Világosság, 1976. július-december (17. évfolyam, 7-12. szám)

1976 / 7. szám - Zoltai Dénes: A Korunk művészetszemlélete

A Korunk művészetszemlélete* Félszázad nagy idő: elégséges történelmi távlatot adhat a számvetésre. Ennek tárgyilagos végösszege, ha mindent összeadunk és mindent kivonunk, úgy látszik, kétségtelen. Íme egy Erdélyben szerkesz­tett „négyországi” világnézeti szemle, amelyet kivé­teles hely illet meg a két háború közötti magyar nyel­vű, haladó szellemiségű folyóiratok sorában. A Ko­runk az ellenforradalmi korszak igencsak legfaj­sú­lyosabb, időben legtovább, térben legtávolabb ható marxista ideológiai-művészeti műhelyévé nőtte ki magát. Jórészt művészetfelfogásával, amelyet nem akármilyen évek alatt, nem akármilyen körülmények között munkált ki magának, a nemzeti és a nemzet­közi progresszió közös hasznára. Tartósan — másfél kemény évtizeden át—ható és 1940-ben is csak a reak­ciós hatalom önmagát minősítő döntésével elnémít­ható esztétikai-kritikai szava, lidérces ködökön át­világító szelleme máig is egész sor vonatkozásban ér­vényes maradt, mi több, ma tán egyre időszerűbb. A hatás és az érvény tényét — a félszázados évforduló megemlékezései is bizonyítják — már tudatosítottuk. Kevéssé felderítettek viszont az okok és mélyebben fekvő törvényszerű kapcsolatok. Hadd legyen a követ­kezőkben felvázolandó néhány gondolat, túl az előt­tünk járókat méltán megillető tiszteletadáson, adalék a nem halogatható alaposabb oknyomozáshoz. Leg­alábbis egyetlen területen: az esztétikai elméletalko­tás vonatkozásában. Meggondolkoztató ebben a tekintetben is, hogy ho­gyan, miféle anyaföldbe kapaszkodva, miféle terheket hordozva nőtt itt pálmává a palánta. Hogy miért lett és lehetett éppen ez a fennmaradásáért sokszor filléres gondokkal küszködő, végül csak a keservesen össze­guberált előfizetési díjakból tengődő, a változatos esz­közökkel sakkban tartott kisebbségi kultúra és az egy­re tudatosabban baloldali elkötelezettség kettős súlyát felvállaló kolozsvári folyóirat ilyen nagyszerű, s nagy­szabású szellemi műhellyé. Az bizonyos, hogy nem a revízió zászlaját lengető úri Magyarország hivatalos kultúrhatalmainak jóvoltá­ból , nekik csak az itthoni terjesztés jogának megvoná­sát, majd a betiltását köszönhette. Nem is a királyi Románia jószántából; Nagy István önéletrajzi írásá­ból megtudhatjuk, mint csapott le a sziguranca egy­­egy házkutatásnál az egyébként legalitást élvező Korunk véletlenül megtalált példányára. Lehetséges munkahipotézis, hogy a Korunk is a szükségből pró­bált erényt elővarázsolni. Talán úgy, mint a nála két évvel fiatalabb Erdélyi Helikon, mely a polgári­­liberális humanizmus szellemében hirdette: a kisebb­ségi lét eleve különleges hangsúlyt ad egy nemzetiség kulturális tevékenységének — feltéve, ha lemondanak a „megosztó” politikáról. Kétes ez a feltevés. Mert a Korunk nem a helikoni utat választotta. Göröngyö­sebb talajon járt; ha éppenséggel erényt, akkor más­féle, citoyen-jakobinus erényt akart kicsikarni a szük­ségből. Gaál Gábor 1939-es mérlegében fontos tétel: „Már nem az a vitás, hogy válság van, az sem vitás, hogy melyik ideológiai kérdésnek mi az értelme. Ma az a vi­tás, hogy 1789 eszményei megmaradjanak-e vagy sem.” (A Korunk éveinek margójára — ezerkilencszáz­­harminckilenc. — VI. 1. 693.**) Nem véletlen, hogy amikor az „első, idilli éveiben” (Gaál kifejezése, a folyóiratról 1938-ban tartott előadásában, VI. 1. 684.) járó, Dienes László-szerkesztette Korunk üdvözölte az új laptársat, a Helikont, a Gaál Gábor tollából szár­mazó híradás az új lapról nem volt mentes egy sor fullánkos kitételtől. Mert a Korunk sohasem akart tisztán irodalmi szemle lenni. Már 1926-os, Dienes tol­lából származó híres Beköszöntője világnézeti tájéko­zódásra serkentett egy olyan korban, amelyet, olvas­hatjuk, a problematikussá válás, az értékválság és a világméretű újraorientálódási igény, a szintézisvágy jellemez. Keresztmetszetet kapni mindarról, amit a kor társadalmi tudata magában rejt — ez persze nem­csak filozófus útkeresők programja. Művészeké is, akik József Attilával vallják: „Költő vagyok, a­mit 28 *A Korunk felszabadulás előtti pályájának művészetszemléletét tár­gyaló előadás elhangzott a folyóirat fennállása ötvenéves évforduló­ján, a Petőfi Irodalmi Múzeum és az MTA Irodalomtudományi Intézete 1976.május 20—21-én rendezett tudományos emlékülésén. ** A következőkben a Gaál Gábor Válogatott írások I. köt. Bukarest 1964. c. kötetet VI. betűkkel, a Korunkat K. betűvel rövidítem.409 1976. JÚLIUS • XVII. ÉVFOLYAM 7. SZÁM

Next