Világgazdaság, 2015. december (48. évfolyam, 231/11740-250/11759. szám)
2015-12-01 / 231. (11740.) szám
Hírsáv L Emisszió A felső vezetés a szén-dioxid-botrányt is elhallgatta VW: indulhat a szoftverfrissítés Négy százalékkal erősödött a Volkswagen AG részvényárfolyama a Die Welt hírére, miszerint a német közlekedésbiztonsági hatóság megfelelőnek találta és engedélyezte a dízelbotrányban érintett autók átalakítását. Ennek értelmében a VW-nek 2,46 millió Németországban futó autóját kell januártól ütemezetten visszahívnia és kijavítania. Különösen jó hír a VW számára, hogy az esetek többségben egyszerű szoftverfrissítéssel kiküszöbölheti az alapproblémát, és a károsanyag-kibocsátást a szabványok által megengedett szint alá szoríthatja. A mérési eredményeket meghamisító szoftverrel szerelt autók száma 11 millió, ebből 8,5 millió fut Európában. A konszern a javításokra 6,7 milliárd eurót tartalékolt, ebből kényelmesen ki tud jönni. A szervizekbe 1,54 millió Volkswagent, 532 ezer Audit, 287 ezer Skodát és 104 ezer Seatot rendelnek vissza. Ha a felvázolt műszaki megoldás sikeres lesz, Európa-szerte alkalmazni fogják, de erről később hoznak döntést. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter megerősítette, hogy az 1,2, az 1,6 és a 2,0 literes motorok kijavítására a vonatkozó tervet elfogadták, míg az Amerikában megbukott 3,0 literesek javításán még dolgoznak Wolfsburgban. A tárcavezető leszögezte: a VW-nek mielőbb megnyugtatóan rendeznie kell az ügyet, emiatt a fogyasztókat semmilyen hátrány sem érheti. Hozzátette: pár hete kötelezték a VW-t minden szoftveresen manipulált dízelautójának a visszahívására, ez történik most meg. Abból a 2 milliárd euróból sem sok marad, amit a november elején kipattant szén-dioxid-botrányban érintett 800 ezer autó kijavítására tartalékolnak. Esetükben a szén-dioxid-kibocsátást „mérték el”, és erre alapozva a valóságosnál jóval kedvezőbb fogyasztási értékekkel árulták a modelleket. A Bild am Sonntagnak a lemondott Martin Winterkorn VW-vezér környezetéből származó értesülései szerint a felső vezetés előtt a probléma régóta ismert volt, noha ezt is őszinte megdöbbenéssel vették tudomásul. Már tavaly tudtak arról, hogy egyes modellek fogyasztása köszönő viszonyban sincs a hivatalosan feltüntetettel, de Winterkorn a problémát a legnagyobb darabszámban érintett modell, a VW Polo TDI 1,4 BlueMotion értékesítésének idén tavaszi leállításával gondolta megoldani. Ezt feltűnés-mentesen megtehették volna, hiszen a modell már túljutott fénykorán, forgalma visszaesett. A VW szóvivője a Reutersnek megerősítette, hogy a 2012-től gyártott Polo szén-dioxid-kibocsátását is tesztelik. Bár tudott róla, a VW elhallgatta a tulajdonosok előtt járművük hibáját, ami átlagosan 18 százalékos többletfogyasztást okozott. Nemcsak a régi Pólók gyártása, az újaké is szünetel december 17. és január 11. között, mivel a kereslet visszaesésére és a karbantartásokra hivatkozva az eddig szokásos egy hét helyett bő három hétre szabadságolják az európai VW-gyárak dolgozóit. KRIVÁN BENCE A Volkswagen elég pénzt tartalékolt a javításokra futó afp 2 A Volkswagen árfolyama 132 Beszállítás Árlejtéses aukción kapható megrendelés A Roszatom nem lassít A Roszatom nem fékez be amiatt, hogy az Európai Bizottság firtatja a Paks II. részleteit. A tendereztetést nem az atomerőművekre találták ki B. HORVÁTH LILLA „Európában jelenleg öt atomerőmű épül (ebből egy Nagy-Britanniában, egy Franciaországban), és egynek sem tenderen választották ki a szállítóját. Egy ilyen beruházás olyan komplex, olyan sok szempontot kell egyeztetni hozzá, hogy azok nem érvényesíthetők egyetlen pályázatban. A tendert nem az atomerőművekre találták ki. A beruházó országok persze így is több jelentkező közül, alapos munka során választják ki majdani szállítójukat. Egyiptomban egy egész évig tartott, mire a napokban megbízták a Roszatomot új egységek szállításával” - válaszolt a Világgazdaságnak az orosz állami atomkonszern első vezérigazgató-helyettese. Kirill Komarovot azért kérdeztük a Roszatom budapesti Atomex konferenciáján, mert az Európai Bizottság vizsgálja a két új paksi blokk szerződéseit, ezen belül azt is, miként jutott a magyar megbízáshoz az orosz társaság. A Roszatom a vizsgálat alatt is a 2014-ben aláírt szerződésben foglaltak szerint teljesíti kötelezettségeit - hangsúlyozta Komarov. A magyar kormány 2013 végén ismertette az Európai Bizottsággal a készülő magyar-orosz atomipari kormányközi megállapodás tervezetét, és azóta is határidőre válaszol az uniós illetékesek kérdéseire - emlékeztetett Aszódi Attila, a beruházás kormánybiztosa. Az Euratom-szerződés eleve lehetővé teszi, hogy Magyarország harmadik országgal állapodjon meg. Brüszszel azt is vizsgálja, hogy a projekt nem tartalmaz-e állami támogatást. Aszódi Attila szerint nem, de a magyar fél erről is kész tárgyalni, ahogyan arról is, hogy a beruházás mely adatai kerülhetnek nyilvánosságra. Ezen adatok körét a hazai szabályozás rögzíti. A múlt évben kötött fővállalkozói megállapodás szerint a beruházás egészéért a Roszatom felel, ideérte a költség- és határidőkereteket, továbbá az alvállalkozók bevonására beruházás értékének 40 százalékáig. Az előkészítés már tart, és Kim Komarov elmondása szerint már beszállítói szerződések is születettek, köztük magyarországi cégekkel is. A földrajzi közelség miatt ezek jó eséllyel előnyben lesznek az építési munkákon másokkal szemben. A nukleáris termeléshez kapcsolódó berendezések Oroszországban készülnek majd, a többire a Roszatom pályázatot ír ki: nemrég beindított árlejtéses elektronikus aukcióin bármely vállalkozó - külföldi is Magyarországi cégekkel is kötöttek már beszállítói szerződéseket fotó:roszatom A Roszatom világpiaci súlya Az épülő' atomblokkok száma alapján Első A működő' atomkapacitások alapján Második Az uránkészletek alapján Második Súlya az urándúsításban 36 százalék Súlya nukleáris föredelemtermelésben 17 százalék FORRÁS: ROSZATOM 2 ÜZLETVILÁGGAZDASÁG 2015. decemberi., kedd Rendkívüli közgyűlést tart a BÉT A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) december 16-án rendkívüli közgyűlést tart, a napirenden alapszabály-módosítás, igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok visszahívása és újak választása is szerepel. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) november 20-án írt alá adásvételi szerződést a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) 68,8 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról az osztrák CEESEG AG-vel és az Österreichische Kontrollbank AG-vel. A BÉT új elnöke Nagy Márton lesz, megtartva jegybanki alelnöki posztját is, vezérigazgatója pedig Végh Richárd lesz, aki jelenleg az MNB tőkepiaci és piacfelügyeleti igazgatói pozícióját tölti be. (MTI) Tovább drágul a benzin Bruttó négy forinttal emeli a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt., a gázolajé nem változik - értesült piaci forrásokból az MTI. Az emeléssel a 95-ös benzin átlagára 338-339 forintra nő, a gázolaj ára 341-342 forint marad. Legutóbb múlt pénteken változtak az árak, akkor a 95-ös benzin literenként bruttó 3 forinttal, a gázolaj bruttó 2 forinttal drágult. (MTI) Tarolt a Strabag az első kilenc hónapban Megnégyszereződött a Strabag profitja az első háromnegyed évben: Ausztria legnagyobb építőipari vállalatának nettó nyeresége elérte az 58,3 millió eurót, szemben az egy évvel korábbi 14,4 millió euróval. Az építési teljesítmény értéke 6 százalékkal 10,26 milliárd euróra, az árbevétel pedig 7 százalékkal 9,48 milliárd euróra emelkedett. Az eredményhez főként a szlovák, a lengyel, a német és a cseh piac teljesítménye járult hozzá. A megrendelésállomány viszont 11 százalékkal csökkent, főként Oroszországban és magas bázisról - Németországban. Magyarországon, Chilében és Szlovákiában is kifutóban vannak egyes nagy programok, amelyekben a Strabag is részt vett. (MTI) Kereshetik a kiskapukat A magyar kormány a következő hónapokban vélhetően kiskapukat keres, hogy az uniós jog megkerülésével folytathassa a paksi bővítést, mert aligha nyeri meg a Brüsszellel folytatott jogvitát a Napi.hu szerint, amely a BNE régiós hírportált idézi. Az utóbbi nagy büntetéseket és a projekt többéves csúszását is valószínűsíti, de nem írja, hogy mely pontokon. beadhatja ajánlatát. A társaság így érné el, hogy beruházásain megjelenjenek a legújabb és legbiztonságosabb berendezések, megoldások. A rendszer bevezetése óta 24-szer annyi lehetséges partner jelentkezett, mint korábban, pedig Roszatom eddig is sok külföldi partnerrel dolgozott együtt, a Ganz EEG például beszállít a Fehéroroszországban épülő atomerőműhöz.