Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)

2014-10-09 / 196. (11456.) szám

EGY PERCBEN BUX 17 710,83 pont (-1,41%) MAX 632,4739 pont (0,23%) FTSE-100 (London) 6 470,77 pont (-0,38%)' XetraDAX (Frankfurt) 8 962,20 pont (-1,34%) CAC 40 (Párizs) 4 154,47 pont (-1,24%) Dow Jones ipari (New York) 16 746,30 pont (0,15%) Arany (1 uncia) 1210,64 USD (0,13%) Brent(1 hordó) 90,81 USD (-1,41%) OKTÓBER 8., 17 ÓRA 30 PERCKOR LEVETT ADATOK Nincs tüzelőspájzolás A lakosság kivár: sem előrehozott gáztartály-feltöltéssel nem készül egy esetleges gázimport-zavarra, sem fo­kozott szén-, vagy favásárlással, ha egyébként gáz helyett az utóbbiakkal is tüzelhetne. ► 3. oldal Előremenekülés Egy hónap múl­va véglegesítik a Magyar Szakszer­vezeti Szövetség megalakulását - mondta Pataky Péter, az MSZOSZ elnöke. ► 6. OLDAL Harc az adóelkerülés ellen Az államok a válság kitörése óta küz­denek, hogy a vállalatok ne károsít­sák meg a büdzséket az adóelkerülés­sel. Az Apple és Írország ügye miatt újra a figyelem középpontjába került az adóoptimalizálás. ► 5. oldal Sokakért nem lesz verseny A devizahitelesek közül azok re­mélhetnek igazán jó kondíciókat a kiváltásnál, akik pontosan törlesztet­tek, magas igazolható jövedelemmel rendelkeznek, és a hitel­fedezeti ará­nyuk is mérsékelt. ► 7. oldal Itthon nyaraltak a magyarok Július után augusztusban sem sike­rült túlszárnyalnia a tavalyi forgalmát a SZÉP-kártyának, ennek ellenére meghaladta a kétmilliót a belföldi vendégéjszakák száma. Idén is rekor­dévet zárhat a turizmus. ► ro. oldal Pápa polgári reptér lesz fejlesztés Állami versenytársat kaphat Széles Gábor új vállalkozása Logisztikai csomóponttá fejlesztené a pápai repteret a honvédelmi tárca. A légi közlekedési törvény mó­dosításával most lehetővé tennék, hogy a katonai reptereket polgári gépek is használják, így erős versenytársat kaphat a sár­melléki légikikötő. Várkonyi Iván Három szóval teheti tönkre az állam Széles Gábor legújabb üzletét. A fejlesztési tárca kedden nyújtotta be a légi­közlekedési szabályok átírását tartalmazó törvényjavaslatát az Országgyűlésnek. A módo­sítás általános indoka az uniós jogharmonizáció, de ahogyan az lenni szokott, a tervezet tartalmaz néhány más változ­tatást is. A törvényjavaslatban például egy ártatlannak tűnő újabb alponttal egészítenék ki az 1995-ben elfogadott légi­közlekedési törvény repterek típusait felsoroló passzusát, létrehozva a „közös felhasz­nálású repülőtér” kategóriáját. Ez lehetővé teszi, hogy a hon­védelmi tárca a katonai repü­lőtereket megnyissa a polgári célú légiközlekedés előtt. Az elképzelés szerint a ka­tonai repterek a szükséges fejlesztések után intermodiá­­lis csomóponttá alakulnának át, és azt is meg lehet tudni a törvényjavaslatból, hogy a mi­nisztérium elsősorban a pápai bázis átalakítására gondolt. Az indoklásban írják le, hogy a légikikötő „multimodális (szárazföldi, légi, belföldi vízi) logisztikai/szállítási csomó­ponttá és közös felhasználású katonai és polgári repülőtér­ré válhat”. Meglepő módon azonban az ehhez szükséges fejlesztések forrásaként nem csak a nemzeti és az uniós pénzeket jelölnék meg, hanem egy új, szövetségi kategóriáról is beszélnek. Vélhetően ez a katonai költségvetést jelenti. A pápai reptér fejlesztésé­nek tervéről nemrég Mikola István, a külgazdasági tárca biztonságpolitikai államtit­kára beszélt egy interjúban - igaz ott még a beruházást a NATO-nak ígért honvédel­mi többletkiadás részeként számolta el. Magyarország a többi tagállamhoz hasonlóan vállalta, hogy a katonai célú kiadásokat megduplázza, és a GDP 2 százalékára emeli - en­nek részeként számolt be az államtitkár a pápai reptér bő­vítésének szándékáról. A most benyújtott törvényjavaslat in­doklása azonban nem hagy kétséget afelől, hogy a bővítés inkább üzleti szempontokat szolgálna. A Magyar Honvédség jelen­leg három repteret üzemeltet, a pápai mellett a kecskeméti és a szolnoki aktív. A taszári bázist a balkáni háborúban résztvevő amerikai csapatok távozása után már senki sem használja. Arra a kérdésünkre egyelőre nem kaptunk választ a honvédelmi tárcától, terve­zik-e más katonai repülőterek vegyes hasznosítását. Pápa mindenesetre erős konkurenciát jelent a győri és a sármelléki reptérnek is: a ka­tonai reptér 2400 méter hosz­­szú és 60 méter széles kifutója fejlesztés nélkül is alkalmas nagyobb gépek fogadására. Győr nem tud ennyit (kétezer méter hosszú kifutója csak 30 méter széles), míg Sármellék egyértelmű konkurencia, hi­szen itt a kifutó 2500 méter hosszú és szintén 60 méter széles. Azt ugyan semmi nem tiltaná, hogy az állam a nem­zetközi utasforgalom előtt is megnyissa a katonai reptereit, de láthatóan inkább a szállítá­si üzletágra koncentrálnak. Ez ugyan elvben nem kell zavarja a frissen megszerzett sármel­léki reptérre új légitársaság alapítását is tervező Széles Gábort, valójában érzékenyen érintheti az üzleti terveket a közelben megjelenő konku­rencia. A világszerte egyre gyorsabban fejlődő légifuva­rozási üzletág ugyanis fontos bevételi forrás a Balaton-parti reptéren is: például télen is hoz forgalmat, amikor a turis­ták nem özönlenek.­ Légi áruszállítási forgalom változása (az előző év azonos időszakához képest, negyedévenként, százalék) FORRÁS: IATA, A4A A törvénymódosítási javaslat egy passzusát mintha egyenesen a pápai reptérre írta volna a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 5 Q W 11 is­p­on­d 1,2675 0,0048 USD VILÁGGAZDASÁG 2014. október 9., csütörtök, 46. évfolyam, 196. (11456.) szám ÜZLETI NAPILAP 340 forint pVk­ Bc/Ft Ec/Ft ECHF/Ft Bc/$ 306,96 -0,99 Ft 242,20 -1,53 Ft 253,21 -0,64 Ft MEGNÖVELT RAKTÁRKAPACITÁS A korábbinál lényegesen nagyobb helyszínre költözött az Extreme Digital Zrt. rak­­­­tárközpontja - közölte Várkonyi Balázs, a társaság vezérigazgatója. 2. oldal HIRDETÉS -a- - - -■'■.fr­. '­* VILÁGGAZDASÁG KONFERENCIA További információ: telefon: (+36-1) 460-2683, www.vg.hu/konferencia. konferencia@vg.hu Multi cégek Magyarországon: hoztak, láttak, vittek? A Világgazdaság konferenciája a nemzetközi vállalatok magyar üzleti hatásairól Időpont: 2014. október 30., Helyszín: Hotel Mercure Buda, 1013 Budapest, Krisztina körút, 41 -43. Motorok és fékek (Adalékok a multik szerepéhez) - Chikán Attila egyetemi tanár, a Versenyképességi Intézet igazgatója Mit hozhatnak a stratégiai szerződések a multikkal? - Szabó László külgazdasági államtitkár Miért ellentmondásos a multik megítélése? - Vahl Tamás, A zsiráf nyaka című könyv szerzője Támogatók:L5M, Qlegrand" TESCO CWfitVCIV

Next