Világgazdaság, 2021. július (53. évfolyam, 125-146. szám)

2021-07-01 / 125. szám

MAGYAR GAZDASÁG KEDVEZŐ JÖVŐKÉPET FESTETT A SCOPE Az idén 4,5 százalékkal, jövőre pedig 5,5 százalékkal nőhet a GDP Magyar­­országon - derült ki a Scope Ratings hitelminősítő intézet közleményéből. A költségvetési hiány idén 7 százalék lehet, ami 2022-re 4,7 százalékra zsu­gorodhat. Az év végére 80 százalék­ra csökkenhet a GDP-arányos adósság a tavalyi 80,4 százalékról, 2022 vé­gén pedig 79 százalék lehet az adós­ságráta. A Scope jelenleg BBB+ osz­tályzattal illeti a magyar adósság­­szolgálatot - stabil kilátásokkal ami egy-két szinttel kedvezőbb, mint a három nagy hitelminősítő besorolá­sa. Az intézet értékelése szerint Ma­gyarországnak lépéseket kellene ten­nie a forint védelmében, és a követke­ző években masszív gazdasági növe­kedés várható hazánkban, ami segí­ti a deficit, illetve az adósságráta le­épülését. I­VG MAGAS HIÁNYADATOT KÖZÖLT AZ MNB Az államháztartás nettó finanszírozá­si igénye 862 milliárd forint, a GDP 7,5 százaléka volt az első negyedévben. A március végéig tartó négy negyed­évben 4540 milliárd forint, a GDP 9,4 százaléka volt az államháztartás hiá­nya az előző négy negyedév 8,1 szá­zalékával szemben - közölte pénzügyi számlák adatai alapján tegnap a Ma­gyar Nemzeti Bank. A központi kor­mányzat nettó finanszírozási igénye 639 milliárd forint, a helyi önkormány­zatoké 24 milliárd forint, a társada­lombiztosítási­ alapoké pedig 199 mil­liárd forint volt az első negyedévben. Az államháztartás névértéken szá­mított konszolidált bruttó adóssága 38092 milliárd forint, a GDP 78,9 szá­zaléka volt az első negyedév végén, az Eximbank adósságát is figyelembe vé­­ ve 39110 milliárd forint, a GDP 81,0 százaléka volt, ami 0,6 százalékpont­tal magasabb, mint a múlt év végén, és 15,2 százalékponttal magasabb az egy évvel korábbinál.­ VG üzleti napilap www.vg.hu Ismét két számjegyű volt a hazai bérek növekedése áprilisban Minden szektorban lendületesen emelkednek a keresetek JÁRDI ROLAND : Áprilisban már nem csak a költségve­tésben, a versenyszférában is meglódult a fizetések nö­vekedése. A következő hó­napokban a talpra álló szek­torokban is egyre erőtelje­sebb lehet a bérnövekedés. A várakozásokat felülmúlva, 10,1 százalékkal nőttek a keresetek áprilisban, a koronavírus-jár­­vány és az alacsonyabb minimálbér­emelés ellenére továbbra is alig látni változást a hazai bérdinamikában - ér­tékelte Horváth András, a Takarékbank vezető elemzője a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt adatokat. Eszerint áprilisban a teljes munkaidő­ben alkalmazásban állók bruttó átlag­­keresete 440,6 ezer forint, a kedvezmé­nyek nélkül számolt nettó átlagkereset pedig 293 ezer forint volt. A vállalkozá­sok körében 9, a költségvetésben ennél jóval magasabb, 12,7 százalékos emelke­dést mértek a statisztikusok. A Takarékbank szakértője kiemel­te, hogy a béremelésbe az összes ága­zat bekapcsolódott, így hamarosan megszűnhet a szektorális kettősség a hazai munkaerőpiacon, az eddig leg­inkább érintett vendéglátásban is már 9,4 százalék volt a keresetek növeke­dése. A KSH adatai szerint áprilisban a legnagyobb mértékben a feldolgozó­­iparban emelkedtek a bérek, 15,5 száza­lékkal, 469 ezer forintra, az építőipar­ban 9,3 százalékkal, 337 ezer forintra. A legalacsonyabb bruttó átlagkereset ezúttal is a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás területén volt, mindössze 256 ezer forint. A korábbi időszakhoz képest az összetételhatás sem játszik már szerepet, a nemzetgazdaságban al­kalmazásban állók létszáma 7,9 száza­lékos éves ugrást mutatott a hónapban a tavaly áprilisi elbocsátások miatti alacsony bázisról, de így is csupán va­lamivel több, mint 1 százalékra van a pandémia előtti csúcstól - jelezte Hor­váth András.­ A bérnövekedések üteme áprilisban némileg gyorsult az előző hónaphoz ké­pest - mutatott rá Regős Gábor, a Szá­zadvég Gazdaságkutató makrogazdasá­gi üzletágvezetője. Gyorsabban nőtt az állami szférában dolgozók keresete, ami az egyes csoportokat, például az orvoso­kat érintő béremelésekből fakadt, míg a szféra más részeiben továbbra is a bérek rendezésére van szükség. Az elemző úgy látja, hogy a turizmus-vendéglátásban a gyorsuló bérnöveke­dés azt erősíti, hogy a korlátozások lazítá­sa után az ágazatban nehéz munkaerőt ta­lálni a korábban elbo­csátottak helyére, és a válság miatt csökken­tett béreket elkezdik visszaépíteni. A legsúlyosabb jár­ványidőszakban is nőttek a keresetek Magyarországon - reagált az Innová­ciós és Technológiai Minisztérium fog­lalkoztatáspolitikáért felelős állam­titkára a KSH közlésére. Bodó Sándor szerint a kedvező számok azt jelzik, hogy túl vagyunk a nehezén, az ada­tokat akkor vették fel, amikor január­­ és április között a jár­vány miatt a legnehe­zebb időszakot éltük. A Takarékbank vá­rakozásai szerint idén 9 százalékot megha­ladó dinamika és 4,5 százalékos reálbér­emelkedés várható, jövőre pedig 8,5 száza­lékkal emelkedhetnek a keresetek. Ugyanak­kor a várható jelentős mértékű minimálbér-emelés még ér­demben módosíthat a pályán. A Század­vég elemzője szintén azt valószínűsítet­te, hogy várhatóan tovább erősödik a dinamika, amit az állami béremelések és a kötelező legkisebb munkabér jelen­tős növekedése is támogathat. HAZAI BRUTTÓ ÁTLAGKERESET 2017. január ► 2021. április (forint) 500000 425 000-350 000 275 000 200 000-­440 640 L .... I ... 2017 2018 2019 2020 2021 Forrás: KSH, VG-grafika FOTÓ: VG - VEMI ZOLTÁN Több csipszadót fizettek be a gyártók KONCSEK RITA­­ Tavaly 10,3 milliárd fo­rint népegészségügyi termékadót (neta) fizettek be a cukros üdítőket és a sós sna­­ckeket gyártók a 2019-es 10,1 milliárd forint után - közölte a Világgazdasággal a Nemze­ti Adó- és Vámhivatal (NAV). Az adóhatóság hozzátette: a netabevételek nem különíthe­tők el konkrét termékkörökre, mindeneset­ 5 Cd­re tavaly a sós snackek után 6,3 milliárd fo­­­­rintot, az édes üdítők után pedig csaknem­­ 4 milliárd forintot fizettek be az élelmiszer-­­ ipari cégek. A termékadót befizetők száma 2019-hez képest kilenccel nőtt, így összesen­­ 6 286 cég teljesítette adókötelezettségét.­­ A jogszabályok szerint népegészségügyi termékadót kell fizetni többek között az üdí­tőitalok, az energiaitalok, az előrecsomagolt, cukrozott készítmények, sós snackek, étel­ízesítők, ízesített sörök, alkoholos frissítők, gyümölcsízek és alkoholos italok után. Azt, hogy melyik élelmiszergyártó volt a legna­gyobb befizető, a NAV adótitokként kezeli. Az adóhatóság szerint az az adóalany men­tesülhet csak a­ termékadó megfizetése alól, aki az adott naptári évben az adóköteles ter­mékből 50 liternél vagy 50 kilogrammnál ki­sebb mennyiséget értékesített. Az üdítőital-gyártók egyre jobban odafi­gyelnek arra, hogy a termékeik minél ke­vesebb hozzáadott cukrot­­ tartalmazzanak. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítő­ital Szövetség tagvállalatainál 2010 és 2020 között összesen 43 százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átla­gos cukor- és kalóriatar­­talma. A meglévő receptú­­rák átalakításával, illetve új, innovatív termékek be­vezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kaló­riamentes italok aránya 23 százalékról 57 százalék­ra emelkedett az alkohol­Forrás: NAV mentes italok kategóriáján belül az elmúlt tíz esztendőben - közölte a szövetség. Bár nem túl népszerű, az üdítőital- és csipszgyártók az 1 százalékos személyijöve­­delemadó-felajánláshoz hasonlóan 10 száza­lékos, úgynevezett neta­­felajánlást tehetnek az Országos Gyógyszerésze­ti és Élelmezés-egészség­ügyi Intézet javára. Ez az összeg évente hozzávetőleg 90-100 millió forint bevé­telt jelent a gyógyszerha­tóságnak. BEFIZETÉSEK A NÉPEGÉSZSÉG­ÜGYI TERMÉKADÓBÓL Bevallott Bevallási termékadó- benyújtó kötelezettség adózók (milliárd Ft) száma Termékkör 2019 2020 2019 2020 Sós snack 6,074 6,393 176 182 Üdítőital 4,106 3,961 101 104 VILÁGGAZDASÁG Segíthetné a lakhatást a nyugdíjrendszer R. P. : Az egyéni nyugdíjbefize­téseket akár 20-25 százalékkal lehetne növelni, ha ezeket az összegeket lakáshitel-előtörlesz­tésre is lehetne fordítani - de­rült ki Mérő Bence, a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) oktató­jának a Köz-Gazdaságban megje­lent írásából. A 2017-es lakáscélú hiteleket alapul véve a módszer­rel 20 év alatt 500 milliárd fo­rinttal több befizetést lehetne elérni. Ha 2018-tól minden új, lakáscélú hitelnél biztosítanák a lehetőséget - és ezért maga­sabb nyugdíjakat kapnának a programban részt vevők -, az növelné az államadósságot, az elérhető nyugdíjtöbblet azon­ban meghaladná az állam által viselt többletterheket. A nyug­díjjárulékok a befizetők szem­pontjából megtakarításként is értelmezhetők, viszont az adó­sok nem férnek hozzá a nyugdíj­célú megtakarításaikhoz, emiatt jellemzően nagyobb hitelössze­get kell felvenniük, és a hitel­kamat is nagyobb, mint a meg­takarításaikon elérhető hozam. A kedvezőtlen demográfiai fo­lyamatok miatt a jelenlegi járu­lékfizetők várhatóan kevesebb nyugdíjat kapnak majd az ál­lamtól, mint amekkora összeget a nyugdíjrendszer fenntartásá­ra befizetnek. Az állam emiatt - elsősorban adókedvezmények­kel - ösztönzi az öngondosko­dást. A megoldást tőkefedezeti rendszerben is lehet alkalmaz­ni, sőt, ebben az esetben valós számlákon lehet vezetni az ös­­­szegeket. A tőkefedezeti rend­szerekben van arra példa, hogy a nyugdíjcélú megtakarításokat lakásvásárláshoz lehet felhasz­nálni. Ezeket az összegeket ké­sőbb más forrásból kell pótolni az ilyen megoldásoknál, s ezt a rögzített kamatozású hiteleknél kiegészítő megtakarítás is támo­gathatja. A nyugdíjelem egyik hátulütője lehet, hogy a lakás­­vásárlás támogatása kereslet­­ösztönző hatású.

Next