Világosság, 1983. július-december (24. évfolyam, 7-12. szám)

1983 / 7. szám - Lukács József: A mítosz ideje

A mítosz ideje* Az írás címe és aktualitása — meglehet — némi magyarázatra szorul. Korunkat — joggal — a mitikus tudat bomlása, a szekuláris, profán gon­dolkodás széleskörű térhódítása időszakának te­kintik. Ezzel a progresszív folyamattal azonban — amelynek a teológia oldaláról Rudolf Bult­­mann adott a legradikálisabban kifejezést, amikor a bibliai mítoszvilágot a maga egészében a modern gondolkodás számára elsajátíthatatlannak nyilvá­nította — illúziók egész sora párosul. A demitolo­­gizálás hosszú és egyenlőtlenül kibontakozó prog­­resszusában hitelüket vesztik ugyan a mitikus vi­lágképek antropomorf és antropocentrikus voná­sai, ez azonban sem azt nem jelenti, hogy a hagyo­mányos mítosz minden szabályozó funkcióját, minden, az emberi művelődésben játszott szere­pét elvesztette volna, sem azt, hogy ne kellene viszonylag újkeletű mítoszok sokaságával számol­nunk. „Valamennyi holt nemzedék hagyománya lidérc­nyomásként nehezedik az élők agyára — írja Marx. — És éppen amikor azzal látszanak foglal­kozni, hogy magukat és a dolgokat átalakítsák, hogy valami még soha nem voltat teremtsenek, éppen az ilyen forradalmi válságkorszakokban idé­zik fel aggodalmasan a maguk szolgálatára a múlt szellemeit, kölcsönveszik neveiket, harci jelsza­vaikat, jelmezeiket, hogy ebben az ősi, tiszteletre­méltó álruhában s ezen a kölcsönzött nyelven vigyék színre az új világtörténelmi jelenetet.”­ Ugyanez másként, Pierre Bourdieu megfogalma­zásában : a politikai forradalmak nem szimmetri­kusak az általa szimbolikus forradalmaknak neve­zett folyamatokkal, amelyek azt célozzák, hogy a társadalmi „forradalom teljes kibontakozásához” szükséges „adekvát nyelvet” is megteremtsék.­ A mítoszképzés — valamennyiünket nyugtala­nító módon — napjainkig a politikai tudat szférá­jában is folyik. „Az amerikai fehérek hajlamosak arra — írja Louis Dupré —, hogy országuk törté­netét mint a szociális egyenlőség és intellektuális szabadság álmának fokozatos megvalósulását tol­mácsolják. . . De ez olyan mitikus modell, amely szelektíve kiszorít olyan kellemetlen bonyodalma­kat, mint az indián őslakosságét, a behurcolt rab­szolgákét és a nem-kívánatos bevándorlókét. A mítosz ugyan modellként hasznos szerepet játsz­hat, de ha azonosítják a történelemmel, elkerül­hetetlenül előítélethez és elnyomáshoz vezet.”­ Mircea Eliade tanulságosan hívja fel a figyelmet a félig elfelejtett mítoszok nem-tudatosult hatására a modern életben­­— és éppen romboló funkciójuk korlátozása végett — igényli ellentmondásos tar­talmuk tudatosítását. Ezt a tudatosítást azonban nehezíti magának a mitikus tudatnak a természete, amely eleve visszautasítani látszik minden történeti jellegű kri­tikát. „Mert a múlt van, mindig van, bárha a népi szólás így mondja: egyszer volt, így szól a mítosz, mely csak köntöse a titoknak, de a titok ünneplő ruhája az ünnep, a visszatérő, amely áthidalja az időalakokat, és a nép számára jelenné teszi a múl­tat és a jövőt.”4 Thomas Mann szerencsés meg­fogalmazása jól érzékelteti, hogy a mítosz — jól­lehet maga is az idő szülötte —, sajátos módon éppen a történelmi idő kiiktatásával, múlt és jövő tudati egyneműsítésével próbál fogódzót nyújtani az élet jelen viharaiban. * Akadémiai székfoglaló előadásként elhangzott 1983. május 26-án. 1 Marx, Louis Bonaparte brumaire tizennyolcadikája. MÉM 8. kö­tet, 105-106. o. 2 Pierre Bourdieu, A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Budapest: 1978. 224. o. 3 Louis Dupré, The other dimension. New York: 1979. 211 — 212. o. 4 Thomas Mann, József és testvérei. Budapest: 1968.1. kötet, 45 — 46. o. 26 1983. JÚLIUS • XXIV. ÉVFOLYAM • 7. SZÁM

Next