Világ, 1911. augusztus (2. évfolyam, 180-206. szám)

1911-08-01 / 180. szám

Kedd fgény világnézet és hazaf­is­ág egy dolog két­féle megnyilatkozásai. Tovább vive e gondola­tot: "aki a keresztény világnézettel ellentétbe jut, nem lehet jó hazafi; aki rossz hazafi, nem lehet jó keresztény. Szóval: a jó hazafiság a keresztény szellem és világnézet speciális erénye.­­ Ezzel szemben az egyes nemzetek­ történ­nete induktive teljesen más megállapitásra vezet.­­ A hazaszeretetet, amint a történelem is mutatja, korántsem a keresztény világnézet oltotta az emberbe, s korántsem a keresztény vallás fejlesztette azt ki. A’ diadalmas római és görög nem­zet élete bizonyság erre, Spártában még nem volt keresztény világnézet és szellem, mégis minden egyéni érdek a legteljesebben olvadt össze és föl az állam, a nemzet, a haza érdekében. A Spártaiakra nem lehet ráfogni, hogy rossz hazafiak voltak, pedig nem voltak keresztények. A fanatikus hazaszeretet min­den idők legmeghatóbb példáját a spártai Leo­nidas adta. De nagyon gyenge a kereszt és megszentelt zászló ereje ahhoz a fanatizmus­hoz képest, mely a mohamedánokat elragadja, amikor rúhontják előttük a Próféta lobogó­ját. A vallás fanatizáló képessége bizonyos idő­ben a mohamedánok között tényleg,­­államfen­­tartó erőnek bizonyult. A hazafiság kérdése tehát abszolúte nem a keresztény világnézet, vagy vallás kérdése! De hogy a keresztény világnézethez és val­láshoz a dogmatikus hazafisá­gnak nincs va­lami mélyebb köze, épp a keresztény világ­nézet legfőbb exponensei, a katolikus klé­rus internacionális szervezete bi­zonyítja. A dogmatikus hazafiság parancsa: sze­resd a hazát s engedelmeskedj neki föltétlen. A katolikus klérus­­pedig, például Magyarorszá­gon, nem egyszer vonakodott ,szentesített tör­vényeknek alávetni magát, sőt izgatott ily tör­vények ellen. De menjünk tovább­. Talán az erkölcsben találjuk meg a keresztény világnézet speciális tartalmát? Az erkölcs maga azon parancsok foglalata, melyek az embereknek egymás mel­letti életét, egymással való érintkezését sza­bályozzák. Tudjuk­, hogy abszolúte nem trans­­cendentális eredetű, hanem a hatalmi viszo­nyok egyszerű visszaverődése. Minden új vallásnak­ arra kell törekedni, hogy magasabb’ erkölcsi rendet teremtsen, mint a régi s lehetőleg megváltoztassa a meglevő hatalmi viszonyokat, mert­, mint tudjuk, er­kölcsi javulás csak a hatalmi viszonyok javu­lásával állhat be. A fennálló hatalmi viszonyokkal pedig maga Krisztus sem szállt szembe s a kérész­teket. És ennek csak Reinhardt és Autrin az oka. . . 11 A két valaki, amik­or Úgy érezték­, hogy ele­get tettek a Pantheon megrendelésének, lassan az előszoba felé indultak. A szép ember, mert ő mindig mindenütt ott van, már ott is ott volt és öltözködött. — Apám, — mondta, — egy kérdést: is­meri ön Yvette Després-t? — Nem ismerem. — Különös, — mert ő sem ismeri önt. — Akkor hát, hogyan kérdezősködhetett tény vallás a későbbi nagy elterjedésében sem változtatott az uralkodó hatalmi viszonyokon, az összemberiségre tehát korántsem hozta meg azokat az eredményeket, melyeket az őskeresz­­tények hozzá fűztek. Krisztus, mint legfőbb­ erkölcsi elvet, a felebaráti szeretetet hirdette, ezt az elvet gyakorlatilag azonban máig sem valósította meg az egyház. Már a kínaiak valllásalapítója, a Krisztus előtt ötszáz évvel­ élő Konfucze, gyakorlati erkölcstana főelvéül a helyes középutat­, a ma­gunk tökéletesítését, az öt kötelesség (fejede­lem-alattvaló, apa-gyermek, férj-feleség, test­vér, barát közt) teljesítését jelölte meg s hang­súlyozta, hogy felebarátunkat úgy szeressük, mint önmagunkat. De e családon belüli szeretet nem is a vallás kérdése: a primitív, patriarchális vi­szonyban élő népeknél bár kevesebb a lelki alapja, a gazdasági szükségesség, az együtt­érzés­ és vonzódás érzését ápolják az ember­ben. A műveit s a mai kultúra szintjén álló emberek körében igen finommá és erőssé vált a családtagokat egymáshoz fűző szál, viszont a gazdasági helyzet ezt a szoros összetarto­­zandás érzését korán megbontja. Ami pedig a szeretet, az emberbaráti,­­a felebaráti szeretet gyakorlását illeti, azt­­a katolikus egyház, meg az «Alkotmány» tud­ják legjobban, hogy a krisztusi szeretet leté­teményese s professzionátus hirdetője — az egyház: hogyan alkalmazta a szeretet tanait abban az elmúlt ezer évben, melyre az «Al­kotmány» t. cikkírója is oly önérzetesen apel­lál. Előttünk örök rejtély marad : mint volt képes az egyház középkori életét összeegyez­tetni a szeretet s az evangélium egyéb nagy tanaival ?!___ Mi értelme van tehát a keresztény­­vi­­lágnézet lobogója kibontásának ? Mi célja le­het ma annak, amikor a kultúra fokát és jellegét nem az egyes vallások, hanem az össz­­emberiséget egyformán vezérlő tudomány és eredményei adják meg, hogy pusztán e «ke­resztényi»­kitétellel ?<■*• ..goktól, népektől, sőt polgártársaktól elkülöníteni igyekezzük ma­gunkat ? Semmi, mert ma minden vallási kö­zösségnél nagyobb az az érdekellentét, mely az embereket egymástól elválasztja, s min­den vallási ellentétnél erősebb az a gazda­sági cél, mely az embereket egymás felé te­reli. De mégis van valami oka és célja, hogy az «Alkotmány» bontogatja a keresztény vi­lágnézet lobogóját! Ez a következő : _____ A mai gazdasági fejlődés, különösen ná­lunk , a feudalizmusról való igen lassú átme­net a kapitalizmusra. Ez a gazdasági pro­cesszus, mint a Nyugaton mindenütt,­­meg­tenni a maga speciális ideológiáját. Ez­­az új ideológia küzd minden téren, a régi ideoló­giákkal. Harcukat természetesen a gazdasági alapfejlődés dönti el. Magyarországon nemcsak a katolikus val­lás, mint a régi ideológiák legerősebbje. Ide a katolikus papság is, mint a régi feudális termelési rend exponense — találja szemben magát e nagy evolúcióval. Legyen szabad tehát ama tiszteletteljes gyanúnknak kifejezést adni, hogy az «avult világnézet»-nek azért adódik a «keresztény vi­lágnézet» elnevezés, hogy a gyöngébbek a való­ságot ne vegyék észre és hogy teketória nél­kül gyűlöletessé, sőt zsidóvá lehessen minő­síteni azt, aki azzal a világnézettel szembeszáll­ felőlem? I 11 • 1,' I — Az ügy volt... Pakisban sikk a távol­lévőkről beszélni — és akkor éppen ön volt a legtávolabb — én tehát — tehát nem ő — megkérdeztem, hogy hát a kis «maga» — ez maga, apám, — mit csinál? — És ő mit felelt? — Nem felelt, apám. Mert mielőtt még kérdezhettem volna, az istennő ajkát az aj­kamra tette és csak­ Chantilly-ban vette le, a­mikor O’Neail-re rátette az egész pénzemet. A szép ember most mosolygott, még­pe­dig felbőszítően, a szemével a balkeze kör­meit rágta, a jobbjával pedig hirtelen a kal­­apjához kapott és köszönt.­­Mi láttuk a kalapját, amint széles ívben, mint egy napóleoni szignál-zászló, félkörbe len­dült előttünk, de nem láttuk, honnan emelte le és hová tette vissza. Kisurrant az ajtón, mint egy szűzi sóhajtás a szerelmes leányszivből és — a feje ott maradt a fogalom VirÁG 1911. augusztus T. 3 Budapest, julius SÍ. A békésmegyei főispán beiktatása. Gyuláról jelentik: Békés vármegye uj főispánja, id. K­é­r­y Gyula, tegnap érkezett meg a vármegye székhelyére, Gyulára. Dr. L­o­v­i­c­h Ödön polgár­­mester intézett üdvözlő beszédet a főispánhoz. A vármegyeházán a tisztikar élén Ambrus Sándor polgármester tolmácsolta a tisztikar érzelmeit a főispán előtt. A beiktatás ma reggel kezdődött. A vármegyeház dísztermében közgyűlés volt. Kül­döttség hívta meg a főispánt, aki a törvényben előírt esküt letéve, nagyhatású beiktató beszédet mondott. Dr. Dániel Sándor főjegyző üdvözlő beszéde után a főispán harminc küldöttség tisz­telgését fogadta. Elmaradt az ellentechnika Budapest, július 81. . Ma lett volna az ellentechnika felvonulása, de nem lett. Sőt a miniszterelnök már jóelőre,­­m­ég vasárnap bejelentette, hogy — egyelőre legalább — nem is lesz. A bejelentést a «Neuess Wiener Tagblatt» hozta meg, közölvén egy hasábokra menő interjút a miniszterelnöktől­: A miniszterelnök itt négyszer is kijelenti, hogy­ «kezdettől fogva folytatott taktikájához ragasz-­ kodik, annál is inkább, mert sem külső, sem belső ok arra nincs, hogy a kormány és pártja taktikai magatartásán változtasson». A miniszterelnök azután elmondja, hogy­ az ország a választásokban a katonai kérdés­ végleges megoldása mellett és az obstrukció ellen nyilatkozott meg.­­ — Ily körülmények­ közt — mondja —­ a legkisebb­ okom sincs arra, hogy új útra térjek. Igaz, hogy az utóbbi napokban több oldalról is közeledtek felém olyanok, kik rész­ben «hatásos gyógyszereket» ajánlottak «a« obstrukciós betegség»­­ellen, részben «esz­­mék»-et az obstrukció leküzdésére. Természe­tesen nem volt hiány kompromisszumos ja­vaslatokban sem. Én azonban az esz­méket és javaslatokat épp oly ha­­tározottan visszautasítottam,­ mint az Apponyi, az ellenzék béke­i közvetítője által­ proponált fegy­­ver­szünetet. Nincs okom, hogy a magam­nak kijelölt ösvényről letérjük; nem szabad­ és nem akarok mellékvágányra jutni, merti akkor kiteszem magamat annak a veszélynek,­ hogy akcióm, ha talán csak egy percre is, meg­akad. Még egyszer hangsúlyozom: kompro­misszum nincs és én megközelít­­­hetetlen vagyok minden ilynemű törekvésnek.­­ Szóval ez a cikk veleje, marad minden a­ régiben és maradt is minden a régiben. Az ellenzék tagjai füleltek ma, amikor az ellen­zék javaslatot tett a holnapi ülés napirend-­­jére nézve, de az izgalom nem tartott sokáig,­­az elnök a név szerinti szavazásokat a véd­erő javaslatnak elébe helyezte, igaz lehet hát,­ hogy nincs kompromisszum, de kétségtelen, hogy ellentechnika sincs. Hogy azonban a kormány mögött állók­ ebbe nehezen, vagy tán sehogy sem nyugod­nak bele, annak is meghozta a tegnapi nap a bizonyságát. A kerületiében beszámolót tar­tott M­á­n­d­y Samu, egy kormánypárti kép­viselő, akinek­­ugyan beszámolnivalója kevés akadt,­­de aki azzal kárpótolta hallgatóságát, hogy kijelentette, hogy nem volna ellentéte egy új kiadása november 18. Egy kicsit rosz­­szul eshetett ilyenformán a képviselő úrnak a miniszterelnök nyilatkozata.­­ A kormány tétlensége folytán az ellen­zéki portán is meghagyják a mai állapotot, Kossuthék például ma azt hangoztatták, hogy, ha a miniszterelnöknek van elég ideje a véd­erő­reform megvalósítására, a pártnak is van elég ideje ahhoz, hogy a javaslat törvénynyé válását megakadályozza. Az obstrukció tehát egyelőre nem is töri magát új ötletek után. Bár — ha szükség volna rá — most már tán az is volna­ itthon, a főkártyakeverő, a minden zavarok mestere,­­Polónyi Géza. Ma már bennjárt a Házban és az obstrukció vezérei ölelgették, szoron­gatták, mondogatták is neki, hogy no most már nem szorul meg az obstrukció, itt­­van Polónyi. Egyelőre nála nélküle se szorul meg, ha kell, még szónok is kerül a­­ kormánypárt­ról­. Úgy mondják, felszólal Tál­lián Béla,­­a véderő-bizottság elnöke és felszólal Oko­­licsányi László is a javaslat mel­lett. Ami alighanem vihart jelent majd. Oko­­licsányi tudvalevőleg Kossuth-párti volt,­­de a sértett hiúság — kihagyták őt a delegáció­ból — arra vette, hogy kilépett a Kossuth- pártból. Pártonkívüli azóta, de nyílt titok,­­hogy be fog lépni a kormánypártba. Már egy­­pár napja, hogy velük szavaz, most pedig feliratkozott a véderőjavaslat mellett. Hogy az ellenzék hogy fogadja majd ezt a felszólal­á­sáét , elképzelhető vagy tán el sem kép-

Next