Világgazdaság, 1989. március (21. évfolyam, 42/5048-61/5067. szám)
1989-03-01 / 42. (5048.) szám
XXI. évfolyam, 42. (5048.) szám 1989. március 1., szerda ÚJABB ÉRVEK NAGY-BRITANNIA EMS-TAGSÁGA MELLETT Nagy-Britannia sokkal hatékonyabban tudna szembeszállni az inflációval, ha csatlakozna az európai pénzügyi rendszerhez, az EMS-hez - közölte Sir Leon Brittan, a brüsszeli bizottság versenyügyekkel megbízott tagja. Két héten belül ez már a második eset, hogy a politikus Thatcher miniszterelnök álláspontjával ellentétes véleményének adott hangot az ügyben. Mint ismeretes, a brit kormányfő évek óta hallani sem akar arról, hogy a font sterlinget bevigyék ebbe a rendszerbe, ahol a valuták jegyzése csak korlátok között mozoghat. A jegybankoknak ugyanis a rendszer játékszabályai szerint interveniálniuk kell, ha valutájuk meghatározott középárfolyamától a jegyzés 2,5 (az olasz líra esetében 6) százalékkal lefelé vagy felfelé eltér. Londonban eddig mindig azzal az indokkal utasították el a csatlakozást, hogy a fontot nehezebb kordában tartani, mint a többi európai pénznemet, mert a font olajvaluta, amelynek jegyzése érzékenyen reagál a nemzetközi olajhírekre. De a tartózkodás mögött az is felfedezhető, hogy London félti pénzárfolyam- és kamatpolitikai függetlenségét. Brittan érvelése egyébként így hangzik: az EMS-hez való csatlakozás nyilvánvaló jel lenne a piacok számára, hogy a brit kormány valóban elkötelezte magát az inflációellenes harc mellett, és ez az elhatározás intézményi kereteket is öltött. Ez igen nagy jelentőséggel bírna, mivel mérsékelné az inflációs várakozásokat. Ráadásul maga a rendszer is az infláció ellen hat, pusztán azzal, hogy egyik kulcsvalutája a nyugatnémet márka, az NSZK-ban pedig igen mérsékelt az áremelkedés - mondotta Brittan. A brit ipar is jól járna, hiszen a mérsékeltebb árfolyammozgások következtében könnyebben tervezhetnék a Közös Piacra irányuló export fontban számolt ellenértékét. Különösen fontos ez a kisvállalatoknak, amelyek nem tudják megvédeni magukat a szélsőséges árfolyamkilengésekkel szemben. Nagy-Britanniában egyébként januárban az infláció éves üteme 7,5 százalékos volt (6 év óta a legmagasabb), és az egész fejlett nyugati világban csúcsnak számít. Az egyik brit gazdaságkutató intézet jóslata szerint az inflációellenes harc következtében nincs sok remény arra, hogy a kamatok gyorsan csökkenhessenek. Ahhoz, hogy a kormány terveinek megfelelően évi 5 százalék alatt stabilizálják az áremelkedés ütemét, viszonylag szilárd árfolyamok és magas kamatok kellenek - hangzik a vélemény. Valószínű azonban: a jelenlegi 13 százalékos kamatszint elég magas ahhoz, hogy további hiteldrágítás nélkül is lefékezze a belföldi keresletet. (Reuter, AP-DJ) Nem a piac, hanem a szabályzók sújtanak Sajtótájékoztató a könnyűiparról Munkatársunktól. Tegnap az Ipari Minisztériumban Cseh József miniszterhelyettes tájékoztatta a sajtó képviselőit a könnyűipar helyzetéről. Mint megtudtuk, az ágazat 1988. évi termelése összehasonlító áron nem érte el az előző évit, attól közel 1 százalékponttal maradt el. Folyó áron a realizált 188,7 milliárd forint termelési érték lényegében 102,9 százalékos teljesítést jelent. A termelési tényezőkben és a szabályozásban bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok nagyobb termelésleépülési ütemet eredményeztek volna, ha ezt részben nem ellensúlyozza a vállalati gazdálkodás. Éves szinten növelte termelését a papír-, a nyomda- és a textilipar, míg lényegében szinten maradt a bútoripar teljesítménye. Jelentősen csökkent a cipő- és bőripar termelése, a textilruházati iparé pedig 0,5 százalékkal maradt el az előző évitől. A termelési volumen bővülését alapvetően befolyásolta a belföldi igények jelentős csökkenése - összefüggésben az életszínvonal alakulásával -, valamint a szocialista export kényszerű leépítése. Az elmúlt évben a könnyűipar lakossági célú értékesítése 100,7 százalék volt, ami összehasonlító áron lényegében nem változott. Ezen belül a ruházati cikkek kiskereskedelmi forgalma csupán 82,1 százalékot ért el. A tárca információi szerint a kereskedelmi vállalatok készletei 27 százalékkal nőttek, ami azt jelenti, hogy az iparnak az idén fel kell készülnie a nagy- és kiskereskedelmi eladások csökkenésére, így nem valószínűsíthető a terv szerinti 97,4 százalékos könnyűipari nagy- és kiskereskedelmi értékesítés. A könnyűipar 1982-85 között elért, évente mintegy 430 millió dollár értékű konvertibilis exportja a 86-87-es években két esztendő alatt közel 50 százalékkal növekedett, s meghaladta a 640 millió dollárt. Az exportnövekedés 1987- ben az export-import egyenleg több mint 70 millió dolláros javításával is párosult. 1988-ban a konvertibilis kivitel dollárban számítva - a minisztérium véleménye szerint irreális, 8,9 százalékos előirányzattal szemben - 6,2 százalékkal (683 millió dollár) nőtt. Ugyanakkor a konvertibilis export-import egyenleg további 50 millió dollárral javult, még oly módon is, hogy a papírés nyomdaipar szaldója jelentősen negatív. A könnyűipari vállalatok rubelexportteljesítése tavaly 93 százalékos volt. A szerződéssel lekötött mennyiséghez viszonyítva mintegy 10 százalék körüli (65 millió rubel) értékű a Szovjetunióba irányuló export elmaradása. Leginkább a konfekcióiparban (81,2 százalék) és a cipőiparban (84 százalék) csökkentek a kiszállítások, s a rubelelszámolású export veszteségei a könnyűiparban megközelítették az 1 milliárd forintot. Az idei tervek szerint a könnyűipari gép- és alkatrészimport liberalizációja támogatást nyújthat a termelési és a termékszerkezet javításához, de nem szabad illúziókat kergetni. Szembe kell nézni ugyanis a liberalizálás adta előnyök mellett az ingatagabb pénzügyi helyzettel és a kedvezőtlenebb hitelellátással, s nem zárható ki az alapanyagellátás lehetőségeinek erős ingadozása. Nem remélhető a bérfejlesztés jobb pozíciója sem, s ez feltehetően tovább gerjeszti az ágazat leépülését. Ezzel kapcsolatban keserűen jegyezte meg a miniszterhelyettes, hogy tavaly a nyereségtömeg mindössze 40 százaléka volt az 1987. évinek, sem bérre, sem műszaki fejlesztésre nem elegendő. Új indiai költségvetés a szegények támogatására „Szavazatnyerő’ költségvetési tervezetet készített az indiai pénzügyminiszter az április 1-jével kezdődő pénzügyi évre - mondják a külföldi megfigyelők, arra utalva, hogy az év végén általános választások lesznek Indiában. A jövő héten előterjesztendő költségvetési tervezetben nem lesznek benne azok az intézkedések, amelyeket az indiai üzleti körök már régóta szorgalmaznak: a jövedelemadó és a fogyasztási adók csökkentése, a gazdaság további liberalizálása. Ehelyett az indiai gazdasági vezetés azt tervezi, hogy növeli a közvetlen, illetve a közvetett adókat, amiből nagyobb támogatást tudnak nyújtani a szegényeknek, a parasztoknak. Tekintettel arra, hogy India lakosságának közel 70 százaléka falvakban él, Gandhi választási győzelme szempontjából igen fontos ezeknek a tömegeknek a megnyerése. (Reuter) A Magyar Gazdasági Kamara napilapja / SZ0 A nn A ZTA 0 A VILAGGAZDASAG GATT-jelentés a világkereskedelemről A világkereskedelem négy év óta a legmagasabb növekedést érte el 1988- ban, és rekordnövekedés várható 1989- re is - jelentette a GATT (Általános Vámtarifa- és Kereskedelmi Egyezmény) a tavalyi évet összefoglaló előzetes beszámolójában. A világkereskedelem növekedése névlegesen 14 százalékos volt, ám ennek egy része az áremelkedésekből, illetve az árfolyamváltozásokból (főleg a dollár leértékelődéséből) adódott, így az árukereskedelem reálértékben 8,5 százalékkal nőtt tavaly, ezzel elérte az 1984- es rendkívül jó gazdasági év eredményeit, meghaladva a legmerészebb előrejelzéseket is. A feldolgozóipari termékek forgalma 10 százalékkal, a bányászatiaké 7 százalékkal, a mezőgazdasági termékeké pedig 4 százalékkal növekedett. A legjelentősebb exportőrök az NSZK és az USA voltak 1988-ban, a világexportból való 11,4, illetve 11,3 százalékos részesedéssel. Őket Japán, Franciaország és Nagy-Britannia követi 9,3, 5,9, illetve 5,1 százalékkal. Változatlanul az USA a világ legjelentősebb importőre 15,6 százalékos részesedéssel, messze megelőzve az NSZK-t (8,4 százalék), Nagy-Britanniát (6,4 százalék), Japánt (6,3 százalék), valamint Franciaországot (5,9 százalék). A 15 legeladósodottabb fejlődő ország kereskedelmi forgalma már a második egymást követő év során nőtt, ezzel összesen 28 milliárd dollár kereskedelmi többletet értek el. Ezekben az országokban azonban - jegyzi meg a GATT jelentése - az általános gazdasági helyzet tovább romlik, döntően az adósságok után fizetendő kamatterhek, valamint a tőkehiány miatt. (Reuter) Berlini lapok az „NDK-színezetű” Az NDK sajtója újult erővel lendült támadásba a néhány szocialista országban lezajló átalakítási folyamat ellen - összegzik berlini tapasztalataikat a nyugati hírügynökségek. Olvasói levelekre válaszolva két fővárosi lap is hitet tett az NDK-ban létező szocializmuskép mellett, elutasítva „egyes szocialista országok” gazdasági téveszméit. „Mindaz,ami egyes szocialista országokban jelenleg végbemegy, nem illik a mi szocializmusképünkbe” - írja a Berliner Zeitung. A cikket kommentálva egy nyugati diplomata a Reuter tudósítójának kijelentette, hogy azt, ami Magyarországon történik, az NDK-ban többé nem tartják a szocializmuson belüli kísérletnek. Hogy mi ez a sajátos, NDK-módon értelmezett, vagy ahogy a helybeli sajtó az utóbbi időben írja, „NDK-színezetű” szocializmus? A Neues Deutschlandban Werner Micke helyettes főszerkesztő erre így ad választ tömören egy olvasónak: az NDK-színezetű szocializmus annyit tesz, hogy ebben az országban jó élni. Ezt követően kifejti, miért. Az NDK társadalmi berendezkedésének legfőbb jellemzője a munkás-paraszt hatalom, a marxista párt vezető szerepe, a termelőeszközök döntő többségének állami tulajdona - bizonyos mértékű magántulajdonnal párosulva -, valamint az árak szubvencionálása - írja a szerző. Majd rátér a sajátosságokra: a gazdaság- és szociálpolitika egységére, a teljes foglalkoztatottságra, az alapvető cikkek és szolgáltatások stabil áraira, az átfogó lakásépítési programra, a többpártrendszerre, a széles körben kibontakozó szocialista demokráciára, a szocialista jogállamiságra. A továbbiakban a cikkíró kifejti, hogy az NDK sajátos helyzetben van két társadalmi és katonai rendszer határán, s ki van téve a nyugati sajtóorgánumok felforgató tevékenységének. „Ilyen körülmények között rendkívüli jelentőségű nemcsak az NDK, hanem az egész nemzetközi szocializmus és földrészünk számára a gazdasági és szociális stabilitás és annak megbízható védelme” szocializmusról írja, hozzátéve, hogy az NDK-beli szocializmus egyik legfőbb jellemzője az ország szilárd elkötelezettsége a Varsói Szerződés iránt. Az egyes szocialista országokban tapasztalható „gazdasági téveszméket” bírálva a Berliner Zeitung pálcát tör azok felett, akik szerint összeegyeztethető a szocializmus és a munkanélküliség. „Jelenleg néhány szocialista országban már nem biztosított a teljes foglalkoztatottság, vannak közgazdászok, akik szerint ma már a szocializmus sem nélkülözheti a munkanélküliséget. Szerintük szükség van némi munkanélküliségre, mert ezzel nyomást tudnak gyakorolni a dolgozókra a nagyobb termelékenység elérése érdekében” - fejtegeti a cikkíró. Mindennek semmi köze sincs a szocializmusról vallott NDK-beli elképzelésekhez - szögezi le a szerző -, az NDK változatlanul a teljes foglalkozatottság megvalósításáért küzd, nem tűri el a munkanélküliséget, de az alacsony termelékenységet sem. (Reuter, MTI, APA, AP-DJ) Javulóban Magyarország megítélése az USA-ban Kilátások a legnagyobb kedvezmény állandósítására Jó esély van arra, hogy az Egyesült Államok még az idén állandósítja a legnagyobb kereskedelmi kedvezményt Magyarországnak, s egyúttal megadja a kormánygaranciákat a magyarországi tőkeberuházásokhoz - eképp nyilatkozott Charles Vanik, az ismert demokrata párti politikus az MTI washingtoni tudósítójának. A hosszú évekig képviselői tisztet is betöltő Vanik nevéhez fűződik a korábbi kereskedelmi törvény 1974-es módosítása (az úgynevezett Jackson - Vanik módosítás), miszerint csak az a szocialista ország kaphatja meg az amerikai piacon a legnagyobb kedvezményes elbánást - azaz a normális kereskedelmi feltételeket -, amely nem akadályozza polgárainak kivándorlását. Az 1974-es lépést közvetlenül az váltotta ki, hogy az akkori szovjet vezetés nemcsak gátolta, hanem magas illetékhez is kötötte egyes, főként zsidó nemzetiségű értelmiségiek kivándorlását. A kongresszus tágabb értelmezése szerint a módosításba az emberi jogok általános helyzetének az értékelése is beletartozik. Charles Vanik, az elzárkózás egyik hajdani kezdeményezője, most maga szorgalmazza a korlátozások feloldását. Véleménye szerint 1988 - lévén választási év - nem volt szerencsés a magyar igények felvetésére, ezért utasította el a képviselőház azt a javaslatot is, hogy az amerikai kormány által támogatott Tengerentúli Magánbefektetési Társaság (OPIC) - amely politikai kockázatok ellen biztosítja az amerikai beruházókat az úgynevezett,baráti fejlődő országokban - segítse az amerikai magáncégek magyarországi beruházásait. 1989-ben sokkal nyugodtabb a légkör, így jó remény van mindkét kérdés rendezésére - hangoztatta a politikus. Így van ez annál is inkább, mivel Magyarország kivándorlási politikájában nincs kifogásolni való, ebben a törvényhozás mindkét pártja egyetért - tette hozzá. Az amerikai törvényhozásban a térség gyors változásai nyomán most kezd kibontakozni az érdeklődés Kelet-Európa iránt - mondotta az egykori képviselő. Mint ismeretes, a szocialista országok közül Lengyelország mellett Kína és 1978-ban - Magyarország megkapta a legnagyobb kedvezményt, és Magyarország esetében ezt évente meg kell hosszabbítani. Ez mind a magyar, mind az amerikai üzleti körök szerint gátolja a hosszú távú gazdasági kapcsolatok építését. Vanik véleménye szerint egyébként az NDK és Bulgária is érdeklődik a legnagyobb kedvezmény iránt, Románia jelenleg nem. Emlékezetes, hogy Románia 1975-ben megkapta az USA-tól a legnagyobb kedvezményt, amelyért szintén évenként kellett folyamodnia. Tavaly júliusban azonban Bukarest nem kérte e státus meghosszabbítását. A háttérben az állt, hogy az amerikai kongresszus a kedvezmény megvonására készült, mert úgy vélte: Romániában nem tartják tiszteletben az emberi jogokat. A román vezetés ezt belügyeibe való elfogadhatatlan beavatkozásnak tartotta és kijelentette, hogy a kongresszusi eljárásnak nem hajlandó alávetni magát. Elkerülendő az amerikai törvényhozás visszautasítását, Bukarest önként lemondott a kedvezményes besorolásról, amivel becslések szerint évi 200-250 millió dolláros kiviteltől esett el. Vanik utalt rá, hogy egy fejlemény mégis késleltetheti a magyar igények teljesítését: ha a washingtoni kormány és a törvényhozás elsőként a Szovjetunióval folytatott kereskedelem normalizálását tűzi napirendre. Vanik szerint a hangadó amerikai zsidó szervezetekben többség alakult ki a Szovjetunióval szembeni korlátozások feloldása mellett, hiszen az 1987-es 8 ezerrel szemben tavaly 20 ezer szovjet zsidó vándorolhatott ki s az idén legalább 50 ezer hagyhatja el a Szovjetuniót. Ha a Szovjetunióban az ígéreteknek megfelelően hamarosan törvénybe iktatják az új kivándorlási gyakorlatot, várható, hogy a Bush-kormány kezdeményezni fog a kereskedelem kérdésében, s a kongresszusban támogatásra is talál - véli Vanik. A tervek szerint a Szovjetunió először 18 hónapra kapná meg a legnagyobb kedvezményt, és ezt évenként meg kellene hosszabbítani, ahogy az jelenleg Magyarország esetében történik. (MTI) HITELÜGYI TANÁCSADÓ BIZOTTSÁG TERVE MANILÁBAN Corazón Aquino, a Fülöp-szigetek elnöke olyan tanácsadó testület létesítésére tett javaslatot, amely segítséget nyújtana az ország külföldi adósságainak kezelésében. „A külföldi adósságok törvényhozó és végrehajtó tanácsa” Aquino tervei szerint 13 tagból állna. A szakértők közül hetet az elnök, hármat-hármat pedig a parlament két kamarája jelölne ki. A tanács feladata az lenne, hogy javaslatokat tegyen az ország 28,2 milliárd dolláros külföldi adósságállománya által okozott gondok enyhítésére, az adósságcsökkentés módjaira, a jövőben felveendő hitelek feltételeire, és tanulmányokat készítsen az adósságokkal kapcsolatos politika alternatíváiról. Értesülések szerint a képviselőház tagjai a hétfői 90 perces, zárt ajtók mögötti tárgyaláson elfogadták az elnöknő javaslatát, de a 23 tagú szenátus a keddi megbeszélés után csak annyit közölt, hogy tanulmányozni fogják azt. Az Aquino által javasolt tanács annak a hitelügyi bizottságnak a szerepét venné át, amelynek életrehívását a kongresszus indítványozta, de az elnökasszony januárban megvétózta az előterjesztést. Vétóját azzal indokolta, hogy egy ilyen bizottság, amelyben törvényhozók is helyet kapnának, sértené az elnöki előjogokat.(Reuter, AP-DJ)