Világgazdaság, 1973. december (5. évfolyam, 231/1233-248/1250. szám)

1973-12-01 / 231. (1233.) szám

-WC, 1973. DECEMBER 1. 4. A Szovjetunió és Csehszlovákia képviselői Moszkvában megállapodást írtak alá Csehszlovákia részvételéről a krembajevszki azbesztlelőhelyek ki­aknázásában és az ott­­létesítendő kom­binát felépítésében. Az évente 500 000 tonna azbesztet előállító kombináthoz Csehszlovákia 105 tonnás billenő teher­autókat szállít majd, és a Szovjetunió azokért 1980-tól azbeszttel fizet. 4. Dél-Amerika első transzkontinentá­lis vasútvonalát a chilei Antofagasta kikötő és a brazíliai Santos kikötő kö­zött tegnap nyitották meg. A Csendes­és az Atlanti-óceán közötti 4400 kilo­méteres vasútvonal négy országon (Chile, Argentína, Bolívia és Brazília) keresztül húzódik. Az útvonal beuta­zása 18 napot vesz igénybe. • Az NSZK 123,9 millió márka ösz­­szegű kölcsönt nyújt Törökországnak egy, Bonnban most aláírt, megállapo­dás értelmében. • Argentína és Lengyelország kép­viselői Buenos Airesben aláírták a két ország gazdasági és műszaki együtt­működési megállapodását. A megálla­podás a vasúti, a halászati, az építési és a bányászati együttműködésre vo­natkozik. • Októberben már nyolcadik hónapja egyfolytában, ismét deficittel zárult Japán fizetési mérlege. A kiadási több­let 959 millió dollár volt, az előző hó­napban 580 millió dollár. Az októberi kereskedelmi mérleg 122 millió dollá­ros aktívumot eredményezett. Az ex­port 3 milliárd 261 millió dollárt ho­zott, az import pedig 3 milliárd 139 millió dollárba került. 9 Mladenov bolgár elektronikai és elektrotechnikai miniszter az­ NDK fő­városában Weiz miniszterelnök-helyet­­tessel a két ország elektrotechnikai és elektronikai együttműködésének továb­bi elmélyítésével összefüggő kérdések­ről tanácskozott.­­ A perui kormány és az ENSZ fej­lesztési programja, az UNDP „Társa­dalmi-gazdasági kutatás tervezésének programja” név alatt megállapodás­t kötött. Ez előírja, hogy a perui állami tervező intézet több mint egymillió dolláros segélyt kap a nemzetközi szer­vezettől. A segélyből félmillió dollárt effektív dollárban, és 680 000 dollárnak megfelelő összeget perui valutában ad az UNDP.­­ Az USA legnagyobb szakszervezeti szövetsége, az AFL—CIO közgazdásza szerint a jövő év első felében, illetve első háromnegyed évében a munkanél­küliség 7,8 százalékra nőhet.­ ­-JELENTI e Brüsszelben aláírták a szovjet­­belga nemzetközi autóközlekedési meg­állapodást, amely előirányozza a rend­szeres és esetenkénti utassszállítást, valamint a teherszállítást a nemzetkö­zi autóközlekedési közutakon, beleért­ve a Szovjetunió és Belgium területén lebonyolítandó átmenő forgalmat is. • A Nyugat-Szibéria északi részén levő földgáztelepek és az Ural ipari központjai közötti új földgázvezeték épí­tési munkálatai megkezdődtek. A több mint 700 kilométer hosszú vezeték már a harmadik, amely a nyugat-szibériai földgázt az Uralba szállítja. • Szíria olajtermelése ebben az évben eléri a 8,2 millió tonnát. A tervek sze­rint jövőre 11 millió tonnára emelik a nyersolaj-kitermelést. • Burma 100 ezer tong tonna rizst ad el Indonéziának 35 millió dollárért. A rizst jövő év márciusa és augusztusa között szállítják Indonéziába.­­­ Brazília az 1970-es évek hátralevő részében évente 5 milliárd dollárt akar az iparban beruházni. A tervezésügyi miniszter előrejelzése szerint jövőre Brazília gazdasági növekedésének üte­me 10 százalékos lesz. Az­ Varsóban véget ért az NDK és Len­gyelország gazdasági és műszaki-tudo­mányos együttműködési vegyes bizott­ságának tizenharmadik ülésszaka. En­nek eredményeképpen szerződést írtak alá arról, hogy az NDK területén kö­zösen építenek takarmányelőkészítő kombinátot, együttműködnek a vegy­ipar területén és a kikötők fejlesztésé­ben. Közös gazdasági szervezetet hoz­tak létre Interport néven. Az amerikai Eximbank és a First National Bank of Dallas egyenként 11,2 millió dollár kölcsönt nyújt az iráni Sediran Drilling vállalatnak 8 száraz­földi olajfúró megvásárlására. A be­rendezések teljes költsége 25 millió dol­lár, és nagy részüket az amerikai US Steel szállítja majd. A Sediran részvé­nyeinek 50 százaléka egy dallasi vál­lalat kezében van, a másik 50 százaléka pedig az iráni sah alapítványáé.­­•A Singapore 20 százalékkal emelte a szállítási költségeket az olajhiányra hivatkozva, és ez igen érzékenyen érinti az indonéz külkereskedelmet. Indonézia nem emelte ugyan hajó­fuvardíjait, exporttermékeinek ára mégis feljebb megy, hiszen azok több­nyire singapore-i hajókon kerülnek a fogyasztókhoz. Tavaly 1,6 millió tonna indonéz árucikket szállítottak a singa­­pore-i hajók. Renault-licenc a Szovjetuniónak A Renault francia járműipari cég leányvállalata, a RIET részt vesz egy szovjet acéllkon­ténergyár létrehozásá­ban: a szovjet Licencintorg rendelke­zésére bocsátja konténergyártási licen­­cét — közölte a Renault szóvivője. A Moszkvában aláírt szerződés alapján a Szovjetunió a konténerek kelet­európai értékesítésének jogát is el­nyerte. Az új üzem induló kapacitása évi 17 200 darab húsz köbláb űrtar­talmú acélkonténert lesz. (AP-DJ). Kanadai import a bori rézbánya fejlesztésére A jugoszláviai Bor rézbányavállalata öt darab 150 tonnás billenő vontatót vásárol 2,2 millió dollárért a General Motors kanadai leányvállalatától. A vá­sárlás értékének 90 százalékát 10 éves hitel keretében a kanadai exportfej­lesztési társaság finanszírozza. Az AP­­DJ egyben idézi a belgrádi Politikát, a bori bányából a tervezett 150 000 tonna helyett az idén csak 140 000 ton­na rezet tudnak felszínre hozni, a nehéz kitermelési feltételek, a magas költségek és a növekvő adók miatt. Gazdasági közgyűlés javaslata az ENSZ előtt Gazdasági közgyűlés összehívását ja­vasolja az ENSZ 66 tagállama. A köz­gyűlés gazdasági bizottsága elé ter­jesztett határozati javaslat szerint 1975 első felében rendkívüli, kizárólag gaz­dasági kérdésekkel foglalkozó ülés­szakra kell összehívni a világszerve­zetet, írja a Reuter. Az indítvány szerint a tagállamok megvizsgálnák a „világgazdasági hely­zet politikai, szociális és egyéb követ­kezményeit, valamint a fejlődő­­orszá­­gok helyzetét a világgazdaságban”. A tagállamok javaslatának előszava felhívja a közgyűlést, hogy fejezze ki aggodalmát a fejlett és fejlődő orszá­gok közötti szakadék növekedése és a nemzetközi fejlesztési stratégia lassú megvalósítása miatt. Az indítványt beadó államok szeretnék, ha a pénz­ügyminiszterek és más, a gazdasági és fejlesztési politikáért felelős minisz­terek legalább az ülésszak kezdeti és végső szakaszában részt vennének. A diplomáciai megfigyelők bizonyosra veszik, hogy a javaslatot a tagorszá­gok túlnyomó többsége elfogadja. VILÁGGAZDASÁG A román államfő washingtoni látogatása előtt CEAUSESCU-INTERJÚ­ A BUSINESS WWEEKBEN A New York-i Business Week című folyóirat interjút készített Nicolae Caeusescuval jövő héten esedékes amerikai látogatása alkalmából. A román államfő nyilatkozatában — amelyből az AP-DJ ismertetett részleteket — egyebek között elmondotta: országa igényli az amerikai vállalatok beruházói tevékenységét. Románia és az Egyesült Államok kö­zötti árucsere a jelenleginél lényegesen gyorsabban növekedhetne, ha a wa­shingtoni kongresszus biztosítaná Ro­mánia számára a legnagyobb kedvez­mény elvének alkalmazását — kezdte az interjút Ceausescu, majd elmondot­ta, hogy véleménye szerint a kongresz­­szus hamarosan belátja a legnagyobb kedvezmény elve alkalmazásának szük­ségességét a Romániával és más szo­cialista országokkal folytatott kereske­delemben. Nixon elnök romániai látogatása óta kedvező eredmények születtek a két ország gazdasági kooperációjának te­rületén, mindazonáltal nem sikerült el­érni azt a szintet, amelyet a normális kereskedelmi feltételek biztosíthatná­nak, s ennek oka a legnagyobb kedvez­mény hiánya — mutatott rá Ceausescu. A legnagyobb kedvezmény elvének kiterjesztése Romániára különös jelen­tőségű esemény lenne néhány nemzet­közi gazdasági probléma rendezése szempontjából is, és egyúttal hozzá­járulna a világméretű együttműködés, a béke és az enyhülés folyamatához. A gazdasági kapcsolatok bővülése, beleértve a vegyes vállalatok létre­hozását, elősegítené népeink barátságát. Ceausescu kifejezte reményét, hogy Románia 1990-ig felzárkózik a fejlett országokhoz. Mint mondotta, 1950 és 1970 között 80-ról 800 dollárra nőtt Ro­mániában az egy főre jutó nemzeti jö­vedelem. A következő öt év fontos fel­adata az ipar átszervezése, modern alapokra helyezése, a műszaki fejlődés meggyorsítása, számos iparág — köztük a szerszámgépgyártás és az elektronika — fokozott ütemű felfuttatása. A je­lenlegi ötéves tervperiódusban 700 új iparvállalat létesül, amely a legmoder­nebb technológiák alapján működik majd — hangoztatta. Szólt arról is, hogy az 1971—75 közötti időszakban 1970-hez képest több mint 50 százalék­kal emelkednek a bérek, s évente 220— 230 ezer új munkalehetőséget hoznak létre. Az interjú során a román államfő aláhúzta a nemzetközi együttműködés jelentőségét és Románia aktív részvé­telét a nemzetközi munkamegosztás­ban. Az amerikai lap ezzel kapcsolat­ban utal a vegyes vállalatok létrehozá­sát szabályozó román törvényre, és megemlíti, hogy hamarosan felavatják az első román—amerikai közös vállala­tot, a Roma Controlt, amely az ameri­kai Control Data Corporation közremű­ködésével gyárt és értékesít majd kü­lönféle számítógép-perifériákat. Az amerikai folyóirat cikkírója úgy értesült, hogy az amerikai Commis cég Diesel-motorok gyártására kíván ve­gyes vállalati megállapodást kötni a ro­mán kormánnyal, s­­a szerződés aláírá­sára esetleg már Ceausescu washingto­ni tartózkodása idején sor kerül. Több más amerikai cég is érdeklődik a ro­mániai közös vállalkozások lehetősége iránt, közöttük van a Texas Instru­ment Inc., a General Tire and Rubber Co., és a Pfizer Inc. Az amerikai cé­geket vonzza Románia, amely a gazda­sági növekedés ütemét tekintve Japán után a második helyen áll a világrang­listán — állítja a Business Week. Jövőre is gyors ütemű fejlesztés Romániában Bukarestben pénteken nyilvánosság­ra hozták a jövő évi népgazdasági és társadalmi fejlesztési terv előirányza­tait. Eszerint 1974-ben Románia ipari termelése 16,7 százalékkal, külkereske­delmi forgalma 43,5 százalékkal emel­kedik. A nemzeti jövedelem 14,6 szá­zalékkal haladja meg az idei szintet. A Román Kommunista Párt Központi Bizottságának plénumán Nicolae Ceau­sescu közölte, hogy­ az ipar jövőre 501 milliárd lej értékű árut állít elő. Ro­mánia kivitelét az idei 18 milliárd lej­ről 26 milliárdra, behozatalát 16,7 mil­­liárdról 23,2 milliárdra növeli. Az ener­giafelhasználás a tervezettnél alacso­nyabb ütemben, 7,6 százalékkal fog növekedni a nemrég bevezetett üzem­anyagtakarékossági intézkedések miatt. Az emelkedő világpiaci árak ellenére Románia lakosságának nem kell tar­tania az inflációtól — hangozatta az RKP főtitkára. Jövőre az átlagos ár­emelkedést jelző mutatószám mindössze 2,2 százalékkal haladja majd meg az idei szintet, miközben a bérek és jöve­delmek 12 százalékos emelését irá­nyozták elő. (AP) ENNÉL A GONDOLATNÁL MEG KELL ÁLLNIA! Nem elég, hogy Ön gyakorlott vezető, s betartja a közlekedési szabályokat A szeszélyes időjárás, a véletlen, a figyelmetlen gépjárművezetők, a gondat­lan gyalogosok már sok bajt okoztak. Az autó drága, a fenntartása is költséges, a kár a nagy anyagi megterhelés. AZ AUTÓS TÁMASZA A BAJBAN: A Cd S C O A BIZTOSÍTÁS­­ fedezi az autótulajdonost leginkább érintő törési /baleseti/ károkat. A biztosítás díja a gépkocsi motor­jának lóerőteljesítményétől függ. - érvényes tűzkárokra, üvegtörésre, villámcsapásból, robbanásból, lopásból, rablásból és idegen személy rongálásából eredő károkra, - balesetbiztosítást is nyújt az autó vezetőjének és utasainak, - fedezi az árvíz, az utak hibái miatt bekövetkezett károkat. ÖN SOK PÉNZÉRT VÁSÁROLTA A GÉPKOCSIJÁT. GONDOZZA, FÉLTI. SZERETNE BIZTOS LENNI BENNE, HOGY NEMHIÁBA TAKARÉKOSKODOTT.

Next