Világosság, 1986. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 1. szám - Varga Csaba: A jog mint történelem

A jog mint történelem. M­inden jogot ismerő kultúrában a jog fogal­mi azonosítását illetően bizonyos kettősséggel találkozhatunk. Tekintettel arra a kiemelkedő szerepre, amit a jog a társadalmi konfliktusok megoldásában, az alapvető viszonyok rendezésében s ezzel a társa­dalom végső egységének a biztosításában betölt, minden jognak van egy uralkodó megjelenési formája, mely lehetővé teszi felismerését, azono­sítását, és ilyen módon a jogra támaszkodó eljá­rásokban hivatkozási vagy igazolási alapként történő felhasználását. Ez a megjelenési forma sokféle lehet, ám többnyire a társadalmi gyakor­lat bizonyos sajátosságokat mutató szokásszerű­ségéhez, a jog nevében eljáró hatósági szervek bizonyos sajátosságokat hordozó döntéseihez, vagy a kifejezetten jogalkotásra hivatott szervek­nek egy bizonyos módon és formában történő tételezéséhez kapcsolódik. Legújabb kori euró­pai kultúránkban — a modern formális jog esz­ményét alapul véve — a jogot általában tétele­zett normaszövegnek, ilyen intézmények norma­szövegében meghatározott rendszerének, vagyis csupasz istrumentumnak, azaz a jogon kívüli cé­lok eszközének tekintjük. Ugyanakkor egy pillanatra sem kétséges, hogy a jog ilyen felfogása nem a jogi jelenség leírását kívánja helyettesíteni. Csupán — sajátos formai jelzésekkel s tudatosan vállalt leegyszerűsítések­kel — a jogihoz vezető út megtalálását akarja könnyebbé és biztonságosabbá tenni. Nem kor­látozza hát annak igazságát, hogy a jognak bár­milyen formában történő megjelenése, eszköz­jellege is csak társadalmi hatásában mutatkoz­hat meg. A jognak működő egészként való felfo­gása pedig a működtetésben közrejátszó mun­kamegosztás­beli és szakemberképzési hagyo­mányokat, a jogot érintő közfelfogást és menta­litásbeli örökséget, a joggal élésnek társadalmi­lag kialakult módjait, s nem utolsósorban a jogi komplexusnak a társadalom életében betöltött valóságos súlyát és szerepét is a jogfogalom ele­mévé teszi. E második — tágabb — felfogás te­hát a jogot társadalmiságában, teljes társadalmi kapcsolatrendszerében tekinti. Az így szemlélt jog a társadalom kultúrájának szerves és jelenté­keny, bizonyos határhelyzetekben pedig egyene­sen meghatározó fontosságú összetevője. Ugyan­akkor maga is kultúrahordozó. Hiszen a jogi kultúra része és kifejeződése a társadalom álta­lános viselkedési, érintkezési, s mindenekelőtt politikai kultúrájának, ugyanakkor mint a tár­sadalmi kultúra viszonylag önálló résztvevője, alakítja is a társadalom egészének kultúráját. A jog arculatának összetettségét valóságos ter­mészete magyarázza. A társadalmi létben mint komplexusokból álló komplexusban a jog köz­vetítő szerepet vállal. Egyéb közvetítő komple­xusoktól az különbözett meg, hogy minden tár­sadalmi célt és mozgást saját követelményrend­szerén átszűrve, specifikusan jogi céllá és moz­gássá alakít át. Saját beteljesedési rendszere pe­dig a nem jogitól különválóvá, megkülönbözte­tetté teszi, s ezt egyre több formális jeggyel is körülbástyázva nyomatékosan kifejezi. Külön­ * A Nemzetközi Jog- és Társadalomfilozófiai Társaság 12. Világkongresszusán (Athén, 1985) elhangzott előadás alapján.­ 1986. JANUÁR • XXVII. ÉVFOLYAM • 1. SZÁM

Next