Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)
2014-10-09 / 196. (11456.) szám
EGY PERCBEN BUX 17 710,83 pont (-1,41%) MAX 632,4739 pont (0,23%) FTSE-100 (London) 6 470,77 pont (-0,38%)' XetraDAX (Frankfurt) 8 962,20 pont (-1,34%) CAC 40 (Párizs) 4 154,47 pont (-1,24%) Dow Jones ipari (New York) 16 746,30 pont (0,15%) Arany (1 uncia) 1210,64 USD (0,13%) Brent(1 hordó) 90,81 USD (-1,41%) OKTÓBER 8., 17 ÓRA 30 PERCKOR LEVETT ADATOK Nincs tüzelőspájzolás A lakosság kivár: sem előrehozott gáztartály-feltöltéssel nem készül egy esetleges gázimport-zavarra, sem fokozott szén-, vagy favásárlással, ha egyébként gáz helyett az utóbbiakkal is tüzelhetne. ► 3. oldal Előremenekülés Egy hónap múlva véglegesítik a Magyar Szakszervezeti Szövetség megalakulását - mondta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke. ► 6. OLDAL Harc az adóelkerülés ellen Az államok a válság kitörése óta küzdenek, hogy a vállalatok ne károsítsák meg a büdzséket az adóelkerüléssel. Az Apple és Írország ügye miatt újra a figyelem középpontjába került az adóoptimalizálás. ► 5. oldal Sokakért nem lesz verseny A devizahitelesek közül azok remélhetnek igazán jó kondíciókat a kiváltásnál, akik pontosan törlesztettek, magas igazolható jövedelemmel rendelkeznek, és a hitelfedezeti arányuk is mérsékelt. ► 7. oldal Itthon nyaraltak a magyarok Július után augusztusban sem sikerült túlszárnyalnia a tavalyi forgalmát a SZÉP-kártyának, ennek ellenére meghaladta a kétmilliót a belföldi vendégéjszakák száma. Idén is rekordévet zárhat a turizmus. ► ro. oldal Pápa polgári reptér lesz fejlesztés Állami versenytársat kaphat Széles Gábor új vállalkozása Logisztikai csomóponttá fejlesztené a pápai repteret a honvédelmi tárca. A légi közlekedési törvény módosításával most lehetővé tennék, hogy a katonai reptereket polgári gépek is használják, így erős versenytársat kaphat a sármelléki légikikötő. Várkonyi Iván Három szóval teheti tönkre az állam Széles Gábor legújabb üzletét. A fejlesztési tárca kedden nyújtotta be a légiközlekedési szabályok átírását tartalmazó törvényjavaslatát az Országgyűlésnek. A módosítás általános indoka az uniós jogharmonizáció, de ahogyan az lenni szokott, a tervezet tartalmaz néhány más változtatást is. A törvényjavaslatban például egy ártatlannak tűnő újabb alponttal egészítenék ki az 1995-ben elfogadott légiközlekedési törvény repterek típusait felsoroló passzusát, létrehozva a „közös felhasználású repülőtér” kategóriáját. Ez lehetővé teszi, hogy a honvédelmi tárca a katonai repülőtereket megnyissa a polgári célú légiközlekedés előtt. Az elképzelés szerint a katonai repterek a szükséges fejlesztések után intermodiális csomóponttá alakulnának át, és azt is meg lehet tudni a törvényjavaslatból, hogy a minisztérium elsősorban a pápai bázis átalakítására gondolt. Az indoklásban írják le, hogy a légikikötő „multimodális (szárazföldi, légi, belföldi vízi) logisztikai/szállítási csomóponttá és közös felhasználású katonai és polgári repülőtérré válhat”. Meglepő módon azonban az ehhez szükséges fejlesztések forrásaként nem csak a nemzeti és az uniós pénzeket jelölnék meg, hanem egy új, szövetségi kategóriáról is beszélnek. Vélhetően ez a katonai költségvetést jelenti. A pápai reptér fejlesztésének tervéről nemrég Mikola István, a külgazdasági tárca biztonságpolitikai államtitkára beszélt egy interjúban - igaz ott még a beruházást a NATO-nak ígért honvédelmi többletkiadás részeként számolta el. Magyarország a többi tagállamhoz hasonlóan vállalta, hogy a katonai célú kiadásokat megduplázza, és a GDP 2 százalékára emeli - ennek részeként számolt be az államtitkár a pápai reptér bővítésének szándékáról. A most benyújtott törvényjavaslat indoklása azonban nem hagy kétséget afelől, hogy a bővítés inkább üzleti szempontokat szolgálna. A Magyar Honvédség jelenleg három repteret üzemeltet, a pápai mellett a kecskeméti és a szolnoki aktív. A taszári bázist a balkáni háborúban résztvevő amerikai csapatok távozása után már senki sem használja. Arra a kérdésünkre egyelőre nem kaptunk választ a honvédelmi tárcától, tervezik-e más katonai repülőterek vegyes hasznosítását. Pápa mindenesetre erős konkurenciát jelent a győri és a sármelléki reptérnek is: a katonai reptér 2400 méter hoszszú és 60 méter széles kifutója fejlesztés nélkül is alkalmas nagyobb gépek fogadására. Győr nem tud ennyit (kétezer méter hosszú kifutója csak 30 méter széles), míg Sármellék egyértelmű konkurencia, hiszen itt a kifutó 2500 méter hosszú és szintén 60 méter széles. Azt ugyan semmi nem tiltaná, hogy az állam a nemzetközi utasforgalom előtt is megnyissa a katonai reptereit, de láthatóan inkább a szállítási üzletágra koncentrálnak. Ez ugyan elvben nem kell zavarja a frissen megszerzett sármelléki reptérre új légitársaság alapítását is tervező Széles Gábort, valójában érzékenyen érintheti az üzleti terveket a közelben megjelenő konkurencia. A világszerte egyre gyorsabban fejlődő légifuvarozási üzletág ugyanis fontos bevételi forrás a Balaton-parti reptéren is: például télen is hoz forgalmat, amikor a turisták nem özönlenek. Légi áruszállítási forgalom változása (az előző év azonos időszakához képest, negyedévenként, százalék) FORRÁS: IATA, A4A A törvénymódosítási javaslat egy passzusát mintha egyenesen a pápai reptérre írta volna a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 5 Q W 11 ispond 1,2675 0,0048 USD VILÁGGAZDASÁG 2014. október 9., csütörtök, 46. évfolyam, 196. (11456.) szám ÜZLETI NAPILAP 340 forint pVk Bc/Ft Ec/Ft ECHF/Ft Bc/$ 306,96 -0,99 Ft 242,20 -1,53 Ft 253,21 -0,64 Ft MEGNÖVELT RAKTÁRKAPACITÁS A korábbinál lényegesen nagyobb helyszínre költözött az Extreme Digital Zrt. raktárközpontja - közölte Várkonyi Balázs, a társaság vezérigazgatója. 2. oldal HIRDETÉS -a- - - -■'■.fr. '* VILÁGGAZDASÁG KONFERENCIA További információ: telefon: (+36-1) 460-2683, www.vg.hu/konferencia. konferencia@vg.hu Multi cégek Magyarországon: hoztak, láttak, vittek? A Világgazdaság konferenciája a nemzetközi vállalatok magyar üzleti hatásairól Időpont: 2014. október 30., Helyszín: Hotel Mercure Buda, 1013 Budapest, Krisztina körút, 41 -43. Motorok és fékek (Adalékok a multik szerepéhez) - Chikán Attila egyetemi tanár, a Versenyképességi Intézet igazgatója Mit hozhatnak a stratégiai szerződések a multikkal? - Szabó László külgazdasági államtitkár Miért ellentmondásos a multik megítélése? - Vahl Tamás, A zsiráf nyaka című könyv szerzője Támogatók:L5M, Qlegrand" TESCO CWfitVCIV