Világgazdaság, 2017. június (49. évfolyam, 105-125. szám)
2017-06-01 / 105. szám
magyar gazdaság ■ Elnökváltás a Gabonaszövetségnél Kiss Péter, az ADM Agrár Kft. ügyvezető igazgatója váltotta a Magyar Gabonafeldolgozók, Takarmánygyártók és Kereskedők Szövetsége (Gabonaszövetség) elnöki posztján Lakatos Zoltánt, aki 22 évig vezette a szakmai lobbiszervezetet. A Gabonaszövetség háromévenként tart tisztújítást. Lakatos, aki a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatója, idén már nem kívánta jelöltetni magát, de továbbra is a szövetség gabonafeldolgozó tagozatának elnökeként tevékenykedik. A szövetségnek 96 tagja van, fő feladata a szakmai álláspontok kialakításának elősegítése, az iparág szakmai képviselete és érdekeinek érvényre juttatása. ING Az Eximbanknak 255 millió eurós országlimitje van SZÁLLÍTÁS • Megszűnik a hazai fuvarozók profitabilitása Szállodákban kell pihenniük a Németországban fuvarozóknak DIÓSZEGI JÓZSEF Újabb terheket raknak a Németországban fuvarozókra, egy ottani jogszabály ugyanis kimondja, hogy május 25-től a 45 órás pihenőidőt kötelező szállodában vagy egyéb szálláshelyen tölteni, lényeg, hogy ez ne a fülke legyen - mondta a Világgazdaságnak Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A fuvarozók esetében kétfajta pihenőidőről van szó. Az már most is benne van a közúti szállításra vonatkozó uniós rendeletben, hogy a járművezető választhatja a kabint a napi pihenőidők és a csökkentett, vagyis a heti 24 órás pihenőidők eltöltésére. Ez általában a hét végére esik, amikor egyébként is kamionstop van, és ilyenkor a járművezetők a kabinban töltik az éjszakát, vagy jobb esetben hazatérnek. Kéthetente azonban legalább 45 órás rendes pihenőidőt kell tartaniuk a fuvarozóknak. Eddig senkinek sem jutott eszébe, hogy ezt másként értelmezze, mint hogy ezt az időt is lehet a fülkében tölteni, annál is inkább, mivel a járműgyártók azon versenyeznek, hogy ki tud nagyobb komfortot nyújtani a gépkocsivezetőknek - tette hozzá Somogyi. A németek azonban most változtattak ezen a gyakorlaton, és előírják a szálláshely igénybevételét. Ez pedig több problémát is felvet. Lehet, hogy a gépkocsivezető - dugó vagy rakodás miatt - nem tudja elhagyni Németországot, így nem érkezik meg egy olyan országba, ahol nincs ilyen jogszabály. Esetleg azért marad tovább Németországban, mert visszafelé nem akar üresen jönni, hiszen az növelné a fuvarozás költségét. Ezt a szakma úgy ítéli meg, hogy a nyugati államok el akarják lehetetleníteni a kelet-közép-európai nemzetközi fuvarozókat, és ezzel saját vállalkozásaikat akarják előnyhöz juttatni. Az egyik MKFE-tag több kisebb vállalkozást koordinál saját fuvarozási rendszerében. Közülük három, tíz szerelvénnyel, már órás rendes pihenőidő kell felmondta a többéves szerződését, mert már csak veszteséggel tudna eleget tenni az előírásoknak - emelte ki Somogyi. Ráadásul nincs is elegendő szálláshely elérhető közelségben. Az MKFE hivatalos forrásokból tudja, hogy Németországban 352 kamionparkoló található, ebből 82-ben van szállás, 41 az őrzött, és csupán 13 az, amelyben szállás és őrzés is van. Mivel a fuvarozó, illetve a sofőr felelős az áru elvesztéséért, sérüléséért, ezért az őrzés nélküli parkolók szóba sem jöhetnek, ha a járművezetőnek el kell hagynia a járművét. A minimálbértörvények bevezetése miatt eleve 15-30 százalékos díjemelést kell érvényesíteni a fuvardíjakban, ehhez jön most további 3-5 százalék - mondta Somogyi. Ezzel már a teljes nyereségüket elvesztik a magyar vállalkozások - emelte ki a főtitkár. • Kéthetente 45 v 2 30i P rOCENZUS I A nyugdíjas és a tini munkavállalók száma jelentősen nőtt (£, a lakosság negyede eltartottként él Magyarországon KONCSEK RITA | A teljes népesség 46 százaléka dolgozott, és az aktívak 2,6 százaléka volt munkanélküli 2016-ban. Az aktív dolgozók aránya Budapesten volt a legmagasabb, 52 százalék. A népesség gazdasági aktivitása a legutóbbi (2011-es) népszámlálás óta kedvezően alakult. Tavaly a foglalkoztatottak száma 4,5 millió fő volt, a munkanélkülieké negyedmillió. A foglalkoztatottak száma 14 százalékkal emelkedett, a munkanélkülieké pedig 56 százalékkal csökkent az öt évvel ezelőttihez képest - közölte a KSH a mikrocenzus adatait publikálva. A vizsgált öt évben ugyan tovább mérséklődött az aktív korúak száma, a gazdaságilag aktív népesség mégis bővült. Utóbbihoz a Nagy a minta A KSH 2016 őszén végzett felmérést a lakosság körében. Többek között a családi állapotról, iskolázottságról, a lakáskörülményekről és a gazdasági aktivitásról tettek fel kérdéseket. A felmérést a lakosság 10 százalékának a bevonásával készítették. Korábban a kis népszámlálásokon csak a lakosság 1-2 százalékától kapott adatot a KSH. IVG nyugdíjkorhatár emelése is hozzájárult, ugyanis tavaly a 60-64 évesek jó része még jelen volt a munkaerőpiacon, számuk 151 ezerrel nőtt 2011-hez képest. A 30-as korosztály a tanulmányok kitolódása miatt csak később jelenik meg a munkaerőpiacon. A legfiatalabb, 15-19 éves korosztályban pedig a tankötelezettség 16 évre csökkentése miatt nőtt meg a gazdaságilag aktívak száma. A húsz év alattiak között a fiúk körében 14 ezerrel, a lányok körében pedig 7 ezerrel többen dolgoztak, mint 2011-ben. A KSH az országon belüli migrációról későbbre ígért adatokat. A Pest megyei ingázókról viszont van már adat: a megyében élők valamivel több mint a fele nem lépi át a megyehatárt a munkája miatt. A Pest megyeiek 35 százaléka a fővárosban, több mint a fele pedig a megyén belül más településen dolgozik. A budapestiek 90 százaléka a fővárosban kapja a fizetését, és 5 százalékuk ingázik valamelyik Pest megyei településre. A fővárosi munkaerő-ingázás Budáról Pestre jóval nagyobb, mint fordítva: a pestiek 13 százaléka jár át a Duna másik oldalára dolgozni, a budaiaknak pedig valamivel több mint 30 százaléka Pesten talált magának A FOGLALKOZTATOTTAK ARÁNYA AZ ADOTT KORCSOPORTBÓL 1 százalék 15-19 -1 37 Forrás: KSH VG-grafika Támogatás a kazahsztáni agrárexportra A Kazah-Magyar Mezőgazdasági Befektetési Alap újabb lehetőséget teremtett a magyar mezőgazdasági vállalkozásoknak a kazah piacra lépéshez - hangzott el az alap budapesti szakmai konferenciáján. Az Eximbank és a KazAgro National Management Holding JSC által létrehozott alap jelenleg tej- és húsipari, valamint növénytermesztési projekteket készít elő, az Eximbank pedig nyitott az export finanszírozására. 1 VG üzleti napilap: www.vg.hu ■ Az online vásárlók felét érte már kellemetlen meglepetés A hazai netezők 84 százaléka rendszeresen vásárol online, míg 40 százalékuk legalább havonta egyszer. Az online vásárlók felének volt már valamilyen negatív tapasztalata. A legfőbb gond, amit a válaszadók 21 százaléka említett, hogy a megrendelt termék nem olyan volt, mint a webáruházban feltöltött termékfotón. A válaszadók 19 százaléka a késedelmes, 16 százalékuk pedig a nem teljesült kiszállítást tette szóvá, míg 13 százalékuk azt nehezményezte, hogy hibásan érkezett meg a termék - mondta Kis Gergely, az eNET partnere. A Vaterán már most is csupán ezrelékekben mérhető a problémás esetek száma. Azért, hogy még tovább csökkentsék ezt az arányt, nemrég videók beágyazását is lehetővé tették az eladóiknak, így a felhasználók minden oldalról és szögből alaposan megnézhetik a kiválasztott terméket - mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője, VG KAPACITÁSPÓTLÁS ! Becskeházi Attila is paksi államtitkár lehet B. H. L. A tervek szerint Aszódi Attila mellett Becskeházi Attila is államtitkárként vesz részt a két új paksi blokk előkészületeiben - ezt a projektért tárca nélküli miniszterként felelő Süli János válaszolta a Világgazdaságnak azon a konferencián, amelyet a beruházásról a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara magyar-orosz tagozata rendezett. Becskeházi Attilára a beruházásban részt vevő vállalatokkal való kapcsolattartás, azok fejlesztési feladatai jutnak, míg Aszódi Attila és Süli János a „kerítés két oldalán áll majd". Aszódi Attila, aki az elmúlt két évben kormánybiztosként egymaga vezényelte az 5. és a 6. blokk létesítésének előkészületeit, ekkortól a „kerítésen belüli", vagyis a szakmai részekért felel, Süli János pedig azokért a teendőkért, amelyek a „kerítésen kívül" esnek. Süli János hangsúlyozta, hogy miután Brüsszel végleg jóváhagyta a beruházást, a fő cél az, hogy a magyar-orosz szerződésben vállalt 40 százalékos magyar részvétellel megépüljön az új atomerőmű. A magyar beszállításra példaként hozta a Ganz EEG által gyártott fűtőelem-átrakó gépeket. Közölte: Paks II. kis és közepes aktivitású radioaktív hulladékai a Bátaapátiban működő, még kibővítendő tárolóba kerülnek, és a nagy aktivitásúak is oda, ahová majd az 1-4. blokk hulladékait szállítják, de erről még nincs döntés. A kiégett üzemanyagokkal a hosszú távú terv az újbóli feldolgozás.