBATA 8 NOIEMBRIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI isimPITI CONȚII DEZVOLTĂRI A PATRIMONIU VITICOL In cadrul unei ședințe lărgite a secretariatului Comitetului județean Galați al P.C.R., condusă de tovarășul CONSTANTIN DASCALESCU, membru al C.C. al P.C.R., prim secretar al Comitetului județean de partid, Consiliului popular președintele județean s-a analizat stadiul de dezvoltare a patrimoniului viticol în cooperativele agricole și măsurile ce se impun a luate pentru continua creșterire a acestei ramuri de producție. In încheierea discuțiilor luat cuvîntul tovarășul Consatantin Dăscălescu care a subliniat necesitatea ca organele agricole județene — Direcția agricolă și U.J.C.A.P. — să analizeze în toate unitățile stadiul lucrărilor pregătitoare în vederea executării plantațiilor planificate pentru toamna acestui an și primăvara anului viitor precum și situația pregătirii terenului cu mijloace mecanice sau manual și a asigurării materialului săditor necesar. Pornind de aici , a arătat tovarășul Constantin Dăscălescu, organele de resort, vor trebui să ia măsuri eficace de utilizare a tractoarelor grele în două schimburi la desfundarea și nivelarea terenurilor, iar la unitățile ce dețin suprafețe mai mari să se întreprindă acțiuni de întrajutorare. Trebuie, de asemenea, să se studieze problema materialului săditor , să se cunoască exact unitățile care nu și-au asigurat butașii altoiți necesari, pentru a obține repartiții de la alți beseneficiari din țară și să se stabilească termene precise de aprovizionare cu material săditor ; o grijă deosebită este necesar să se acorde asigurării spațiului pentru păstrarea lui în condiții optime. Pentru obținerea unor plantații de calitate cu un procent ridicat de prindere trebuie să se asigure cantitățile necesare de îngrășăminte chimice organice și să se execute fermibilizarea terenurilor respective. In același timp se vor constitui colective de specialiști care să analizeze cauzele ce au dus la obținerea unor producții slabe de struguri în unele cooperative agricole, stabilind totodată măsurile ce trebuie luate atît pe plan organizatoric cit și tehnic pentru producția anului viitor. Se impune, de asemenea, a spus în continuare vorbitorul, efectuarea unei verificări a posibilităților de prelucrare și depozitare la fiecare centru de vinificație în parte și în funcție de necesități să se prevadă construirea de noi centre sau mărirea capacităților de depozitare a vinului în cele construite în anii anteriori. Se vor lua apoi măsuri pentru asigurarea documentațiilor. Este de datoria organelor agricole ca în timpul iernii să instruiască temeinic brigadierii viticoli, șefii de echipă prin cursuri de specializare în Casa agronomului pentru ca fiecare să cunoască timpul optim de aplicare a tuturor lucrărilor la vița de vie la un ridicat nivel calitativ. Totodată trebuie luate de pe acum măsuri pentru terasarea versanților de pe linia Bujor- Vîrlezi-Corod-Matca și punerea în valoare a acestor terenuri. Trebuie să se aibă în vedere ca noile plantații să se facă de către oameni pricepuți, pe soluri, cu sisteme de susținere rezistente — șpalieri prefabricați din beton — material de care dispunem suficient în județul nostru. Aceasta cu atît mai mult cu cit s-a desprins concluzia că unde via a fost ridicată acolo pe sisteme de susținere rezistente, producțiile au fost mai mari. In încheiere, tovarășul Constantin Dăscălescu a arătat că Uniunea județeană a C.A.P. trebuie să ia măsuri pentru ca vița de vie — spre a fi protejată de frigul iernii — să fie îngropată în toate unitățile agricole. O NOUĂ NAVĂ ÎN PROBE DE MARE Incepînd de acum patru zile apele Mării Negre au ca oaspete o nouă navă de 4 500 tone construită la Șantierul naval din Galați. Este vorba de „Nanji" lansat la cargoul apă în primăvara acestui an și construit pentru export . India. Nava se află acum în probe tehnologice finale, urmînd ca după programul din largul mării și după andocarea pe docuri să fie readusă în cheiurile șantierului unde va primi toaleta finală și va fi expediată beneficiarului. In ordinea numerică nava este cea de a 9-a ce va fi livrată în acest an. Concursul „Cheia orașului“ — la Galați Astăzi, orașul de la Dunăre găzduește concursul televizat „Cheia orașului", organizat de Biroul de turism pentru tineret în colaborare cu Radioteleviziunea română. Echipa reprezentativă a municipiului Galați, formată din ing. Lucian Manolache, elevul Mihai Moraru, studentul Costel Horghidan, tehniciană Viorica Alecu, economistul Nicușor Botezatu, arhitecta Teodora Niculescu, desenatoarea Ana Balanciuc și ing. Mircea Chințoiu, va primi replica reprezentativei municipiului Suceava, cunoscută publicului telespectator prin buna ei pregătire, fiind posesoarea „Cheilor orașelor“ Baia Mare, Iași și Bacău. Concursul se va desfășura, incepînd de orele 18, în sala de restativități a Casei de cultură a sindicatelor. Făcîndu-ne ecoul opiniei publice din Galați, dorim reprezentanților noștri—SUCCES ! Toamnă tîrzie în grădina publică din Galați... Foto : G. BERCOV Planul anual de producție a fost realizat și la I. M. A. Berheci De la I.M.A. Berheci am fost anunțați ieri de către inginerul Ion Stanciu, directorul întreprinderii, că colectivul de mecanizatori, maiștri și tehnicieni de aici desfășurînd o activitate susținută în toate campaniile agricole — sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid — și-a îndeplinit cu aproape două luni înainte de termen sarcinile înscrise în planul de producție pe 1969, narării secției de fabricare de conducte pentru aripile de ploaie, de la agregatele de irigare Prin aspersiune, lucrătorilor la terți, cit și folosirii judicioase a mașinilor și tractoarelor din dotare. In același timp colectivul de muncă de la I.M.A. Berheci a obținut și economii la cheltuielile de producție in valoare de 267 000 lei. Fină la sfîrșitul anului mecanizatorii de aici vor acționa cu aceeași hotărîre și hărnicie pentru realizarea exemplară și a angajamentelor luate în cadrul întrecerii socialiste. Citiți in pag. a IV-a Restabilirea drepturilor legitime ale R. P. Chineze la O.N.U. în dezbaterea Adunării Generale. ■ O declarație a guvernului R. D. Vietnam. CORESPONDENȚE. Japonia și Piața Comună în fața confruntărilor. Dilemele democratcreștinilor italieni. ACTIVITATEA SIDERURGIȘTILOR - racordatĂ la ritmul sporului de oțel! O sarcină a laminatorilor , în ultimele două luni, PRODUCȚII LA NIVELUL CAPACITĂȚILOR MAXIME ALE INSTALAȚIILOR Lunile august, septembrie și octombrie, din acest an, au marcat o vizibilă redresare a activității colectivului laminorului de tablă groasă, de la Combinatul siderurgic Galați, timp în care producțiile fizice realizate s-au situat cu mult peste nivelul celor din prima parte a anului. Este suficient să arătăm că în aceste trei luni producția de tablă mijlocie și groasă a depășit media pe 10 luni din acest an cu 7 000—1 000 de tone, urmare, numai în cursul Dreptui octombrie, laminatorii Combinatului gălățean au reușit să recupereze din restanțele din primul semestru 3324 tone laminate, reducînd rămînerile în urmă la numai 1945 de tone. Avem însă în față programul de lucru, întocmit pe baza sarcinilor din planul de stat pe acest an, care revine colectivului L.T.G. pe lunile noiembrie și decembrie. Adăugind la prevederile acestuia și pe cea înscrisă de laminatori în propriul angajament — de a realiza 4 200 tone tablă peste plan — rezultă clar că in scopul îndeplinirii integrale a planului și angajamentelor pe 1969, în laminor vor trebui obținute în această ultimă parte a anului adevărate vîrfuri de producție. Este tot atît de adevărat că ele se încadrează în capacitățile agregatelor, din acest punct vedere neridicîndu-se nici de problemă. Activitatea laminatorilor este bisă legată în mod organic de cea a altor sectoare ale Combinatului, de anumite condiții ce trebuie asigurate. Care este situația în acest sens ? Există garanția că posibilitățile certe de realizare exemplară a sarcinilor pe acest an vor deveni fapt împlinit la data scadentă, de 31 decembrie ? — Sub aspectul primei și celei mai importante condiții — asigurarea materiei prime ne precizează inginerul Iuliu Ovesea, șeful secției L.T.G., această garanție există. Intrarea în funcțiune a furnalului nr. 2 și a celui de-al doilea melanjor al oțelăriei au determinat o turnură favorabilă activității și în laminorul Slebing, cel ce ne asigură semifabricatele. In ipoteza că sectorul primar va lucra ireproșabil, asigurîndu-ne necesarul de sloburi care este de 92 000 de tone pe luna in curs și de 96 000 de tone în decembrie, cu menținerea în permanență a stocului creat la nivel de cel puțin 15 000 tone, realizarea sarcinilor de către laminor nu se pune la îndoială. De altfel, pentru trimestrul IV din acest an, a fost întocmit un program special de lucru, defalcat pe luni, program care pe luna octombrie a fost depășit cu peste 2 000 tone laminate. Intenția noastră este de a realiza pe mai departe cifrele incluse în program, fără a ține seama de această de GH. TEODORESCU (Continuare în pag. a H-a) Citiți în pagina a lll-a . Investițiile în comerțul sătesc — realizate la termen și de calitate! Din punct de vedere economic acest succes se materializează în realizarea exemplară a veniturilor planificate in valoare de 13 440 000 lei. Aceasta se datorește atît a de imaginea învățătorului, a profesorului din satele și orașele patriei noastre s-a revitalizat în noile condiții conturate cu atîta precizie de către partid. Tipul unui domn Trandafir, uimit că sihăstria lui este tulburată de prezența unor fețe ministeriale, chip zugrăvit cu atîta gingășie și admirație de către Sadoveanu, se împovărează tot mai mult de aura gendelor. Școlii rurale le i s-au creat condiții materiale asemănătoare cu cele de la orașe; încadrată temeinic cu absolvenți ai institutelor de învățămînt superior, ea dă azi elevi competitivi în școli de orice profil. Observînd spectaculoasa evoluție spre Mîine a celor două categorii, profesor și elev, mi-a reținut atenția un gest, o urmare a conștientizării rapide a generațiilor noi de elevi, gest omagial în intenții și prompt ca formă de exprimare. Fiind cițiva ani slujitor al școlii în unul din satele județului Galați — Nămoloasa sat căruia îi pulsează în vine sîngele vieții moderne (în faptului că la auzul ciuda numelui său interlocutori neavizați rostesc tristul adagio „unde s-a-necat mireasa“), am îndrumat cinci generații de copii care-și materializează visele în școli profesionale, licee de cultură generală și de specialitate. Mulți dintre aceștia duc cu ei imaginea educatorului așa cum l-au văzut prima oară, așa cum l-au cunoscut de-a lungul anilor de școală, așa cum le-a rămas el acolo, intr-un anume colț al inimii lor. Pentru mulți, această imagine are și glas și in unele momente, de cumpănă sau chiar de pură aducere aminte: „Vocea“ povățuiește parcă din nou. Și Gindul recunoștinței se naște firesc măcar sub forma simplului, dar atît de edificatorului „vă mulțumesc" sau, mai emoționant și vădind maturitate, un scris sub forma epistolelor de mulțumire sau uneori prin citeva rinduri notate în grabă la sfîrșitul ultimei ore de curs. Citeva asemenea rinduri, primite de la foștii elevi, constituie gestul care m-a convins, o dată mai mult, că educatorul, atunci cînd dăruit copiilor tot ceea ce a așteptau de la el, îi va urmări cu personalitatea lui oriunde, oricînd. Iată de ce am citit in puținele rînduri luminate de un fost elev la sfîrșitul clasei a Vlll-a: „A sosit clipa tristă a despărțirii. Am așteptat cu multă nerăbdare să veniți în acest Prof. IOAN RUSU (Continuare în pag. a Il-a) „Vă mulțumesc, tovarășe profesor...“ A I in conducerea organelor de specialitate ale consiliului popular municipal COMPETENȚĂ ȘI OPERATIVITATE Este cunoscut că printre legile emise în ultima vreme se află și Legea de organizare și funcționare a consiliilor populare, care atribuie acestora răspunderi mari și stabilește domeniile lor de activitate, relațiile cu organele administrației de stat care funcționează în același teritoriu. Avînd în vedere răspunderea ce revine comitetului executiv în domeniile financiar, agricol, comercial, învățămînt, muncă și ocrotire socială, cultură și artă, precum și necesitatea creșterii permanente a competenței organelor locale de specialitate în rezolvarea sarcinilor ce le revin, comitetul executiv al consiliului nostru popular se ocupă îndeaproape de buna organizare și funcționare acestora. De la bun început a am avut în vedere ca aceste organe să fie conduse de cadre capabile, bine pregătite din punct de vedere politic și profesional, acordînd mare atenție planificării și oroganizării muncii. Astfel, notele de probleme trimestriale întocmite de fiecare organ de specialitate sînt examinate și aprobate de către comitetul executiv, care urmărește cuprinderea tuturor sarcinilor în domeniul de activitate respectiv, sarcini izvorîte din actele normative emise de organele superioare, iar periodic este analizată activitatea desfășurată, modul, cum acestea sunt îndeplinite.. In afară de analizele efectuate în comitetul executiv,, anumite activități au făcut obiectul unor analize în sesiuni ale consiliului popular. De pildă, sesiunea din septembrie a.c. a luat în discuție activitatea sectorului comercial și a inspecției comerciale în domeniul aprovizionării, desfacerii și respectarea regulilor generale de comerț. Materialul prezentat, discuțiile și observațiile efectuate de comisia permanentă comerț și aprovizionare pentru au scos în evidență unele deficiențe pe linia aprovizionării ca și în respectarea regulilor generale de comerț. Au fost organizate apoi consfătuiri cu lucrătorii din comerț și consumatorii, unde s-au dezbătut aceste probleme și li s-au adus la cunoștință sarcinile izvorîte din hotărîrea adoptată de sesiunea consiliului popular. Ca urmare, în prezent, organizațiile comerciale din municipiul nostru acționează cu mai multă promptitudine în vederea obținerii de la furnizori a fondului de marfă repartizat, se urmărește decadat aprovizionarea cu mărfuri a unităților și s-au efectuat lucrări de modernizare la multe unități și, de asemenea, au fost înființate 5 magazine noi prin folosirea creditelor de mică mecanizare, iar pe linia alimentației GHEORGHE HAGIU, prim-vicepreședinte al Consiliului popular municipal Tecuci (Continuare în pag. a H-a) Sectorul oțelărie de la Combinatul siderurgic Galați. Lingotierele sunt pregătite în vederea unei noi turnări. Foto : PAUL POPA Urgenta]! eliberarea terenului și executarea și arăturilor de toamnă ! Deși pe meleagurile gălățene toamna oferă încă condiții bune pentru executarea ultimelor lucrări din campania agricolă actuală, pe alocuri, timpul se irosește.. Facem această afirmație deoarece numărul cooperativelor agricole în care tractoarele secțiilor de mecanizare nu se pot folosi la întreaga capacitate este încă mare, în timp ce suprafețe apreciabile stau acoperite cu bețe de floarea-soarelui și coceni ca și cum aratul fertilizarea ar trebui executabi de la... primăvară. Din comunicările directorilor întreprinderilor pentru mecanizarea agriculturii rezultă că în unele unități președinții și ceilalți membri ai consiliilor de conducere nu mobilizează oamenii la eliberarea grabnică terenurilor de resturi vegetaale. Asemenea stări de lucruri se pot întîlni pe raza de activitate a T.M.A. Berești C.A.P.-urile Bălăbănești, Văladeni, Cavadinești, Gănești, Slivna și Berești. Dintre cele deservite de T.M.A. Cudalbi n-au suficient teren eliberat cooperativele agricole. ..11 Iunie 1948", „V.I. Lenin" „Zorile socialismului“ din Cușidalbi, „24 Ianuarie“ și „Belșugul" din Corod, Valea Mărului și „Drumul belșugului" — Matca. Pe raza I.M.A. Pechea, mecanizatorii resimt lipsa cîmpului de lucru la Suhurlui, Cuca, Plevna, iar cei de la I.M.A. Șendreni, din aceeași cauză nu pot executa alături la C.A.P.-urile Galați, Smirdan, Șendreni și Negrea decît 4—5 ore pe zi. Lipsa terenului eliberat o reclamă și tractoriștii din secțiile de mecanizare care deservesc C.A.P.urile Băneasa, Rogojeni, Roșcani, Cosmești, Drăgănești, Scînteiești, Stoicani, Bucești și Șerbănești. Sâ fi uitat oare conducătorii acestor unități că iarna se apropie cu fiecare zi ce trece ? După datele centralizate la Direcția agricolă județeană situația arăturilor de toamnă se prezenta aseară astfel : Măsurile ce se impun a fi în fiecare secție de mecanizalitate pentru urgentarea elite a agriculturii. Trebuie însă, berării terenurilor de bere de pentru atingerea scopului pro. floarea-soarelui și coceni în sus> ca acestea să fie grabnic .. .. ....... înfăptuite pentru ca și ultivederea executam fertilizam mele ,ucru £ în câmp să fia și a arăturilor de toamnă se terminate înainte de sosirea cunosc în fiecare cooperativă, timpului neprielnic. Denumirea I.M.A. Director Realizat la sută Tulucești Mircea Gușanu 77 Vameș Gheorghe Celaru 77 Nănești Teodor Tudor 76 Berești Alexandru Simion 74 Șendreni Alexandru Ripă 73 Pechea Constantin Purdelea 67 Tecuci Anton Manie 67 Chiraflei Mureșel Popa 63 Bujor Viorel Țuțulan 62 Berbeci Ion Stanciu 60 Cudalbi Paul Bîrsan 58