Világosság, 1980. január-június (21. évfolyam, 1-6. szám)

1980 / 1. szám - Földesiné Szabó Gyöngyi: Kultúra és testkultúra: Gondolatok az ifjúság szomatikus neveléséről

1­ 1 Kultúra és testkultúra Gondolatok az ifjúság szomatikus neveléséről Az ifjúság testi nevelése egészen a legutóbbi időkig perifériális helyet foglalt el közvéleményünk érdeklő­désében. Napjainkban egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a felnövekvő nemzedéket csak akkor tudjuk eredményesen felkészíteni társadalmi feladatai ellátá­sára és harmonikus, tartalmas, örömteli egyéni élet­re, ha nevelése során fokozottabban szem előtt tart­juk az ember totalitását, biológiai és társadalmi lé­tének szoros összefonódását. Ennek következtében egyre szélesebb körben napirendre kerülnek a testi nevelést magában foglaló, de annál nagyobb hatókörű, más nevelési tartalmakkal erőteljesebb kapcsolatokat teremtő szomatikus nevelés kérdései. Írásomban e problémakör néhány összetevőjét elem­zem szociológiai aspektusból. FIGYELMEZTETŐ JELZÉSEK GYERMEKEINK FIZIKAI ÁLLAPOTÁRÓL Néhány évvel ezelőtt az érdekeltek (tanulók, szülők, testnevelő tanárok, oktatásügyi vezetők stb.) köré­ben nagy vitát kavart az a kérdés: helyes-e, jogos-e, hogy testnevelés tantárgyból érdemjegyet kapnak a tanulók. A kibontakozó vita fényt derített arra, hogy nemcsak a testnevelési teljesítmények értékelésé­vel kapcsolatban állnak fenn nézeteltérések, hanem a testi nevelés lényegét, szerepét, jövőjét illető alapvető pedagógiai, pszichológiai, sőt áttételesen világnézeti kérdésekben is. Az osztályozás ellenzői azzal érveltek, hogy a testne­velés készségtárgy. A kedvezőtlen alkati tulajdonságú, fizikai képességű gyermekek nem képesek arra, hogy a tantervi követelményeket teljesítsék. A fizikailag gyengébb tanulókat a teljesítményértékelés — alkal­masint neurózist is okozó túlterhelése — inkább el­kedvetleníti, mint ösztönzi, s szüleik egyetértésével és segítségével mindent megtesznek annak érdekében, hogy testnevelés alól felmentést kapjanak. Ha nem lenne számonkérés, s nem kellene félni az osztályza­toktól, akkor növekedne a tanulók aktivitása, elér­hető lenne, hogy a testmozgás elsősorban örömél­ményt jelentsen számukra, s a testnevelés népszerűb­bé válna. Az ellentábor az alábbi indokokkal támasztotta alá a testnevelés osztályzásának szükségességét: A test­nevelés nem szakadhat el a személyiségfejlesztés ál­talános követelményeitől. Nem csupán a tanulók gya­korlati tudásának, fizikai tulajdonságainak fejleszté­sére alkalmas, hanem műveltségtartalma révén ne­velési, képzési célokat szolgál, más tantárgyakkal el nem érhető kedvező személyiség-változásokat idéz elő, ellensúlyozza az egyoldalú szellemi megterhelést. Mindez nem következik be, ha az osztályzás megszű­nésével a testnevelés a tanulók szemében másodren­dűvé válik, ha értékmérő híján a testnevelés órát csak játéknak, szórakozásnak tekintik, s nem törek­szenek fizikai teljesítőképességük fokozására. A tan­anyag olyan jellegű, hogy a gyermekek rendszeres gyakorlással minden életkorban képesek elsajátíta­ni, s olyan nehézségi fokú, hogy valamennyi tanuló alkalmas a követelmények teljesítésére. A probléma eldöntésére az Oktatásügyi Minisztérium (ill. akkor még Művelődésügyi Minisztérium) kísérleti jelleggel — részben az iskolák saját kérésére — lép­csőzetesen mintegy kétszáz iskolában engedélyezte az osztályzás nélküli testnevelést. A kísérlet még tart. Sokirányú tapasztalatai ellentmon­dásosak.­ A testneveléselmélet szakembereinek azon­ban egyöntetű véleménye, hogy a testnevelésben is szükséges meghatározott , objektív és differenciált . Nagy György felmérései azt mutatják, hogy a testnevelés osztályzá­sának megszűnése az általános iskola alsó tagozatába járó gyermekek­nél nem csökkentette a tanulók aktivitását, s nem hatott kedvezőtle­nül a fejlődést kifejező teljesítményszintekre, összevetve Nagy György kutatásának eredményeit más empirikus vizsgálatok adataival, úgy tű­nik, hogy a gyermekek viszonya a testnevelés-érdemjegyhez életkor függvénye is. Túri Péter felmérése szerint a középiskolások 83%-ban fontosnak, más tantárgyakéval egyenértékűnek tartják a testnevelés­­osztályzatot. 1980. JANUÁR • XXI. ÉVFOLYAM 1. SZÁM

Next