Világ, 1911. november (2. évfolyam, 259-284. szám)

1911-11-01 / 259. szám

Szerda A demokrata és a milliárdos írta: Radó Sámuel Budapest, október 31. _ Az acéltröszt jelenlegi nagy válsága tu­lajdonképpen az amerikai demokrácia válsága. Aki az Egyesült­ Államok politikai mozgalmait figyelemmel kísérte, tisztában van azzal, hogy ez a jobbára pénzügyinek látszó esemény a mi világrészünkre is kiterjedő politikai fon­tossággal bír. Az amerikai Unió a tiszta demokrácia ha­zája. Minden, ami a programmban mint ideá­lis követelmény­ben foglaltatik, amit úgyszól­ván a demokrácia szeme-száj­a megkíván, az­­utolsó hajszálig meg van valósítva. Az állam­főt négy évre választják és ez a frakkos ki­rály, ahogy a washingtoni Capitol ideiglenes lakóját nevezik, hivataloskodása elmúltával visszatér a polgárság soraiba. A népszuve­renitás a maga teljességében érvényesül, a­mennyiben nemcsak a törvényhozó testület tagjai, hanem a végrehajtó és bírói hatalom közegei is választás­­útján nyerik a mandá­tumot. Ezek a népszerű intézmények azonban nem jártak azzal az eredménynyel, ami tulaj­donképpen végcéljuk volna, hogy ugyanis a széles néprétegek és a nagy tömeg boldogu­lását biztosítsák. Hogy a nagy demokrata­­köztársaság sivár és korrupt közállapotai erő­sen megingatták a demokrata elvbe vetett hitet, az kétségtelen. Bizonyos, mindinkább előtóduló anti­de­­mokrata áramlatok Európában főleg arra ve­zethetők vissza, hogy az emberek csalódás­sal fordultak el az amerikai közélettől. A nép joggal vetette fel azt a kérdést: Miért küzdjünk a demokrata ideálokért, ha azok­nak megvalósítása sem erkölcsi, sem anyagi emelkedést nem jelent? És a demokrata át­alakulás valójában csak annyit jelent, hogy az elnyomónak nevét változtatjuk, amennyi­ben a kiváltságot nem többé egy történelmi család ivadéka, hanem egy jött-ment, felcse­peredett milliárdőr, mint Rockefell­er, Morgan vagy Harriman élvezi. Ez az elmélkedés a trösztök elleni harc­nak előidézője. A nép valódi barátai, az igazi demokraták, annak a tudatára ébredtek, hogy Tocqueville ideális képe a demokrácia vív­mányairól jámbor illúzió volt. A kapitalista kora, a fehérfüggönyös szoba, Chopin-etude, élet, szerelem... És a német le­ány, amikor sírva és utolsó argumentumként Heinével akart megveszte­getni. A kopár sziklafal, ahol elhagyott, szo­morú fenyőként fogok állni... A kétségbe­esésnek ez a romantikája, mennyire hidegen hagyott akkor. Istenem, mit tudta­m, hogy én csak szerény, magyar akác akartam lenni, kicsinyke lombbal a nap tüzén, halvány ár­nyékomba ölelve valakit, aki nem ő, aki min­den, akiért kiállnék az országútra és csende­sen meghalnék, ha jön az ősz. Mit tudta ő, hogy akkor Heine is csak az a gomb volt, amit a kabátjával együtt levet az ember, ha egyszer tovább akar menni, ha tovább kell menni. | ' | | És tegnap, tegnap Utolértem a szivemet, megtaláltam odaroskadva a zongorára, ahol finom, vékony leányujjak táncoltak egyszer, összekuporodva, sápadtan találtam rá, amint a néma hurokról régen elhalt akkordját leste egy Ch­opin-etude-nek... Fekete árnyékok összeku­szálódnak és el­­élhúznak a szemem előtt, mint nagy, fekete gyászhajók, melyek viszik, viszik az emlékei­met temetni és a másik oldalról visszahozzák ismét elevenen. Álmatlan, hosszú éjszakák, ugye, ez a szerelem?... ó, tudom, ne­m va­gyok tragikus hős, ember vagyok, akinek sorsa, hogy feledjen, hogy feledtessen. Tu­dom, hogy csak egy megszeppent öreg gye­rek vagyok és mégis... most itt fekszem, lehunyom a szemem és a szívemre ,szorítom a két hideg, remegő kezem... vagy inkább a trösztös fejlődés elhervasztotta a demokrácia reményeit. A szabadelvű institúciók alapjában véve azon kispolgári társadalom testére voltak szabva, melynek eszméi 1789-től 1830-ig ural­kodtak. A proletárság aspirációi, a pauperiz­­mus, a munkanélküliség, a tőkék óriási kon­centrációja, az időszakonként kitörő ipari vál­ság csapásai, az óriási sztrájkok pusztításai ebben a korszakban vagy teljesen ismeretle­nek, vagy olyan újszerű jelenségek voltak, melyek politikai következményeit még nem tudták kellőképpen mérlegelni. A társadalom, mely a demokrata hitvallást életre keltette, jobbára városi kisiparosokból állott, kiknek körében ki volt zárva, hogy az iparos takaré­kossággal és szorgalommal vándorévei után önállóságra és polgári jólétre ne vitte volna. Ebben a társadalomban a nyomor rendszerint a hanyagság büntetése, de nem a krízis­ek következménye volt. Az újítási kedvnek és az élelmességnek alig nyílt tere és sem gyári tömegtermeléssel, sem vakmerő spekulációval nem lehetett milliókat összeharácsolni. Ebben a korszakban alapították az óceá­­nontúli köztársaságot. A vagyoni különbség az egyesek közt akkor aránylag szűk határok között mozgott. A pénzkirál­y, a milliárdőr, aki több százezer alárendeltnek parancsol, aki a vasutak és bányák összesség­ét hatalmába keríti, aki a törvényhozást láthatatlan sodro­nyokon rángatja vagy a gazdasági élet fel­forgatásával megfenyegeti az az egész táj­­keletű típus teljesen hiányzott a demokrácia bölcsőkorában. Ezzel meg is jelöltük volna a régebbi demokráciának hibaforrását és meg kell em­lékeznünk arról, hogy Tocqueville annak ide­jén mint az Unió egyik nagy előnyét dicsérte, hogy az egész országban alig találni mil­liomost, hanem csupán középsorsú polgárokat, ami az egyenlőség és testvériség szellemét nagyban növeli. Mainapság pedig a hivatalos statisztika megállapította, hogy az Unió j­ö­v­e­de­lm­­é­­nek­ h­é­t ti­zed része a lakosság egy­­tized részének kezében gyülemlik össze és Newyorkban a pauperizmus olyan méreteket öltött, hogy minden tize­dik lakó a szegényházban végzi életét. Sem a politikai elmélet, sem a gyakorlat nem tudta eddig ennek a gazdasági evolúció­nak kihatását teljes terjedelmében felismerni. A szocializim­usnak, mely ezen átalakulást leg­először politikailag használta ki, nem volt semmi talaja az individualizmus hazájában. Er­re a térre nem tudtak és nem akartak át­menni. A szocializmus történeti jelentősége abban van, hogy eltérve a régi demokrata Programm­tól, a népesség anyagi helyzetét, a nemzeti vagyon eloszlását mint a politikai jo­gosultság nagy tényezőjét mutatta be. Tiszta dolog, hogy oly társadalomban, melyben a vagyoni különbségek a demokrata egyenlőségnek annyira ellentmondanak, mint az Unióban, a demokrata intézmények elsor­vadnak és szellemükből ki lesznek forgatva. Amint már fent jeleztük, a milliárdos vagyon politikai visszahatását eleinte nem mérlegel­ték és abban jobbára a gazdasági közállapot fényes tünetét, az életrevalóság diadalát lát­ták. Később ugyan észrevették, hogy a 1 mil­­liárdok csak a nép­jólét rovására, a verseny elnyomása, a kisexisztenciák tönkretétele ál­tal keletkezhetnek, de hogy a milliárd po­litikai­l­ag is mint a ciklon minden ön­állóságot elpusztít, minden ellentállást elsö­pör vagy lekenyerez.. Ahol egyetlenegy pol­gár hatalmában áll több százezer választót megvesztegetni, ezen emberek vezéreit terro­rizálni és megvásárolni, ott demokrata ura­lomról szó sem lehet. Mint jájszó hangzott fel nemrég a washing­toni kép­viselőház termében: Rockefeller kisujja vastagabb, mint a kongresz­­s­z­u­s karja! Hiába hoznak Amerikában, úgy, mint egye­bütt, a szavazatvásárlás ellen szigorú rendsza­bályokat. Ezek jobbára hatástalanok és alig változtatnak a politikai erkölcsökön. Hiszen a baj nem az emberi romlottságban van, hanem abban a kényszerhelyzetben, melyben a szegény ember rendszerint szülő is. Törvény szerint­­ a választópolgár egy a közjó­létben nagyon ér­dekelt önálló egyén. A valóságban azonban olyan életkörben mozog, melyben ő csak ön­tudatának mindennapi elnyomásával, meghu­­nyászkodással tud a kenyérért való küzdelem­ben megállani. Ez a helyzet megtöri gerin­cét, megpuhítja lelkét, kisebb gondja is na­gyobb annál, hogy ő a népfelség jogából ré­szét kivegye és nem i,s bir annak tudatával hogy jogának elvesztegetése által aljas és ma­gára nézve is káros cselekményt követ el. A demokrácia jövő feladata, melynek fölis­merése éppen a tröszt elleni harcban nyilvá­nul meg, tehát az, hogy elveit, melyeket az antikapitalista időben felállított, a mostani gazdasági viszonyoknak megfelelően átidomítsa és a polgári függetlenség anyagi­ feltételek javítsa. Hogyan akarják ezt egyes intézkedések által Amerikában és Angliában elérni, az még meglehetősen homályosan kóvályog a fejek­ben. Az a tudat uralkodik azonban a közvéle­ményben: a demokrácia és a milliárdizmus összeférhetetlen. Az egyiknek pusztulnia kell, hogy a másik fenmaradhasson. Ekörül folyik most a nagy harc, mely fölötte viszontagságos és válságos és egyhamar nem fog dűlőre jutni. A plutokrácia könnyen nem adja meg ma­gát és a probléma, hogy lehet a m­i­l­­liárdőrök hatalmát megtörni anél­kül hogy az ország gazdasági éle­tén halálos sebet ejtsenek, egyike a legnehezebb kérdéseknek, me­lyek elé a sors államférfiakat va­laha állított. És éppen ennek a küzdelemnek előre lá­tott borzalmai riasztották el a nép vezéreit attól, hogy e harcba bocsátkozzanak. De ez a habozás viszont csúnya foltot ejtett a de­­mokrácia tiszta becsületén, úgy hogy egye­­bet nem hallott a világ, mint a csalódás hang­ját: «Vége a demokráciának! A plutokrácia egészen hatalmába kerítette a nép uralmát. A demokrácia is csak formalisztikus jelszó és nem tudja elejét venni a korrupciónak és rom­lottságnak!» ! De a demokrata elv nemcsak politikai pro­­gramns, hanem egyszersmind­ az emberiség leg­bensőbb érzéséből folyik, úgy hogy a demo­krata fejlődést nem lehet letiporni anélkül hogy az ember legnemesebb érzésén át ne gáz­doljanak. Az ember veleszületett természeté­nél fogva önálló, független lény. Egyszóval az ember dacos állat, melyet az arisztokrata állat­­szelídítő ketrecében idomíthat és parancsol­gat neki, míg vére fellázad és kényurának neki­támad. Ezért lehetetlen a demokrata eszmét vég­képp legyűrni és elnyomni. Mert minden fejlő­dés és minden nemzeti haladás az emberi ön­érzeten, az emberi méltóság tudatán alapul, melynek csak a demokrata világfelfogás szol­gáltat igazságot. És még a demokrácia téve­dései sem csorbítják annyira őseréjét, hogy elévülhetetlen jogait ne szerezhesse vissza, amint ezt az Unióban jelenleg folyó trösztelle­nes küzdelem mutatja. Budapest, október 31. : Gyűlések a választójogért. A tahi választó­­kerület ellenzéki pártja Tab­on, október 29-én a katonai javaslatok ellen tiltakozó népgyűlést tar­tott. A gyűlést dr. Mérey Vajda Elemér nyi­totta meg, majd Pelczéder Ágoston a szociál­demokrata párt nevében a választói reformot sür­gette.­­ A temesvári függetlenségi pártok, valamint a vidéki függetlenségi szervezetek no­vember 5-én nagygyűlést rendeznek­. A gyűlésen a temesvári Kossuth-párt és Justh-párt együtt vesz­nek részt és a benyújtandó határozati javaslat­ban egyrészt állást foglalnak a katonai javaslatok ellen, másfelől követelni fogják a választói reform mielőbbi megvalósítását. A központ részéről a nagygyűlésen való megjelenésüket megígérték D­é­s­y Zoltán, gróf Károlyi József, Földes Béla, L­o­v­á­s­z­y Márton és Zl­i­n­s­z­k­y István, továbbá N­­ó­d­y Gyula. VILACI 191­1. november 11.­ 3 Megüresedett mandátumok. Debreczen­ből táviratozzék: Hajdumegye központi választ­mánya mr Kovács Gyula alispán elnöklete alatt ülést tartott, amelyen a nádudvari kerületben megejtendő képviselőválasztás határnapját novem­ber 13-ára tűzte ki. A választási elnök Kiss Ferenc esperes­''lesz. A függetlenségi Kossuth-párt .Vesz-

Next