Világgazdaság, 1970. június (2. évfolyam, 103/348-123/368. szám)

1970-06-02 / 103. (348.) szám

*W. 1970. JÚNIUS 2. Az Olasz Központi Bank óva int az inflációtól Az­ olasz árak gyorsabb ütemben nö­vekednek, mint a nemzetközi verseny­társak árai, és megfelelő pénzügyi in­tézkedések és a közkiadások korlátozá­sa nélkül ez a tendencia tovább tart — mondja az Olasz Központi Bank évi jelentése. A továbbiakban megállapít­ja, hogy az inflációt a magasabb bérek és a kormány, valamint a helyi ható­ságok túl nagy kiadásai okozzák, külö­nösen olyan időszakban, amikor a sztrájkok korlátozzák az ipari növeke­dést. Ebben az évben 16—17 százalékos bérnövekedés várható, az ipari árak ugyanakkor 6,5 százalékkal emelked­tek a márciussal véget ért pénzügyi évben. A bankjelentés elismeri, hogy a tőke­­kiáramlás Olaszország jelenlegi legége­tőbb gondjai közé tartozik, s ugyanak­kor fellép a tőkemozgást korlátozó in­tézkedések ellen. Azokat a tőkestruk­túrával kapcsolatos reformokat kell szorgalmazni — mondja —, amelyek belföldi befektetési lehetőségeket te­remtenek a tőke számára. A bankjegykivitel ellenőrzésének központosításával kapcsolatban elfoga­dott intézkedések már éreztetik hatá­sukat. A bankjegy-export márciusban, áprilisban és májusban csak 150 mil­liárd líra volt az egy évvel korábbi 336 milliárddal szemben. A Reuter jelentése szerint az olasz ipari termelés áprilisban csupán né­hány tized százalékkal növekedett. Ezt az irányzatot a sztrájkok sorozata és a szokásos áprilisi szabadságok eredmé­nyezték. Ezzel kapcsolatban Colombo pénzügyminiszter kifejtette, hogy a ma­gasabb jövedelmek, ha sztrájkokkal járnak együtt, termeléskieséseket okoz­nak és fenyegetik Olaszország pénzügyi és gazdasági stabilitását. A miniszter a pénzügyi hatóságok szigorú intézkedé­­­seit helyezte kilátásba arra az esetre, ha az infláció eljut addig a pontig, amely már az ország nemzetközi ver­senyképességét is fenyegeti. Ezek az intézkedések elkerülhetetlenül káros hatással lesznek mind a foglalkoztatott­ságra, mind a termelésre. Az olasz külkereskedelmi deficit — a Központi Statisztikai Intézet szerint — áprilisban 87 milliárd lírára emelke­dett a márciusi 47 milliárdról. Az im­port 788 milliárd, az export pedig 701 milliárd lírát tett ki. JUGOSZLÁV-ROMÁN GAZDASÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉS Tom­a Granfil, a jugoszláv szövetségi végrehajtó tanács (kormány) tagja, aki a román kormány vendégeként több napig Bukarestben tartózkodott, haza­térése után a sajtónak adott nyilatko­zatában elmondotta, hogy a román kormány képviselőivel megbeszéléseket folytatott a két ország árucsere-forgal­­máról és ipari kooperációjáról. Megállapítást nyert — mondotta —, hogy mind az árucserében, mind pedig az ipari együttműködésben ez év első hónapjaiban — az előző évekhez viszonyítva — nagyot léptünk előre. Ezt bizonyítja az is, hogy az 1970. év első három hónapjában az árucsere­­forgalom volumene 40 százalékkal volt nagyobb, mint a múlt év azonos idő­időszakában. Granfil annak a meggyőződésének adott kifejezést, hogy a két ország áru­cseréjének ilyen kedvező alakulása az év végéig fennmarad, s hogy a jövő esztendő újabb fellendülést hoz a köl­csönös gazdasági kapcsolatokban. (MTI) Külkereskedelmi vizsga — új módszerrel Ma már a magyar oktatásban is egy­re inkább tért hódít az a rendszer, hogy az ismeretanyag elsajátítása és számon­kérése a valós élet körülményei között történjék. Pénteken a Felsőfokú Kül­kereskedelmi Szakiskolában a Nemzet­közi Szervezetek tanfolyamának mint­egy 35 hallgatója egésznapos beszámoló keretében adott számot 10 hónapon ke­resztül elsajátított tudásáról. A hallga­tók az „Előrehaladási lehetőségek a szo­cialista és fejlődő országok közötti fize­tések multilateralizálásának irányában” című vitaanyagot elemezték. A részt vevők hozzászólásaikban egy-egy or­szág álláspontját fejtették ki. A beszá­molók szinte mindannyian világos, át­fogó képet adtak a „képviselt­ orszá­gok” véleményéről — állapították meg a konferenciát vezető vizsgáztatók. A hallgatók elmondották, a beszámolta­tásnak ez a módszere igen előnyös, mert önálló kutatásra, véleményalko­tásra késztette őket, és így jóval mara­dandóbb tudásra tettek szert, mintha az anyagot csak mechanikusan sajátították volna el. • Jugoszlávia és a Közös Piac tag­országainak együttműködéséről meg­kezdődtek a tárgyalások Jean Rey az Európai Közösségek bizottságának el­nöke és Tom­a Granfil jugoszláv mi­niszter között. A Belgrádban tartóz­­kodó Rey-t fogadta Tito államfő és Ribicsics miniszterelnök is. Jugoszlávia és a Közös Piac a közelmúltban külön szerződéssel szabályozta gazdasági kapcsolatait. • Szovjet gazdasági szakemberek utaz­nak Etiópiába, hogy tanulmányozzák a két ország közötti együttműködés ki­­szélesítésének módozatait — közli a Hailé Szelasszié etiópiai császár szovjet­unióbeli látogatása alkalmából kiadott közös közlemény. Az etiópiai­­kormány kifejezte készségét, hogy közvetlen légi összeköttetést teremtsenek Addisz Abeba és Moszkva között. A Ghána felújította kereskedelmi jegy­zőkönyvének érvényességét hat szocia­lista országgal, a Szovjetunióval, Cseh­szlovákiával, Lengyelországgal, Magyar­­országgal, Romániával és Bulgáriával — jelentette be az ország kereskedelmi és iparügyi minisztere. A jegyzőkönyvek szerint Ghana kakaót és értékes fafajtá­kat szállít, s gépeket, berendezéseket, alkatrészeket, kőolajat, gyógyszeripari készítményeket és cukrot importál. • A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) június 3. és 26. között Genfben tartja meg 54. konferenciáját. A napi­renden a szegénység és a gyengén fej­lettség, valamint ezek gazdasági, szociá­lis és politikai kihatásai szerepelnek. Megvitatják továbbá a fizetett szabad­ság, a minimális bérek és a szakszerve­zeti jogok kérdéseit is.­­ A font árfolyama 2,3989 dollárra esett vissza június 1-én a londoni devizapiacon. Hivatalos paritása 2,40 dollár. A font január 21-e után először esett a hivatalos paritás alá. Ezt a kana­dai dollár lebegő árfolyamának beveze­tésével hozzák összefüggésbe.­­ A francia arany- és devizatartalékok a múlt héten 63,04 millió frankkal nö­vekedtek és 21 130 000 000 frankot ér­tek el. A Woo JELENTI 9 A francia autóipar az év első négy hónapjában 986 000 gépkocsit gyártott, szemben a tavalyi év ugyanezen idő­szakában előállított 868 000 darabbal. Áprilisban a termelés 262 000-rel új re­kordot ért el.­­ Nagy-Britanniát az elmúlt évben 5 millió turista látogatta meg. Ez egy­millióval több, mint amennyit 1968-ban jelentettek be. Az adat nem tartalmaz­za az Ír Köztársaságból érkezett 800 000 látogatót. A legtöbb turistát az Egyesült Államok adta, majd sorrendben Fran­ciaország és az NSZK következik.­­ A Nemzetközi Légiszállítási Társulás (IATA) képviselői elfogadták azt a ja­vaslatot, amely 5 dollárral emeli az Atlanti-óceánon áthaladó repülőgépek menetjegyeit. A szükségintézkedésre, amely a jóváhagyás esetén szeptember 1-én lép hatályba, a növekedő költsé­gek miatt van szükség.­­ A brit kormány 76 millió fontot nyújt a devonporti és portsmouthi ten­geri kikötő és hajógyár korszerűsíté­sére. Az előző esetében a korszerűsí­tésre a nukleáris tengeralattjáró-flotta miatt van szükség, az utóbbi esetében pedig a torpedórombolók számának nö­vekedése miatt.­­ A francia kiskereskedelmi árak in­dexe áprilisban 0,5 százalékkal emel­kedett, szemben a márciusi 0,4 száza­lékkal. Az index (bázis 1962) áprilisra elérte a 135,9 pontot.­­ Eredménytelenül végződtek a légi­­forgalmi tárgyalások a nyugatnémet és japán közlekedésügyi minisztérium kül­döttsége között Tokióban. Az NSZK azt kérte, hogy Szibérián keresztül tegyék lehetővé a két ország közötti repülő­összeköttetés létesítését. Japán képvise­lői szerint még nem érkezett el a köz­vetlen légi összeköttetés megteremtésé­nek ideje. • Osztrák—indiai kereskedelmi tárgya­lások kezdődtek a két ország közötti árucsere-forgalomról. A megbeszélések célja, hogy kivezető utat találjanak az elmúlt években jelentkezett visszaesés­ből. BŐVÍTIK A ROMÁN-OSZTRÁK •KERESKEDELMET Május 20-ja és június 1-e között tartotta ülését Bukarestben a román— osztrák gazdasági vegyes bizottság. A tárgyalásokon a két ország között 1971—75-re kötendő hosszú lejáratú kereskedelmi egyezmény és az 1971-re vonatkozó éves jegyzőkönyv részleteiről volt szó. A tárgyaló felek megállapodtak a két ország közötti jövő évi kereske­delem árulistájában, a forgalom to­vábbi bővítésében. Szélesítették azok­nak a román cikkeknek a listáját, amelyek bevitelére Ausztria nem ír elő mennyiségi korlátozást. Románia növeli különböző osztrák textiltermé­kek, nemesacél, beruházási javak és műrész kontingenseit. Ma az osztrák kivitel fő tételei a beruházási javak, hengerelt áruk, a vegyipari és textilipari termékek. A román export mindenekelőtt nyersfá­ból, kőolajtermékekből és mezőgazda­­sági termékekből áll. (APA) Angol lapok a brit—román kereskedelemről Tudósítónktól: „Siessetek exportőrök” címmel jelent meg a Guardian cikke a román—brit kereskedelemről. A cikk aktualitását a Romániából nemrég visszatért londoni kamarai delegáció adja. A jelentés azt ajánlja, hogy azok a cégek, amelyek az 1971—75-ös tervidőszakban Romániában előnyre akarnak szert tenni, már most vegyék fel a kapcsolatot partnereikkel. A Romániába irányuló brit export a legutóbbi néhány évben gyorsabban nőtt, mint a kelet-európai országba irá­nyuló kivitel. A jelentés, és ennek nyo­mán a lap, súlyponti területként jelöli meg a vegyipart — elsősorban petrol­­vegyészetit — a gépgyártást a hírközlést, az energiatermelést, továbbá a vas- és színesfémipart. Felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztási cikkek közül jelentős a román kereslet textiláruk, ruházati és elektromos háztartási cik­kek iránt. A Star is foglalkozik a két ország gazdasági kapcsolataival. Bolgár—osztrák kooperáció Május 22—28-án tartotta­­ első ülés­szakát Szófiában a bolgár—osztrák ipari és műszaki együttműködési mun­kacsoport. A fémipar és a vegyipar területén kifejlesztendő együttműködés­ről tárgyaltak. Ezzel egyidejűleg pár­huzamos megbeszéléseket tartottak a két ország vállalatainak és cégeinek szakemberei is. Az ülésen megállapították, hogy szé­les körű lehetőségei vannak a Bolgár Népköztársaság és Ausztria együttmű­ködésének, a vegyipar, a petrolkémia, a vas- és színesfémkohászat területén. (APA) Az USA hajózási bizottsága tart a szovjet konkurrenciától A Szovjetunió április végén enge­délyt kért arra, hogy hajói teheráru­­szállítást végezzenek Japán és az Egye­sült Államok között. A Szovjetunió ál­tal javasolt díjtételek 13,47 százalék­kal maradtak volna alatta annak, mit az amerikaiak és a japánok kérnek ugyanezen az útvonalon. Az amerikai Szövetségi Tengerhajózási Bizottság a napokban elutasította a szovjet kérést. Elutasításánál arra hivatkozott, hogy a szovjet javaslat értelmében a szállítás­sal kapcsolatban felmerülő vitás kérdé­seket a Szovjetunióban kellene eldön­teni. (Reuter) Jugoszláv cégek együttműködése a Siemens és a Renault céggel Tudósítónktól: A cacaki Sloboda 10 éves együttmű­ködési szerződést írt alá a nyugatnémet Siemens céggel elektromos háztartási készülékek gyártásának fejlesztéséről, alkatrészek kölcsönös szállításáról. Az általános szerződés alapján a Sloboda jogot kapott az összes Siemens elektro­mos tűzhely gyártására és ezekből a következő öt évben 50 ezer darabot szállít a nyugatnémet cégnek, 10 millió márka értékben. Az együttműködési szerződésben más megállapodásokat is előirányoztak, például azt, hogy a Slo­boda ruhaszárító, vasaló, új típusú por­szívók és mixerek gyártását is bevezeti. A keretszerződés alapján évi több tíz millió márkás kölcsönös áruszállításra számítanak. A ljubljanai Litovstroj megállapodott a Renault céggel, hogy közösen két új üzemet építenek Ljubljanában. Az egyik üzemben 1973-tól évi 15 ezer darab Renault személygépkocsit szerel­nek, össze, a másikban — évi 10 millió dollár értékben — fődarabokat gyár­tanak a Renault-nak. A szerződés alap­ján a Renault szállítja a gépi berende­zéseket a Litostrojnak, amely viszont saját eszközeiből végzi az építést és a szerelést. A szerződés aláírása 2—3 hó­napon belül megtörténik. Az építkezést 1971-ben kezdik el. A holland fizetési mérleg 1969-ben A holland pénzügyminisztérium elő­zetes jelentést adott ki az 1969. évi fizetési mérleg alakulásáról. Eszerint a fizetési mérleg az elmúlt évben 65 mil­lió guldenes hiánnyal zárult, szemben az 1968. évi 255 millió gulden értékű többlettel. Ez az eredmény lényegesen eltér a központi tervhivatal múlt havi előzetes becslésétől, minthogy abban ki­egyensúlyozott fizetési mérlegről volt szó. Az 1968-as évvel összehasonlítva, a tranzakciós bázison számított folyó­számla-egyenleg 320 millió guldennel romlott. A pénzügyminisztérium ezt a kereskedelmi mérlegben 1969-ben je­lentkezett nagyobb deficitnek tulajdo­nítja. A folyó tételeket tekintve a mér­leg 623 milliós felesleggel zárult. A tranzakciós bázison számított egyenleg­től való ilyen nagymértékű eltérést az okozta, hogy jelentősen megnőttek az év folyamán befutott,­ nem regisztrált, rövid lejáratú kereskedelmi hitelek. #UnpfliAe? Kommentár a nyugat-európai gumipaktumhoz A sajtóban gumipaktum néven emle­getik az angol Dunlop és az olasz Pi­relli konszern fúzióját. Az ügyet övező homály egyre inkább tisztul. Ismeretes­sé vált, hogy az egyesülés a tőkés vi­lágnak gumiabroncsok és egyéb gumi­ipari cikkek gyártásával foglalkozó har­madik legnagyobb trösztje jött létre. A két legnagyobb tröszt amerikai. Az is kiderült, hogy az egyezmény egyik alapvető célja az amerikai tőkebehato­lás elleni védekezés. Mint a Közös Piac egyik hivatalos belső okmányából kiderül, 1958 és 1968 között az USA beruházásai Nyugat- Európában ötszörösre nőttek és 9 mil­liárd dollárt értek el. A világ egyik más területén sem volt az amerikai beruházások expanziója ilyen fantasz­tikus mértékű. A Dunlop cégnek az USA-ban is voltak érdekeltségei. A fúzió lehetővé teszi a fokozottabb be­hatolást az amerikai piacra; a nyugat­európai tőke az ellenfél területére is át­viszi a konkurrenciaharcot. A Közös Piac és az USA közötti kap­csolatok az utóbbi években szemmel lát­­hatóan kiéleződtek. A kölcsönös szem­rehányásokat tartalmazó dossziék nap­ról napra halmozódnak. A feszültség egyik oka magának az USA-nak ki­egyensúlyozatlan gazdasági helyzete. A nyugat-európai lapok arról írnak, hogy meg kell akadályozni az USA-ban levő infláció exportját Európába. V. Jermakov, a Pravda kommentáto­ra felteszi a kérdést: Nyugat-Európa gazdasági köreinek, a jelenlegi NATO- politika mellett, amely az USA-nak va­ló katonai és politikai alárendeltséget jelenti, lesz-e elég erejük ahhoz, hogy kivédjék az amerikai tőke támadását, megőrizzék önállóságukat, s így saját maguk döntsenek fejlesztési elképzelé­seik, kereskedelmi kapcsolataik, világ­piaci helyzetük problémái tekinteté­ben? Ha elszigetelten cselekszenek, aligha jutnak messzire — állapítja meg a cikkíró. Az európai gazdaság megerő­sítéséhez nem zártkörű egyezményekre van szükség, amelyek korlátozzák kon­tinensünk egyes országainak cselekvési lehetőségeit, hanem széles körű, min­denféle diszkriminációtól mentes­­ együttműködésre az összes európai or­szág érdekében. (A fenti cikknek nemzetközi vissz­hangja is van. A francia AFP hírügy­nökség például úgy kommentálja, mint „diszkrét felhívást a nyugat-európai iparhoz, hogy Kelet-Európa és a Szov­jetunió tőkéjének segítségével vegye fel a harcot az amerikai befolyás ellen.” — A Szerk.) (1970. május 22.) fremmelsblatt Az ismert nyugatnémet gazdasági napilap terjedelmes mellékletben fog­lalkozik Dánia különböző gazdasági kérdéseivel. A bevezető cikket P. Nyboe Andersen, dán gazdasági mi­niszter írta, úgyhogy az hivatalos ál­lásfoglalásnak tekinthető. Amikor a Közös Piac megalakulása után kudarcot vallott egy tágabb nyu­gat-európai szabadkereskedelmi övezet kiépítése, a kívül rekedt országok lét­rehozták az EFTA-t és ezzel ténnyé vált a nyugat-európai piac kettészaka­dása, ami a külkereskedelem szerke­zeti változásaival eléggé súlyosan érin­tette Dániát. Amíg a Közös Piac országai 1959-ben még a dán export egy­harmadát vették át, ez a része­sedés 1969-re egynegyedre csökkent. Az EFTA részesedése a dán exportból ezalatt az idő alatt viszont 40 száza­lékról 50 százalékra növekedett. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez a változás a hatvanas években követ­kezett be, amikor a gazdasági növe­kedés mértéke az EGK-országokban lényegesen nagyobb volt, mint az EFTA tagországaiban. Az EGK-ba irányuló dán export kedvezőtlen fejlődésének egyik fő oka, hogy a Közös Piac agrárpolitikájának végrehajtása következtében erősen visszaesett a Nyugat-Németországba irányuló dán mezőgazdasági kivitel. Ennek folyamányaként annyira fel­billent a dán—nyugatnémet kereske­delmi mérleg egyensúlya, hogy 1969- ben az NSZK javára már 1,3 milliárd márka többlet mutatkozott. A változott helyzet Dániát az ipar gyorsabb fejlesztésére késztette. Ehhez sok tőkére volt szükség, minthogy egyidejűleg a mezőgazdasági lakosság elvándorlása miatt új munkaalkalma­kat kellett teremteni a városokban. Az átalakítás finanszírozása mély nyo- Dánia jövője az EGK keretében mókát hagyott Dánia nemzetközi pénz­­forgalmában. A fizetési mérleg egyre romlott és a nemzetközi tőkepiacon nagyobb kölcsönöket kellett felvenni. A Közös Piac agrárpolitikájára tör­ténő áttérés magával hozza, hogy a dán termelők lényegesen magasabb árat kapnak termékeikért, ugyanakkor azonban magasabb nyersanyagárakat jelent és az egyes agrártermékek árarányának változását is. Egészben véve jelentős többletbevételre van ki­látás, bár a mezőgazdasági termelés fokozása nem látszik valószínűnek. Így Dánia nem súlyosbítja majd a közös agrárpiac felesleg-gondjait an­nál is kevésbé, mert vele egyidejűleg csatlakozik a viág legnagyobb élel­miszer importálója, Anglia. A vámsorompók ledöntése megköny­­nyíti a dán ipar termékeinek értéke­sítését, de a belső piacon kiélezi a versenyt. A dán ipar előnye, hogy igen korszerű, minthogy az iparosí­tásra viszonylag későn került sor. A hetvenes évek problémái valószí­nűleg más természetűek lesznek. Az érdeklődés fokozódó mértékben fordul a gazdasági és monetáris együttműkö­dés, a nem vámjellegű kereskedelmi akadályok elhárítása és az adóügy, a technológia és a kutatás terén ki­építendő együttműködés felé. A Közös Piaccal eddig folytatott együttműködés arra is megtanított, hogy egyes szektorokra korlátozódó gazdasági integráció elképzelhetetlen, ha más területeken nem valósítják meg az együttműködést. Az igen mesz­­szemenő integrációt jelentő közös piaci agrárpolitika erre igen jó példa. A fejlődés a technológia terén is meg­követeli a szoros együttműködés poli­tikájának meghonosítását, hogy így kedvezőbb alapot teremtsenek a tudo­mányos és műszaki haladásnak. (1970. május 23.) FAR EASTERN ■ ECONOMIC review A yen felértékelésének problémája az 1970-es évek elején sem szűnik meg nyugtalanítani az illetékes japán ható­ságokat, amelyek viszont a jelek szerint továbbra is visszautasítják ezt a lehe­tőséget. Fukuda, az ország pénzügyminisztere hivatalosan bejelentette, hogy a japán devizatartalékok még nem érik el az éves exportbevétel egyharmadát, azaz azt a szintet, amely megítélése szerint nélkülözhetetlen a felértékeléshez. E kijelentés nyilvánvaló háttere a mi­niszternek az a szándéka, hogy ellen­súlyozza a külföldi érveléseket, melyek szerint a jen 1949 óta változatlan ár­folyamát a dollárral szemben — egy USA-dollár­t 360 jen — felül kellene vizsgálni. Bizonyos, hogy Japán az egyetlen ipari ország, amelynek valuta­átváltási árfolyama ilyen hosszú időn keresztül változatlan maradt. Az NSZK, amelynek gazdasága némi hasonlóságot mutat Japánéval, az utóbbi években kétszer emelte a márka árfolyamát, az Egyesült Királyság és Franciaország viszont az éles és intenzív nemzetközi konkurrencia következtében leértéke­léshez kellett, hogy folyamodjon. A felértékelés hívei azt állítják, hogy Japán jelenlegi helyzete teljes mérték­ben különbözik az árfolyam rögzítése idején fennállt körülményektől, s még ha vannak is érvek, melyek a felérté­kelés ellen szólnak, a művelet politi­kai és gazdasági szempontból is telje­sen indokolt. Sőt kívánatos lenne. A gazdasági és pénzügyi hatóságok számos érvet sorakoztatnak fel a fel­­értékelés ellen, s részletesen vizsgálják A jen felértékelése mellett és ellen a Japán­­ és az NSZK helyzete közötti különbséget. Japán devizatartalékai valójában jóval alacsonyabbak, mint bármely hasonló országé. Az NSZK 7 milliárd USA-dollár tartalékkal ren­delkezett a felértékelést megelőzően; exportértéke 1988-ban meghaladta a 20 milliárdot, kereskedelmi mérleg­többlete pedig 4,6 milliárd dollár volt. Ezzel szemben Japán devizatartaléka, annak ellenére, hogy az 1969-es export­érték mintegy 15 milliárd dollár, s a kereskedelmimérleg-többlet maj­dnem eléri a 3 milliárdot, 4 milliárd dollárt sem tesz ki. A felértékelés valójában a hazai árak emelkedését sem tudná megakadályoz­ni, mivel a fogyasztói árak emelkedése — amelyet 1970 márciusában éves viszonylatban 8,7 százalékban állapí­tottak meg — főként­ a munkabér­­költség-tényezőből adódott. Japán társadalmi terméke (GNP) 1970-ben feltehetően eléri a 200 mil­liárd dollárt, s így a kapitalista orszá­gok között, az USA mögött a második helyen áll. Az ország életszínvonala viszont — amely 1968-ban világviszony­latban csak a 19. helyen volt — még javításra szorul. A japán tartalék ke­vés ahhoz, hogy befolyásolja­­az ország likviditását a nemzetközi piacokon. Az NSZK jövedelmező piacnak bizo­nyult a spekulánsok számára, ezzel szemben japán szigorú törvényes és adminisztratív eszközökkel veszi elejét a széles körű spekulatív jellegű valuta­ügyleteknek, s rövid lejáratú kamat­lábai távoltartják a spekulatív forró pénzt. (1970. évi 18. szám) VILÁGGAZDASÁG A VILÁGSAJTÓBÓL

Next