Viața Sindicală, octombrie 1948 (Anul 5, nr. 327-352)

1948-10-01 / nr. 327

10 ani dela apariția „Cursului scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice“ Anii IV SERIA II-a Nr. 327 PROLETARI DIN TOATE ! Vineri 1 Octombrie 1948 REDACȚIA : B-dul 6 Martie No. 20 Telefon Centrala 6.34.65 Telefon Provincia 3.71.596 PAGINI 4 LEI ADMINISTRAȚIA: Str. Const. Miile No. 15 Telefon Central 3.05.44 Abonamente provincie : 3.79.85 Mumiumuil unni nniu naim mud AL UNIUNII SOVIETICE" Zeci de milioane de oameni ai muncii de pe întreaga suprafață a globului sărbătoresc, azi, zece ani de la apariția măreței lucrări a tovarășului Stalin „Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“. Stalin a denumit „Manifestul Partidului Comunist“, redactat în urmă cu 100 de ani de Karl Marx și Friedrich Engels, ,,Cântarea cântărilor marxismului“. Intr’un articol apărut la 16 Sept 1948 în ziarul „Pravda“ și reprodus în presa muncitorească dela noi, Prudin, scuipându-se de conținutul și de rolul pe care l-a îndeplinit timp de zece ani lucrarea tovarășului Stalin, își intitulează articolul „Enciclopedia cunoștințelor de bază în domeniul marxism-leninismului“. Apropierea aceasta între „Manifestul Partidului Comunist“ "și „Istoria Partidului Comunist (bol^gic) al Uniunii Sovietice“ s’a făcut de la sine în mintea noastră. Dacă „Manifestul“ este și va rămâne multă vreme încă cea mai limpede și mai grăitoare expunere a bazelor socialismului științific, „Istoria Partidului“ este opera care cuprinde nu numai cunoștințele de bază ale marxism-leninismului, ea este manualul teoretic și practic al învățăturii marxist-leninist-staliniste, tratatul științific care redă întreaga doctrină a marilor dascăli ai socialismului științific, rezumând concluziile generale ale acestei învățături în lumina și pe baza marei experiențe a celui mai revolutionar partid pe care l-a cunoscut istoria, Partidul Bolșevic. „Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“ este urmarea și desăvârșirea „Manifestului Partidului Comunist“, întocmai după cum „Imperialismul» stadiul cel mai înalt al capitalismului“ este urmarea firească a „Capitalului“, întocmai după cum Lenin și Stalin sunt genialii continuatori ai măreții învățături creiată de Karl Marx și Friedrich Engels. Ca și „Manifestul“, în mai mare măsură încă decât „Manifestul“, „Istoria Partidului“ este arma de luptă cea mai sigură a proletariatului din lumea întreagă în asaltul pe care acesta îl dă fortăreței capitaliste ,în vederea eliberării lui și a tuturor oamenilor muncii din robia în care ei sunt încă menținuți, pe cea mai mare parte a globului, de regimul capitalist devenit azi capitalism monopolist și imperialist. Imensa importanță a „Manifestului Comunist“ decurge din aceia că el a arătat proletariatului din lumea întreagă, rolul revoluționar pe care i l a rezervat istoria de a se desrobi singur și de a desrobi și celelalte clase asuprite din cătușele robiei capitaliste. Meritul „Manifestului“ este de a fi descoperit că slăbiciunea proletariatului constă în izolarea și desbinarea muncitorilor și că forța clasei muncitoare este unirea în luptă a proletarilor din toate țările, strângerea rândurilor proletariatului în cadrul partidului revoluționar al muncitorilor, chemat să conducă lupta revoluționară a acestora pentru răsturnarea burgheziei capitaliste și înlocuirea acesteia prin dominația clasei muncitoare, care conduce la societatea fără clase. ,,Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“ nu trebue să fie privită numai ca o lucrarea care arată drumul parcurs și rolul pe care l-a îndeplinit gloriosul Partid Comunist (bolșevic). însemnătatea istorică a acestei opere constă în bogăția ideilor creatoare ale științei marxistleniniste pe care ea le redă, în importanța pe care o prezintă pentru oamenii muncii de pretutindeni, teoria și tactica revoluției proletare, desăvârșită cu deplin succes pe a șasea parte a globului. Din pe care le-a avut de înfrânt clasa greutățile muncitoare din Rusia în lupta pe care a dus-o pentru construirea socialismului, larg descrise în »Istoria Partidului“, se desprind strategia și tactica revoluționară care formează călăuza sigură pentru toți oamenii muncii, în lupta pe care fiecare muncitor are îndatorirea să nu o înceteze, până în clipa când scopul final, societatea comunistă, va fi înfăptuit. Știința legilor de desvoltare neîncetați a societății, materialismul dialectic, formează baza teoretică a „Istoriei Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice» De aceea, lucrarea aceasta măreață este și un puternic instrument de orientare în lupta de clasă pe care muncitorimea o continuă cu hotărâre peste tot unde există clase exploatatoare sau rămășițe ale acestora. Ea rămâne, deci, o călăuză de acțiune sigură și eficace și pentru popoarele din țările cu democrație nouă, cari, după ce s’au scuturat de jugul capitalismului imperialist, au de lichidat, în lupta pe care o duc pentru construirea socialismului, rezistența îndârjită și ticăloasă a rămășițelor reacționare ale claselor deposedate și a chiaburimii satelor. Ce ne învață »»Istoria Partidului Comunist (Vilșevic)“? înainte de orice, ea ne arată că victoria clasei muncitoare, a revoluției proletare, nu poate fi înfăptuită fără un partid revoluționar al proletariatului. Necesitatea creării Partidului Comunist a fost dovedită în mod științific în „Manifestul Comunist“ de Marx și Engels. Intermeietorii socialissmului revoluționar au arătat că pentru conducerea luptei proletariatului contra regimului exploatării capitaliste, pentru strpirea dominației burgheziei capitaliste și pentru cucerirea puterii politice de către proletariat, este fevoe ca muncitorimea să posede partidul ei de sine stătător, adică străin de orice infiltrațiune burgheză. Lenin și Stalin, desvoltând concepția marxistă despre partid și aplicând-o ceade putrefacție a capitalismului, au înzestrat clasa muncitoare cu o concepție avansată în privința formei superioare de organizare de clasă a proletariatului. Genialii continuatori ai învățăturii marxiste au demonstrat că în condițiunile imperialismului, când transformarea revoluționară a societății a devenit posibilă, la început și într’o singură țară, clasa muncitoare are nevoe și trebue să fie condusă de ”•» partid j Horia Voicu (Continuare în pag 3, col. 1-2-3) j LA UZINELE „VULCAN" îndeplinirea planului de producție merge mână in mână cu un bogat plan de realizări sociale De cum pășești în incinta uzinelor „Vulcan”, se poate constata ordinea ce domnește în curte — rezultatul muncii voluntare — și dispariția de care, altădată, pe la colțuri a celor ,,mai schimbau o vorbă’. Și dragostea de lucru a muncitorilor crește odată cu rezultatele frumoase pe care le obțin în producție și în îmbunătățirea calității produselor. .SE SIMTE LIPSA MÂINII DE LUCRU, CALIFICATA ȘI NECALIFICATA Comenzile primite acoperă toată capacitatea de lucru a uzinei până la 1 ianuarie 1949. În urma aprobării planurilor de investiții, celelalte industrii se adresează „Vulcanului", cu tot felul de comenzi. Dar nu toate comenzile pot fi primite. Vrând să aflăm cauza, ne-am adresat tovarășului ing. Belinschai, care ne-a spus: — Ne lipsește mâna de lucru calificată și necalificată. Avem foarte mare nevoie de turnători, fierari, cazangii, strungari de prezMncizie și modelier. Am găsit muncitori în regiunea Moreni și Iași, dar nu avem posibilități de cazare. Un număr de muncitori dela noi au obținut calificarea, dar nu sunt de ajuns, iar pentru transport, săpături, etc, avem nevoie de mână de lucru necalificată. Acum 90 de tineri, — din care majoritatea muncitori calificați, — pleacă din întreprinderea noastră , în armată. I Deocamdată ne gândim cum să umplem golul lăsat' de ei, ca pe urmă să complectăm celelalte lipsuri ', tați Desigur că în fața acestor greuconducerea uzinei nu stă cu mâinile în sân. [ Ea are în proect montarea unei barăci, în care Vor fi cazați deocamdată noul angajați. Deaseimeni, se proectează achizțonarea unui teren în apropierea uzinelor pe care se vor construi alte barăci. Tot pentru rezolvarea problemei cazării, în vederile conducerii uzinei intră și închirierea mai multor locuințe Condițiunile de muncă nu au fost neglijate. Uzina a făcut toate pregătirile pentru iarnă. Instalația de calorifer a fost verificată, iar acolo unde lipsea s’au pus sobe. Combinezoanele, bocancii, șorțurile și mănușile, de piele — într’un cuvânt, tot echipamentul de protecție — a fost distribuit muncitorilor. O lipsă mare însă, care se restrânge asupra sănătății acestora, o constituie oglinzile de la măștile care proteguiesc ochii sudorilor electrici. Cele existente sunt numai cioburi. Afară de asta, pregătirea chimică a oglinzilor e făcută superficial, vopsirea nu e bună, sunt prea deschise, ceea ce primejduiește vederea. Aceasta este o doleanță a muncitorilor sudori, de care trebue să se ție seamă. Înlocuirea oglinzilor actuale cu altele de bună calitate, se cere a fi făcută cât mai curând.. I. Nuțiu (Continuare în pag. 5, col. 5-6) * can mii;.'**«: '*«***** slmcfflif. p»,RTU , zsSt**?* • rt.< * / t*'V * '#H|§ “ i4HCTO PM 51 »CTCOlO/HOfi KOM MVH HCTM M ECKOÍ) UAPTMH if;OAfc«J68HKűé> WîZsmmr- Edițiile „Cursului scurt de Istorie a P. C. (b) al URSS“ în limbile popoarelor din diferite țări. Cum își însușesc muncitorii ia lrita „Vai Boat li (foi Voi) „Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“ „Studiul individual stă la baza însușirii marxism-leninismului“ spune tov. Stalin. Bazat pe acest profund adevăr, Partidul Muncitoresc Român a insistat ca pe lângă pregătirea ideologica pe care membrii săi și-o însușesc în cadrul ședințelor de partid, să adâncească cunoștințele marxist-leniniste și prin studiu individual. Și pentru a veni în ajutorul muncitorilor dornici de a cunoaște, editura P.M.R. a publicat în trei ediții și într’un număr impresionant de exemplare acel minunat „Curs Scurt de Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice“ care, alături, de alte sute de cărți și broșuri apărute, pune la îndemâna , tuturora învățătura despre ideologia cea mai avansată și despre evoluția ..și lupta celei mai puternice avantgarde a clasei muncitoare. Partidul bolșevic din URSS. Acestei acțiuni a studiului individual, tovarășii din întreprinderi îi răspund în număr din ce în ce mai mare, Iată ce ne spune tov.» Niculescu Gheorghe, lăcătuș la fabrica „Vasile Roaită“ (fost Voina) despre felul cum se introduce în viață acțiunea inițiată de Partidul Muncitoresc Român.’ ’ ' „Cursul Scurt,de Istoria Partidului Comunist (bolșevic) m’a inițiat în ideologia Partidului nostru", „Istoria Partidului Bolșevic ne-a luminat calea pe care mergem. Acum știm că pășim sigur spre înfăptuirea socialismului“. Tovarășul Niculescu . Gheorghe, este orientat. Poate spune oricui ce-i un comunist, ce vrea el și ce misiune are, prin ce etape, a trecut I și va mai trece Partidul. — Am citit toată cartea. Acum se iau dela început, capitol cu ca ipitol, cumpănesc binze fiecare frază. El ne spunne:'că 'și mulți-alți to•varăși vor' să-și * "ridice nivelul polistic>>' Discuțiile celor- ce-au 'citit j „cursul“, au atras și alți muncitori spre studiul individual, iar în urma sarcinilor pe. care le-a trasat. " Reziluția Plenarei a II-a," activiștii I Partidului au trecut la o intensă activitate în acest sens:„O slă-ibiejune».. de căpetenie a activității I de Partid — cum califică Rezoluția — rămânerea în urmă în domeniul ridicării nivelului politic și ideologic " a membrilor de Partid“ s —. a început î în mod serios " săi fie îndreptată“ La uzinele ,,Vasile Roaită" s’a înființat un cerc de studii, frecventat de 14 activiști, care studiază aprofundat, capitol cu capitol, „Istoria Partidului“, discută înseminării cele citite și prelucrează apoi materialul în cadrul ședințelor de grupă. Dar studiul nu se rezumă numai la activiști. Și alți tovarăși au cerut Cursul Scurt al istoriei Partidului Comunist (bolșevic). S’au dijuzat până acum peste 40 de volume și săptămâna aceasta s’au mai primit înscrieri pentru alte zece. In felul acesta, fiecare grupă va avea cel puțin un volum, care va fi accesibil deocamdată pentru citirea în comun, și apoi individual, prin rotație. Tovarășul Georgescu Ștefan, responsabilul cu educația politică, va trebui însă să stăruie ca tovarășii mai înzestrați să prelucreze , cu ceilalți,capitol, cu capitol, această minunată operă a ideologiei marxiste-leniniste. începutul de la, „Vasile Roaită" , este frumos. El rămâne totuși numai un început. Trebue să se convingă toți tovarășii că„: „Teoria- i râmând* fără obiect dacă nu e legajtă, cu practica revoluționară, în, tocmai după cum practica devine oarbă, dacă nu-și luminează calea prin teoria revoluționară — după cum spune marele Stalin. *(Pr. Leninismului pag. 22, Ed. P.C.R.). ! »:•»- V, T, Discursul lui A. L Vâșinski de la O. N. U., a fost tipărit în 500,000 exemplare MOSCOVA,, 30 (Batlor). - TaM’S transmiter: Cuvântarea fo&ată de A. I. Vășinski , șeful delegației sovietice, în ședința prel[nară a Adunării Generale a Națiunilor Unite din 2ă Septembrie, a fost publicată sub formă de broșură într-o ediție de 500.000 exemplare, de către Editura de Stat pentru literatură politică. Broșura este intitulată : „URSS vegheaxă la pacea și securitatea națiunilor N »TREBUE SA SPUNEM DESCHIS CA DE CÂND EXISTA MARXISMUL ACEASTA ESTE PRIMA CARTE MARXISTA CARE A CAPATAT O RASPÂNDIRE ATÂT DE LARGA“. A. A. JDANOV despre Istoria Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice run eforturile clasei muncitoare se obțin îmbunătățiri ale traiului celor ce muncesc Măsurile economice luate de guvern monetară între care stabilizarea și naționalizarea principalelor mijloace de producție — îmbinate cu eforturile de zi cu zi ale clasei muncitoare în domeniul producției, își dau tot mai mult roadele. Pe măsură ce prețul de cost al produselor fabricate scade, pe măsură ce producția se mărește.*- sunt creiate condițiile pentru îmbunătățirea traiului celor ce muncesc- Această îmbunătățire se desăvârșește treptat, în măsura rezultatelor obținute în domeniul producției-Aceste rezultate au îngăduit Partidului și Guvernului să pășească la noui reduceri de prețuri pentru, cele 65 de articole publicate în decizia avea, de mai jos și să hotărască scutirea de impozite a veniturilor salariaților, provenite din munca în acord, ca și desființarea taxelor de timbre pentru chitanțele semnate de salariați la încasarea salariilor-Art. I. — Conform hotârîrii Consiliului de Miniștri, prețurile de mai jos se scad după cum urmează : Carne bovine, dela lei 116 kgri, la lei 70 kgr. Zahăr, dela lei 70 kgr., la lei 56 kgr. Paste făinoase, dela lei 57 kgr, la lei 40 kgr. America nealbitâ, dela lei 68 metrul, la lei 58 metrui. Este firesc, este just ca rezultatul eforturilor făcute de cei ce muncesc să se întoarcă în folosul lor. Este firesc, este just ca de eftinirea produselor să beneficieze în primul rând cei cari s’au străduit să creieze și mai multe produse și mai bune- Este firesc, este just ca preocuparea de căpetenie a Partidului, a Guvernului să meargă către cei cari lucrează în uzine în fabrici, în ateliere, în birouri, pe ogoare- De efortul lor depind bunăstarea întregului popor muncitor, desvoltarea economiei noastre naționale, ■ progresul țării noastre pe drumul construirii socialismului- Să continuăm, eforturile noastre în producție, să îmbunatățim calitatea mărfurilor, să I scădem prețul lor de cost prin micșorarea rebuturilor și deșeurilor, printr’o organizare rațională a procesului de fabriAmerică albită, dela lei 71,50 metrul, la lei 58 metrul. Albă vopsită, dela lei 69 metrul, la lei 55’ metrul. Stambă imprimată, dela lei 95 metrul, la lei 80 metrul. Zefir albit și vopsit, albit și imprimat, dela lei 90 metrul, la lei metrul. Ch’ffon, albt și apretat, dela lei 88 metrul, la lei 73 metru! Finet, vopsit sau imprimat, dela lei 75 metrul, la lei 55 metrul. Doc vopsit, dela lei 146 metrul, la lei 119 metrul. Cașin r, merceri’zai și vopsit, dela lei 114 metrul, laei 97 metrul. Prosoape dela lei 89 metrul la 64 metrul. Pânză pentru batiste dela lei 84 metrul la lei 65 metrul. . Tifon alb’t. hidrofilat dela lei 37 metrul la lei 27 metrul. (Continuare în pag. 5 col. 6-7-8) tății, prin ridicarea calificării muncitorilor. Atunci vom dobândi noui rezultate pozitive, noui succese, noui reduceri de prețuri și cu aceste noui îmbunătățiri ale traiului celor ce muncesc! Lupta pentru ridicarea nivelului de trai al clasei muncitoare se împletește deci cu lupta pentru: sporirea și îmbunătățirea producției Călăuzită de Partid, mișcarea noastră sindicală, față de rezultatele dobândite până astăzi, va continua să mobilizeze în această luptă sutele și sutele de mii de oameni ai muncii încadrați în ea.Cu încredere în Partidul nostru, în Guvernul nostru, în forțele noastre constructive, să pășim mai departe pe calea luptei și a [UNK] muncii pentru făurireaunui viitor de progres social și bunăstare pentru țara noastră, pentru toți muncii din cuprinsul ei oamenii Publicăm mai jos comunicație, prin mărirea productivi catul și Decizia Guvernului COMUNICAT Președinția Consiliului de Miniștri comunică: Consiliul de Miniștri s’a întrunit în ziua de 30 Septembrie a. c., orele 12, sub președinția R.lui Prim-Ministru Dr. Petru Groza Consiliul de Miniștri, examinând raportul făcut de către Vice-Președintele Consiliului de Miniștri, Gh. Gheorghiu-Dej, asupra lucrărilor în legătură cu reducerea prețurilor la produsele alimentare, de îmbrăcăminte și încălțăminte, cunoscând că în urma reformei monetare și a nationalizării principalelor întreprinderi industriale, bancare și de transport s au creiat condiții noui de desvoltare vieții economice a țării , constatând că eforturile depuse de oamenii muncii pentru sporirea producției și reducerea prețului de cost au făcut cu putință scăderi la prețurile de vânzare, degrevări fiscale și reduceri de taxe de consumație, preocupat de grija de a îmbunătăți condițiile materiale de viată a celor ce muncesc ; hotărăște să reducă prețurile de vânzare cu 20- 40 la sută în sectorul alimentar ; cu 20—30 la sută în sectorul de îmbrăcăminte și cu 20—50 la sută in sectorul de încălțăminte Decizia cu arătarea în parte a prețurilor noui va fi publicată în Monitorul Oficial din 1 octombrie 1948 și va intra în vigoare la aceiași dată. Deasemenea, Consiliul de Miniștri a hotărit scutirea de impozite a veniturilor salariaților provenite din munca în acord, ca și desființarea taxelor de timbru pentru chitanțele semnate de salariați la încasarea salariilor. Consiliul a însărcinat Ministerul Finanțelor cu aducerea la îndeplinire a acestei hotărâri, care urmează a intra in vigoare tot pe data de 1 Octombrie a. credința a luat sfârșit la orele 14 Declalune