Világosság, 1967. július-december (8. évfolyam, 7-12. szám)

1967 / 7-8. szám - Lukács József: Újabb lépés a párbeszéd útján: A marxisták és keresztények Marianské Lázné-i dialógusáról

sz.), de részben el is határolta magát tőlük: azt hang­súlyozta, hogy ez a nézőpont, amely csak a távoli esz­­khatón­ra, Istenre, mint abszolút célra tekint, elterel­heti a figyelmet a földi viszonyokról. Ő maga inkább az ún. inkarnációs teológia felé hajlik, ami viszont — véleményünk szerint — azzal a nehézséggel nem tud megküzdeni, hogy radikálisan elszakítsa a keresz­ténységet, mint a világban megtestesült ige hordozó­ját a „földi viszonyok”, a mindenkor fennálló rend közvetett védelméről. S noha előadása végén Congar bizonyítani kívánta azt is, hogy Aquinói Tamás fel­fogása az emberi természetről és a teremtésről nem mond ellent a pozitív történetiség gondolatának, a bécsi Egon Riegler joggal vethette ellene: maga a tamási természetjogi felfogás — éppen egyfajta kon­zervatív-statikus elemet képviselt az egyház törté­netében. Johannes J. Metz a vallás és az egyház társadalmi szerepét politikai funkciójuk oldaláról elemezte. Helye­sen állapította meg, hogy a klasszikus metafizikus teológia a vallás és a társadalom viszonyának problé­­mátlanságából indult ki (ami alkalmat adott a fenn­álló viszonyok szentesítésére) és ezért jogosult volt vele szemben a felvilágosodás kritikája. Ennek reak­ciójaként azonban olyan vallási tudat alakult ki, — mondotta — amely a szubjektum szerepét „tisztán elméletileg és tisztán privát-szemlélődő módon” fogal­mazta meg. Új viszonyra van szükség teológia és gya­korlat közt — a vallásnak tehát újra aktív erővé kell válnia. S mivel vége van a kereszténységben a teoló­gia és politika „kritika előtti” — értsd: constanti­­nusi — egységének, a vallásnak mindenkor „alkotó­­kritikai” követeléseket kell támasztania a társada­lommal szemben. Itt azonban Metz — eltávolodva Rahner álláspontjától,akinek tanítványa volt — erő­sen hangsúlyozta e társadalomkritika „intézményesí­tésének” szükségességét, sürgette olyan intézmények funkcionáltatását, amelyek aztán ezt a kritikát hor­doznák. Hogy milyenek legyenek ezek az intézmények, s hogy mi legyen vezérlő elvük, arról Metz csak általánosság­ban nyilatkozott. A kereszténység „univerzális hu­manizmusa” szerinte pozitíve mindenekelőtt két dol­got jelent: 1. „az ember egyéniségének védelmét, amelyet nem határozhatunk meg az emberiség hala­dásában betöltött helyértékével” és 2. a mások szá­mára való szabadság, béke és igazságosság biztosítá­sát, ami a tiszta erőszak határozott kritikáját is fel­tételezi. Mert, sajnos, nem szólt azokról a feltételek­ről, amelyek az egyéniség védelmét garantálhatnák, sőt egyéniség és haladás elválasztásával némileg feles­legesnek is minősítette ezek meghatározását. Ugyan­így: a „mások szabadságának” erkölcsi alapon való követelése, más szóval: a pluralizmus elfogadása és igénylése még nem teszi világossá, mi történjék, ha éppen a szabadság nevében a különböző törekvések konfliktusba kerülnek egymással — miként valósul­hat meg egyéni és közösségi érdekek harmóniája, to­vábbá, hogy mit értünk igazságosságon, békén. A más felfogásúakkal való együttműködés alapjául Metz által megjelölt tisztán negatív tapasztalatok („a humánum, a szabadság, az igazságosság és a béke fenyegetett voltának tapasztalata”) nyilván nem jelen­tenek itt elégséges támpontot. Metz marxista kritikusai — Gruppi, főként pedig Luporini — joggal hiányolták e kategóriák tartalmá­nak pozitív kifejtését, hiszen pl. az igazságtalanság fogalmi tartalma éppúgy sokféle lehet, mint az igaz­ságé. Marx — emelte le Luporini — éppen arra mu­tatott rá, hogy a polgári társadalom maga is egyfajta igazságosság, nevezetesen a polgári igazságosság vilá­ga, a s humánum elvont, az ember örök lényegéből kiinduló („esszencialista”) meghatározása éppen a Metz által is igényelt társadalomkritikát teheti tárgy­talanná. (Sőt — ahogy erre a csehszlovák Prah­a fel­hívta a figyelmet — a totalitarizmustól sem véd meg.) Szabadság és alkotás — elmélet és gyakorlat Juan Beneyto, a madridi egyetem professzora korre­ferátumában — mintha csak Metzet kívánta volna kiegészíteni. Ha valakiknek, úgy a progresszív spanyol katolikusoknak van élményük a szabadság és igazsá­g87 Vita közben... Roger Garaudy egy nyugatnémet teológussal beszélget

Next