Világ, 1921. január (12. évfolyam, 1-24. szám)
1921-01-01 / 1. szám
*) ( 1921. január 1. VILÁG ségszerűséggel Magyarországon a huszadik st . . Új étlapéjának lendítő vonalába. A műittarra arra intenek, hogy szeparáltan, elvágva a kort,"j nemzetekhez fűző ezer és ezer, látható és láthatatlan idegszálat, megfeénulunk, elsorvadunk, lemaradunk a nagy versenyben, amely a civilizáció kezdete óta mindig a jobbat, alkalmasabbat és haladósabbat segíti győzelemre. Széchenyi tanítását Soha aktuálisabbnak és igazabbnak nem éreztük, mint mi Magyarország nem holdbéli állam, nem független ^Mrópártól, de annak szerves része. Csak é jpmek efjásával lesz módunkban meggyőzni a trianoni béke szerzőit az igazság másik, feléről is: Európa sem sint független Magyarországtól. A rész és az egész korrelációs törvénye mutatkkozuk meg és érvényesül itt az élő organizmusok minden teóriát feldöntő valóságával. Az új esztendő mindezt meghozhatja s ha a jelek nem csalnak, talán meg is hozza. Hiszen több ez puszta kiváltságnál, vágyó reménykedésnél. Mélységes benső erők fordulását halljuk csikorogni az új évbe szökkenő időnek. Az emberiség sorsa most térül új útra, amelyet a múlt tapasztalatai és tanulságai köveznek simába. Innen, az Új év küszöbéről, hittel és bizalommal nézünk erre az útra s indulunk a holnap elébe. (A Világ tudósítójától.) A nemzet együtis törvénybeiktatta a földgáz-szerződést. A törvény kihirdetésétől számított három hónapon belül az angoloknak meg kell kezdeniök a munkát. A Világ munkatársa néhány autentikus férfiút szólaltat meg arról, hogy mit jelent a földgáz Budapestre és Magyarországra nézve! A válaszokból kiderül, hogy minden különös optimizmus nélkül, ■ két esztendő leforgása alatt földgázunk lesz Budapesten.Földgázzal sütünk, világítunk akkor és a földgáz talpraállíthatja ma tétlenségre ■ kényszerített iparunkat. A földgáz pótolni fogja az import-szenet, amelyre rr.a ■öné.''elír pénzt költünk. Ph Általában az, a vélemény, hogy gyorsan kell csele- KjvSfXi'edni’.’i, mert a mai katasztrofális szénhélyzetből leg.blöftc ezáltal menekülhetünk ’ ki. 'Remélhetőleg EjvSSgyü’ hamarosan tisztán látunk'majd abban. a tekintet-EKjíJfcV, »{{óMittünkt' Ha a kutatás, amiben az angogilok még a mi szakértőinknél is fanatikusabban bíznak, I fy ere ".ínnyel jár, vagyis, ha tényleg számottevő menyiolajak és- földgázt sikerül föltárni, akkor ennek a f!fil-sk-g'isderágó konzekvenciái sznte beláthatatlanok. Nem KG, ...cesk Budapest ezen gondjai tűnnek el, hanem a vidék Mw.világítási mizériái is megszűnnek. A mezőgazdaságok Pksolajmotorokat hiználhatnak, a vasutaknálés hajózás BaLfSál is használható lokomotiv fűtésre a nyersolaj. Nem BSzeleetésten az a kilátás sem, hogy export-lehetőségek - 4s is vannak és! Így a mai nyersolaj árak mellett valuta- H ez javitást is várhatunk, ha szerencsénk lesz . . . Arra véive, hogy a mai szénviszonyokon mit javít a,t- Re földgáz Budapestre való vezetése, A móri Kánig Jenőt, B-‘ Al kormánybiztos helyettesét kérdeztük meg. s" - 'ulajdonképpen ». földgáz kérdésében .‘laikus, i ... .tben autára MoadbBl ex •valeraényei m I? ?."• • riyado, De értékelni tudom ®*okat a rendkívüli»* •'eredményeket, amelyeket a földgáztól várhatunk. Annál ■ l yhiokább ismerem ennek a jelentőségét, mert 1917-ben lát- E, l'ism Erdélyben azt a csodát, amit a sármási földgáz- Ifformis műveit. Hogy mást ne említsek, amikor az ij fjkgész világ széngondokkal küzdött, például a tordai 'enenigyár és a marosujvári azódagyár vidáman, a Zeg- K'i v'tsehh , ivat nélkül folytatta munkáját. *% 1 Az ország ezen szükségletét illetőleg a helyettes kor..manydzioe ezek:, mondta. & — Az 1920-ik esztendőben Magyarország napi szénr. .ükaéglete- 1300—1400 vagyem volt, ami mind hazai !-.'Jy-rrrés. Ebben már a magyar államvasutak szükséglet* & •- ,-i-ne foglaltatik. Ezenkívül külföldi szenet, kaptunk,. vagyont «, .zséplés szükségleteire, 1000 vagyont pej, f/d'g mar novemberben, ami természetesen a hasai azén- Et’ajvből ellátni fogy,jártán mellett igen lényegtelen raennyi- Riáf cég. Tulajdonképpen a napi szükségleteket a nagyobb r.hü’iénbányáink, nevezetesen a salgótarjáni, az északnyug tatai és dorogi bányák termelése elégíti ki, de fogletűtik a kisbányák ezéntermelése is. Ez utóbbiazonban nem jöhet, számításba a MÁV ellátásinál, mert regétt kisbányák többnyire a vasútvonalaktól távol fekase- i ,Kirsek és így a MÁV-nak túldrágába kerülne a szállítás. stíjpy kébányák termelését tehát különböző, különösem költkökségen iparok használják fel, amelyeknek módjuk van EjfH arra, hogy a drága kocsiköltségeket is megfizessék. Iví — Bízón, még emellett igen sok szén ránk férne. De meg lehet állapítani, hogy ha több lesz a szén, na- Wp'i ’Ayobb lesz a hiány, mert akkor több lesz az ipari ter- HÉR-t! lövünk többe! fogunk dolgozni. Tavaly például na HHMveJ /(*mbe) is sokkal kevesebb volt a szenünk és kevesebb volt a hiány. Amíg például a MÁV-nál ||**,vagy naponta 800—300 vaggon volt a szükséglet, addig ^Rjíint 630—640 vaggon szenet használ fel. A Közútinak R|iíá.ia,£ 150 vaggon az idei szükséglete. Tehát bizonyos, hogy ,oryo« nívó megközelítésénél úgy tetszik, mintha a 1®.#i íny nagyobb lenne. Ilyen körülmények között tehát, Pselha a fölgááhos kötött reményeink beteljesednek, nem- s óriási könnyebbülést érünk el, hanem egyben az I^Hftpar módfelett kívánatos terjeszkedésére is kilátásunk fepaz MM — Ma igen szűkreszabott, határok között dolgozha- BHSa.mk. Ha egy pillanatra megakad a eBontermelés, azon- Hwd megérezi'ik. Karácsonykor bal napig nem volt a BB anyáiban termice. a lip*/-. 'nyukácok se elmentek. em állt rm g tejje»r, *im»rad',r‘ *- G/-.id* A-- pővoltik. Ami ezenaz ilyen bajokból kisegítene a földgáz, ez maga is nagy eredmény lenne. “ A fent elmondott okokból a szénszükségletet nem lehe teljesen megállapítani, mert a szénmennyiség növekedésével, növekszik a szükséglet is. A mai meg lehetősen olcsónak mondható ezénárak mellett azonban ivet 80 koronába kerül márkája, 1300 vagyon napi átlaggot számítva naponta tizenegyedfél millió koronába kerül a szénfogyasztásunk, amely kiadásnak igen nagy mértékben csökkennie kell, ha az olcsóbb földgázt számításba vesszük. Ha pedig a földgázzal tényleg teljesen pótolni lehet a köszéngázát, akkor ezt igen nagy megtakarítás, ha tudjuk, hogy a gázgyár békében 120 vagyon szenet és pedig harvini szedet "fogyasztott. A legfontosabb azonban, hogy a földgáz révén a magyar ipar óriási előnyökhöz jut a'MtnéeH'.eftStg iparrácal szemben. A földgáz ugyan ak lényegesen olcsóbb, mint a szén. Azonkívül, ha mint megállapították, 2000 méter mély fúrásokat kell eszközölni, esetleg más értékes anyagokra is bukkanhatnak, találhatnak sokatérő szénrétegeket, kálisót és egyebeket. Ez szociális szempontból is fontos szerepet tölthet be a földgáz, érierre elérhetjük ezáltal az aráyvra kívánatos ipar decentralizálását." A főváros megmenekedhetik a tájfejlődéstől, az ipari munkások nem lesznek olyan óriási tömegben egy helyen-és így a munkásszozgalmak is egészségesebb mederbe terelődhetnek. tr. Birzáth János fővárosi alpolgármesterné az, iránt, érdeklődtünk,hogy mit jelent a földgáznak Budapestre való vezetése a főváros szempontjából? — A most elfogadott törvényjavaslat — volt aválasz — értelmében az angol társaság három hónapom belül köteles,megkezdiei a munkát hétárom helyen, Tarpában, Kecskemét vidékén és Budapest környékén. Óriási jelentősége lenne, ha éppen a közeli vidékekről kaphatnánk földgázt, mert ezzel még olcsóbban lehetne a közönséghez juttatni. Természetesen reménykedünk, abban, hogy nemcsak a fűtés és világítás, de az ipari üzemeknek gázzal való ellátása tekintetében könnyebbségeink lesznek. A gázgyár, ha olyan mennyiségű földgázt kapunk, amely mindenre elegendő, nem folytatná mai ütemét, magára a gázgyár fentartására azonban szükségünk van, mert abban a pillanatban, ha a földgáznál időleges zavarok állanának be, a gázgyárnak kell kisegíteni a pillanatnyizavarból. A kormánynyal és az angolokkal több, ízben tárgyaltam már a földgáz kérdésében és ezek a tárgyalások a legszebb reményekkel kecsegtetnek. Mindenesetre érdekes, hogy az angolok még a magyar szakértőknél is optimistábbak. Most arról folynak a tárgyalások, hogy e földgázt elektromos áram formájában juttassuk el Budapestre, vagyis égessük el a földgázt ott a forrásnál és mint elektromos áramot bocsássul a közönség rendelkezésére. Ez azt jelentette, hogy a horribilis összegbe kerülő acélcsövek helyett,vékony dróton jutna ide az energia. A földgáz olcsóbb a közönségesnél, de a földgázból fejlesztett elektromos áram még jutányosabb lenne. Dr. Lipták Pál kereskedelmi, államtitkár röviden, csak ennyit ,mondott: — Nem vagyok álmodozó ember. Nem bizakodom olyasmiben, amiből talán öt, esztendő múlva lesz valami. Engem az érdekel, hogy mi lesz addig és én csak azt tudom, hogy ha a tüzelővel való ellátásunk olyan nyomorúságos lesz tovább is, mint ma, akkor el kell pusztulnunk... Temesváry Imre nemzetgyűlési képviselőt, aki mérnökember és akinek alkalma, volt az angolokkal is tárgyalni, szintén megkérdeztük és a következő választ kaptuk: — A földgáz hasznosításánál külföldi tőke szerepel ugyan, de ennek a külföldi tőkének fellépése nem jelenti az ország kizsákmányolását, hanem jelenti azt hogy a külföldi töke nagy rizikót nullál és a telk' i,írt kincsek nagy részét a magyar álh . . ír# bocsátja. A világ egyik legnagyobb ©!» jvalialots., au. Anglo f'ersien OH Compagny világhírű lője, Knning bem Kreg ur mindenben elfogadta « magyar szakértők munkáját és arra alapítja vállalkozását, Magyarország ma nem rendelkezik kvalitásos szenekkel, amelyekből a kohászathoz olyan fontos sok szót, vagy jó minőségű világítógázt elő lehetne állítani. 1913-ban az ország fekeUSSC-r rportja kereken SS millió métermázsát tett ki, aminek legnagyobb részétBudapest fogyasztotta kl. Ha földi tc-rtéztitem élő hitünk beválik, akkor a behozott külföldi szenet, amelynek békeértése százmillió koronát tett ki és amely m® kétmilliárdnak felelne meg, minden valószínűség szerint teljes egészében pótolhatjuk. Egyben pedig függetlenítjük magunkat Csehországtól, és egyedi, hozzánk szenet importáló országoktól. Újabban kísérletek történtek arra nézve, hogy a vasércnek földgázzal való kohósítása megoldassák , és erre nézve is éppen magyar emberek végeztek ki.K- Ivtebet és pedig dr. Fabinyi Rudolf, a nemrég elhunyt híres kolozsvári kémiai professzor és Guttmann Dezső kolozsvári bányamérnök. Ha ez az eljárás a gyakorlatban is be fog válni, mindenesetre a vasijainak is óriási előnyére fog válni A pénzügyminisztérium szakközegeitől nyert értesülésem szerint azonban még újabb vasércfeltárások is várhatók és abban az esetben, ha az említett eljárás a gyakorlatban is beválik, a. vas-.. iparban is felszaadíthatjuk magunkat a külföldtől. v — A bőséges gázkutatcat csak abban az esetben, lehet veszedelem nélkül kihasználni, ha a gázt kellőképpen ■ igénytevesz .ük és itt gyönyörűen kapcsolódik egybe a város és, a falu érdeke. Az 1911. évi VI. t.-c. értelmében ugyanis a földbirtokosok és gazdák a földgázbatak két kilométeres körzetében önköltségi áron kapnak gázt. Az angol társasággal kötött szerződésnek arra is gondja van, hogy a gazdáknak ezt az előnyétis biztosítsa. EV íí' is-■ ti. j,B Ha földgáz lesz Budapesten .. • n n Budapestiek idegenben Ma már emlékezni sem emlékszik senki arra az időre, amikor a boldog pestiek európaszerte -útlevél nélkül- utazgattak, s 5t Assuanban is épp úgy jó magyar koronákkal fizettek. A hat esztendő® háborúskodás és a forradalmak azokban, mint San Remobant, az ország- , határokon kinai falat emeltek és az utazási nostalgiába is szenvedő'emberiség csak most látja, milyen' nagy' dolog az utazás. Hogy 1920-ban bányán utaztak Budapestről, erre nézve a főkapitányság útlevőossztályáról a következő érdekes adatokat tudtuk meg:-- Az osztályon naponta körülbelül 1200 ember fordul meg és az adminisztrációs munkátharminc-negyven tisztviselő végi. A személyes jelentkezésem, kívül naponta még 400—1500 útlevélkérvény fut be a ezek nagy részét négy nap alatt, de nyolc napon belül feltétlenül isintézik. A főkapitányság útlevél-osztályának munkája most még inkább megszaporodik, mert a belügyminisztérium tegnap megjelent rendelete értelmében a tengerentúli országokra szóló útleveleket le, amelyek felett eddig a belügymomniszzexium rendelkezett, január 1-től kezdve Budapest területén a főkapitányság utlevél-osztály* fogja, . kiállítani- Az utazóközönség- ezt * r«odelet»t bizonyára. nagy megnyugvással fogadja, mert a belügyminiszterium utlevél-osztálya teljesem felmondta. a szolgálatot ée hónapokig tartott, amig « közönség u leveléhez hozzájutott. A rendőrfőkapitányság útlevél-osztálya ebben az évben nyolommöterer útlevelet átütött ki. A nagy és pontosam működő adminisztrációra az állam ráfizet. Ugyanis ex útlevelek kiállitásáért mindenese 160 koronát fediizetni, a szegény embereknek, munkásoknak azonban jóval kevesebbet, sőt nagyon sok olyan útlevél akad, amely teljesen díjtalan, így az útlevédi kiálllásáért 1920-ban mindössze hatmana korona felírt be, viszont az adminisztrációs kiadásokat igen szerényemb irtásfévmúlióval számíthatjuk. Az utasok alulnnyomó része kisebb Szlovákiából, Ausztriába, Olaszországba utazik. Ezek főként aszegényebb néposztályból kerülnek ki. A semleges államokba, továbbáFranciaországba és Angliába üzletemberek mennek, akiknél a nagy valutadifferencia nem játszik szerepet. Luxus-utazás csak kevés forduló. Akik néhány millió felett rendelkeznek azok,jórészt Olaszország felé tartanak és a lagúnák városában töltenek el két-három hetet. Újabban a Riviéra félé is törekszenek, de csak a nagyon sokszoros milliomosok, mert például Montekarlóbnak, ahol a bébi éveiben300 koronáért egy álló hónapig urasan éltünk, most egyegyszerű szoba naponta nem kevesebb, mint ötven írtunkba kerül, ami körülbelül SOOO koronánál felel meg. A nizzai és mondekarlói nyugalmas penziók is a múltéi. A penziórendszer a Riviérán megszűnt, a szállodák pedig túlzsúfoltak és Magyarországból nem fogadnak el előjegyzéseket. Fél- Magyarország Amerikába igyekszik, de ez csak keveseknek sikerül Az Egyesült Államok lánya szigorú korlátozásokat állított fel és Avier csak az juthat el, akinek odaát, hozzátartozója 4 óhazai rokonáért, kezességet vállal. Minden a kérvényhez a rendes okmányokonkívül két példa egy kezességi nyilatkozatot (affidevit) kell csatol a magyar útlevelet csak az affidavit alapján ad. Feltűnő s ■ városi intelligencia kirándulási Ügyvédek,,, orvosok, mérnökök, főrangú tiszt egyedüli vágya: Amerika, dacára, ampák, hogy tudomásukig az Egyesült Államok gazdasági , az utóbbi hónapokban rendkívüli módon lerovóodat nagy a munkanélküliség. A pitteburgi. .áróriások, a bányatársulatok százezerszázra fják el munkásaikat és a munkásuniók és a ! h.-'?.ott nagy harcok folynak e az uniók követeli j vándrlás korlátozását. A bevándorlói bizottsa, Albert Johnson ezért tett ilyért-'wj5 javaslat I a nevándorlást tét évre a. lesz az**kebb. közre i I és 'egy Amerikába csoki- vér rokonok . mehes. Az amerikai polgári sajtó, főként pedig a szláv és magyar lapot elkeseredettentámadj a kormányt 'és ' hivatkoznak arra, hogy az Államokat a Bevándoroltak tették , nagygyá mássá Bizonyosnak is látszik,hogy a mo v.-'ndorbisnak — amelyet gazdasági törvényei ..lő — nem lehet majd gátat vetni, V leltei Szombat