Világ, 1923. március (14. évfolyam, 48-73. szám)

1923-03-01 / 48. szám

2 1923 március­­i VILÁG A pénzügyminiszter beterjesztette a költségvetést Kállay Tibor pénzügyminiszter a nemzetgyűlés mai ülésén beterjesztené a költségvetést. —­ A magyar állam 1922—23. évi költségvetése —­ kezdte a pénzügyminiszter i­s 40,6 milliárd deficittel zárul. Ez a költségvetés két részből alakult, egyik a közigazgatás és a kormányzat szükséglete és a köz-s adókból folyó bevétel, a másik rész az üzemek kiadása és bevétele. Ami az első részt illeti, a kiadás 118,3 mil­­liárd, a bevétel pedig 103 milliárd. Tehát itt 15,3 mil­l­liárd deficit jelentkezik. Ha a másik részt nézzük, az üzemeknél a kiadásra 70,8, a bevételekre pedig 45,8 milliárd van előirányozva. Végeredményben itt 25 mil­liárd deficit mutatkozik. A pénzügyminiszter ezután összehasonlítja a kiadá­sok emelkedését a bevételek emelkedésével. .A kiadások átlagban hatszoros, a bevételek pedig hétszeres emel­kedést mutatnak­ az előző költségvetéshez képest. Ha az üzemek költségvetését nézzük, a kiadások nem egé-­­­szen kilenc, a bevételek pedig nyolcszorosan­ emelked-: tek. Ha a tényleges eredményeket vesszük figyelembe, akkor azt látjuk, hogy az elmúlt esztendőben 48,5 mil­­liárd kiadással szemben 37 milliárd bevételt tüntet fel a költségvetés, úgy hogy 11,5 milliárd a deficit. Azon­­­­ban figyelembe kell venni, hogy a költségvetésnek ak­kori előkészítése 0,84-es korona mellett folyt le és ha ezzel a mostani helyzetet összehasonlítjuk, látjuk, hogy a kiadások emelkedése valamivel kevesebb mint négy­szeres, a bevételek emelkedése pedig valamivel több. Ez megfelel annak az aránynak, mely a 0,8­1-es és a 23-as korona között fennáll. * a békebeli költségvetések A pénzügyminiszter ezután a békebeli költségveté­sekkel hasonlítja össze a nlp 51 beterjesztett költségve­tést. Az 1914—15. év­i költségvetés a mai Magyaror­szágra alkalmazva — 10 százalékot véve —­ 90 millió aranykorona deficittel zárult. Ha a mostani költségve­tést átszámítjuk aranykoronára, ugyancsak 1 millis aranykoronának felel meg a deficit. Nem szabad azon­ban elfelejteni, hogy amíg az 1014—15-ös költségvetés­ben a beruházások 256 milliót tettek ki, addig most a beruházás csak 56 millió aranykorona. A koronakurzus változása értékváltozást és átala­kulást jelent a gazdasági életben és így a mai költsé­ge­lvetésnek aranykoronáb­a való átszámításából sohasem kapjuk meg azt a képet, mely a való helyzetnek meg­felelne. A békebeli költségvetésbe az állami költség­szolgáltatások teljes kielégítése fel van véve. A mostani költségvetésbe is be van állítva ilyen címen 15 mil­liárd, ami 31 millió aranykoronának felelne meg. Az­ért nem több, mert az államadósságok felosztási mun­kálatai még nem fejeződtek be és a szolgáltatások eb­­ben az esztendőben nem kezdődtek meg teljes egészé­ben. Nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy akkori­ban konszolidált időket éltünk és a jövőből nem mered­tek felénk olyan problémák, mint most. Nem volt elő­térben a kielégítetlen tisztviselőkérdés és a különböző kívánságok és törekvések, melyek a mostani gazdasági helyzetre jelentékeny befolyást gyakorolnak. Nagy különbség az is, hogy a költségvetésbe­i mu­tatkozó deficitet a múltban külföldi kölcsönnel is fe­dezhettük. Most azonban a külföldi kölcsön lehetősége nem áll fenn. Nem térhetünk át aranykoronára Többször felmerült az a kívánság, hogy új viszo­nyok konszolidálása érdekében térjünk át az­­arany­­korona-számításra, amely nincs kitéve folytonos válto­zásnak. Ezt nem valósíthatjuk meg addig, amíg ennek a reformnak nincsenek meg belső feltételei. Nem azért nem térünk át az aranykoronára, mintha nem akar­nánk, vagy mintha nem tudnánk egy pillanatra arra,­­visszatérni, hanem azért, mert azt nem tudnák állan­dóan megtartani. Visszatérésünk csak rázkódást idézne elő, anélkül, hogy a viszonyok stabilizálódnának. Most pedig szokatlan dolgot jelentek be — foly­tatta Kállay —, azt, hogy a költségvetéssel, annak mos­tani formájával nem azonosítom magamat. Előterjesz­tettem a költségvetést azért, mert szükséges, hogy meg­vitassák. Ettől a vitától várom, hogy a költségvetés olyan képet öltsön, mely megfelel a mai nehéz közgaz­­dasági és pénzügyi helyzetnek. Épp azért nem a meg­nyugtató és elaltató momentumokat emelem ki a köll­­tségvetésből, hanem azokra a kérdésekre fogok rámu­tatni, amelyek új megoldást igényelnek, és amelyek eliminálhatók is. Másfél évvel ezelőtt, amikor idejöt­tem, bevételeink még nem voltak és adótörvényeink nagyon nehezen voltak végrehajthatók. Hiányzott a jól működő adóügyi apparátus. Azóta bizonyos fejlő­dés állott be az iparban, bizonyos megerősödés mutat­kozik közgazdasági téren, amit csak az nem lát, aki nem akar látni. Fokozni kellett az adóbevételeket a gazdasági helyzetnek megfelelően és a valuta alakulá­sában bizonyos állandóságot kellett biztosítani, hogy a kilengések ne csapjanak át szertelenségbe. Enyhíteni kellett a kilengéseket, hogy f­e idézzenek­­lő máról­­holnapra katasztrófákat és tekintettel kellett lenni arra, hogy erőszakos intézkedések ne akadályozzák meg az ipari fejlődést.­­ A forgalm­i adóból várható legk­iadósabb bevéte­lünk,­­34 milliárd korona. Ez az adónem idővel még fokozható lesz. A fogyasztási adó 8—10 milliárddal szerepel a költségvetésben. Megjegyzem, hogy a meg­­adóztatás mértékénél a közönség vásárló­képességénél csökkenését figyeletü­be kell venni. A cukor és szesz megterhelése 8,1 milliárddal marad alatta a békebeli megterhelésnek. Ami az egyenes adókat illeti, a föld­adóból 10 milliárd van előirányozva az őszi befizetések alapján. A házadó, a társulati adó és egyéb adónemek csak kisebb összegekben szerepelnek, mert ezeknek az adóknak végrehajtása most folyik. Nyolcmilliárdot vet­tünk fel a jövedelmi adó hozadékaképpen­. Reméljük, hogy nem lesznek nehézségek a behajtásnál. A dohány­­jövedéket 3—4 m­illiárdban, a határvámokat 7—9 mil­­liárd­ban irányoztuk elő. Itt megvan a fejlődési lehető­ség, különösen a dohányjövedéknél. A dohányárak legutóbbi emelése különben a költségvetésbe­n még m­a remélhetőleg a vámok adta jövedelem is gyarapodni fog. A földreformból várható jövedelmet 4 milliárdra teszik, összegezve tehát 80­ milliárdot irányoztunk elő, bevé­telké­pen. Adórendszerünk befejezettnek tekinthető Az elért jövedelemtöbbletet némelyek szeretik úgy feltüntetni, mintha az a közönség újabb megterhelését jelentené. Ezzel szemben kijelentem, hogy a költség­vetésben nincse­­ek olyan intézkedések, melyek új meg­­terheltetések elé állítanák a közönséget. Adórendsze­rünk teljesen ki van építve és befejezettnek tekinthető. Rendszerváltoztatásra nincsen szükség, csak a pro­­gramm­unkát kell befejezni, nevezetesen a jövedelmi adótörvény megalkotásával és a községi adóztatás he­­­lyes mederbe való terelésével. Ami az elsőt illeti, nem kívánok róla bővebben nyilatkozni. A másodikra nézve bejelenthetem, hogy a mai vagy a holnapi nap folyamán át fogok nyújtani egy törvényjavaslatot az érdekelteknek, mely a községi adóztatás kérdésével fog­lalkozik. A községi adóztatásnál eddig az volt a baj, hogy túlságosan összekapcsolódott­­az államháztartással, en­nélfogva szertelenségekbe és aránytalanságokba vitte a megterheltetés. Baj volt az is, hogy elhanyagolta a falut. A benyújtandó törvényjavaslat másodrendűvé kívánja sülyeszteni a pótadókat és új jövedelmi forrá­sokat kíván megnyitni a községek előtt. Az illetékeket 10 m­illiárdban irányoztuk elő, a va­lutaromlás ebbe az irányzatba tehát még­ nincsen bele­­számítva. Az lesz az elvünk, hogy új kiadásokat csak akkor eszközöljünk, ha új bevételi források megnyi­tása ezt megengedi. Igen helyesen szó van a lakások felszabadításáról, de ez a felszabadítás a tisztviselőkér­­déssel kapcsolatban sok új költséggel jár, , A korona stabilizálása " A korona stabilizálása megnyugvást hozott a tár­sadalomban. Azt várjuk, hogy a közhangulatba igye­kezzen mindenki belevinni más felfogást és más törek­vést, mint ami idáig a közgazdasági életben megnyil­vánult. Tisztában kell lennünk a trianoni szerződés ál­tal teremtett helyzettel. Meg kell tanulnunk lemondani az élet minden vonatkozásában, mert jöhet olyan idő, amikor már neki a saját araratunkból leszünk kényte­lenek lemondani. A takarékosság szellemét kel be­vinni a társadalomba, hogy megteremtsük azt az alapot, amelyen a jövő generáció építhet. Az államadósságok A­ mostani költségvetésben 25 milliárddal vannak előirányozva a kiadások. Ez az összeg azonban csak részben kerül kiadásra a mostani esztendőben. Az ál­lamadósságok nagyságáról teljes számszerűséggel nem állhatok elő. Az adósságok eloszlása most folyik és több elintézetlen kérdés van még. A háború előtti adós­ságunk 3 milliárd korona békebeli paritás alapján szá­mítva és ugyancsak békebeli paritással számítva 61,-1 milliárd a háború alatti adósságunk. Összesen 64,1 mil­liárdnyi megterheléssel állunk szemben. Ez azonban adósságaink nagyságáról nem ad tényleges képet. A háború előtti államadósságok terhe a mai koronaérték­ben 400 milliárdot tesz ki. A békeszerződésből eredő terhek és hátralékok Angliával, Franciaországgal, Bel­giumm­al és Törökországgal szemben 770 milliárdot képviselnek. Kétségtelen azonban, hogy ez az összeg az időközi barátságot­ érintkezés és összeköttetés révén csökkenni fog. Másik jelentékeny tétele a költségvetésnek a köz­alkalmazottak természetben való ellátása, ami a liszt­­elátással együ­tt 24 milliárdot tesz ki Ebbe nincsen beleszámítva az a haszon, amit erre a célra az export­vámokból és vámgabonából kapunk. A megterhelés azonban oly nagy, hogy ebben az irányban tovább kell folytatnunk a leépítést. Határozott szabályokat kell fel­állítani és a tisztviselőkön kívül a természetbeni ellá­tásból ki­­kell zárni jóformán mindenki. Ez fontos azért is, mert a szükségleteket nagyrészben vásárlással kell fedeznünk és ezek a vásárlások általános drágu­lást idéznek elő. Az egyéb természetbeni ellátást a köztisztviselők részére fenn kell tartani, egyrészt azért a ragaszkodásért, amellyel hivatásukat ellátják és azért, mert ez biztosítja élet­standardju­k bizonyos stab­itá­­sát. Összesen 280.000 állami alkalmazott van, ebből 260.000 igényjogosult marad. A 260.000 közül 42.000 nő elesik a kedvezménytől, így tehát tulajdonképen 200.000 tisztviselő természetbeni ellátásáról kell gon­doskodni. A családi pótlék megállapításánál is csök­kenteni kell a kiadásokat és csökkenteni kell a községi és városi alkalmazottak ellátásánál, amit vissza kell hárítanunk a községekre és Varsókra, mert lehetetlen, hogy az állam lássa el az autonóm tisztviselőket. Más eszközökkel is gondoskodni kell a tisztviselő terhek eny­hítéséről. Korlátozni kell a magasabb kvalifikációrú al­kalmazottak szántát. A tisztviselők mai tömegével nem egy kis országnak, de egy nagy világbirodalomnak ad­minisztrációját el lehet végezni. Igen sok intézmény és hivatal van ebben az országban), amely megszüntet­­hető lenne. f-Oaál Gaszson: Az erdészeti hivatal.') Nem akarja név szerint felsorolni ezeket, hisz ezek a tételek úgyis kiordítanak a költségvetésből. Meg kell változ­tatni a tisztviselői státuszt, mert nem tartható fenn az az állapot, hogy ma már majdnem mindenki minisz­teri tan­ácsos ebben az országban. Ami a nyugdíjazást illeti, lehetetlen, hogy teljes erőkben lévő, munkaképes emberek hagyják el az államot. Az állam terhének csökkentése érdekében erre nézve, intézkedéseket kell tenni. A békeszerződés végrehajtásából folyó kötelezett­ségek teljesítésére 5,8 milliárd korona van előirá­nyozzon Ebben bentfoglaltatnak a nálunk működő különböző bizottságok költségei, továbbá a Jugoszlá­viának járó sztensztilitás költségei. A bankit prés rontja a helyzetünket, hogy állandóan a bankó­­présre vagyunk utalva, hogy a szolgáltatásokra fedeze­tet találjunk.­­Mindenki tudja, hogy a külföldi­ fizetést bank. Mindent el kell követnünk, hogy a külföldi fizet­­ési eszközök megszerzésében kellő mennyiségű új eszközök álljanak rendelkezésre, nehogy a most mu­tatkozó zavarok hosszabb időn át tartsanak. Eh­hez szükséges kivitelünk fokozása. Elsősorban a mezőgaz­­dasági terményeket és azt az állatállományt akarjuk exportálni, amelyet a gazda takarmányhiány miatt nem tarthat el, tehát nem a gazdaságunk, hanem a szegény­­ségünk miatt kell kivinni az országból az állatállomány egy részét és azért, hogy idegen valutát kapjunk érte és ezzel az idegen valutával a külföldi hitelezők részére biztosítsuk a szolgáltatást. Az exportra fordítható állat­­állomány igen nagy részét köti le azonban a reparációs szolgáltatás, éppen azért arra kell törekedni, hogy a szolgáltatási terminusok megfelelő időre kitolassanak.­ A kisebb tárcák költségvetése A pénzügyminiszter ezután a kisebb tárcák költ­­ségvetéséről szólt. A dunai k­ötök építésére 800 mil­liót irányoztak elő. Örvendetes tényként említi meg hogy Franciaország hozzájárulásával 15 millió frank kölcsönt kaptunk kikötő építésére. A kereskedelmi tárcának 1,6 milliárd a költségvetése, ebből 175 milliót iparfejlesztésre fordítanak. A pénzügyi tárca költség*­vetésében igen jelentékeny ráfizetést terel a Déli vasút Az üzemek kiadása 75 milliárd, a bevétel ellenben) 49.1 milliárd, úgy hogy a deficit itt 25.2 milliárd. Ez első­­sorban az államvasutak gesztiójának eredménye, mely 26.7 milliárd deficittel zárult. Ebből a deficitből azon­­ban 16 millió a beruházás, 10 milliárdot tesz ki a szak­litási adóbevétel, amelyet neki itt állítottak be a bevé­­telek közé, tulajdonképen tehát a MÁV­ költségvetést nem mutat fel hiányt. Ami hiány mutatkozik, az ha rukázás. .A posta aránylag nagy jövedelmet, 1­0 mil­liárdot mutat ki. A postatakarék költségvetésében bi­zonyos deficit mutatkozik, de ennek nincs különöséül jelentősége. Az elnök öt percre felfüggeszti az ülést. Szünet után Kállay Tibor pénzügyminiszter foly­­tatja beszédét A népjóléti tárca költségvetéséről szólva megemlíti, hogy a munkásbiztosítás kérdésében legkö­­zelebb megfelelő törvényjavaslatot terjeszt a népjóléti miniszter a nemzetgyűlés elé. A kultuszminiszteri tárca költségvetése 8,8 milliárdra rúg, melynek nagy része ka­rakizás. Hangsúlyozza, hogy nem szabad a szellemi proletariátust tovább szaporítani, de a művészeti szük­­ségletek mindenesetre átlegmesszeblyn­e Mértékből kielégítendők. . A jövő Azután a jövőről szólva megállapítja, hogy a kibon­takozásnál a legnagyobb baj az, hogy az állam állan­­dóan a bankóprést kénytelen igénybe venni, hogy ki­adásait fedezze. Ezt folytatni nem lehet. A közvéle­ményt is élénken foglalkoztatja ez a kérdés. Beszélnek inflációról és deflációról olyanok, akik ezeknek a fo­galmaknak jelentőségével nincsenek tisztában. Deflá­cióról nálunk, sajnos, beszélni nem lehet, ellenben csak arról, hogy az infláció egészséges infláció-e vagy egész­­ségtelen. Az egészséges infláció az, amikor az infláció révén beruházásokat eszközlünk. Költségvetésünk fele­ része ilyen egészséges inflációnak az eredménye. A­ pénz rosszabbodását azonban ez a fedezési mód nem akadályozhatja meg és nem akadályozhatja meg a drágaság fokozását sem. A mi legfőbb célunk ennek a megszüntetése, mert ez a politika szükségképen rontja egész gazdasági életünket. A bankjegyforgalom emel­­kedésével természetesen nemcsak a drágaság emelke­­dik, hanem újabb és újabb igények jelentkeznek a közalkalmazottak részéről, amit én természetesnek, jo­­gosnak tartok, azonban mégis a tisztviselők legna­gyobb fokú áldozatkészségére is szükség van, hogy az áramháztatás jövőjét valahogyan rendbehozhassuk. Éppen azért meg kell fontolni, hogy mi az, amit a tisztviselőknek adhatunk és meddig terjedhet a nem­­zet áldozatkészsége. .Mert nem elég az, hogy a pénz­ügyminiszter gondoskod­jék a szükséglet fedezéséről, de a kormánynak tekintetbe kell vennie az adózók te­herbíróké­pess­égét is. A hadsereg kérdése A harmadik fontos kérdés a hadsereg gazdasági kérdése, mely 16 milliárddal szerepel a költségvetés­ben. Ez az összeg azonban nem felel meg a tényleges szükségletnek. A zsoldos hadsereg szisztémája, melyet a békeszerződés ránk kényszerít, nagyon nehézzé teszi a hadsereg fenntartását Ezen azonban egyelőre nem tudunk változtatni, pedig mi békés nemzet vagyunk, békességet akarunk, békében akarunk élni szomszé­dainkkal és semmiféle háborús törekvéseink nincsenek. Azután itt van még a reparáció szolgáltatásának kérdése a külföldi adósságok mellett Talán Magyar­­ország az egyetlen állam, amely renaráció nélkül is nagyon súlyos külföldi adósságokkal van megterhelve. Egész Európában nagy gondot okoz a háborús költsé­gek fedezése és ha Anglia is kénytelen megegyezést em­legetni a háborús adósságok tekintetében, mi is meg­egyezéseket és engedményeket kérünk. Ezek nélkül gazdasági és pénzügyi reputációról beszélni sem lehet. Szükségünk van tehát olyan kölcsönre,, és ez irányban nemsokára megtehetjük a kezdő lépéseket, mely nem­csak­ az államháztartásunk stabilizálását biztosíthatja, hanem külföldi adósságaink rendezését is lehetővé te­szi. Egyelőre az a helyzet, hogy erőt kell gyűjtenünk, hogy feltápászkodhassunk. A tilalmi listát törölni kell Az elmúlt nyolc hónap alatt 77 millárdot vettünk a fegyintézettől igénybe. De vigyáznunk kell, hogy ne menjünk szertelenségekbe. Minél később jön azonban a külföldi kölcsön segítése, mutál iven­disebb­ iksz­ a hely­zet. Külkereskedelmi mérlegünk 30 millió aranykorona passzivitást mutat. Látható ebből, hogy a mérleg ál­landóan javul, ami a behozatal csökkentésére is és a kivitel emelkedésére vezethető vissza. Én elvileg a tel­jes gazdasági szabadság álláspontján vagyok. Az a nézet énk, hogy a tilalmi listát egészen­­el kell törölni. A kormány elhatározta, hogy az export­listát revízió alá fogja venni és főbb felesleges léteit töröl belőle. Egyéb­ként a cél a szabad gazdálkodásra való áttérés. l)6­­időnként szükség van korlátozó intézkedésekre. N&m a. P^zskgj ..#af ... sp^sas, .twsep .Csütörtök

Next