Viața Nouă, ianuarie-martie 1971 (Anul 27, nr. 8102-8176)

1971-01-13 / nr. 8110

-Y t Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8110 MIERCURI 13 IANUARIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI Ieri a avut loc in sala Teatrului de stat din Galați sesiunea Consiliului popular județean. La lucrări, alături de deputați, au participat reprezentanți ai unor ministere, ai Comitetului de stat pentru administrația conducători ai unor locale, întreprinderi și instituții județene, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, înainte de începerea lucrărilor, cei prezenți au păstrat un moment de reculegere in memoria deputatului Dumitru Roșca, care a decedat. Sesiunea a aprobat dezbaterea proiectelor de hotăriri cu privire la adoptarea planului economiei locale și a bugetului local pe anul 1971, răspunsul la chemarea la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Neamț , alegerea asesorilor populari pentru Tribunalul județean și judecătoriile Galați și Tecuci, proiectul de hotărire privind stabilirea atribuțiilor comitetelor executive ale consiliilor populare municipale in domeniul comerțului, ratificarea unor decizii, modificarea componenței Comitetului executiv și a unor comisii permanente ale Consiliului popular județean. La primul punct al ordinii de zi a luat cuvîntul tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. P.C.R., prim-secretar al Coamitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, care a prezentat expunerea la proiectul de hotărire cu privire la adoptarea planului economiei locale. In continuare, tovarășul Dumitru Eremia, membru al Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, prezentat expunerea la proiectul de hotărire cu privire la adoptarea bugetului local. Pe marginea materialelor prezentate in sesiune, participanții la dezbateri au analizat cu răspundere rezultatele obținute in anul precedent, precum și căile prin care întreaga activitate economică pe plan local să înregistreze o și mai mare an(Continuare în pag. a II-a) LUCRĂRILE SESIUNII CONSILIULUI ITULAR JUDEȚEAN hotărire de stat Expunerea la proiectul de pentru adoptarea planului al economiei locale pe anul 1971 - prezentată de tovarășul CONSTANTIN DĂSCĂLESCU) - Stimați deputați și invitați. Rezultatele obținute în anul 1970 care a încheiat bilanțul unui cincinal, evidențiază în mod convingător justețea politicii partidului nostru de dezvoltare echilibrată a tututuror județelor, caracterul realist al planului, entuziasmul cu care toți oamenii muncii din județul nostru muncesc pentru traducerea în viață a sarcinilor de partid și de stat. Punct final al unei noi și deosebit de importante perioade de dezvoltare economică, anul ce a trecut a marcat evident creșterea potențialului economic al județului nostru. Dotarea industriei cu noi capacități de producție, utilizarea mai completă a celor existente, au condus la obținerea unui volum de producție industrială de 279,7 sută față de 1965, la dublarea preroductivității muncii, obținîndu-se pe această cale 80 la sută din sporul producției globale a anului 1970 față de 1965. A fost înfăptuit programul de investiții prevăzut în cincinal. S-a încheiat în linii generale prima etapă de construcție a Combinatului siderurgic la capacitatea proiectată de 2,5 milioane tone oțel. Au fost dezvoltate și modernizate numeroase unități industriale, agricole și de transport, între care Șantierul naval, Uzina mecanică navală, întreprinderile textile, Fabrica de conserve Tecuci și altele. S-au dat în folosinșță 16 000 apartamente, 200 săli de clasă, spații comerciale și numeroase alte obiective social-culturale. De altfel, anul 1970 se înscrie cu rezultate deosebite în toate domeniile de activitate. Planul producției globale industriale a fost îndeplinit în proporție de 102,7 la sută, ceea ce a permis realizarea peste plan a unui volum de producție marfă vîndută și încasată de 242 milioane lei, care s-a materializat în importante cantități suplimentare de produse. In industria locală planul producției globale a fost îndeplinit in proporție de 101,8 la sută, producția marfă vîndută și încasată 100,7 la sută, iar volumul acumulărilor, 105 la sută. Rezultate remarcabile s-au obținut și în sectorul edilitar-gospodăresc, astfel că volumul de producție-prestații a fost depășit cu 28 milioane lei. Au fost mai bine gospodărite și întreținute orașele, s-a asigurat o mai bună deservire a populației cu apă, gaze, transport în comun ș.a. In agricultură, cu toate condițiile climaterice nefavorabile, o bună parte a județului fiind greu lovită de inundații, s-au înregistrat progrese pe calea dezvoltării și modernizării, s-au realizat importante lucrări de investiții, au fost asigurate cantități sporite de îngrășăminte și substanțe chimice, s-a continuat construirea unor mari sisteme de irigații. Producția agricolă, animală și vegetală s-a realizat în unele unități peste nivelul sarcinilor de plan chiar în condițiile deosebit de vitrege ale acestui an. Fondul centralizat al statului la principalele produse s-a asigurat integral, contribuind la o bună aprovizionare a populației cu mărfuri alimentare și legume. Planul de investiții de 4,2 miliarde lei a fost îndeplinit și depășit. Au fost puse în funcțiune la Combinatul siderurgic turnătoria de lingotiere, grupul nr. 3 al fabricii de oxigen, cuptoarele de var nr. 3 și 4 din sectorul de materiale refractare, s-a mărit capacitatea de încălzire la laminorul Slebing. A început să producă laminorul de benzi la rece, agregat de înalt nivel tehnic, care va satisface nevoile de tablă subțire ale economiei, creînd și disponibilități pentru export. Au intrat, de asemenea, în producție în cursul anului trecut și alte capacități la Șantierul naval Galați, Uzina mecanică navală, Fabrica de spirt Ghidigeni și altele. Din planul Consiliului popular județean, au fost terminate lucrările la fabrica de cărămizi, Braniștea cu o capacitate de 15 milioane de cărămizi, s-a lărgit de producție a Trustului de baza construcții cu un poligon de prefabricate și cu două noi hale , s-a dat în circulație pasajul de pe Calea Prutului. In municipii și orașe au fost date în folosință 3 900 apartamente, cu rețelele și amenajările edilitare aferente, hotelul turistic cu o capacitate de 250 locuri, noul centru poligrafic, creșe, două internate. S-a încheiat acțiunea de electrificare a satelor din județ. Totalul fondurilor fixe puse în funcțiune în ultimul an se ridică la peste 3,5 miliarde lei. Amplele acțiuni organizate de comitetele executive la toate nivelele, susținute de munca entuziastă a cetățenilor în frunte cu deputații, au făcut ca municipiile, orașele și comunele județului nostru să capete o înfățișare din ce în ce mai frumoasă. Aceste eforturi au fost încununate prin obținerea întîi pe țară de către orașul locului Berești și locul III de către municipiul Galați, iar în cadrul județului se situează printre fruntașe, comunele Barcea, Drăgănești, Pechea, Liești, Tudor Vladimirescu și Costache Negri. Prin unitățile comerțului de stat și cooperatist s-au desfăcut populației mărfuri de peste 2 miliarde lei, cu 175 milioane lei mai mult decât în anul trecut, iar industria locală, cooperația meșteșugărească și cooperația de consum au satisfăcut în mai mare măsură și la un nivel calitativ superior cererea de prestări servicii. Pe baza studiilor și programului aprobat de Comitetul executiv, anul 1970 a fost diversificată reînțeaua de alimentație publică și de desfacere cu amănuntul a comerțului de stat și cooperatist, s-au modernizat 30 unități comerciale, s-au amplasat noi magazine de desfacere cu profil variat, ținîndu-se seama de structura populației din microraioane și cartiere. Au fost puse la dispoziția populației noi spații de desfacere, cum sunt halele Galați, punctul comercial din cartierul Nicolae Bălcescu - Tecuci, primele suprafețe ale complexului comercial din cartierul Dunărea , 18 noi magazine și 43 secții de prestări de servicii în mediul rural. Arta și cultura au cunoscut de asemenea o continuă înflorire, ținînd pasul cu dezvoltarea economică a județului. Au fost întreprinse numeroase acțiuni care au îmbinat într-o mai mare măsură valorificarea tradițiilor locale cu cerințele educației socialiste. Un loc de (Continuare în pag. a II-a) ANGAJAMENTELE Consiliului popular județean Galați ca răspuns la chemarea la întrecere a Consiliului popular al județului Neamț Deputații Consiliului popular județean Galați întruniți în cea de a IX-a sesiune ordinară, luînd cunoștință de realizările obținute în îndeplinirea în totalitate a angajamentelor luate cu ocazia chemării lansate de Consiliul popular al județului Constanța, consideră necesar ca și în viitor să existe o preocupare pentru valorificarea resurselor materiale și umane din județul nostru, în buna gospodărire și înfrumusețare a localităților. Prin realizarea exemplară a indicatorilor de plan pe tărîm economic, edilitar—gospodăresc și social—cultural, oamenii muncii din județul nostru au contribuit la creșterea continuă a nivelului lor de viață material și spiritual. Angajamentele luate în întrecerea dintre județe, au fost realizate și depășite obținîndu-se pe sectoare de activitate următoarele realizări : A fost depășită producția industrială cu 7,6 milioane lei, producția marfă cu 13,0 milioane lei, iar producția de mobilă cu 6,3 milioane lei. Angajamentul luat la producție—prestații în sectorul de gospodărie comunală, a fost depășit cu 30,6 milioane lei, iar în sectorul de producție construcții-montaj cu 24,0 milioane lei. Au fost desfăcute mărfuri către populație cu 31,8 milioane lei peste plan, iar în rețeaua comercială s-au modernizat un număr de 30 unități cu o suprafață de 4 600 mp. Planul de beneficii a fost depășit în principalele sectoare de activitate cu 8,0 milioane lei, iar la bugetul statului au fost atrase noi surse de venituri în sumă de 4,8 milioane lei, însuflețiți de perspectivele luminoase ale dezvoltării patriei noastre socialiste, stabilite de Congresul al X-lea al partidului și în întîmpinarea celei de a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, oamenii muncii din municipiile, orașele și satele județului nostru sub conducerea comuniștilor, analizînd cu răspundere posibilitățile de descoperire și valorificare a noi surse în toate domeniile de activitate, au stabilit măsurile pentru mobilizarea acestora. In numele muncitorilor, țăranilor și intelectualilor din județul Galați, ne angajăm ca în anul 1971 să realizăm următoarele obiective : IN INDUSTRIA LOCALĂ Prin îmbunătățirea continuă a procesului de producție, a organizării muncii, folosirea integrală a capacităților de producție, diversificarea producției și descoperirea și valorificarea a noi surse interne, se va asigura : — depășirea planului producției globale cu 3 000 mii lei; — depășirea producției marfă industrială cu 3 000 mii lei; — livrarea către fondul pieții a unui volum suplimentar de marfă în valoare de 700 mii lei; — livrarea la export a unui volum suplimentar de marfă în valoare de 150 mii lei valută, ceea ce reprezintă cu 20 la sută mai mult față de plan. Prin reducerea cheltuielilor, materiale, eliminarea cheltuielilor neproductive și sporirea productivității muncii, se vor obține economii (Continuare în pag. a IlI-a) t Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la întreprinderi industriale din județul Prahova După cum este cunoscut, încă în primele zile de lucru ale anului în curs, tovarășul Nicolae Ceaușescu a întreprins o suită de vizite în întreprinderi industriale din județele Brașov și Sibiu, întîlniri de lucru în cadrul cărora au avut loc largi schimburi de opinii cu factorii de răspundere din unitățile vizitate, din ministerele de resort, de la județe. Marți, 12 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășii Gheorghe Pană, Maxim Berghianu, Manea Mănescu, Petre Blajovici și Vasile Patilineț, s-a întîlnit din nou cu factorii de conducere și colectivele de salariați, la locul lor de producție, la Uzina de mecanică fină din Sinaia, Uzina mecanică „Neptun“, întreprinderea pentru reparații de utilaj electric (IRUE) și Uzina mecanică din Cîmpina, Uzina mecanică—Plopeni, Uzina de utilaj chimic și Uzina „1 Mai ” din Ploiești. Sinaia este cunoscută nu numai ca stațiune de odihnă, ci și prin una dintre cele mai importante întreprinderi constructoare de mașini — Uzina de mecanică fină, producătoare de pompe de injecție. Locuitorii Sinaiei au venit cu mic cu mare în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat. Este, de altfel, o prelungire a atmosferei însuflețite ce a domnit pe întreg traseul de la Predeal spre Sinaia, o prelungire a vibrantei primiri făcute secretarului general al partidului la Azuga, Bușteni, Poiana Țapului de mii și mii de cetățeni. Sosirea conducătorilor de partid și de stat în fața noului pavilion tehnico-administrativ al Uzinei de mecanică fină din Sinaia a fost întîmpinată cu ropote de aplauze. Se scanda „P.C.R. — P.C.R.", „Ceaușescu și poporul“, „P.C.R. — Ceaușescu". Se fluturau stegulețe roșii și tricolore. Pe o mare pancartă era înscrisă urarea „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !". Primul secretar al Comitetului județean Prahova al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ilie Cîșu, rostește un cuvînt de bun sosit. Directorul uzinei, inginerul Aurel Boghici, prezintă oaspeților o expoziție unde sunt înfățișate principalele produse ale întreprinderii aproximativ 30 de tipuri de pompe de injecție necesare echipării tuturor tipurilor de motoare Diesel fabricate în țara noastră, pompe de ulei și distribuitoare hidraulice pentru instalații de mecanizări și automatizări. Vizitînd halade automate și semifabricate pentru aparatura de precizie, secretarul general al partidului se interesează de desfășurarea procesului de producție, de modul de organizare a fluxului tehnologic. In hala prelucrărilor mecanice, la locurile de muncă ale lăcătușului Stan Mihălcioiu, care lucrează de aproximativ 32 de ani în această uzină, controlorului tehnic de calitate Ion Monta, lăcătușului ajustor Georgeta Voiculescu, tovarășul Nicolae Ceaușescu se oprește și discută cu muncitori despre preocupările lor pentru creșterea producției și productivității muncii, se interesează de condițiile de lucru și de viață ale acestora. Muncitorii, tehnicienii și inginerii, întreg colectivul uzinei aflat la acea oră la locurile de producție, întrerup cîteva clipe activitatea și fac oaspeților o caldă primire. „Bine ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Nicolae Ceaușescu !", „Să ne trăiți ani mulți, tovarășe secretar general al partidului!" — sînt urări ce se fac pretutindeni auzite, expresie a sentimentelor de prețuire și dragoste pe care colectivul acestei moderne întreprinderi industriale, ca întregul nostru popor, le nutrește față de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Uzina mecanică din Sinaia, care în ultimii ani a cunoscut o dezvoltare deosebită, va înregistra înnoiri și mai importante în actualul plan cincinal. Se află în construcție aripa nouă a actualei hale unde se execută pompele de injecție și aparatură de precizie. înainte de încheierea vizitei în această uzină, secretarul general al partidului felicită pe muncitorii, tehnicienii și inginerii acestei unități pentru succesele obținute pînă în prezent și le urează noi victorii în actualul plan cincinal, care, încă din primele zile, a început sub semne de bun augur. Pe parcursul vizitei, constatînd că în unitate există încă multe resurse pentru mărirea volumului și ridicarea necontenită a calității producției, tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă conducerii întreprinderii și ministrului de resort să analizeze toate posibilitățile pentru depășirea prevederilor inițiale ale planului. Dialogul între oaspeți și gazde pe această temă se soldează cu recomandarea ca la sfîrșitul actualului cincinal să se ajungă la o producție de aproximativ 600 000 pompe de injecție, în unități convenționale, față de 510 000 cît era prevăzut inițial. De asemenea, secretarul general al partidului adresează colectivului uzinei îndemnul mobilizator de a depune eforturi stăruitoare pe tărîmul concepției și realizării de mașini, atît pentru necesități proprii, cît și pentru înzestrarea altor întreprinderi. Intrarea în orașul Cîmpina este străjuită de o mare arcadă deasupra căreia stă înscrisă cu litere mari urarea: „Bine ați venit, iubiți conducători de partid și de stat". O mare și entuziastă mulțime de oameni — practic întreaga urbe Cîmpina — este adunată de o parte și de alta a principalei artere de comunicație. Prima întîlnire cu oamenii muncii din Cîmpina are loc la Uzina mecanică „Neptun“. O dată cu grupul de tinere ce ies cu flori în întîmpinarea secretarului general al partidului, a celorlalți oaspeți, vine și Ana Telegescu, cel mai vîrstnic cetățean al Cîmpinei, care, cu emoția firească a momentului, rostește: „Bine-ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Ceaușescu. Am 88 de ani, dar în viața mea n-am cunoscut alt conducător mai popular și mai iubit decît dumneavoastră. Bine ați venit!" Directorul uzinei, Ferdinand Iancu, conduce pe oaspeți prin această importantă întreprindere producătoare de reductoare de viteză — piesă componentă la o gamă largă de agregate și instalații pentru industria constructoare de mașini — și de trolii pentru ascensoare. Se trece mai întîi prin secția mecanică-montaj. Numeroși muncitori ies în calea tovarășului Nicolae Ceaușescu, adresîndu-i cuvinte de bun venit, precum și mulțumiri de a-l avea ca oaspete în aceste zile de început de an, de început de cincinal, cînd în fața lor stau sarcini deosebit de importante pentru materializarea perspectivelor de dezvoltare ale unității în care lucrează. O oprire la locul de muncă al maistrului Vasile Enache prilejuiește un dialog între secretarul general al partidului și muncitorii adunați în jurul său despre felul în care muncitorii își îndeplinesc sarcinile de producție, despre condițiile lor de muncă și de viață. Gazdele informează pe oaspeți că an de an întreprinderea a fost întregită cu noi suprafețe de producție. Dezvoltarea uzinei, arată secretarul general al partidului, poate cunoaște un ritm mai accentuat și recomandă conducerii ministerului de resort, colectivului de conducere al întreprinderii să acorde în continuare o atenție sporită acestei unități. Aici, la Cîmpina — precizează tovarășul Nicolae Ceaușescu — sunt muncitori cu o bogată experiență, cu o veche tradiție, potențial ce se cere valorificat pe trepte mai înalte. Luîndu-se în discuție necesitățile pe ansamblu ale industriei metalurgice și constructoare de mașini din Cîmpina, se emite ideea construirii unei turnătorii unice cu o capacitate de 35 000 tone, realizabilă prin colaborarea tuturor beneficiarilor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu adresează colectivului îndemnul mobilizator de a realiza ,încă în 1973, sarcinile prevăzute pentru 1975. „Să revedeți planul, împreună cu întregul colectiv de salariați — spune secretarul general — și pînă în februarie să prezentați un program de dezvoltare care să permită ca în 1973 să produceți 35 000 de reductoare, iar în 1975 să se ajungă la 45—50 000 bucăți".. De la „Neptun", conducătorii de partid și de stat se îndreaptă spre o unitate alăturată — întreprinderea de reparat utilaj electric (IRUE), aparținînd Ministerului Petrolului. întreprinderea este creația socialismului ; s-a născut dintr-un mic atelier și aniversează anul acesta 20 de ani de existență. Pe drept cuvînt, despre uzină se spune că este un fel de mecanic-șef al economiei naționale, deoarece (Continuare în pag. a IlI-a) iS ® Noi capacități de producție la I.S.C.L. De curînd, la întreprinderea de firmă, cuie și lanțuri Galați au intrat în construcție un număr de 6 cuptoare tehnologice. Noile instalații sînt amplasate în sectorul trăgătorie avînd menirea să contribuie atît la îmbunătățirea calității sîrmei trase pe calea tratării termice cît și la sporirea producției anuale. O dată cu intrarea în funcțiune a cuptoarelor respective capacitatea anuală la producția de sîrmă trasă va crește cu încă 5 000 tone. Datorită calităților arhitectonice moderne, cît și celorlalte edificii și dotări edilitare, cartierele Țiglina I și II din Galați se bucură de un binemeritat renume. Foto : PAUL POPA