Viața Sindicală, mai 1948 (Anul 5, nr. 199-222)

1948-05-01 / nr. 199

Sâmbătă 1 Mai 1948 Anul III Seria H, Br. 199 B *2 PAGINI I*ei REDACȚIA administrația București, Bd. 8 Martie 20 TELEFOANE: CENTRALA B.34.RB PROVINCIA 3.71.SC ADMINISTRAȚIA 3.79,38 MAREA PUBLICITATE SI ABONAMENTELE INDIVIDUALE 3.57.14 STRADA BREZOIANU No. ÎS Taxa plătită în numerar conform aprobării Dir. G-rade P. T T. Nr. 58/129/1945 mSaa CHEMAREA DE 1 MAI A CONFEDERAȚIEI GENERALE A MUNCII ------------------ DIN ------------------1 REPUBLICA POPULARA ROMANA câte 1 in mei unu si sun huiiuni. Tovarăși și tovarășe. 1 Mai, ziua trecerii în revistă a forțelor muncitorești, siua solidarității internaționale a tuturor celor ce muncesc, este anul acesta o zi de luptă hotărîtă împotriva imperialismului provocator de războaie, pentru o pace trainică și durabilă in lume. In țările capitaliste, unde mai domnesc marii bancheri și industriași, stăpânii trusturilor și ai cartelurilor — foametea, mizeria, șomajul, persecuțiile de tot felul, teroarea cea mai sălbatecă lovește poporul muncitor, împotriva uneltirilor cercurilor imperialiste anglo-saxone, care la adăpostul planului Marshall încearcă să târască omenirea într’un nou măcel, se afirmă tot mai hotărîtă lupta popoarelor, în frunte cu clasa muncitoare, pentru democrație populară, pentru pace, pentru independența națională. In Grecia, în Spania, în China poporul muncitor nu se lasă îngenunchiat de imperialiștii americani și englezi. El luptă cu arma în mână pentru cucerirea independenței și a unui regim de libertate și democrație. Clasa muncitoare din Italia și Franța înfruntă cu dârzenie toate atacurile guvernelor vândute și ale cozilor de topor — social-democrații de dreapta, slugi ale imperialismului, care încearcă să folosească războiul ca un șantaj, ca un mijloc de a se opune acțiunii legitime a muncitorimii și a masselor populare pentru îmbunătățirea conditiunilor de viață. In fruntea luptei pentru pace, stă puternica țară a socialismului, stau oamenii muncii din Uniunea Sovietică care cu un avânt neîntâlnit muncesc la refacerea patriei lor și se îndreaptă cu pași hotărîți spre societatea comunistă. Alături de Uniunea Sovietică pășesc cu vigoare și cu încredere țările democrației populare care muncind cu elan pentru reconstrucția lor, pentru întărirea independenței lor naționale, întăresc în acelaș timp lagărul păcii. Tovarăși și tovarășe, 1 Mai 1948, găsește poporul nostru într’o nouă formă de Stat, — Republica Populară Română, — cârmuită de muncitori, țărani și cărturari. Statul nostru nu mai este condus de fabricanți, bancheri și moșieri. Astăzi puterea în Stat o deține clasa muncitoare în alianță cu țărănimea muncitoare. „Spre deosebire de republicile de tip burghez, Republica noastră Populară își propune nu menținerea și permanentizarea exploatării ci desființarea ei“ (Gh. Gheorghiu- Dej). Marea Adunare Națională, expresia voinței poporului, a dat țării o nouă Constituție care consfințește toate cuceririle dobândite până azi. Noua Constituție a Republicii Populare Române asigura treptat tuturor cetățenilor dreptul la muncă prin organizarea și desvoltarea planificată a economiei naționale și îi apără împotriva exploatării. Așa cum prevede Constituția : „Munca este factorul de bază al vieții economice a Statului. Ea este o datorie a fiecărui cetățean. Statul acordă sprijin tuturor celor ce muncesc pentru a-i apăra împotriva exploatării și a ridica nivelul de trait (art. 12). Oamenii muncii din Republica Populară Română sărbătorind în ziua de 1 Mai marile lor cuceriri își manifestă în această zi dragostea și încrederea față de organizatorul Izbânzii lor, Partidul Muncitoresc Român. Ei își iau angajamentul să lupte mai departe cu toată hotărîrea împotriva rămășițelor reacționare din țară și a stăpânilor lor din străinătate, împotriva oricărei încercări de a arunca înapoi poporul în bezna exploatării și a ignoranței. Tovarăși muncitori de toate categoriile! Prin lupta noastră unită împotriva reacțiunii trădătoare de țară, prin eforturile noastre continue în procesul de mărire a producției și a productivității muncii, nivelul de trai al poporului nostru a fost ridicat. Continuând cu și mai mult avânt eforturile noastre pentru mărirea Volumului de produse industriale și agricole, cu ajutorul noilor masuri ce vor fi luate de guvernul nostru în folosul poporului, puterea de cumpărare a salariilor va fi sporită, îmbunătățind treptat condițiile noastre de muncă și de viață. Tovarășe muncitoare, tovarăși muncitori, tehnicieni și ingineri din industria metalurgică! Transformarea țării noastre dintr’o țară înapoiată într’o țară industrială cu o agricultură mecanizată, cere mai multă fontă, mai mult oțel, mai multe mașini producătoare de bunuri. Măriți eforturile voastre, dați avânt întrecerilor în producție, veniți cu noi inovații în muncă ! Bravi muncitori, tehnicieni, ingineri din mine ! Organizând și mai bine munca voastră, căutând noi metode de muncă, dați țării mai mulți cărbuni, mai mult fier, mai mult aur și contribuiți astfel prin efortul vostru la industrializarea țării, sarcina de căpetenie a poporului nostru. Tovarăși muncitori, tehnicieni și ingineri petroliști ! Petrolul este azi al nostru! Forați cât mai adânc, căutați noui terenuri petroliere, îmbunătățiți metodele voastre de lucru și dați industriei și țării cât mai mult țiței, cât mai multe produse petroliere . Astfel vom pune în mișcare, cât mai multe mașini, cât mai multe tractoare și vom spori bogăția națională a țării. Tovarăși ceferiști! Pe linia glorioaselor voastre tradiții fiți mereu în frunte pentru buna funcționare a transporturilor. Puneți în funcțiune cât mai multe locomotive și vagoane, pentru a asigura transportul bunurilor și materiilor prime, pentru a îmbunătăți transportul de persoane și pentru reducerea tarifelor de transport, contribuind astfel la ieftinirea traiului. Muncitoare, muncitori, tehnicieni și ingineri din industria textilă , înainte pe drumul întrecerilor ! Indeplinit cu cinste sarcina, de a îmbrăca poporul. Dați cât mai multă pânză și țesături de tot felul, cât mai multe fire, cât mai multe produse textile. Tovarăși muncitori agricoli! Munciți cu avânt pământul, pentru îndeplinirea planului de însămânțări. Dați țârii și poporului mai mult« pâine, mai multe produse agricole! (Urmare în pag. 12) lg» pag. III 1 Mai 1947—1 Mai 1948 roe, GHEORGHE STOICA Secretar C. 3. M. *■—mmm > >iiwa—■i-iii I ■ I ■ —■I ■ P entru tara noastră, anul care s’a scurs dela 1 Mai 1947 a fost un an de mari prefaceri. In acest timp clasa muncitoare, întărind alianța cu țărănimea muncitoare și cu intelectualitatea progresistă și-a consolidat poziția sa de clasă conducătoare in regimul nostru de democrație populară. In lupta pentru învingerea greutăților economice, pentru redresarea economiei naționale și pentru zădărnicirea uneltirilor reacțiunii interne și internaționale contra libertăților democratice și a independenței naționale, s’a întărit și s’a desvoltat tot mai adânc unitatea de voință și de acțiune a poporului muncitor. Sub conducerea partidului său, clasa muncitoare din țara noastră și-a dovedit maturitatea sa politică și a înscris mari victorii în lupta pentru desăvârșirea regimului nostru de democrație populară. Dela 1 Mai 1947 și până astăzi, poporul muncitor din țara noastră a dobândit cuceriri, a înfăptuit realizări pentru care luptă și sângerează de zeci și sute de ani popoarele diin țările cu așa numită democrație burgheză". Grele erau condițiunille în care, acum un an, am sărbătorit ziua de 1 Mai. Inflația era în toi, urmările celor doi ani de secetă apăsau pe toți oamenii muncii. In aceste împrejurări a răsunat atunci, în ajunul zilei de Mai, cuvântul Partidului Comunist Român, cuvântul cald jr Tovarășul GH. APOSTOL a publicat în „Revista Muncii“, publicație editată de C. G. M., articolul cu titlul de mai sus Socotind că acest articol trebue să fie cunoscut și adâncit de masca salariaților organizați, " îl publicăm în întregime, și dătător de nădejde al secretarului său general, tov. Gh. Gheorghiu-Dejj chemând toate forțele creatoare ale poporului la luptă și la muncă pentru înfrângerea greutăților pe care unii le considerau de neînvins Și oamenii muncii au ascultat cu încredere acest cuvânt. Ei au pornit cu hotărîre mai departe la muncă încordată, luptând împotriva speculei și a sabotajului practicat de rămășițele reacționare, care în acelaș timp, încercau să ducă o activitate politică, de frânare și împiedecare a desvoltării democrației noastre populare. Care erau în țara noastră forțele democrației populare în acea vreme Forța principală și combativă a democrației noastre era partidul clasei muncitoare, Partidul Comunist Român, motorul luptei pentru libertatea, bunăstarea și propășirea tuturor oamenilor muncii. Unitatea de acțiune a clasei muncitoare, — realizată pe plan politic în Frontul Unic Muncitoresc, iar pe linie sindicală în Confederația Generală a Muncii, a fost factor hotărîtor de organizare, mobilizare și conducere a poporului muncitor în lupta sa pentru o viață liberă, independentă și mai prosperă. O însemnătate deosebită a avut alianța dintre clasa muncitoare cu țărănimea muncitoare, intelectualitatea progresistă și popoarele conlocuitoare, alianță pusă pe temelii trainice. Această închegare a forțelor democrației populare a fost rezultatul politicei fuste, întemeiată pe o înaltă principalitate de clasă dusă de Partidul Comunist Român. Ca urmare a acestei politici, forței» democrației populare, au reușit, în alegerile din Noembrie 1946 să-și asigure în Parlament majoritatea, fapt care a înlesnit lupta pentru înfăptuirea reformelor adânc democratice în folosul poporului. Prin trecerea tov. Gh. Gheorghiu-Dej în fruntea Ministerului Industriei și Comerțului, clasa muncitoare și întregul popor muncitor au cucerit o importantă poziție deținută mai înainte de reprezentanții marelui capital și ai moșierimii. In luptă contra reacțiunii și a uneltelor ei s’a întărit unitatea clasei muncitoare Lupta a fost dusă împotriva tuturor celor care au stat în calea desvoltării populare, împotriva democrației reprezentanților reacțiunii și ai imperialismului. Forțele reacțiunii și ale imperialismului au căutat să sape atât dinăuntru cât și din afară închegarea forțelor democrației populare și să-i surpe bazele sale economice prin speculă și sabotaj Cu ajutorul social-democraților de dreapta, ei urmăreau spargerea unității de acțiune a Clasei muncitoare. Cu ajutorul Partidului Liberal Tătărăscu, — în Guvern și în Parlament— precum și cu ajutorul fostului rege urmăreau să frâneze și să saboteze măsurile luate de Guvern la propunerea partidului clasei muncitoare peutru redresarea economică și stabilizarea monetară, pentru îmbunătățirea condiților de trai ale tuturor celor ce muncesc. Fostul partid țărănist, agentură de naționalspionaj și trădare națională in mâinile imperialismului anglo-saxon, avea rolul să provvace și să întețească o atmosferă de tulburare și neliniște. Acestea erau elementele cu ajutoul cărora imperialismul american și vătafii săi încercau să zăgăzuiască întărirea și desvoltarea democrației noastre, nădăjduind că astfel vor slăbi forțele lagărului anti-imperialist. In focul luptei pentru apărarea și desvoltarea democrației populare, s’a călit și s’a desăvârșit unitatea clasei muncitoare. Social-democrații de dreapta au suferit o înfrângere sdrobitoare și ei nu mai au astăzi cuvânt în mișcarea muncitorească. Mișcarea sindicală are meritul deosebit de a fi contribuit într-o mare măsură la această victorie. Alegerile sindicale din anul trecut au oglindit limpede voința fermă de unitate. Uneltirile reacțiunii și ale imperialiștilor de desbinare și slăbire a clasei muncitoare, au eșuat lamentabil. Clasa muncitoare a ieșit întărită din lupta sa dusă împotriva lor. în cursul acestor lupte pentru apărarea și desvoltarea unității, muncitorimea noastră și-a ridicat conștiința de clasă și nivelul politic. Lichidarea politicei scizioniste a socialiștilor de dreapta a asigurat clasei muncitoare rolul său istoric de a conduce întreg poporul spre cele mai înalte trepte ale desvoltării societății-Unitatea de voință tot mai puternică a masselor s’a cimentat în jurul unității organizatorice, politice și ideologice a clasei muncitoare, înfăptuirea Partidului Muncitoresc Român a însemnat în desvoltarea istorică a societății noastre o cotitură hotărîtoare. Odată cu înfăptuirea lui au fost create toate condițiunille pentru realizarea unei forme superioare de colaborare a forțelor democratice în Frontul Democrației Populare, a cărui alcătuire exprimă întocmai unitatea de voință a întregului popor muncitor. Astfel cercurile reacționare, agenturi ale imperialismului anglo-american, au primit lovitură după lovitură și înfrângere după înfrângere. Judecarea și condamnarea spionilor și trădătorilor patriei, conducători ai fostului partid național-tătănoist, îndepărtarea grupului tătărăscian din Guvern, înlăturarea monarhiei, declararea României drept Republică Populară și acum, în urmă, rezultatul alegerilor pentru Marea Adunare Națională și votarea Constituției Republicii Populare Române au pecetluit falimentul politic al reacțiunii. Forțele democrației populare în frunte cu P.M.R., au smuls toate pozițiile pe care le mai dețineau în domeniul vieții noastre politice cercurile capitaliste, reacționare, din Republica Populară Română. Culegem primele roade Desfășurarea aceasta a evenimentelor a transformat caracterul Statului nostru. După cum a arătat tov. Gh. Gheorghiu-Dej în raportul asupra Proiectului de Constituție, „caracterul Statului nostru este determinat de faptul că puterea politică nu se mai afla în mâinile reprezentanților marelui capital parazitar sau ale moșierului, ci în mâinile reprezentanților clasei muncitoare, ale țărănimiii muncitoare și a intelectualității legată de popor“. In lupta dusă pentru înfăptuirea unui astfel de Stat, s’a arătat și s’a verificat poziția de clasă conducătoare a clasei muncitoare și rolul partidului său în fruntea tuturor forțelor democratice. Rolul acesta nu s’a vădit numai în lupta politică, ci în acelaș timp, în bătălia pentru ridicarea economică a țării. Propunerile Partidului Comunist Român din iunie 1947, au fost un factor hotărîtor al redresării economiei noastre naționale. Reforma monetară și apoi însănătoșirea finanțelor publice odată cu înlăturarea tătărășcienilor din Guvern, s’au îmbinat cu măsurile Ministerului Industriei și Comerțului prin care oamenii muncii controlează și îndrumează producția industrială și asigură aprovizionarea masselor consumatoare cu articole de primă necesitate. Aceste acțiuni au mers mână în mână cu eforturile depuse de muncitori pentru ridicarea producției. Unele din principalele ramuri industriale au dobândit următoarele rezultate: Industria hârtiei 114,2 101.4 Se vede așadar că la o serie de ramuri importante ale industriei noastre producția medie lunară a anului 193$ a (Continuare în pag. 2 GHEORGHE APOSTOL Președinte C. G. M. I. ?/» •/« Față de Față de 1program 1938 Siderurgie 121,8 115,8 Cărbuni 108,1 107,8 Petrol 106,5 80,7 Industria chimică 113,6 122,6