Világosság, 1977. július-december (18. évfolyam, 7-12. szám)

1977 / 7. szám - Lukács József: Beatitudo paupertatis: A szegénység katolikus felfogásáról

Beatitudo paupertatis A szegénység katolikus felfogásáról* A nyomort, a szegénységet sem a mai keresztény­ség, sem a marxizmus nem tekinti az ember természe­tes és leküzdhetetlen állapotának. A kereszténység fellépése egybeesik azzal az időszakkal, amelyben ez világtörténelmileg/elismerhtetőé vált, anélkül azon­ban, hogy a szegénység leküzdésének evilági-társa­dalmi feltételei már kialakultak volna. A marxizmus viszont akkor lép a történelmi színtérre, amikor e megoldás objektív feltételei az egész világon kialakuló­­félben vannak, amikor éppen e helyzet szubjektív tudatosítása lesz a haladó mozgalmak nagy feladatá­vá s ezzel együtt azoknak a társadalmi struktúráknak bírálata és gyakorlati leküzdése is, amelyek a gazdag­ságot szülő szegénység és a szegénységet tartósító gazdagság szimbiózisát konzerválják, antagonizmu­­suk meghaladását akadályozzák. Hadd tegyük hozzá: a marxisták nem gondolják, hogy a kereszténység a szegénységet a lelki szegény­séggel azonosítaná, ignorálva az emberi lét anyagi feltételeit, és remélhetőleg egyre kevesebb az olyan keresztény is, aki azt vélné, hogy a marxizmus a tár­gyi gazdaság feletti diszpozíciót tekinti az emberi személyiség, az emberi viszonyok gazdagsága krité­riumának, valamiféle fogyasztói társadalom vánko­san herdálván el az ember erényeit. Ellenkezőleg: a meglevő és fennmaradó világnézeti ellentétek mellett is egyebek közt éppen az javítja a keresztények és kommunisták sok országban meg­figyelhető és erősödő kooperációjának lehetőségeit, hogy a maga módján mindkét felet mélyen foglalkoz­tatja az emberek mai társadalmi és személyes sorsa, átérzik felelősségüket emberi világunk jövőjéért. A gyakorlati humanizmus ugyanannak a Karl Marx­nak volt életét vezérlő elve, aki erről a jövőről En­­gelsszel együtt a nevezetes sorokat leírta: „A régi polgári társadalom s a vele járó osztályok és osztály­ellentétek helyébe olyan társulás lép, amelyben min­den egyes ember szabad fejlődése az összesség sza­bad fejlődésének feltétele”.­ Bizonyosan egészen más motívumoktól indíttatva írták „Az egyház a mai vi­lágban” című pasztorális konstitúció szerkesztői e fontos dokumentum Prooemium-ját és benne ezt a mondatot: „Nincs az az igazán emberi, ami vissz­hangra ne lelne szívükben,” (ti. Krisztus követői­nek szívében) annak a másik mondatnak a környe­zetében, amely ezt az emberit „különösen a sze­gények és a szenvedők”­ minden fajtájának sorsával hozza kapcsolatba. A problematika párhuzamos volta nyilvánvaló: az eszmecsere szükségessé vált.­ ­ Ebben a keretben nincs lehetőség a szegénység fel­fogása történeti változásainak részletesebb elemzé­sére. Néhány észrevétel azonban éppen az újabb fej­lemények értelmezése érdekében elkerülhetetlennek látszik. Nem tudunk egyetérteni azokkal a történetírókkal, akik szerint az ókori Keleten, de kiváltképpen a görög polisz-világban még nem merült volna fel érdemben a szegénység és gazdagság viszonyainak, jelen való­ságuk okainak kérdése. Ilyenkor nemcsak Ariszto­telészre kell gondolnunk, aki mindaddig elkerülhetet­lennek tartotta a rabszolgaságot, amíg a vetélők nem maguktól járnak, de már Hésziodoszra is, aki a munkát végző, kenyerét arca verejtékével kereső ember és a földi igazságosság ellentétét panaszolja, azokra a szofistákra is, akik szerint a természet sze­rint senki sem születik úrnak vagy szolgának, csak később válik azzá, hogy itt az orfikusok, a platonisták . A Kommunista Párt Kiáltványa In: MÉM 4. köt. 460. o. 2 Pasztorális konstitúció az egyházról a mai világban. (Gaudium et spes) In: Lexikon für Theologie und Kirche. „Das zweite vatikanische Konzil” III. köt. Herder, 1968. 281. o. A továbbiakban: „Caudium et spes”. 25 * A Concilium 1977. áprilisi, a szegénység problémájával foglalkozó számában megjelent tanulmányt néhány kikészítéssel közöljük. pl I­97­7. JÚLIUS • XVIII. ÉVFOLYAM 7. SZÁM

Next