Világ, 1920. november (11. évfolyam, 259-282. szám)

1920-11-25 / 278. szám

.*1930. november 33. Állásfoglalása az emberiség nagy katasztrófájával szem­ben ... A V­eszprémmegyei Gazdasági Egyesületnek igaza ■van, abban, hogy ma nem szabad keresni a választ arra a terméketlen és legfeljebb gazdaságtörténetileg érdekes kérdésre, hogy ki kezdte meg az árak felhajtását, és csak egy kérdést érdemes feszegetnünk, azt, hogy ki kezdheti meg az árak lebontását és a nyomornak leg­alább valamelyes enyhítését. Mi konciliánsabbak va­gyunk, mint a Veszprém megyei Gazdasági Egyesület és elismerjük azt, hogy a kenyérmagvak árának­ egyoldalú leszorítása, következtében eleinte a mezőgazdaság ke­rült hátrányos helyzetbe, az árak nagy felfelé hullámzá­sánál, azonban, ma­ igazán kár volna történeti rekrimi­­nációkra időt pazarolni, és ma a helyzet az, hogy a mezőgazdaság letompíthatja Magyarország gazdasági krízisének élét akkor, ha­ nem csinál konjunkturális politikát a földnek és a föld termésének értékesítésénél Igaz az, hogy a huszonötszörösükre emelkedett gabona­árak mellett is jövedelmezőbb kenyérmagvak helyett mást termelni, és a kenyérmagvak termelésénél és érté­kesítésénél elért nyereség még ma is inkább Csak a tis­ztes polgári haszon kereteit tölti ki és nem éri el a­ háborús évek óta megszokott konjunkturális haszon méreteit. Igaz az is, hogy ma a­­ mezőgazdaság számára rendábilsabb a busát és a rozsot takarmányozásra fel­használni és inkább a takarmányt piacra vinni. Azon­ban vannak olyan szempontok, amelyek felől nézve sú­lyos hiba, a gabonát takarmánynak használni fel akkor, amikor legsúlyosabb krízisbe kerül a városok kenyér­ellátása. Vannak ilyen szempontok és ezek a szempon­tok nem csupán etikai természetűek, hanem egyikü­k­­másikuk gazdasági alapon is rossz üzletnek mutatja a drága takarmány piacra vitelét és az olcsó gabona ta­karmányozását. Ami Magyarország nagy előnye Auszt­riával szemben, ami az egyetlen nagy előny a, mi hely­­zetünkben és ami utat nyit egy jobb jövő felé, az csu­pán egy körülmény, az, hogy papiroson és statisztika szerint még a Csonka-Magyarország is tudna gondos­kodni lakosságának élelmezéséről élelmiszerek­ im­portálása nélkül. Tudna gondoskodni a cikkek­, ha a mezőgazdaság alárendelné magát ennek a­ mindennél fontosabb érdeknek. Ha ezt nem teszi meg a mező­­gazdaság, ha folytatja idáig követett konjunkturális po­litikáját, ha az áralakulások jobb kihasználásának szempontjai szerint rendezi be termelését és áruinak értékesítését,, akkor jobb mérleggel fogja lezárni ezt az üzleti évet, azonban ez a jobb mérleg jövőre keservesen nehéz veszteségeket hozna a mezőgazdaságra nézve még a legjobb esetben is. Azt a búzát és azt a rozsot, ame­lyet takarmányozásra használnak fel, mert nem érdemes­ csak 500 koronáért beszolgáltatni, majd 3000 vagy ’iOOO koronáért lesz kénytelen a külföldön megvásárolni a magyar kormány, talán tavaszszal és talán már kará­csonyra. Fölösleges bővebben részletezni azt, hogy mit jelent a gabona importálása a mai világpiaci árak és a koronának mai árfolyama mellett az államháztartásra nézve, a valutáris nehézségek szempontjából és az álta­lános gazdasági helyzet alakulása tekintetében. Az im­port tételeinek megnövekedése a külkereskedelmi mér­legben akkor, amikor az export fokozására nincsen mód, természetesen megpecsételi a korona jövőjét. Az impor­tált gabonát a kormány sisak mélyen a beszerzési ár alatt viheti piacra­, hiszen a kenyér árát­­ nem lehet egyik napról a másikra hattal, nyolccal, vagy tízzel megszorozni és így nálunk is bekövetkezik majd az, ami már bekövetkezett Ausztriában, ahol minden kiló lisztre és minden kiló kenyérre 45—60 koronát fizet rá a kormány. Az ilyen ráfizetés pedig minden reményt és minden kilátást megsemmisít az államháztartás ren­dezésére nézve. Az állami kiadások, újabb nagy megnö­vekedése a drágaságnak­ újabb nagy hullámát jelenti, a nyomorn­ak újabb nagy megnövekedését, a pénz vásárló­erejének újabb erős csökkenését a belföldi piacon. Ez pedig nem érdeíze a mezőgazdaságnak sem, legteljeseb­ben ellenkezik a­ mezőgazdaság érdekeivel és semmivé teszi azt a konjunkturális hasznot, amelyet idén még elérhetne a mezőgazdaság. Azért a kis, vagy legalább aránylag nem nagy­ haszonért, amelyet ma a takarmá­nyok exportálásával, vagy magas áron történt­­ értékesí­tésével, a kenyyérmergvek feltakar­mányozó savai, a fo­gyasztók érdekeinek mellőzésével, a konjunkturális le­hetőségek kiaknázásával érhet el a falu, ezért a kicsiny, vagy legalább aránylag nem nagy haszonért egész gaz­dasági exisztenciáját veti kockára a falu. Nem szólünk ma, etikai szempontokról, csak konstatáljuk azt, hogy ami ma­­jó üzleti politikának látszik, az igen rossz üzleti politikának bizonyul holnap és ezért a mezőgazda­­sági társadalom jól tenné, jól tenné a nagybirtok és jól tenné az ebben a tekintetben súlyosabban hibás parasztgazdaság, ha­ nem a konjunktúrát követné és ér­tékesítené ezentúl is, hanem Magyarország jövőjének, Magyarország nagy érdekeinek parancsához igazodna, amíg nem késő. VILÁG Szab­adonbocsá­tották a bludenzi parasztvezéreket (A Világ l­ess tudósítójának telefonjelentése.) A vorarlbergi Blikenzben, mintegy kétezer „független pa­raszt" nagy fontongá­st idézett be­ Ez onnan indult ki, hogy ott­ három parasztot lefajtáztattak, akik nagy pro­pagandát, fej­tettei isze­r- és gabonaárak leszáll­­tása elen. A parasztok követelték azonnal a három vezér haladoz­lan sza­badonbocsátását. A rendőrkapi­tányság azonban a három parasztot elzárásra ítélte. Szombat délelőtt tört ki a forrongás, délutánra már­­ko­mollyá vált a helyzet, úgy, hogy Bludenz helység elöl­járósága a vorarlbergi tartományi kormány vezetőségét arra kérte, hogy a büntetés végrehajtását halassza el A vorarlbergi kormány azonban, miután az ügy vala­mennyi fórumot végigjárta, ezt a kérelmet elutasította és ötvenhat csendőrt küldött Bhidenzbe a rend, fanntar­­ifiaóra."A bhipenzi kerületi parancsnok a­zonban a tömeg­ forrongása miatt és félve. A köve­tkezm­ények..., a­ három parasztot szabadon bocsátotta. Ezért a tartományi kor­mány a kerületi parancsnokot felfüggesztette ál­­l­ásától M prma-bizottság székhelye és a budapesti kereskedelmi kikötő­ ­A Világ tumb-t­­ójától.) A napokban angol és ja­pán k­isiitek ér­nek Budapestre ,és Troubridge admi­­rálisa is jelentkeztek kihallgatáson. Hír van arról is, hogy akik a Duna­-Bizottság tagjai, e hónap végén Becsben igen fontos értekezleten vesznek részt, amely hivatott lenne a Duna­ Bizottság székhelyéről dönteni. Ma már, amikor Budapest is látja végre a mérhetetlen" versengést, amely a székhely-kérdésben megindult, "fölösleges méltatnunk annak jelentőségét, hogy Budapest, amelyet fekvése predesztinál erre, tény­leg a bizottság székhelye legyen. Ma a Duna­ Bizottság vezértitkársága Budapesten működik, de ez még el­enyésző jelentőségű előny a mi számunkra. Alkalmunk volt a kérdés egész komplexumát ismerő szakemberrel beszélni, aki a Világ számára a következőkben ismer­tette a jelenlegi szituációt: — A Nemzetközi Duna­ Bizottság ezideig a­­­szék­hely kérdésével nem foglalkozott. Sajnos, mi magya­rok nem vagyunk valami túlságosan előnyös helyzet­ben akkor, amikor ránk nézve sorsdöntő kérdésekről, elsősorban a székhely kérdéséről tanácskoznak. Ben­nünket itt’rá, mint mindenhol, legyőzött államként kö­zelnek és dacára, hogy elsősorban a mi Dunánkról van szó, kevés beleszólást­ engednek és így néhány jóindu­latú protektorunkra vagyunk rászorulva. Magyaror­szág amúgy is csak a nemzetközi bizottságban van képviselve, míg az úgynevezett Európai Duna-Bizott­ságnak csupán Franciaország, Anglia, Olaszország és Románia a tagjai.­­ A­­mi közönségünk nem igen van tisztában en­nek a két bizottságnak a hatáskörével és ezért nem érdektelen elmondani, hogy az Európai Duna-Bizottság hatásköre a Duna torkolati részére, tehát Szulinától Gáláéig terjed. A Nemzetközi Duna-Bizottság hatás­köre Gáláénál kezdődik és kiterjed a Dunára, a­­Tiszára és mindazokra a mellékfolyókra és csatornákra, ame­lyeket a bizottság nemzetközieknek nyilvánít.. Külön ki kell emelnünk azt a súlyos magyar sérelmet, hogy ha Szávát, a Du­nának hajózási szempontból igen fontos , mellékfolyóját nem tekintik nemzetközinek.­­ Ha most rákerül a sor a Duna-bizottság szék­helyének megállapítására, akkor protek­toraink, sajnos, csak Budapest központi fekvésével érvelhetnek. Pedig a versenyfutás iszonyú erővel indult meg. Bécs, Pozsony, Belgrád minden követ megmozdítanak a maguk érdeké­ben és Bécs még olyan csábí­tó ajánlatot is tett, hogy a pompás Bélvezere­t ajánlotta fel a Duna-bizottság szék­helyéül. Nekünk akkor lenne nyert ügyünk, ha arra hivatkozhatnánk, hogy készen van a nagyszerű csepeli kikötő, mert nincs szakember, aki ellentmondhatna, ami­kor mi azt mondanánk, hogy a Duna-bizottság székhelyé­nek kérdése elsősorban kikötőkérdés. Sajnos, ez az a pont, ahol legtöbbet vétettünk önmagunk ellen. A buda­­­pesti kereskedelmi és ipari kikötő, ha ma készen lenne, mérhetetlen kincset jelentene a mi számunkra. Ma, ami­kor Magyarország­ közlekedési­­útjaiért a Versengő nyu­gati hatalmasságok minden áldozatot, hajlandóak meg­hozni, akkor egy jól felszerelt, modern kikötő,­­ amely­ Budapesten, a Duna folyásának természetes középpont­ján van, a legnagyobb értékszámba mehetne. A buda­pesti ,­kereskedelmi­ és ipari kikötő terve kerek negyven esztendeig , penészesedést a különböző hivatali fiókokban és hiába szorgalmazták annak megvalósítását olyan lel­kes férfiak, mint Kvassay Jenő, Hoszpatzky Alajos és Gonda Béla. , Az egyik minisztérium mindig­­gáncsot ve­tett a másiknak. Komolyabb lendületet az adott a dolog­nak, amikor , a háború alatt­ a, mi hivatalos köreink is látni kezdték, hogy­ Németország a dunai utat a háború­­­ utáni gazdasági kérdések legfontosabb megoldási eszkö­zének tekinti. Akkor csinálta meg Bárczy István akkori polgármester dr. Bleyer József regensburgi polgármes­tertől a budapesti Duna -konferenciát, amelyet- m­ég ugyancsak a háború alatt az entente-államok párisi Du­­na-konferenciája követett. A budapesti Duna-konferen­­ciához azonban szomorú emlékeink fűződnek Weiss­­kirehner­ akkori bécsi polgárm­ester puccsa miatt, amelyet csak a bajorok mellénkállása­ tudott kivédeni. "Ekkor azonban már a magyar kormány i­s gondolkodóba esett, hogy hátha van mégis jelentősége a dunai központnak és ha mi­ lennénk ez a dunai központ, akkor a kikötőre is szükségünk van.­­ A föleszmélést azonban­ nem követte gyors és erélyes cselekvés. Az állami munikia immel-ám-mal indult, úgy, hogy még ma is csak szükségmunkákat végeznek az összekötő vasúti híd alatt, a kamara­ zsiliptől a gu­bacsi gátig való területen, ahol a kikötőnek kell maj­­dan felépülnie. Az állami tervek szerint a kikötő­­ csak tizenkét esztendő múlva lesz készen, ami azt jelenti, hogy a tervezgetések félszázados jubileumán is túl­, le­szünk már akkor. Fájdalom, ilyen körülmények között, amikor a székely­ kérdésről van szó,­ pár ember jóindula­tán kívül nem sok pozitívumot tudunk a magunk érde­kében harcba, küldeni. A Troubridge admirális azonban mégis el tud majd mondani egyrbmást, mert­ ő látta, személyesen megtekintette, rendkívüli érdeklődéssel­­szemlélte azokat a munkálatokat,­­ amelyeket a főváros végez Fock Ede tanácsnok vezetésével a kamara­zsilipnek az úgynevezett s­oksári- Dpi!-l­úgban­. Ez a­ technikusok­­csodálkozását­­ is méltán felkeltő-speciális partfa­lépítés az egyetlen ko­moly dolog, ami a kikötő érdekében történik.­­ Egyébként a kikötő tervei most már körülbelül véglegesen elkészültek és ha komolyan nekilátnának a munkának, még mindig sikert érhetnénk el. Igen fontos az utóbbi események közül, hogy a kikötő kérdésé­ben legutóbb a budapesti kereskedelmi és ipari körök is nyilvánították véleményüket. Meg kell tudni végre, hogy milyen forgalmat lehet majd várni a kikötőben. Csütörtök hogy ki lehessen kalkulálni, az egyes kereskedelmi... szakmák számára milyen raktárakat kell építeni és a kikötő mellett elhelyezendő ipartelepeknek , milyen te­­rületeket kell rezerválni. Évekkel ezelőtt elkészültek­ már az erre vonatkozó tervek. Akkor­­tízmillió tonna és forgalmat vártunk. De mire lehet ma, az ország mai, megcsonkított állapotában számítani? Mi válik való­sággá a tízmillió tonnából, amikor sem a jövőbe nem­ láthatunk, sem komoly külpolitikai orientációnk nincs arra vonatkozólag,­, hogy mely országokkal, mely szom­­szédos államokkal leszünk majd barátságos viszonyban és mely irányból várhatjuk a komoly, állandó és szi­lárd kereskedelmi összeköttetést. A kereskedelmi és ipari szakkörökkel való­ tárgyalások során külön ..fogy­­laltooztak. a gabona, a szén, a. vas és az érc, a kavics és a homok, a kő és az .építőanyag, a. fa, a darabáru és nyersanyag, a­­trágya és vegyszerek, az élelmiszerek és a petróleum raktárai számára szükséges területek kijelölésével. , Ezeknek a­ megbeszéléseknek eredményei gyanánt­­ állapítják meg aztán, hogyan helyezzék el­ az egyes medencéket és hogy azokat­­zsilipeléssel, vagy anélkül építsék-e? A kereskedelmi köröknek egész ’ ál­talánosságban *z a helyes véleményük, hogy. & terveket elasztikusan kell megcsinálni., Az elv. /.-v­ejtik ntgy a­ tervet, nagyban, építsünk kicsiben c. -nak lehe­tőséget a fejlesztésre. . De kezdjünk vita.. ■' , gyorsan* amíg. nem késő. Benes és a magyar államforma A Virágai nemzetgyűlés külügyi bizottsága tegnap befejezte a Bemes külügym­iniszet expozéja fölött meg­indított vitát. Benes az elhangzott felszólalásokra, vála­szolva, rézletesen, kitért afsis-entente kérdésére. Kije­lentette, hogy a kis-enteidó megalakítása' nem­ jelent bizalma­tlanságot, a népsp^ciség, vagy annak ereje iránt s ezért a nagyhataljKU­ is' a békeszerződéseknek nyo­­matékot adó^poMfikai­­faktornak tekintik az uj' alaku­lást. Nyugtalanságot ez az ’ akció csak a cseh állam eh. lényegeinél idézett­­elő. Arra a.­­kérdésre, hogy a monar­chia­ visszaállítása Magyarországon casus foederis len­­ne-e, csak annyit mondhat, hogy a magyar államforma megválasztása, nem lehet ok a beavatkozásra. Benes ezután kitért a véres németellenes tüntetések kérdésére. Kijelentette, hogy az égeri, teplitzi és prágai események miatt még egyetlen hatalom sem tett olyan, lépést, amely a beavatkozást célozná. Ő maga nem tartja tapintatosnak véleményt nyilvánítani, miután a szenátus és a képviselőház amúgy is rövidesen meg­kezdik az események fölötti vitát, de annyit kijelent­het, hogy az ily események megismétlődését meg kell akadályozni, nemcsak a Németországhoz és a Német- Ausztriához való viszony érdekében, hanem­ általánost, nemzetközi tekintetből is.­­ A képviselőházban a,­ieplitzi események megvizsgá­lására kiküldött­­ jelentés tárgyalása során Pete­r­ Cmeit szociáldemokrata­ előadó kijelentette, hogy­­ a kormány ingadozó magatartása volt a fő oka annak, hogy a­­ csapatok megtagadták az engedelmességet. Habsburgokra emlékeztető minden monumentumot tör­vényes úton kell eltávolítani. . . A két kamara véderőbizottságainak együttes, Ülé­sén a nemzeti védelem minisztere a hadseregnek a po­litikától való mentesítéséről nyilatkozott, és­ kijelentett, hogy a­ sorkatonák választójogát megszüntetik,­ . Az Ébredett autói­­ nem állig pomiáját egyelőre vár vissza A mi­nister­tanács határozata alapján dr. Henfner Lajos miniszt^rhizfo­r tegnap délutánra összehívta az Ébredő Magyaroír'Ilyesüet'ének választmányát, az iz­­gatott hangulatban azonban nem tudta, . meg­nyitni az ülést. Az óriási­ zajban elvesztek Henfner szavai. A vá­lasztmány tagjai ezután felvonultak a­ miniszterelnök­­ségre, ahol a küldöttséget Préter, István hadügyminisz­ter fogadta.­­Szmrecsányi György a „hadügyminisztertől az Ébredő Magyarok Egyesülete­­autonómiájának vissza­állítását követelte. Az ügyről a következő hivatalos kommünikét adták ki. - -A minisztertanács folyó hó­lít-va hozott határo­za­­tával az EHB önkormányzatának felfüggesztését nem helyezte még teljesen hatályon kívül, hanem csupán arra kíván módot nyújtani, hogy a központi választmány az ' egyesület' konszolidációja érdekében kivárnátok, és a­z ál­lam felügyeleti joga és a tagok vagyoni érdeke szem­pontjából, az előző vizsgálat­ során ez év október hó-lég­- elején kiadott belügyminiszteri rendelet értelmében is szükséges alapszabálymódosítást a legközelebbi közgyű­­­lésre­­előkészíthesse és hogy az összes ügyek vitelére­ hi­vatott központi választmány biztosítékot­, nyújthasson a tekintetben, hogy ha az önkormányzat visszaadatnék, hatósági jogkörbe, vágó önkényes ténykedések és rendza­varások a jövőben előfordulni nem­ fognak. Nyilvánvaló, hogy a felfüggesztés hatálya­ miatt a központi választmány szóbanforgó gyűlését csakis a ve­zetőséget helyettesítő miniszteri biztos h­­vúhatta össze és csakis ő elnökölhetett a gyűlésen és vezethette volna a tárgyalásokat, természetesen anélkül, hogy a­­tanács­kozás és határozathozatalra bármiféle "­ tényleges befo­lyást­ gyakorolni hivatva lett volna. ... A kormánynak az egyesület jól fölfogott érdekében­­ tett eme közbenső intézkedésének helyességét a köz­ponti választmány­­tagjai is belátták, amit kifejezetten igazol az fel,hogy a miniszteri biztos által összehívott gyűlésen megjelentek. Hogy az egyesület­­ autonóm működésének­­felvétele ismét) 'késedelme­ r szenv-i.il. -az tisz­tán annak tudható be, hogy a gyűlésen megjelentek , kö­zül többen — -félremagyarázva a kormány­ intencióit - passzió revisztenciájukkal és nyugtalan hangon a megnyil­vánult alaptalan tiltakozásukkal nemcsak a tanácsko­zást, de azt is lehetetlenné tették, hogy a miniszteri, biz­tos bevezető szavait elmondhassa. Így tehát az egyesült mag.­, hiúsította meg azt, hogy önkormányzati működése mielőbb megindulhasson, amit pedig a­ kormány, fenti intézkedésével tulajdonképpen el­érni kívánt.

Next