Viața Nouă, octombrie-decembrie 1972 (Anul 29, nr. 8645-8723)

1972-11-08 / nr. 8677

J V > () Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXIX Nr. 8677 MIERCURI 8 NOIEMBRIE 1972 4 PAGINI — 30 BANI LUCRĂRI URGENTE IN AGRICULTURĂ. RECOLTAREA $1 TRANSPORTUL PORUMBULUI. EXECUTAREA ARĂTURILOR Pe zi ce trece, ne apropiem de sfârșitul campaniei agricole de toamnă. Eforturile susținute, munca neîntreruptă a miilor de cooperatori și mecanizatori, a tuturor lucrătorilor din agricultură au fost răsplătite de însemnate succese obținute în marea bătălie recoltei. In condiții grele, de cele a mai multe ori, pe vreme bună sau rea, ziua și uneori chiar și noaptea, s-a reușit să se strîngă cu cea mai mare grijă rodul acestei toamne, să se pregătească o bază temeinică producțiilor viitoare. Este, fără îndoială, un merit al tuturor, al conducerilor unităților agricole și organizațiilor de partid de la sate, care au știut să mobilizeze toate forțele, să organizeze cît mai bine munca în așa fel încît lucrările agricole să se desfășoare cu maximă intensitate. Munca pe ogoare n-a încetat însă. Recoltarea și transportul porumbului din îndeosebi, eliberarea terenului de coceni cîmp, și executarea arăturilor de toamnă sunt, în aceste zile, acțiuni a căror finalizare trebuie apropiată în cel mai scurt timp. Apreciind după situația operativă întocmită la Direcția generală agricolă județeană, recoltatul porumbului în cooperativele și întreprinderile agricole de stat din județul nostru se află pe sfîrșite. Pînă în seara zilei de 6 noiembrie a.c., în 30 de cooperative agricole și în 4 I.A.S.-uri această lucrare fusese încheiată pe întreaga suprafață. Merită, în mod deosebit, remarcate realizările obținute de către cooperativele din cadrul consiliilor intercooperatiste Pechea și Slobozia Conachi unde, o dată cu terminarea recoltatului s-au transportat din cîmp însemnate cantități de știuleți și s-au eliberat mari suprafețe de teren. Rămase în urmă în această privință, cu mult sub media pe județ, sînt consiliile intercooperatiste Banu Conachi, Vameș, Ivești, Chiraftei și Corod, unități unde, în zilele care urmează, culesul porumbului și transportul acestuia din cîmp vor trebui să cunoască un ritm mai accelerat. Timpul deosebit de prielnic din această perioadă permite să se lucreze în cîmp de dimineață și pînă seara, cu randament sporit. Va trebui, profitînd la maximum de această vreme favorabilă, ca în fiecare unitate agricolă să se cele mai potrivite măsuri organizazatorice în vederea folosirii cît mai judicioase a forței de muncă și a mijloacelor de transport, în așa fel încît într-un interval scurt de timp recolta de porumb din acest an să fie pusă la adăpost. Executarea arăturilor de toamnă trebuie, de asemenea, să se desfășoare fără întîrziere. In unele unități agricole, cum ar fi, exemplu, I.A.S.-urile, Șendreni, spre vești și Tecuci ca și cooperativele agricole, Corod, Drăgușeni și Braniștea s-au arat pînă acum suprafețe de cîte 1000 ha și care reprezintă peste 50 la sută din planul stabilit. Din datele centralizate la Direcția agricolă județeană zultă, însă, că la aceeași dată, pe6 noiembrie a.c., erau și unități mult rămase în urmă. In întreprinderile agricole de stat Tulucești, Frumușița și Berești, spre exemplu, suprafața pe care s-au executat ogoare pînă la acea dată reprezintă circa 10 la sută din total. In cooperativele agricole Ivești, Tecuci, Suceveni s-au arat cîte 60—70 de hectare deși fiecare dintre acestea vor trebui să execute arături pentru însămînțările din primăvară pe suprafețe ce depășesc 1000 hectare, iar în unele C.A.P.-uri (Vlădești, Cavadinești, Cănești, meni și „Podgoria" Nicorești) Bucium s-a început încă această lucrare. Faptul că în unele S.M.A.-uri (Cuca, Corod, Cudalbi, Șendreni) s-au efectuat pînă acum alături pe cîte 2 200 ha demonstrează că, și în această privință, realizările sunt determinate de interesul cu care se urmărește folosirea cu randament sporit a tractoarelor. Se cere, așadar, conducerilor cooperativelor și întreprinderilorgricole de stat, precum și stațiunialor pentru mecanizarea agriculturii, tuturor lucrătorilor din agricultură un plus de efort acum pentru a termina în scurt timp toate lucrările agricole care au rămas de executat în această toamnă. Un spor de producție de 25 milioane lei Prin rezultatele pe care le obține de la o zi la alta, colectivul de muncă al Grupului IV electrotehnic, de pe platforma Combinatului siderurgic, dovedește strădaniile și eforturile pe care le depune pentru a îndeplini în modul cel mai exemplar angajamentul pe care și l-a luat în cinstea celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii. Astfel, datorită depășirilor acumulate pînă în prezent, muncitorii, inginerii și tehnicieni de aici au reușit să devanseze realizarea sarcinilor de plan curente cu peste 20 de zile. Așa după cum s-a subliniat și cu prilejul conferinței organizației de partid a Grupului, colectivul de electricieni este hotărît să intîmpine marea sărbătoare de la 30 Decembrie cu o depășire a planului de lucrări in valoare de 25 milioane lei. Recent, pe strada Partizanilor din Galați a fost dat în folosință un nou bloc de locuințe proprietate personală. Continuă cu avânt marea întrecere socialistă pentru REALIZAREA CINCINALULUI IN PATRU ANI ȘI JUMĂTATE I.A.S. Șendreni a realizat planul anual la producția de lapte marfă întreprinderea agricolă de stat Șendreni are un sector zootehnic puternic, efectivul de taurine fiind de aproape 5 000, din care 2 400 vaci pentru lapte. De aceea circa 40 la sută din veniturile întreprinderii se realizează din acest sector, care aduce o contribuție importantă la aprovizionarea populației municipiului Galați cu lapte proaspăt. La începutul acestui an, sectorul de creștere a animalelor din cadrul întreprinderii, care în anii anteriori nu dăduse rezultatele scontate, a făcut obiectul unei analize în cadrul secretariatului Comitetului județean de partid, cu care prilej s-au stabilit măsuri concrete pentru redresarea sectorului și s-a trasat ca sarcină întregului colectiv de muncă să pună ordine în zootehnie pentru a se obține producții de lapte corespunzătoare investițiilor făcute de stat. îndeplinirea sarcinilor stabilite era pe deplin posibilă, întrucît în zootehnie factorul hotărîtor este omul, care poate să stăpînească bine procesul de producție, influența factorilor naturali fiind aproape absentă. Cu ajutorul direct și concret primit din partea Biroului Comitetului județean de partid, conducerea unității, avînd îndrumarea nemijlocită a organizației de partid, dezbătut cu întreaga masă de salariați măsurile preconizate pentru redresarea sectorului animalier și împreună au stabilit cum trebuie să se acționeze pentru îmbunătățirea activității și realizarea producției de lapte planificată. In această muncă au fost antrenați toți salariații I.A.S. — și nu numai cei din zootehnie — indiferent de funcție și locul de muncă. In acest context s-a pus un accent deosebit pe îmbunătățirea calitativă și structurală a efectivelor de vaci, pe îngrijirea și furajarea atentă a fiecărui animal, în funcție de cerințe și necesități, de nutrețurile existente. Totodată s-au stabilit măsurile necesare creării tuturor condițiilor de muncă și viață a crescătorilor de animale, s-a pus un accent deosebit pe întărirea disciplinei și ordinei în efectuarea curas ing. VICTOR BUȚINCU directorul I.A.S. Șendreni (Continuare in pag. ali-a) Citiți în pag. a IV-a A 55-a aniversare Marii Revoluții Socialiste a din Octombrie — Parada militară ți demonstrația oamenilor muncii din Moscova O. N. U. — Dezbateri în Comitetul pentru problemele coloniale al Adunării Generale Intervenția delegatului român — In legătură cu tratativele intergermane —“ntre cele două stimulente posibile care — moral și material — omul societății noastre, omul nu optează. Satisfacțiile de tip nou, legate direct de împlinirea exemplară a actului muncii sunt de cele mai multe ori suficiente pentru a declanșa un lanț ^ succes după succes, inițiativă după inițiativă. Că, într-adevăr, activitatea pilduitoare este răsplătită astăzi după merit, că toți cei aflați în fruntea plutonului fruntaș beneficiază de un „regim de apreciere“ care mobilizează — este un adevăr de necontestat. „In întrecere ,ca în orice întrecere, ne spune tovarășul Ion Tănase, secretarul Comitetului de partid de la S.N.G., cursa pentru prestigiu este cea mai importantă. Nu sentimentul că in final munca va fi remunerată cum se cuvine animă pe constructorii noștri in îndeplinirea angaja CURSA PENTRU PRESTIGIU mentelor, ci unul mai înalt, mult mai profund, legat direct de responsabilitate, de atitudinea patriotică, in cea mai deplină accepție a cuvintului. Dacă vorbești de la om la om, cu acești constructori, care sunt angajați cu trup și suflet in competiție, iți poți da seama imediat că dincolo de interesul direct, personal, se ascunde dorința fierbinte de a menține „cursul inalt“ al valorilor Șantierului în întrecerea navală a țării. Orice răminere in urmă, orice abatere, in sens negativ, de la „cifră“ (in limbajul curent, „cifra" exprimă și potențialul și angajamentul și aspirațiile) — este vită cu îngrijorare, aceasta pentru că priin esență condiția muncitorului de la mila 80 se confundă cu condiția succesului. „Dacă ar fi să caracterizez climatul actual în care se desfășoară activitatea noastră ar trebui să apelez la un atribut poate lipsit de strălucire, dar in orice caz definitoriu — ne spune tov. Costică Stoica, președintele Comitetului de sindicat. El poartă numele de seriozitate. Anul jubiliar RADU MACOVEI (Continuare în pag. a II-a) Preparate din carne , sortimente variate și de o calitate superioară Problema aprovizionării populației județului nostru cu o gamă tot mai variată de produse agroalimentare se înscrie frecvent în preocupările Comitetului județean de partid care, prin angajarea factorilor de răspundere, prin fruntarea produselor realizate cântre diferite unități, stabilește măsuri corespunzătoare pentru creșterea volumului și varietății sortimentelor și satisfacerea, în condiții cît mai bune, a cerințelor consumatorilor. în acest context, ieri 7 noiembrie a.c., la Comitetul județean de partid, sub conducerea tovarășului Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.G.R. prim secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, au fost analizate comparativ produsele realizate de întreprinderea pentru industrializarea cărnii Galați și de secția preparate din carne a I.A.S. Tulucești, atît sub aspectul volumului și al diversității sortimentelor, cît și al calității acestora prin prisma aprecierilor consumatorilor. La ședință au fost invitate cadre din conducerea întreprinderii pentru industralizarea cărnii, a întreprinderii agricole de stat Tulucești, specialiști de la Institutul politehnic Galați, factori de răspundere de la Consiliile populare județean și municipal. Apreciind calitatea preparatelor din carne — mezeluri, șunci, pateuri, crenvurști etc. — produse de secția de preparate din carnea I. A. S. Tulucești, tovarășul Constantin Dăscălescu a arătat că, posibilități similare și chiar mai mari, de realizare atît ca volum, ca diversificare cît și din punct de vedere al calității, sînt și trebuie valorificate în mod superior la întreprinderea de industrializare a cărnii. Factorii de răspundere și, în primul rînd, specialiștii acestei unități trebuie să manifeste mai multă preocupare pentru diversificarea producției de preparate din carne, astfel incît să se asigure o mai bună aprovizionare a populației, să se satisfacă din ce în ce mai mult cerințele actuale, atît pe linia sortimentelor, cît și în privința prețurilor de vînzare. — Pînă la data de 20 noiembrie a.c., a spus primul secretar al Comitetului județean de partid, să se întocmească un program plet și obligatoriu cu privire cumla noile produse, în care să fie cuprinse cantitatea, sortimentele și calitatea preparatelor, program care să constituie direcția de acțiune a ambelor unități producătoare. In acest sens, corespunzător indicațiilor conducerii superioare de partid și de stat, o contribuție deosebită trebuie să și-o aducă catedra de specialitate a Institutului politehnic Galați care are obligația de a ajuta la perfecționarea rețetelor de fabricație, într-un cuvînt, de a se apropia mai mult de producție. Trebuie învinsă inerția, rutina și, în acest scop, specialiștii din unități trebuie să se preocupe permanent pentru îmbunătățirea și diversificarea produselor și preparatelor din carne care sunt solicitate pe piață, să fie valorificate mai mult cunoștințele, pentru a răspunde într-o măsură tot mai mare cerințelor populației. Va trebui să producem mai mult, mai bun și mai ieftin și posibilități în această privință avem suficiente, astfel ca toți oamenii muncii să fie pe deplin satisfăcuți. Omologarea noilor preparate, stabilirea prețurilor de vînzare nu constituie probleme greu de rezolvat. Rămîne doar sa se stabilească operativ măsurile ce se impun, pentru ca în rețeaua comerțului alimentar să se găsească cantități suficiente de preparate din carne, într-o gamă tot mai variată, superioare din punct de vedere al calității, care să contribuie la o mai bună aprovizionare a populației, la satisfacerea exigențelor consumatorilor. RIPOSTA HOTARITA RISIPEI! Cine neglijează conservarea mașinilor să plătească piesele depreciate ! Fiecare tractorist cunoaște că după încheierea lucrărilor în cîmp are obligația de a curăța și întreține marina agricolă folosită, de a o așeza cu grijă pe suporți, indiferent că are sau nu roți, pentru a nu veni în contact cu pămîntul. După încheierea campaniilor agricole, la secțiile de mecanizare și fermele din I.A.S. sosesc adrese, circulare, planificări referitoare la stocarea utilajelor din dotare și metodele de conservare a subansamblelor. Dar nu peste tot se ține seamă de asemenea recomandări, mulți mecanizatori uitînd că mașinile ce le-au fost încredințate trebuie să fie utilizate nu o campanie, două, ci ani de zile. Alții, nici măcar nu cunosc sau, mai bine zis, nici nu vor să știe că prin natura muncii lor au sarcina de a gospodări o părticică din averea statului. Pe parcursul raidului pe care T am efectuat zilele trecute am avut prilejul să întîlnim, abandonate în cîmp, sape rotative de pe vremea întreținerii griului, cultivatoare acoperite de pămînt și rugină, lăsate acolo unde sa prășit porumbul, care acum se strînge în paturi, ca să nu mai vorbim de pluguri, grape stelate sau cu colți reglabili pierdute prin tarlale. Unii afirmă, pentru a-și scuza clasa nepăsare, că aceste mașini au fost utilizate și la pregătirea terenului în vederea însâmînțării griului și, în ritmul alert de desfășurare a lucrărilor agricole din această toamnă, n-au mai avut timp sa le adune din cîmp. Dar sînt și agregate care, deși au fost parcate la sediile secțiilor și fermelor încă de la începutul lunii august, au ajuns acum într-o stare jalnică. La sediul secției de mecanizare Braniștea, condusă de Romică Picioroagă de la S.M A. Șendreni, întîlnim chiar lingă poartă subansamble de semănători S.P.C.6, elemenți de cultivator, diverse cadre de mașini „așezate" la grămadă. Plugurile, grapele cu colți reglabili și semănătorile sunt acoperite de un strat gros de noroi, iar la cîteva sute de metri, în mijlocul drumului, stau cîteva sape rotative și o mașină S.U.- 29 pe motiv că „au fost Text : R. BRAILESCU Foto : P. POPA (Continuare in pag. a Il-a)