Viața Studențească, aprilie-iunie 1972 (Anul 17, nr. 14-26)

1972-04-05 / nr. 14

Periplu ! african m j In continuarea călătoriei sale secretarul general al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al R. S. România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, însoțit de tovarășa Elena Ceaușescu și ceilalți membri ai delegației, a vizitat în ultima săptămînă Republica Unită Tanzania la invitația președintelui Julius K. Nyerere și Republica Democratică Sudan la invitația președintelui Gaafar Mohamed El Numeiry, înconjurați cu aceleași sentimente de înaltă prețuire, solii poporului român au avut prilejul de a cunoaște îndeaproape eforturile pe care aceste tinere state (Republica Unită Tanzania și-a cucerit independența politică la 9 decembrie 1961, iar Republica Democratică Sudan la 1 ianuarie 1956) le întreprind pentru consolidarea ființei lor naționale, pentru accelerarea progresului social-economic. Republica Unită Tanzania, cea mai mare țară din Africa Orientală, a oferit înalților oaspeți români tabloul unui uriaș șantier în care o populație de aproape 14 milioane de locuitori, strâns unită în jurul Partidului de guvernămînt, TANU, își consacră viața și munca depășirii stadiului de înapoiere și a celorlalte sechele ale unei dominații coloniale de aproape opt decenii, continuării cu succes a procesului revoluționar, îmbunătățiirii continue a condițiilor economice, culturale și sociale, pe calea socialismului, întîlnirile șefului statului român cu colectivul de muncitori de la Uzina „Prietenia“ din Dar Es Salaam sau cu populația din regiunea de nord ș a țării în cursul vizitei întreprinse pe marile rezervații naționale, unice în lume, de la Lake Manyara și Ngore-Ngore, vizitele și întrevederile avute de tovarășa Elena Ceaușescu, de ceilalți membri ai delegației au reliefat largile perspective ce se deschid dezvoltării și intensificării rodnice a cooperării dintre cele două țări, în cele mai variate domenii de activitate. în convorbirile purtate, cei doi președinți au făcut o analiză amplă asupra stadiului și perspectivelor relațiilor româno-tanzaniene, evidențiind faptul că dezvoltarea în continuare a legăturilor de cooperare și prietenie dintre țările noastre slujește nu numai intereselor celor două popoare, ci și luptei antiimperialiste. Cu prilejul șederii oaspeților români în Tanzania a fost ■creată și a avut loc prima sesiune a Comisiei mixte guvernamentale de colaborare economică și tehnică, au fost semnate o serie de acorduri privind schimburile pe anii 1972—1973 în domeniile științei, învățămîntului și artei, urmînd ca în viitor să se elaboreze un plan concret de cooperare în multiple sectoare. Sorin STANESCU (Continuare în pagina 13) ÎN ACEST NUMĂR : Pag. 4-„Practica productivă în examen parțial“. Pornind de la realitatea testată de noi într-o serie de institute, deocamdată ne expunem părerea despre Politehnica din Cluj. Pag. 5. De data aceasta, POSTUNIVERSITARIA vă prezintă „Jurnalul unui medic de circumscripție“. Pag. 15-„Care credeți că sunt primele zece capodopere ale literaturii române ?“ Publicăm comentarii pe marginea răspunsurilor la această întrebare adresată celor care bat la porțile Filologiei. Pag. 16. „Totul despre Europenele universitare de fotbal“. "SIBIU \ i REVISTA A UNIUNII ASOCIAȚILOR STUDENȚEȘTI DIN ROMANIA Anul XVII • Nr. 14 (447) • Miercuri 5 aprilie 1972 • 16 pagini • 0,50 lei BIBLIOTECA„ASTRA" SEMICENTENARUL U.T.C Prezentul afiș ca și cele ce urmează in alte pagini sunt reproduse din expoziția-concurs organizată de Institutul de arhitectură din București în cinstea Semicentenarului U.T.C. . Monada tinereții di Tinerețea are întotdeauna, a avut întotdeauna, nevoie de modele. Aceste modele funcționează în conștiința fiecăruia dintre noi ca un suport al ritmului în care ne gîndim vîrsta, în care ne pregătim pasul înainte cu siguranța unei experiențe verificate și depline ce ne-o oferă ca pe darul cel mai de preț, generațiile anterioare. Creștem din acumulări succesive, din frumusețea unor arderi pe care le luăm în stăpinire ca pe o datorie și, în același timp, ca pe un sens al continuității. Sentimentul ni se revelează concret, în aceste zile, cînd aniversarea organizației revoluționare din țara noastră aduce în prim plan biografiile unor luptători tineri, ale unor militanți care și-au raportat permanent vîrsta la istoria organizației lor, care au trăit etapele acestei istorii cu pasiunea și devotamentul pentru marele ideal. Ne întîlnim acum cu faptele lor, nu printr-o rememorare, ci printr-o introspecție în înseși datele tinereții noastre. Pentru că nu există, nu se pot face delimitări și bariere, între tinerețea noastră și tinerețea lor, vîrsta utecistă se constituie ca un spațiu unic, iar generațiile care traversează sunt doar expresii ale sale, deosebindu-se numai prin caracteristicile etapei. Vibrează de aceea în noi emoția urmilor prin care tinerețea se recunoaște în oricare dintre izbînzile poporului nostru cucerite sub conducerea partidului său comunist, vibrează în noi mîndria semnelor pe care ni le aflăm in construcția timpului de azi. Ei au fost primii, dar vîrsta lor e prezentă prin noi și pentru noi. A gîndi altfel înseamnă a nega însuși sensul firesc al mișcării în unitatea, in monada care este tinerețea comunistă. Avem — fiecare dintre noi și toți deopotrivă — o biografie densă în care lupta și construcția se leagă organic prin legea idealului. Ea este singura rațiune de definire și existență, ea este resortul vital al tinereții noastre. Dan FRUNTELATA Concursul formațiilor folclorice Miercuri, 5 aprilie — Sala Operei Române — Orele 9—13 : Ansamblul „Arcanul“ al Institutului pedagogic Suceava ; Ansamblul „Mărțișorul“ al Centrului universitar Cluj ; Ansamblul Centrului universitar Iași — Orele 15—21.40 ; Montajul folcloric al Institutului de mine Petroșani ; Ansamblul Institutului pedagogic Bacău ; Ansamblul „Miorița" al Centrului universitar Galați ; Ansamblul „Mugurelul“ al Universității Babeș- Bolyai Cluj ; Ansamblul „Doina“ al Centrului universitar București. Joi, 6 aprilie — Sala Operei Române — Orele 9—13,15 ; Ansamblul Institutului pedagogic Pitești : Ansamblul Centrului universitar Tîrgu-Mureș ; Ansamblul „Doina Timișului“ al Centrului universitar Timișoara. — Orele 15,30—20,30 ; Ansamblul „Dorulețul“ al Universității Craiova ; Ansamblul „Iza“ al Institutului pedagogic Baia-Mare ; Ansamblul „Bihorul“ al Institutului pedagogic Oradea ; Ansamblul „Brașovul“ al Universității Brașov. Vineri, 7 aprilie — înminarea premiilor, spectacol de gală, o mină studințească zi cu zi S-ar putea crede, citind reportajele din paginile 8—9, că în evenimentele unei săptămîni, studențești sută-n sută, descoperim o temă nouă și o formă nouă de gazetărie. De fapt, orice am face, oricum am tot întoarce lucrurile, întregim cronica anului din perspectivă universitară. Nu putem, nu avem dreptul, să nu ne referim la interesele fundamentale ale învățămîntului nostru superior, chiar dacă la prima vedere par să ne preocupe necazurile mărunte ale unui seminar, de pildă, grijile unei ședințe studențești, aventurile unei excursii de sfîrșit de săptămînă sau cine știe care întîmplare a momentului. Adevărul este că acest reportaj poate fi citit în două feluri : în aparență, precum povestea unor întîmplări dintr-o săptămînă oarecare — ceea ce în bună măsură și este — și în esență, imaginind permanent fiecare succes, mic sau mare, la bilanțul unui an — și fiecare ezitare la bilanțul, mai grav, al întregii studenții. Vă propunem deci să citiți paginile 8—9 ale revistei în amîndouă felurile. Și, în același timp, cu conștiința faptului că o carte, oricît de voluminoasă, se scrie și se tipărește literă cu literă, ca o casă, oricît de impunătoare, se înalță cărămidă peste cărămidă, iar un an de zile, oricît de lung ar fi, se motivează cu adevărat numai zi cu zi și uneori ceas de ceas și secundă cu secundă.