Világosság, 1986. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 1. szám - Varga Csaba: A jog mint történelem

állása a társadalmi összkomplexusban ugyanak­kor csak viszonylagos, sőt kritikus helyzetekben átmenetileg el is enyészhet. Hiszen a társadalmi összfolyamat nem más, mint mindenkori köl­csönhatások összessége. Vagyis a társadalmi to­talitásban minden összetevőnek annyi a súlya, amennyi a tényleges szerepjátszása. Tehát csak konkrét működése mutatja meg, hogy a jog kü­lönállási igényéből mi és milyen mértékben való­ságos. Összefoglalva: a jog a mindenkori társadalmi egésszel kölcsönhatásban formálódik. Ez teszi le­hetővé, hogy különállása kifejlődjék, de ez teszi kölcsönhatását viszonylagossá és feltételessé is. A­ jog két lehetséges felfogása közti különb­ségtétel döntő fontosságú lesz, ha a jog s a tár­sadalmi változás összefüggéseire, a jog és törté­nelem kapcsolatára kérdezünk. Az eszközként felfogott jog egészen más kapcsolatokat mutat, mint a működésében, gyakorlati hatásában szemlélt jogi berendezkedés, amit a társadalom élete és kultúrája szerves alkotójának tekintünk. A jog mint csupasz instrumentum alakulásában a jogi szféra sajátszerűsége úgyszólván uralkodó szerepet játszik. Azt, hogy ezt az eszközt miként formálják, társadalmi-történelmi tényezők köz­vetlenül nemigen befolyásolják. Miként példák­kal is megkísérlem majd érzékeltetni, a történel­mi összfolyamat, a kokrét társadalmi megbíza­tás vagy kihívás szempontjából véletlenszerű­esetleges mozzanatok is meghatározó befolyást gyakorolhatnak abban a tekintetben, hogy a jog eszköztára mivel, miként, mivé alakítva vagy mit kialakítva reagál. A lukácsi filozófia nyel­vén szólva: a társadalmiasodásnak a társada­lomfejlődésben megmutatkozó növekvő tenden­ciája magyarázza ezt a látszólagos önállóságot. A társadalmiasodás a társadalmi kapcsolatok­ban a közvetítettség, a kölcsönhatásokban elő­térbe nyomulását jelenti. Azt, hogy a természet­re való ráhatásban, a látszólag egyszerű céltéte­­lezési folyamatokban is megszűnik a közvetlen­ség, egyirányúság. Közbenső közvetítések éke­lődnek közbe. Maga a folyamat többirányúvá és többesélyűvé, egyúttal egyre tisztábban társa­dalmilag feltételezetté válik. Hiszen azok a tár­sadalmi komplexusok is, amelyek ebben a komplex mozgásban rész vesznek, egyre tisztáb­ban s határozottabban bontakoztatják ki vi­szonylagos autonómiájukat és sajátszerűségü­ket. Nem más ez, mint az egyetemes evolucio­­nizmus lelkesítő hitével szemben a józan realiz­­­­mus álláspontja. Annak felismerése, hogy a jog fejlődésében az instrumentális kontinuitás az egyik legfőbb elem. Azaz az új és új kihívásokra az új válaszok többnyire nem új eszközök létre­hozásával, hanem — az intellektuális ökonó­mia, az utánzás, a tehetetlenség erejénél fogva — gyakran a régiek átértelmezésével, új kombi­nációkba állításával, másutt ismertek utánzásá­val vagy átültetésével születnek. Mindez nyilván hibaforrások sokaságát hozza magával , to­vábbá azt, hogy az ügy érdemétől teljesen ide­gen körülmények is döntő befolyást nyerhetnek, így például egy döntési helyzetben meghatáro­zó fontosságúvá nőhet, hogy a kérdéses időben és helyen milyen régi vagy idegen jogi megoldá­sok bizonyultak — nyelvi vagy könyvtári szem­pontból — hozzáférhetőnek, megismerhetőnek. Példával élve: gondoljunk csak arra, hogy a szarvával az embert halálra öklelő ökörért való fe­lelősség szabálya miképpen örökítődött át évszá­zadokon keresztül Mezopotámia kultúráiban — Esnunna törvényeitől Hammurábi kódexén át egészen az ószövetségi Exodusig. Hiszen nem csupán azonos, de minden egyébtől eltérő anya­gi és eljárási megoldások örökítődtek át, sőt az a véletlenszerű többletrendelkezés is változatlan formában megjelent, amelyik a felelősséget egy feltételhez köti. Nevezetesen, hogy az állat ökle­­lős természetét már előzőleg hivatalosan gazdá­jának a tudomására hozták-e. Vagy gondoljunk arra, hogy az angol szomszédságban fejlődő skót jog a XVII. század derekán pár évtized alatt tette meg a döntő lépést a modernné válás útján, miközben magánjogi fogalomrendszere hirtelen eltávolodott a korabeli angol hagyo­mánytól, s véglegesen a klasszikus, Jusztiniá­­nusztól örökölt mintára szerveződött. A váltásra nincs más magyarázatunk, mint néhány jog­könyv, mely a XVI. század végén s a XVII. szá­zad közepén gyakorlati anyagában angolszász forrásokra s hagyományokra támaszkodott ugyan, ezek kifejtésekor és rendszerezésekor azonban Jusztiniánusztól megismert fogalmak­hoz és fogalmi megkülönböztetésekhez fordult segítségért. Vagy hadd említem azt, hogy a be­­számíthatóság fogalmi kifejezésének alapjául Angliában ma is az elmeállapotok olyan osztá­lyozása szolgál, amelyet másfél évszázada a vo­natkozó tudományok megszületése előtt egy döntően spekulációkra épülő kifejtésből merí­tettek. A modern pszichológia már rég megha­ladta ezeket a tanokat — mindez azonban nem változtat az osztályozás jogi relevanciáján, vagyis, hogy jogi szempontból változatlanul al­­kalmazhatóan a szabályozás közege szempont­jából lényeges különbözőségeket rögzít.

Next