Viața Nouă, ianuarie-martie 1970 (Anul 26, nr. 7793-7866)

1970-01-14 / nr. 7801

Pag. a 2-a mmmmmmmmB Ajiiniriiiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiniiiiiuimiiiuiiiiiiiiiiiiimimiiiiminniuiiminrinimiuiiimniiininn niiiiiiinmiimiiimimimiimimininnuiiimiiiiuuiniimiir^ ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ^S///////////////////i'S/////S/////S////S//S//////////////////////////////S/////////////////////////S///////////////////jȘ A ECF3 AIM „Prieteni fără Coproducția româno-canadiană despre care vă informăm în rîndurile care urmează este un film senzațional îndeosebi prin „eroii“ săi: doi civii care acționează și judecă aproape... omenește. Structura narativă este sufocată de reacțiile atât de neașteptate ale celor doi „protagoniști“ , estompați sunt și oamenii, din cauza aceleiași cauze. Și totuși filmul lui Paul Fritz-Németh și Gheorghe Turcu place. Evoluția celor două animale captivează îndeosebi prin firescul acțiunilor. Truda dresorului, a omului care a contribuit la transformarea reflexelor in... judecată, nu se observă în fiecare gest în fiecare mișcare, ci este admirată global, prin întreaga comportare a acestor „prieteni fără grai". Extraordinara atracție a unor scene rezultă tocmai din incredibila (și aparenta, bineînțeles) probă de rațiune dovedită de cele două necuvinzătoare. Pelicula nu se adresează neapărat copiilor, așa cum „Colț alb“ a lui London nu este scris numai pentru cei mici. Există deja o suită de opere artistice care au ca temă viața canină; în rîndul acestora poate fi inclus și filmul de față. Dintre actorii-oameni, se remarcă interpretarea actriței Draga Olteanu care de curînd a creat o Chiriță deosebit de reușită pe scena Naționalului bucureștean. Muzica lui George Grigoriu are un rol funcțional pregnant, reliefat și mai puternic tăcerea... patrupedelor printe care vorbeam. Imaginea lui Ștefan Horvath reușește să grai se apropie foarte mult de mișcările celor doi cîini, fără a-i stinjeni. Căpătăm de asemenea, și cîteva admirabile peisaje montane. Dacă regia a dorit un film numai cu pretext polițist, cadru de evoluție a senzaționalelor scene de dresaj, a izbutit întru totul in întreprinderea sa. Stinjenește insă lipsa de putere jocului practicat de actori, a fiind străvezie intenția de decor a gesturilor lor. Fără a însemna o treaptă în evoluția filmului românesc contemporan, pelicula „Prieteni fără grai“ fiind coproducție creează posibilitatea de comparație în chiar interiorul aceleiași lucrări. Or, nu s-ar putea spune că partea noastră de contribuție a fost cea mai izbutită... DAN PLÂEȘU R Iti amintești » O moș Dionisie? ” (Urmare din pag. 1)mosferă de muncă, de îmbinare a teoriei cu practica. Aplecați asupra diverselor aparate învățăceii cu privirile concentrate, dezleagă tainele complicatelor scheme așezate alături. Fac cunoștință cu maiștri instructori, muncitori încercați, cu o îndelungată experiență în producție care se străduiesc să transmită generațiilor viitoare de oțeluri secretele muncii creatoare. Lăsând în urmă aceste „laboratoare de creație“, intrăm în unul din cele trei blocuri destinate internatului celor 1 500 de elevi ucenici. Da, acum, tocmai acum nu pot rezista tentației de a urmări faptele consemnate de A. D. Xenopol: „...cind se înființaseră cele două clase de interni, așa numiți alumni și stipendiști în gimnaziul vasilian, ele primiseră o tratare cu totul deosebită: alumnii, fiii de boieri, locuiau în catul de sus al școalei, stipendiștii în cel de jos ; ei mincau la două mese deosebite : alumnii in tacîmuri aduse de pe acasă, în blide de faianță sau de cositor, cu față de masă așternută înaintea lor, cu șervete, gărăji cu apă și pahare de băut; stipendiștii pe lemnul gol, în străchini de lut și cu linguri de lemn, iar apa lor sta în putină, din care își luau cu o ulcică. Pe atunci admiterea la internat se făcea prin tragere la sorți pentru fiii de boieri și pe bază de examen pentru stipendiști, care proveneau din clasele de jos. Realitatea covârșitoare ne convinge că asemenea legi sunt de mult căzute în desuetudine. Privesc în jurul meu văd aplecați asupra multișiplelor și nebănuitelor taine ale științei numai fii celor care plămădesc preaizentul și viitorul României socialiste, ei înșiși plămăditori. Am văzut materializată în timpul scurt cu am stat în incinta școlii grija statului nostru socialist, pentru tinerele vlăstare ce se vor avînta în mărețul Combinat siderurgic. Ieșind pe poarta școlii mi-am explicat de ce moș Dionisie mi-a urat succes la despărțire. Avea convingerea că voi fi cuprins de involuții în tața acelor tineri care, cu energie și entuziasm intr-o baie de optimism, asaltează viața. JALOANE CONCRETE ALE ACTIVITĂȚII DE CERCETARE (Urmare din pagini superioare a metalului țin să precizez că o bună parte din ele vor fi soluționate cu concursul Institutului de Cercetări Metalurgice București. De asemenea, cu Filiala Academiei Republicii din Iași, a Socialiste România, avem încheiate contracte de colaborare în vederea aplicării metodei de măsurare a grosimii tablei pe flux cu aparatura din dotare și determinarea influenței temperaturilor de început și sfârșit de laminare asupra proprietăților fizico-mecanice ale laminatelor, iar cu cea din Timișoara în domeniul stabilirii purității optime a oțelului de convertizor, care să ducă la o bună sudabilitate. Cele relatate de dv. sunt sarcini care revin serviciului de cercetări metalurgice al C.S.G. prin planul de stat și cel departamental. Repetăm însă întrebarea de la început: cu ce se raliază specialiștii serviciului la valoroasa acțiune lansată pe platforma Combinatului ? — In nici într-un caz nu suntem plasați în afara ei. Ne-am propus la rîndu-ne o serie de acțiuni de domeniul propagandei tehnice, dar care să sprijine direct activitatea siderurgiștilor. Așa, de exemplu, specialiștii noștri, pe baza studiilor efectuate, a unor rezultate, vor prezenta expuneri pe teme ca : elaborarea fontelor cu caracteristici fizico-mecanice superioare și consumuri reduse de cocs, factorii tehnologici cu influență majoră asupra purității oțelului de convertizor sau măsurile tehnice și tehnologice pe care le reclamă exploatarea rațională a cuptoarelor actinei în vederea reducerii la minimum a pierderilor de metal prin oxidare. Este pusă la punct și se va ține în curînd o consfătuire legată de identificarea posibilităților de ridicare a indicilor de scoatere la tabla groasă, iar în luna iunie vom organiza o sesiune tehnico-științifică pe tema reducerii consumurilor de metal. Bazate, așa cum arătam, pe o experiență practică, toate acestea vor ajuta la îmbogățirea bagajului de cunoștințe tehnicoprofesionale ale jurnaliștilor, oțelarilor și luminatorilor, ceea ce in mod firesc se va răsfrînge cu bune rezultate în activitatea lor. Un colectiv, o experiență și... produse livrate peste plan (Urmare din pag. 1) că planul de 200 tone carne pe primul trimestru va fi realizat și chiar depășit. Experiența anului trecut îmi permite însă să afirm că achiziționarea materialului biologic din sectorul cooperatist sau de la diverși producători este o problemă spinoasă , animalele nefiind încă obișnuite cu furajele combinate scad în greutate la început, iar recuperarea kilogramelor pierdute se face pe parcurs cu multă greutate, fiind necesară introducerea în rație a unor cantități suplimentare de uruială de porumb. — Cele relatate ne obligă să vă mai adresăm o întrebare : cum au fost furajați porcii în perioada de îngrășare ? — Ponderea, în hrănirea întregului efectiv au deținut-o nutrețurile combinate. Dar rezultatele au fost neuniforme, pentru că furnizorul — F.N.C. Urseasca nu respectă rețetele stabilite, de multe ori lipsind din compoziția lor unul sau două elemente de bază. Aceasta ne-a determinat ca o dată cu sosirea toamnei — dispunînd de o moară cu capacitatea de 5 tone uzuială pe oră și de un malaxor — să trecem la furajarea porcilor după o rețetă proprie : 50 la sută uruială de porumb, 15 la sută uruială de orz, 12 la sută șroturi de floarea-soarelui măcinate, 10 la sută uruială de mazăre, cîte 5 la sută făină de carne și tărîțe de grîu, și 3 la sută sare de bucătărie, cretă furajeră. Adăugind la această rețetă de furajare o muncă temeinic organizată și o activitate susținută de reducere a pierderilor vom reuși să realizăm exemplar planul de carne pe acest an, de 1 550 tone, și să creăm condiții de suplimentare a prevederilor cu 15—20 de tone. VIATA NOUA 99' Jocul care ucide“ Este un film care trebuie văzut intr-o anumită dispoziție afectivă, urmărit imagine cu imagine și, mai presus de toate, înțeles. Facem această ultimă remarcă gîndindu-ne la cîteva secvențe construite de regizor cu finețe, jucate de actori credincioși ecranului, dar interpretabile, puțind foarte bine isca controverse și chiar confuzie. Robert Hossein, este, fără îndoială, un artist mare, îndrăgit realmente de publicul din întreaga lume. Artiștii pentru care simțim atracție pot induce insă in eroare, atunci cind îmbracă hainele personajului negativ. In cazul de față, adică în „Jocul care ucide“, ofițerul S.S., care se ascunde de justiția oamenilor care nu iartă crimele făptuite in cel de-al doilea război mondial, apare ca un individ terorizat de spectrul amintirilor hidoase, dar perfect de acord cu o nouă crimă ce i-ar masca pentru totdeauna identitatea. In ciuda faptelor care îl acuză și presupun o reacție pozitivă din partea publicului, există cîteva date biografice care pot trezi și simpatie, salvarea unei victime, atitudinea meditativă impenetrabilă a hitleriștilor în fața morții. Se adaugă la toate acestea o iubire blazată pentru o femeie care îl trădează in ultima instanță și, in sfirșit, moartea survenită în urma unui atac de cord, (o inimă care încetează să mai bată, fiind atit de des... solicitată). Regizorul cumpănește insă bine intriga acestui film deosebit de realist. Uciderea pianistului, amestecat intîmplător intr-un joc in care împrumuta pentru bani înfățișarea și ticurile fostului nazist, capătă valoare simbolică, acuzind gestul disperat al individului lipsit de mijloace care se aventurează într-o afacere dubioasă, intr-un „joc care ucide“. Cortina cade urmărită de un strigăt care trădează deopotrivă disperarea, regretul și ura. „Jocul care ucide“ este, așadar, un film care suspendă sabia lui Damocles și deasupra înțelegerii spectatorilor, invitați să reflecteze și să ia atitudine. RADU MACOVEI * IWPSWM FOTBAL Învingînd cu 2-0 formația Kilmarnock Dinamo Bacău s-a calificat în sferturile de finală ale „Cupei europene a târgurilor“ Ieri s-a desfășurat la Bacău partida retur dintre formațiile Dinamo și Kilmarnock (Scoția) contând pentru turul al treilea al „Cupei europene a tîrgurilor“. Fotbaliștii băcăuani au desfășurat un joc frumos și și-au adjudecat victoria la scorul de 2—0 prin golurile marcate de Daniel Ene (min 28 și 78). In tur rezultatul a fost egal : 1—1. In felul acesta, Dinamo Bacău s-a calificat în sferturile de finală ale acestei importante competiții, care angrenează echipe de prestigiu din Europa. OȚELUL SE PREGĂTEȘTE INTENS Fotbaliștii de la Oțelul Galați și-au reluat pregătirile — după efectuarea unui riguros control medical trecut cu succes — în vederea returului campionatului diviziei B. Primul antrenament s-a efectuat sîmbătă 10 ianuarie, iar în zilele de 11 și 12 au susținut alte două. La apelul antrenorului Ștefan Vasile au răspuns prezent următorii jucători : Șerbănoiu, Iorgulescu , Vulpeanu, Costache, Tr. Ionescu, T. Nicu, Profir, Bruștiuc, Ioniță, Olteanu, Adam, Crăciunoiu, Chihaia și Oct. Ionescu. Au lipsit nemotivat Manta și Recășeanu. La primele antrenamente s-a urmărit readaptarea organismului la efort. TIAT MW Teatrul muzical revistei (orele 19,30). Hanul MIERCURI 14 IANUARIE 1970 PROGRAMUL I 5,05—6,00 Muzica dimineții. 6,05— 9,30 Muzică și actualități. 9,30 Viața cărților. 10,05 De pe plaiuri bănățene — muzică populară. 10,30 Vreau să știu. 11,05 Formații de muzică beat. 11,50 Cotele apelor Dunării. lodie — 12,00 Am îndrăgit gmemuzică ușoară. 12,30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13,00 Radiojurnal. 13,22 Muzică ușoară. 14,00 Caleidoscop muzical. 15,00 Radio-școală. 15,20 Compozitorul săptămînii. 16,00 Radiojurnal. 16,30 Consultație juridică. 17,05 Antena tineretului. 17,30 Muzică populară. 18,03 Știință, tehnică, fantezie. 18,30 O melodie pe adresa dv. 19,00 Gazeta radio. 20,25 Zece melodii preferate. 21,00 Istoria ideilor. 21,35 Solistul serii — Anca Agemolu. 22,00 Radiojurnal. 22,30 Pentru magnetofonul dv. : melodii românești recent lansate. 23,00 Concert de muzică ușoară. 0,03—5,00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL NI 6,10 Program muzical de dimineață. 7,00 Radiojurnal. 7,10 Program muzical de dimineață — continuare. 8,10 Tot înainte. 8,25 Mari interpreți. 9,00 Cîntă Polina Manoilă. 9,30 Medalion Ion Croitoru. 9,45 Matineu de operă. 10,45 Muzică ușoară. 11,00 Cîntece de dragoste și jocuri populare. 11,30 Refrene îndrăgite. 12,15 Concert de prînz. 14,03 Balade și jocuri populare. 14,30 Frumoșii noștri ani — muzică ușoară. 15,00 Muzică din opera „Rita“ de Donizetti. 15,30 Melodii de Elly Roman. 16,20 Actualitatea 16,00 Radiojurnal. muzicală. 17,00 Mărturisiri pe portativ — muzică ușoară. 17,35 Lecturi paralele. 18.00 Cinci stele în recital. 19.00 Prime audiții — simfonii. 19,30 Meridiane lirice. 20.15 Teatru radiofonic. Bărbierul din Sevilla. 21.50 Cîntăreți de operă interpretînd muzică ușoară. 22.20 Jazz. 23.05 Concertul orchestrei simfonice a cadrelor didactice din București. 0.15—1.00 Fragmente din operete. ZĂVOIUL — joc pitoresc de popas și agrement pentru cei pe care pașii îi poartă pe malul Siretului. Foto : G. BERCOV Cu ocazia reuniunii delegaților țărilor participante la Campionatele mondiale de hochei, grupele B și C, desfășurată în luna decembrie la București, au fost confirmate directoratele care vor conduce întrecerile de la București și Galați. Directoratul de la Galați are următoarea componență : dr. Dobida (Austria), Crotti (Italia), Dr. László (Ungaria), Schneers (Olanda), Lekens (Belgia), Bloch (Danemarca), Pavlov (Bulgaria), Smerecinski, ing. Oprică (România) și Miroslav Subrt, din partea Ligii internaționale de hochei pe gheață. ★ Tot cu această ocazie au fost stabiliți și arbitrii care vor conduce jocurile. Pentru grupa de la Galați au fost desemnați următorii arbitri : Tașnadi și C. Stîncă (rezerve Fodor și Guberni) — România, Stenico—Italia, De Pappe — Belgia, Noncer — Bulgaria, Pianfetti — Franța, Bjerreggard — Danemarca și Van de Ven — Olanda. La sfîrșitul acestei săptămîni patinoarul artificial din Galați va găzdui un program demonstrativ de patinaj artistic și patinaj viteză, își vor da concursul unii dintre cei mai buni patinatori români. Iată numele acestora : Elena Moiș, Rodica Dîdă, Constanța Ionescu, Doina Mitricică, Anca Tănase, Măricel Comănici, Sandu Dragoș, Ion Mircea, Goga Octavian, Mihai Popa, Letiția Păcuraru, Dan Săveanu, Daniela Popescu, Marian Chiose la patinaj artistic și Maria Tașnadi, Ilona Antal la patinaj viteză. Demonstrația va avea loc sîmbătă 17 ianuarie a.c. ora 17 și va continua dumininică cu începere de la ora 9,30. De asemenea, se vor desfășura și două jocuri de hochei între echipele A și B ale Capitalei. D. CONSTANTIN CAMPIONATUL MONDIAL DE HOCHEI • Componența directoratului tehnic • Lista arbitrilor din grupa C ® la sfirșitul acestei săptămîni vor avea loc demonstrații de patinaj artistic și viteză. ■ Nr. 7801 ■MB Astăzi — la Casa de cultură a sindicatelor In sala studioul artistului amator — „Modalități și... modalități" — discuții cu instructorii artistici despre transpunerea faptului din viață în imagine artistică (orele 18,00). La aceeași oră, în sala Ateneu consultații pe profesii „Noutăți în sudării metalelor“, tehnica expunere prezentată de ing. C. Duțu. In sala de șah se vor desfășura întrecerile din cadrul optimilor de finală ale campionatului municipal de șah (orele 18,00). MIERCURI 14 IANUARIE 1970 18,00 Deschiderea emisiunii. „Exterra ’70 — emisiune — concurs pentru școlari:8,30 Datini românești Nuntă în Valea Bîrgăului (II) 19,00 Telejurnalul de seară. 19,20 „Felicitări“ — emisiune muzicală. 19,40 Ancheta TV. „Curso-ul — al doilea „8“ ? 20,15 Telecinemateca : Nibelungii. prima parte : „Siegfried“ 21,45 Muzică ușoară cu formația Ion Cristinoiu. 21,55 Filme documentare: 22,15 Intîlnire cu muzica (Interviziune) Transmisiune de la Sofia. 22,40 Salonul literar al televiziunii: „A fi scriitor tînăr“. 23,45 Telejurnalul de noapte închiderea emisiunii. 38888838888888383833888f: întreprinderea agricolă de stat BĂDĂLAN angajează de urgență : — fochiști gaze — tractoriști — electricieni — mecanici — categoriile a V-a și a VI-a. — autostivuitori — măcelari — mezelari — mecanici instalații gaze și sanitare. Informații la sediul întreprinderii agricole de stat Bădălan din Galați, strada Bazinul Nou nr. 85. MINISTERUL INDUSTRIEI METALURGICE COMBINATUL SIDERURGIC GALAȚI recrutează : muncitori Recalificați pentru a fi calificați în meseria de operator la pregătirea aglomeratului Informații și înscrieri la serviciul învățămînt al Combinatului siderurgic Galați — telefon 18300 interior 231. Întreprinderea de mecanizare și transporturi pentru lucrări de îmbunătățiri funciare Constanța Anunță organizarea unui concurs de admitere la cursurile de calificare în producție de 6 luni, în specialitatea mecanic-utilaj greu de construcții și terasamente (excavatoare, dragline, screpere, buldozere, betoniere etc). CONDIȚII DE ADMITERE — studii: 4—8 clase elementare — stagiul militar satisfăcut — vîrsta maximă 35 ani. CONCURSUL DE ADMITERE SE VA ȚINE LA SEDIUL I.IT.L.I.F. CONSTANȚA — STRADA SBURĂTORULUI Nr. 4, PE DATA DE 30 IANUARIE 1970, ORELE 8 și va consta dintr-o probă scrisă și orală la aritmetică din materia studiată în clasele IV—VIII. Cererile de înscriere la concurs vor fi însoțite de următoarele acte : — certificat de naștere (în original și copie) — certificat de studii (în original și copie) — livret militar — certificat medical de sănătate de la circumscripția medicală. Candidații reușiți vor fi salarizați de către I.M.T.L.I.F. Constanta pe baza contractului ce se va încheia pentru durata de cel puțin 3 ani. rr Cooperativa ÎNFRĂȚIREA Galați ANUNȚA CA : In cadrul Complexului de deservire „Șiretul" din cartierul Țiglina III se execută pe bază de comandă pentru populație CONFECȚII DE ÎMBRĂCĂMINTE PENTRU BĂRBAȚI, MANTOURI PENTRU FEMEI, HAINE DE PIELE, precum și LUCRĂRI DE REMASAT CIORAPI, INCADRARI DE TABLOURI, CORNUZE ȘI TRANSPARENTE. 11 £