Viața Nouă, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7945-8022)

1970-09-27 / nr. 8020

Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8020 DUMINICA 27 SEPTEMBRIE 1970 4 PAGINI — 30 BANI In lanul cu floarea-soarelui, de la C.A.P. Vînători, în așteptarea sarcinilor. Citiți în pag. a IV- a Evenimentele din Iordania Telegrama președintelui Nasser transmisă regelui Hussein. Informații economice Vești din țările socialiste. lor In cercetarea planetestațiile automate vor juca rolul de primă vioară. IN ACTUALA CAMPANIE AGRICOLĂ -O TEMEINICĂ ORGANIZARE A MUNCII ! Să fie urgentată pregătirea terenului pentru semănat Analizind datele înscrise în situația operativă întocmită sîmbătă seara la Direcția agricolă județeană, constatăm că realizările obținute pînă acum la recoltarea porumbului nu sunt pe măsura forțelor antrenate la executarea acestei lucrări. Deși s-a scos în evidență de nenumărate ori faptul că pentru realizarea la timpul optim și de bun nivel agrotehnic a însămințării griului, pregătirea patului germinativ are un rol hotărîtor, consemnăm, așa cum rezultă de altfel din situația operativă, că în unele unități agricole cooperatiste întîrzie executarea acestei lucrări. Codașe la pregătirea terenului sînt : C.A.P. Berești,președinte Nicolae Avram, secretar al comitetului comunal de partid, 490 hectare ; Șivița, (președinte Valeriu Nistor) - Nicolae Ocheșelu, secretar al Comitetului comunal de partid Mavrodin Gîdiuță) - 400 hectare ; Țepu (Președinte Costache Țuchel, secretar al comitetului comunal de partid, Ion Ciorici) — 260 hectare ; Movileni (președinte Ioniță Iordache, secretar al comitetului comunal de partid Tudose Iosif) -240 hectare ; Furceni (președinte Achit Doroș, secretar al comitetului comunal de partid Costică Concită) - 230 hectare ; Tămăoani. (președinte Nicolae Perju, secretar al comitetului comunal de partid Constantin Constantin) - 150 hectare. Acolo unde s-a acționat cu multă operativitate, unde mecanizatorilor li s-a asigurat cîmp de lucru rezultatele sînt deosebit de bune. Astfel, în cooperativele agricole din Pechea, Cudalbi, Corod, Negoilești, Țigănești, Fîrțănești pregătirea patului germinativ pentru însămînțarea griului la timpul optim și de calitate s-a terminat sau este pe sfîrșite, iar la Drăgușeni, Smulți, Cavadinești se lucrează din plin. Atragem atenția inginerilor șefi, consiliilor de conducere din cooperativele în care pregătirea terenului și celelalte lucrări din actuala campanie agricolă se desfășoară greoi că sarcinile înscrise în planul de măsuri elaborat de către organele agricole la indicația Biroului Comitetului județean de partid trebuie grabnic înfăptuite. Pregătirea terenului pentru însămînțările de toamnă la C.A.P. Tudor Vladimirescu. Foto : G. BERCOV La ce vă servește dezinformarea, tovarășe inginer ? In cele mai multe cooperative agricole floarea-soarelui s-a terminat de recoltat, treierat și chiar de transportat la bazele de recepție. Cu toate acestea, mai sunt cooperative, și culmea, chiar in vatra municipiului Galați, unde nu se lucrează cu întreaga capacitate la recoltatul florii-soarelui. Dar să relatăm cele consulate ieri pe cîmp. La C. A .P. Vînători (președinte ing. Emil Neferich), despre stadiul recoltării florii-soarelui am discutat cu ing. Dumitru Șerbănescu, șeful fermei hortiviticole, căruia, pentru a avea punctajul necesar constituirii unei ferme, aici lângă Galați, i-au fost date în cultură și cele 250 ha cu floarea-soarelui. De la bun început trebuie sa consemnăm că șeful de fermă nu cunoștea care-i, în mod precis, situația recoltării. Și acest lucru normal, dacă ținem seama este de faptul că, in realitate (și în scripte!), floarea-soarelui a fost repartizată și lucrată de cele trei brigăzi de cîmp, și nu de fermă ! Dar să revenim la stadiul recoltatului. După cele spuse de inginerul D. Șerbănescu, care M. CREȚEANU (Continuare în pag. a II-a) ■ RAIDUL NOSTRU --------------------------------------------------------------------------------------Orașul, comuna, satul trebuie să fie curate și frumoase, în totalitatea lor ! Nu numai în centru, nu numai pe cele mai frecventate artere de circulație, spiritul gospodăresc trebuie să-și găsească întruchiparea desăvîrșită. Acesta este idealul și nu de puține ori el este obținut de cei mai mulți dintre gospodarii orașelor și satelor de pe meleagurile gălățene, de mai multe ori cîștigători în întrecerea patriotică pentru înfrumusețarea localităților. Dacă în toate punctele cardinale trebuie să sălășluiască frumosul și buna gospodărire, cu atit mai mult se impune la intrarea, la poarta orașului sau a comunei. Prima cunoștințe cu o anume localitate se întipărește mai viu în amintirea oaspeților, aceștia formîndu-și cea dinții impresie - la care orice gospodar trebuie să țină - despre orașul sau comuna pe care o vizitează, unde îl mină treburile sau dorința. Nava livrată beneficiarului La un interval de numai cîteva zile, de la danele de armare ale Șantierului naval Galați, fost livrată o nouă navă a destinată exportului. Mai concret, este vorba de un cargou de 4 500 tone dw pentru transportul mărfurilor generale. La recepția efectuată, nava s-a bucurat de o deosebită apreciere din partea beneficiarului extern, toate lucrările de instalații montaj și de finisare fiind executate la un înalt nivel tehnic și calitativ. De menționat faptul că această navă, conform cerințelor clientului extern, a fost amenajată pentru transportul mărfurilor în condițiile de navigație existente in zona ecuatorială. Masa oferită de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R cu prilejul împlinirii a Mi de ani de către tov. Vasile Vilcu Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., a oferit, sîmbătă la amiază o masă tovărășească cu prilejul celei de-a 60-a aniversări a zilei de naștere a tovarășului Vasile Vilcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P. C. R., vicepreședinte al Consiliului de Stat. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Miron Constantinescu, Ion Iliescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, Mihai Marinescu, Ion Pățan, Chivu Stoica, Constantin Pîrvulescu, Gheorghe Vasilichi. Conducătorii de partid și de stat l-au felicitat călduros pe tovarășul Vasile Vilcu, urîndu-i sănătate, viață lungă și noi succese în îndeplinirea sarcinilor încredințate de partid, de statul nostru socialist. In timpul prîrvzului, a toastat pentru sărbătorit tovarășul Nicolae Ceaușescu. Referindu-se la munca vastă și la succesele obținute de partidul nostru în traducerea în viață a mărețului program de înflorire multilaterală a patriei, elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., la politica externă a partidului și statului nostru de prietenie și alianță cu țările socialiste, de solidaritate și unitate cu mișcarea comunistă, de destindere, colaborare și pace în lume, secretarul general al partidului a arătat că, alături de întreaga conducere de partid și de stat, la toate acestea și-a adus și-și aduce contribuția și tovarășul Vasile Vîlcu. Relevînd sarcinile mari pe care le are de rezolvat în continuare poporul român în construcția societății socialiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu a urat tovarășului Vasile Vilcu sănătate și putere de muncă pentru a-și putea aduce și pe mai departe contribuția la activitatea partidului și statului. A răspuns tovarășul Vasile Vîlcu. Arătînd că întreaga sa viață și-a consacrat-o partidului, sărbătoritul a mulțumit pentru aprecierile calde făcute la adresa sa de tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru urările ce i-au fost adresate și s-a angajat să depună toate eforturile pentru a fi cit mai de folos partidului, construcției socialismului în patria noastră. Tovarășul Vasile Vîlcu și-a exprimat încrederea fermă că partidul nostru în frunte cu secretarul său general - conducător marxist-leninist încercat, profund devotat poporului, cauzei socialismului — își va îndeplini cu cinste și în viitor măreața misiune istorică ce-i revine în asigurarea prosperității României. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. (Agerpres). Porțile Galațiului — cele dintii cărți de vizită ale gospodarilor Gospodarii Galațiului, au investit multă fantezie, pricepere și mijloace materiale în amenajarea intrărilor în municipiu. Tovarășul Vasile Adamescu, din Craiova, pe care l-am întîlnit la stația PECO din Galați, caracteriza intrarea „Brăilei” drept „cea mai frumoasă intrare pe care am întîlnit-o în raliul automobilistic, personal, pe care l-am făcut în acest concediu”. Desigur că este destul de subiectivă această apreciere, dar ea se aude tot mai des în rîndul oaspeților ce vizitează „Orașul de la Dunăre". Strada Brăilei a fost făcută frumoasă nu numai pe tangenta Mazepei, pe defileul Țiglinelor sau sus spre stadionul „Dunărea”, ci, trotuarele — cu străjeri de trandafiri și făclii de neon — coboară adinc spre valea CĂ AUREL FLOREA (Continuare in pag. a II-a) CENTRUL GALAȚIULUI. FOlo : P. POPA. CONSFĂTUIRE MEDICALĂ Ieri la Casa de cultură a sindicatelor Galați, a avut loc o consfătuire cu tema : „Rolul laboratorului clinic în asistența medicală curativo-profilactică", organizată de Filiala Galați a Uniunii Societăților de Științe Medicale din R.S. R. și Direcția sanitară județeană. La lucrările consfătuirii participă prof. dr. Gheorghe Tănăsescu, de la Institutul de medicină din Timișoara, prof. dr. Maria Franke, de la Institutul de medicină din Iași, dr. Vlad Apăteanu, directorul Centrului de hematologie din București, dr. Virginia Dimache de la Institutul Cantacuzino, cercetători, științifici, biochimiști, cadre medicale din București, Galați Tecuci, Ploiești, Constanța, Brașov și din alte orașe ale țării. In numele Consiliului popular al județului Galați, consfătuirea a fost salutată de dr. Alexandru Vasile, membru al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, directorul Direcției sanitare județene. Au fost prezentate comunicări științifice și s-au purtat discuții pe temele : „Rolul laboratorului clinic în bolile de singe, în cele infecțioase și în lupta antiepidemică, în patologia materno-infantilă și urgențele medico-chirurgicale”. „Startul" investițiilor anului 1971 se ia de pe acum Intrată adînc în sfera industrializării și desfășurată pe întreg parcursul anului fără întrerupere, activitatea de investiții-construcții devine unul din rolurile principale ale procesului dezvoltării economiei naționale în ansamblul ei. Mai mult, sarcinile exprese fixate de partid pe linia creșterii eficienții în domeniul investițiilor impun asigurarea tuturor acelor condiții care să permită desfășurarea lucrărilor de construcții și montaje intr-un ritm alert și, pe această bază, realizarea in termene cit mai scurte a tuturor obiectivelor industriala sau social-economice. Venindu-se tocmai în întîmpinarea acestor cerințe, prin noua Lege a investițiilor, cit și printr-o recentă Hotărîre a Consiliului de Miniștri referitoare la asigurarea' tăsîtuk,»pentru înfăptuirea planului de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1971, s-a prevăzut obligativitatea beneficiarilor de investiții de a încheia pînă la data de 1 septembrie a.o., pe baza unor grafice de eșalonare a investițiilor, contractele cu constructorii pentru volumul lucrărilor din primul an al viitorului cincinal. O analiză efectuată însă de organele Băncii de investiții a arătat că, practic, la mijlocul lunii septembrie, contractele de antrepriză nu erau încheiate în totalitate, pentru întregul volum de cca 1,5 miliarde lei construcții și montaje. Pentru înlăturarea acestei deficiențe beneficiarii de investiții din județul nostru, finind seama de observațiile întemeiate ale unităților executante, vor trebui să precizeze neîntîrziat termenele de predare a documentației tehnice, termenele de deschidere a finanțării, de predare a utilajelor tehnologice și aparatajelor electrice și de clarificare a celorlalte probleme ce condiționează execuția ritmică a lucrărilor. Rămîneri în urmă se semnalează și în ceea ce privește asigurarea documentațiilor de execuție capitol la care, în decada a II-a a lunii septembrie a.c., existau asigurate proiecte numai pentru cca 55 la sută din planul de producție al constructorilor pe anul 1971, cu toate că termenele de asigurare a proiectelor pentru lucrările în continuare urmează să expire în curînd, (la 1 octombrie a.c.), iar pentru lucrările noi, la data de 1 decembrie. Proiectanții și beneficiarii de investiții vor trebui să indica prin grafice de proiectare sau nomenclatoare de proiecte date cit mai scurte, care sa conducă la respectarea întocmai a termenelor stabilite prin hotărîrea Consiliului de Miniștri. Necesitatea imperioasă a asigurării proiectelor derivă și din modul cum vor trebui fundamentate comenzile de materiale și utilaje unde deja au apărut o serie de dificultăți. De exemplu, din cauza lipsei unor documentații de execuție I.C.M.S.G. a fundamentat comeniie pentru laminare intr-o proporție redusă pe baza specificațiilor de materiale din proiecte. Direcțiile generale din Ministerul Industriei Metalurgice vor trebui să ceară proiectanților (IPROMET și I.P.L. București) respectarea termenelor legale de asigurare cu documentație pentru ca in timpul cel mai scurt să se poată corecta aproximările făcute in lansarea comenzilor de materiale de către I.C.M.S.G., In ce privește asigurarea cu utilaje tehnologice și aparataje electrice 1971 situația necesare în anul contractării este bună pentru cele din import, însă nesatisfăcătoare pentru cele din țară, în special la Combinatul siderurgic Galați. In această perioadă, beneficiarii de investiții și constructorii vor trebui să uziteze în mod hotărît de prevederile legii contractelor economice, întrucît există obligații legale pentru ca beneficiarii să transmită furnizorilor comenzi, iar aceștia, la rîndul lor, sînt obligati să-și asigure portofoliul cu asemenea comenzi care să permită folosirea integrala și cu maximum de eficiență a capacităților de producție. O problemă deosebit de actuală este asigurarea frontului de lucru pentru continuarea ne-DUMITRU BICHIR (Continuare în pag. a II-a) CINE EȘTI DUMNEATA, TINERE? — Și dacă fata aceea era sora ta ? Tace. Privește revoltat și tace. — Ai o soră ? — Am trei. Cea mai mare dintre ele are 17 ani. — Tot 17 ani avea și fata aceea de care v-ați bătut joc cu bestialitate, cu un sadism rar întîlnit. Să admitem că adolescenta ce se plimba pe malul Dunării cu prietenul ei, ar fi fost sora ta și patru indivizi, fără nici o busolă morală ar fi apărut din boscheți, ar fi lovit-o pînă la pierderea conștiinței i-ar umplut gura cu iarbă ca să nu ti strige după ajutor, iar după aceea și-ar fi bătut joc de ea. Tu, fratele ei mai mare, ce-ai fi făcut ? — Cred că i-aș fi omorît pe toți! Atunci ? !... Purtăm discuția în arestul Inspectoratului județean de miliție cu Grigore Gîju, Cornel Cațichi și Gheorghe Miu, toți trei arestați pentru comiterea unor violuri, fapte degradante și de un grav pericol social pentru care legea prevede pedepse cu închisoarea de la 3 la 10 ani. Toți trei tineri între 20 și 27 de ani, calificați într-o meserie ori alta. Gheorghe Miu căsătorit, în loc să-și petreacă serile împreună cu soția, și le petrecea pe faleză, ori prin alte locuri dosnice, unde organiza ambuscade împotriva perechilor ce aveau curajul să treacă pe aici după căderea întunericului. Cum de au ajuns în pragul acestui faliment etic ? Cine i-a îndemnat să comită fapte detestabile, cum de aceste nu și-au dat seama de răspunderea penală care îi așteaptă ? Oare nu s-au gîndit la durerea părinților acestor fete, la traumele sufletești care își pot pune pecetea distrugătoare peste întreaga viață, năzuind destine, declanșînd drame greu de imaginat ?. Monstruozitatea unei astfel de fapte este dincolo de orice scuză, dincolo de orice încercare de găsire a unor circumstanțe atenuante. Nu ne referim aici la Gheorghe Miu care era principalul organizator și care a recunoscut pînă acum — subliniem cuvîntul acum deoarece ancheta este încă în curs de desfășurare — cinci violuri! De altfel, el ne-a declarat cu cinism că lucrul acesta devenise pentru el și prietenii lui : Ion „șoferul", „Grecu" și „Pelicanul", încă nearestați deoarece nu li se cunoaște adevărata identitate —n.a. orice informație primită, din partea cetățenilor va fi de un real Anchetă de MIRCEA IONESCU (Continuare în pag. a II-a) „FANII“ NOCTURNI — AMESTEC DE BESTIALITATE ȘI PUTREZICIUNE MORALĂ