Világ, 1911. március (2. évfolyam, 51-76. szám)

1911-03-01 / 51. szám

Sztereo­ litások ne csak papíron legyenek meg, hanem tényleg megtörténjenek. A miniszter a meg­állapodásokat mint fait accompli-t állította be és kijelentette, hogy ennek a megváltoztatá­sába ő bele nem megy, ehhez az osztrák dele­gációnak hozzászólása nincs. A delegáció tapsolt és helyeselt a minisz­ter szavaira. Batthyány visszavonta határozati javaslatát és a többség megszavazott mindent. A költségvetést, a százmilliókat, a bizalmat. És mindenki örült, hogy a dolognak vége van, csak Rosenberg Gyula emelkedett föl kissé szomorúan diadalai színhelyéről és hagyta ott busán­­az előadói széket. * A magyar ipar részesedésének kérdése egyébként már végleg elintézett dolog. Az osztrák delegáció mai ülésén a bosnyák hitel letárgyalása után Exner, a hadügyi albi­zottság előadója, foglalkozott ezzel a kér­déssel és ő maga is, mint fait accompli­t ke­zelte ezt a dolgot. Helytelenítette, hogy a megállapodások az osztrák delegáció háta mö­gött történtek, de, hogy ez a megállapodás mégis köti a tengerészeti vezetőséget, azt maga is elismerte. Határozati javaslatot ter­jesztett elő, amelyben a közös kormányt föl­szólítja, hogy a szállításokról pontos kimu­tatást terjesszen a legközelebbi delegáció elé. A javaslatot elfogadta a keresztényszocialis­­ták vezérszónoka is és a delegáció plénuma magáévá tette a rezoluciót. A szállítások ügye ezzel végleg elintéző­dött. Délelőtt, mikor még Hieronymi kijelen­téseiről nem tudott az osztrák delegáció, a pártok vezetői tanácskozásra gyűltek ösz­­sze, amelynek azonban semmiféle konkrét eredménye nem volt. Az osztrák konferencia mindössze abból a szempontból volt tanul­ságos, hogy a keresztényszocia­listák akció­jának az élét világosan megmutatta. A szállí­tások ügyéről alig beszéltek, ellenben arról annál többet, hogy a Montecuccoli eljá­rása inkorrekt volt. A konferencián kísérlet történt arra is, hogy Montecuccolit egy ön­magát dezavuáló nyilatkozatra kényszerítsék, ami természetesen nem történt meg. Ezután határozták el magukat a déli órák, folyamán a pártok, hogy egy rezoluciót fogadnak el eb­ben az ügyben, amely a délutáni plenáris ülé­sen meg is történt. A százmilliók, amelyeket megszavaztak a flottafejlesztésre, már működnek és a Dread­­noughtok építésével egyidejűleg már meg­kezdték a régi hadihajók átalakítását is. A «Grazer Tagespost» azt az érdekes hírt közli, hogy a főh­erceg-osztály átalakítása már meg­kezdődik és­ ez az átalakítás egymagában tizen­hatmillióba­ fog kerülni. Az átalakítás költsé­gének a tételét épp ma szavazta meg a ma­gyar delegáció. A plenáris ülés Gróf Zichy Ágost­ elnök az ülést Vili. óra­kor megnyitja. Az ülésen a közös hadügyminiszté­rium részéről Montecuccoli ellentengernagy és Hoffmann Hugó altábornagy volt jelen. A magyar kormány részéről megjelent gróf Khuen- Héderváry Károly miniszterelnök és Hi­ero­­nymi Károly kereskedelmi miniszter. A múlt ülés jegyzőkönyvének hitelesítése után következik a tengerészeti költségvetés részletes tárgyalása. A költségvetés első, második és harmadik ic­- ínét felszólalás nélkül fogadták el. A negyedik címnél Rosenberg Gyula felőadó, azt az óhajtását fejezte ki, hogy a fiumei kikötőbe egy állomás­­hajó vezényeltessék. A tengerészeti nép- és polgári iskolák té­telénél Bakonyi Samu kifogásolta, hogy magyar hozzájárulással osztrák földön tartanak fönn ilyen iskolát. Rosenberg Gyula azt válaszolta, hogy az iskolában a haditengerészet altisztjeinek gyerme­kei részesülnek neveltetésben. L­u­c­­­c­h Károly fel­­szólalása után a tételt megszavazták. A rendes költségvetés többi címénél nem volt felszólalás. (A szállítások dolga) A háromszáztizenkétmillió koro­nás rendkívüli hitel címénél Gróf Batthyány Tivadar szóvá tette az osz­trák delegáció idevonatkozó tegnapi határozatát, melyet-nem­-lehet szó nélkül hagyni. Indítványozta, hogy mindaddig,­­mig a megállapodás keresztüli vitele biztosítva nincs, a magyar delegáció függessze föl annak a kérdésnek tár­gyalását. Az osztrákok terve, úgy látszik, az, hogy megváltoztassák azt a megállapodást, mely a magyar kereskedelmi miniszter és a haditengeré­szet vezetősége közt létrejött. Tál­lián Béla nem akar az osztrák delegáció határozatának kritizálásába bocsátkozni s nem fo­gadhatja el gróf Batthyány Tivadar indítványát. A haditengerészet vezetősége tegnap precíz és ha­tározott nyilatkozatot tett a szóbanforgó megálla­podásról, a magyar delegációban ránk nézve pe­dig csak ez lehet irányadó. Másrészt remélhető, hogy az osztrák delegáció józanabb része is jobb belátásra fog jutni s a differenciák simán elin­­tézhetők lesznek. Bakonyi Samu csatlakozik gróf Batthyány Tivadar indítványához. Rosenberg Gyula hangoztatta, hogy a ma­gyar delegációra nézve teljesen irreleváns, mit határoznak az osztrákok. Jogainkból semmi esetre se fogunk engedni, akár bizalmat, akár bizalmat­lanságot szavaznak az osztrák delegációban a ha­ditengerészet vezetőségének. Gróf Batthyány Ti­vadar indítványa tehát fölösleges. Gróf Batthyány Tivadar nem teheti ma­gáévá az indítványa ellen fölhozott érvelést. Von­juk csak le a konzekvenciát, ha nem fogadja el a bizottság az indítványt. Ha az országos bizottság megszavazza a 312 milliós hitelt, akkor többé nem lesz módja, hogy ezen költségvetésről tárgyaljon és határozatot hozzon. Az osztrák delegáció jobban taktikázik, mint mi­. Megvárja a mi határozatunkat s akkor olyan állást foglalnak el, hogy kiforgat­hassák az olyan megállapodást, amely a magyar álláspontnak jobban megfelel. Sőt lejön ide Weiss­­kirchner miniszter, hogy támogassa és ellennárásra buzdítsa az osztrák delegációt. Ha mi ezt összetett kézzel nézzük, ez nem praktikus eljárás. Ezzel­­az eljárással szemben erőt kell szembeállítanunk. Túl­zott lojalitással csak újabb, vereség elé nézhetünk. Ez ellen nem lehet úgy védekezni, hogy nem tö­rődünk azzal, ami odaát történt. Ha nem fogadja el a bizottság indítványomat, akkor ne csodálkoz­zék, ha majd a megállapodást kiforgatják sarkai­ból. Ezért a nagy hibáért a többség vállalja a fe­lelősséget. Báró Dániel Ernő azt a reménységét fe­jezte ki, hogy a kormányban lesz annyi erő, hogy érvényt tudjon szerezni a maga álláspontjának, Batthyány indítványának elfogadásával, amely fé­­lig-meddig bizalmatlanságot tartalmaz, ebben, az irányban csak gyöngítenénk a kormány pozícióját. Elnök az ülést rövid időre felfüggeszti. Szünet után Elnök újból megnyitja az ülést s szavazásra teszi föl Batthyány indítványát. A többség mellőzi az indítványt s át­tértek a rendkívüli hitel általános tárgyalására. (A tengerészeti minisztérium) N­­y 1l­a­i Ferenc rámutatott arra, hogy a most előterjesztett flotta-programm megvalósítása után a haditengerészet vezetősége minden valószínűség szerint új költségszaporítást fog kérni, mert ak­korára több hadihajónk ismét elavul és használ­hatatlan lesz. Ez a dolgok rendje, amibe bele kell törődnünk. Szóvá teszi ezzel kapcsolatban a ten­gerészeti minisztérium, kérdését, ennek fölállítását már csak a parlamenti felelősség érvényesítése érdekében is szükségesnek tartja. A hadügyminisz­ter most nem lehet felelős a tengerészeti költ­ségvetést, amelynek betartását nem is ellenőriz­heti. A minisztérium fölállítása megszüntetné azt az inkompatibilitást is, amely abban jelentkezik, hogy a flotta főparancsnoka egyúttal adminisztra­tív vezetője a tengerészeti ügyeknek. Erre sehol a világon nem lehet példát találni. A hét hadi­hajónak előzetes felhatalmazás nélkül történt épít­tetéséről elismeri, hogy huszárszü­dinek szép lenne ez az eljárás, de kérdi, mi történt volna, ha a delegáció nem szavazta volna meg az­ építés költ­ségeit ? Kizárt dolog, hogy a Stabilimento Tecnico más államok tengerészetiének is nyakába tudta vol­na varrni ezeket a hajókat. Erősen kétséges, hogy az új hajók megfelelnek-e a modern hajóépítési technika követelményeinek s kiállják-e a versenyt a külföldiekkel. De ezenfelül mi drágábban is épí­tünk, mint Anglia, vagy Franciaország. Nem ki­fogásolja, hogy a tengerészet részére szállító ipar­­vállalatok részvényei az utolsó időben oly nagy­mértékben emelkedtek, de itt a rendes polgári hasznot jóval felülmúló drágaságról van szó. Ada­tokkal bizonyítja, hogy mennyivel drágábbak lesz­nek ezek a hajók, m­int az angol, francia és német Dreadnoughtok.­ Szerette­­­volna, ha a haditenge­részet vezetősége az albizottság elé terjesztette volna azt a szerződést, melyet a hajók átvétele dolgában a Stabilimento Tecnicoval kötött- Fel­hívja a delegáció figyelmét arra, hogy a hadi­­tengerészet mérnökei a Stabilimento Tecniconál is alkalmazva vannak. A mérnökség vezetője pe­dig, miután nyugalomba ment, az építővállalatnál kapott vezetőállást. Ez olyan állapot, amilyen se­­hol, a világon nem található és nálunk se lenne megengedhető. Annak a viszonynak, mely a had­mérnöki kar és a Stabilimento Tecnico közt fönn­áll, a magyar iparra rendkívül sérelmes következ­ményei vannak, a magyar gépiparnál való meg­rendeléseket akkor is visszautasítja a tengerészeti vezetőség, mikor azok olcsóbb árakat kínálnak, mint a Stabilimento Tecnico.­ A rendkívüli hitelt a haditengerészet nagy érdekeire való tekintettel s a , vezetőség iránt való bizalomtól elfogadja. Chorin Ferenc szerint a tengerészeti mi­nisztérium fölállítása ellenkezik az 1867. évi XII. törvénycikkel; a közös intézmények tágítása nincs Magya­ország érdekében. A tengerészeti fes érzé­sek körül Magyarország még mindig ötmilliósnyi károsodást szenved, annál méltánytalanabb tehát az osztrák delegáció tegnapi támadása. A kereske­delmi miniszter megállapodása a tengerészeti ve­zetőséggel a részesedés dolgában nem új dolog, mert ezt a delegáció mindig követelte. Igaza volt Heltainak, hogy a Stabilimento Tecnico következete­sen elütötte a magyar ipari vállalatokat a szállítá­soktól. Nekünk nem szabad egy jottát sem engedni a jogainkból s meg kell védelmezni teljes erővel a létrejött megállapodást. A részesedést nemcsak a megépítendő, hanem már építés alatt álló két hajó költségeiből is biztosí­tanunk kell. Abban a remény­ben, hogy ez így lesz, elfogadja a címet. Gróf Batthyány Tivadar tiltakozik a ten­gerészeti minisztérium fölállításának még a gon­dolata ellen is. Határozati javaslatot terjeszt elő, amely szerint a delegáció az ipari részesedés dol­gában létrejött megállapodást tudomásul veszi s ki­mondja, hogy annak változatlan föntartásához ra­gaszkodik. (Hieronymi a szállításokról) Hieronymi Károly kereskedelmi miniszter­ szólalt föl ezután. Azt, hogy az ipari megrendelések kvótaszerűen oszlassanak föl, olyan princípiumnak tartja, amelyre nézve sem a magyar, se az osztrák delegációban nem lehet eltérés. Olyan joga nincs az osztrák delegációnak, hogy azon a princípiumon változtasson. A kvótaarányszerű részesedésünk a­ haditengerészetnél eddig nem érvényesült főképp azért, mert nem volt olyan gyárunk, amely hadi­hajót­­ tudott volna előállítani. Ez a helyzet most megváltozott. Azt a hajógyárat, amely az állam tulajdona, kibővítette és képessé tette hadihajók építésére is.­Ebben a változott helyzetben érintke­zésbe­­ lépett­­ a tengerészeti parancsnokkal, mert hiszen­­ő teljesíti a megrendeléseket. Megállapo­dást keresett vele, hogy Magyarország a megrende­léseknél a kvótaszerű arányhoz jusson. Arra nézve, — úgymond — hogy az osztrák delegáció ezt a megállapodást nehezményezi és hogy váljon minő visszahatással lesz én reám és a magyar kormányra, egész határozottsággal kijelentem, hogy én attól a­­megállapodástól, a dolog természete szerint nem térhetek el, mert rám nézve az a versus regens,­­hogy Magyarország a tengerészeté által ipari meg­rendelésekben mindenesetre kvótaszerűleg részesít­­tessék. (Élénk helyeslés.) Hiszen hosszú tanácsko­zás után tudtunk arra az eredményre jutni, amely­nek, még egyszer ismétlem, egészen objektív alapon az volt a célja, hogy Magyarország kvótaszerűen részesíttessék ezekben a megrendelésekben. Nem is találok semmiféle indokot a meg­állapodás elől való eltérésre, mert akár­hogy fogjuk azt megcsinálni — tegyük fel például, hogy a január 31-iki megállapodásokat módosítani akarnók — mindig oda fogunk jutni, hogy a ha­jókkal nem tudjuk a kvótát helyreállítani, hanem hogy a­ hajók építési költségeit is azon a komplikált módon kell számítanunk, hogy minden egyes ha­jónak az egyes alkatrészei nem abból az állam­ból­­ származnak, ahol azon hajók épültek,­­ hanem máshonnan. Minthogy tehát hajókkal a kvóta helyre­állítása lehetetlen, más, a hajók felszereléséhez tar­tozó iparágakban kell kiegészítést keresni. (He­lyeslés.) Ha akkor, midőn azokkal a megállapodást lé­tesítettük,­­a haditengerészet vezetője , excellen­­ciája abban a meggyőződésben lett volna, hogy több hajónak a fiumei hajógyárba való utalásával egyenlítsük ki a kvótát, ennek nagyon örültem volna, mert sokkal szívesebben venném, hogyha Magyarországon több hajó építtetnék és pl. keve­­­­sebb löveg rendeltetnék meg, mert a hajó magasabb ipari egység, mint a löveg. (ügy van!) Ha több hajó utaltatik oda, akkor igenis ezeket a kiegyenlítő megrendeléseket redukálni lehet, de attól az egy _________VILÁG_________ 1911. március 1. o

Next