Világgazdaság, 2017. június (49. évfolyam, 105-125. szám)

2017-06-01 / 105. szám

magyar gazdaság ■ Elnökváltás a Gabonaszövetségnél Kiss Péter, az ADM Agrár Kft. ügyvezető igaz­gatója váltotta a Magyar Gabonafeldolgozók, Takarmánygyártók és Kereskedők Szövetsé­ge (Gabonaszövetség) elnöki posztján La­katos Zoltánt, aki 22 évig vezette a szakmai lobbiszervezetet. A Gabonaszövetség három­­évenként tart tisztújítást. Lakatos, aki a Haj­dú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatója, idén már nem kívánta jelöltetni magát, de tovább­ra is a szövetség gabonafeldolgozó tagozatá­nak elnökeként tevékenykedik. A szövetségnek 96 tagja van, fő feladata a szakmai álláspon­tok kialakításának elősegítése, az iparág szak­mai képviselete és érdekeinek érvényre jutta­tása. I­NG Az Eximbanknak 255 millió eurós országlimitje van SZÁLLÍTÁS • Megszűnik a hazai fuvarozók profitabilitása Szállodákban kell pihenniük a Németországban fuvarozóknak DIÓSZEGI JÓZSEF­­ Újabb terheket raknak a Németország­ban fuvarozókra, egy ottani jogszabály ugyanis ki­mondja, hogy május 25-től a 45 órás pihenőidőt kö­telező szállodában vagy egyéb szálláshelyen tölteni, lényeg, hogy ez ne a fülke legyen - mondta a Világ­­gazdaságnak Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuva­rozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. A fuvarozók esetében kétfajta pihenőidőről van szó. Az már most is benne van a közúti szállításra vonatkozó uniós rende­letben, hogy a járművezető választ­hatja a kabint a napi pihenőidők és a csökkentett, vagyis a heti 24 órás pi­henőidők eltöltésére. Ez általában a hét végére esik, amikor egyébként is kamionstop van, és ilyenkor a jármű­vezetők a kabinban töltik az éjsza­kát, vagy jobb esetben hazatérnek. Kéthetente azonban legalább 45 órás rendes pihenőidőt kell tarta­niuk a fuvarozóknak. Eddig sen­kinek sem jutott eszébe, hogy ezt másként értelmezze, mint hogy ezt az időt is lehet a fülkében tölte­ni, annál is inkább, mivel a jármű­gyártók azon versenyeznek, hogy ki tud nagyobb komfortot nyújtani a gépkocsivezetőknek - tette hozzá Somogyi. A németek azonban most változtattak ezen a gyakorlaton, és előírják a szálláshely igénybevéte­lét. Ez pedig több problémát is fel­vet. Lehet, hogy a gépkocsivezető - dugó vagy rakodás miatt - nem tudja elhagyni Németországot, így nem érkezik meg egy olyan or­szágba, ahol nincs ilyen jogsza­bály. Esetleg azért marad tovább Németországban, mert visszafelé nem akar üresen jönni, hiszen az növelné a fuvarozás költségét. Ezt a szakma úgy ítéli meg, hogy a nyugati államok el akarják lehe­­tetleníteni a kelet-közép-európai nemzetközi fuvarozókat, és ezzel saját vállalkozásaikat akarják előny­höz juttatni. Az egyik MKFE-tag több kisebb vállalkozást koordinál saját fuvarozási rendszerében. Kö­zülük három, tíz szerelvénnyel, már órás rendes pihenőidő kell felmondta a többéves szerződését, mert már csak veszteséggel tudna eleget tenni az előírásoknak - emel­te ki Somogyi. Ráadásul nincs is elegendő szál­láshely elérhető közelségben. Az MKFE hivatalos forrásokból tudja, hogy Németországban 352 kamion­parkoló található, ebből 82-ben van szállás, 41 az őrzött, és csupán 13 az, amelyben szállás és őrzés is van. Mivel a fuvarozó, illetve a sofőr fe­lelős az áru elvesztéséért, sérülésé­ért, ezért az őrzés nélküli parkolók szóba sem jöhetnek, ha a járműve­zetőnek el kell hagynia a járművét. A minimálbértörvények beveze­tése miatt eleve 15-30 százalékos díjemelést kell érvényesíteni a fu­vardíjakban, ehhez jön most továb­bi 3-5 százalék - mondta Somogyi. Ezzel már a teljes nyereségüket el­vesztik a magyar vállalkozások - emelte ki a főtitkár. • Kéthetente 45 v 2 3­0­i P­ r­OCENZUS I A nyugdíjas és a tini munkavállalók száma jelentősen nőtt (£, a lakosság negyede eltartottként él Magyarországon KONCSEK RITA | A teljes népesség 46 százaléka dolgozott, és az aktí­vak 2,6 százaléka volt munkanél­küli 2016-ban. Az aktív dolgozók aránya Budapesten volt a legma­gasabb, 52 százalék. A népesség gazdasági aktivitása a legutóbbi (2011-es) népszámlálás óta ked­vezően alakult. Tavaly a foglalkoz­tatottak száma 4,5 millió fő volt, a munkanélkülieké negyedmillió. A foglalkoztatottak száma 14 száza­lékkal emelkedett, a munkanélkü­lieké pedig 56 százalékkal csökkent az öt évvel ezelőttihez képest - kö­zölte a KSH a mikrocenzus adatait publikálva. A vizsgált öt évben ugyan to­vább mérséklődött az aktív korú­ak száma, a gazdaságilag aktív né­pesség mégis bővült. Utóbbihoz a Nagy a minta A KSH 2016 őszén végzett felmérést a lakosság körében. Többek között a családi állapotról, iskolázottságról, a lakáskörülményekről és a gazdasági aktivitásról tettek fel kérdéseket. A fel­mérést a lakosság 10 százalékának a bevonásával készítették. Korábban a kis népszámlálásokon csak a lakosság 1-2 százalékától kapott adatot a KSH. I­VG nyugdíjkorhatár emelése is hozzá­járult, ugyanis tavaly a 60-64 éve­sek jó része még jelen volt a mun­kaerőpiacon, számuk 151 ezerrel nőtt 2011-hez képest. A 30-as kor­osztály a tanulmányok kitolódása miatt csak később jelenik meg a munkaerőpiacon. A legfiatalabb, 15-19 éves korosztályban pedig a tankötelezettség 16 évre csökken­tése miatt nőtt meg a gazdaságilag aktívak száma. A húsz év alattiak között a fiúk körében 14 ezerrel, a lányok körében pedig 7 ezerrel többen dolgoztak, mint 2011-ben. A KSH az országon belüli mig­rációról későbbre ígért adatokat. A Pest megyei ingázókról viszont van már adat: a megyében élők va­lamivel több mint a fele nem lépi át a megyehatárt a munkája miatt. A Pest megyeiek 35 százaléka a fő­városban, több mint a fele pedig a megyén belül más településen dol­gozik. A budapestiek 90 százaléka a fővárosban kapja a fizetését, és 5 százalékuk ingázik valamelyik Pest megyei településre. A fővárosi mun­kaerő-ingázás Budáról Pestre jóval nagyobb, mint fordítva: a pestiek 13 százaléka jár át a Duna másik olda­lára dolgozni, a budaiaknak pedig valamivel több mint 30 százaléka Pesten talált magának A FOGLALKOZTATOTTAK ARÁNYA AZ ADOTT KORCSOPORTBÓL 1 százalék 15-19 -1 3­7 Forrás: KSH VG-grafika ­ Támogatás a kazahsztáni agrárexportra A Kazah-Magyar Mezőgazdasá­gi Befektetési Alap újabb lehe­tőséget teremtett a magyar me­zőgazdasági vállalkozásoknak a kazah piacra lépéshez - hang­zott el az alap budapesti szak­mai konferenciáján. Az Eximbank és a KazAgro National Manage­ment Holding JSC által létreho­zott alap jelenleg tej- és húsipari, valamint növénytermesztési pro­jekteket készít elő, az Eximbank pedig nyitott az export finanszí­rozására. 1 VG üzleti napilap: www.vg.hu ■ Az online vásárlók felét érte már kellemetlen meglepetés A hazai netezők 84 százaléka rendszeresen vásárol online, míg 40 százalékuk legalább havonta egyszer. Az online vásárlók felének volt már valamilyen negatív tapasztalata. A legfőbb gond, amit a válaszadók 21 százaléka említett, hogy a megren­delt termék nem olyan volt, mint a webáruházban feltöltött termékfotón. A válaszadók 19 százaléka a késedelmes, 16 százalékuk pedig a nem teljesült kiszállítást tette szóvá, míg 13 százalékuk azt nehezményezte, hogy hibásan érkezett meg a termék - mondta Kis Gergely, az eNET partnere. A Vaterán már most is csupán ezrelékekben mérhető a problémás esetek száma. Azért, hogy még tovább csökkentsék ezt az arányt, nemrég videók beágyazását is lehetővé tették az eladóiknak, így a felhasználók minden oldalról és szögből alaposan megnézhetik a kiválasztott terméket - mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője,­­ VG KAPACITÁSPÓTLÁS ! Becskeházi Attila is paksi államtitkár lehet B. H. L.­­ A tervek szerint Aszódi At­tila mellett Becskeházi Attila is ál­lamtitkárként vesz részt a két új paksi blokk előkészületeiben - ezt a projektért tárca nélküli minisz­terként felelő Süli János válaszol­ta a Világgazdaságnak azon a kon­ferencián, amelyet a beruházásról a Magyar Kereskedelmi és Iparka­mara magyar-orosz tagozata rende­zett. Becskeházi Attilára a beruhá­zásban részt vevő vállalatokkal való kapcsolattartás, azok fejlesztési fel­adatai jutnak, míg Aszódi Attila és Süli János a „kerítés két oldalán áll majd". Aszódi Attila, aki az elmúlt két évben kormánybiztosként egy­maga vezényelte az 5. és a 6. blokk létesítésének előkészületeit, ek­kortól a „kerítésen belüli", vagyis a szakmai részekért felel, Süli János pedig azokért a teendőkért, ame­lyek a „kerítésen kívül" esnek. Süli János hangsúlyozta, hogy miután Brüsszel végleg jóváhagyta a beruházást, a fő cél az, hogy a magyar-orosz szerződésben vállalt 40 százalékos magyar részvétellel megépüljön az új atomerőmű. A magyar beszállításra példaként hozta a Ganz EEG által gyártott fűtőelem-átrakó gépeket. Közölte: Paks II. kis és közepes aktivitású radioaktív hulladékai a Bátaapá­­tiban működő, még kibővítendő tárolóba kerülnek, és a nagy akti­­vitásúak is oda, ahová majd az 1-4. blokk hulladékait szállítják, de er­ről még nincs döntés. A kiégett üzemanyagokkal a hosszú távú terv az újbóli feldolgozás.

Next