Világosság, 1986. július-december (27. évfolyam, 7-12. szám)

1986 / 7. szám - Németh György: Xenophón, Platon, Szókratész: Tanítók és tanítványok

Xenophón, Platón, Szókratész Tanítók és tanítványok „Az athéni Erkhia démoszból származó Xe­nophón, Grüllosz fia, tiszteletre méltó és jóvá­gású férfi volt. Egy alkalommal szembetalálko­zott Szókratésszal. Mesélik, hogy a bölcs elzárta botjával a szűk utcácskát és megállította Xeno­­phónt. Megkérdezte tőle, hogy hol árulnak kü­lönféle élelmiszereket. Miután meghallgatta a választ, újabb kérdéssel állt elő: Hol nevelik a szép és a kiváló férfiakat? Látva Xenophón ha­bozását, felszólította: Kövess hát, és tanuld meg! Attól kezdve Xenophón Szókratész tanít­ványa volt.” A mesterről, Szókratészról látszólag mindenki tudja, ki volt: athéni filozófus az i.e. V. század végén, azon kevesek egyike, akik halálukkal hi­telesítették tanításaikat. A tanítvány élete kevés­bé közismert. Grüllosz fia hadvezér volt és író, gazdálkodó és történész. Nemcsak a háború és béke fért meg benne hihetetlen harmóniában, hanem egy látszólag még kiengesztelhetetle­­nebb ellentét is: athéni volt, de Spártáért rajon­gott. Egész életét, az i. e. V. és IV. század vihara­it magától értetődő természetességgel élte végig. Üldözték, száműzték, elkergették birtokáról, fia a csatamezőn lelte halálát, de ő láthatólag so­sem tört meg. Sokan felületesnek és hazaáruló­nak gondolták, holott csak a túlélés bajnoka volt. I. e. 430 körül született, és ha hihetünk Dioge­­nész Laertiosznak, az előbb leírt módon találko­zott először Szókratésszal. Különös társaságba keveredett. A mesterről szinte közmondásos volt, mennyit idéz az egyszerű emberek, vargák és szatócsok, páncélkovácsok és cipészek, ková­csok és ácsok társaságában. Ez igaz. De baráti köre, különös módon, szinte kizárólag a legelő­kelőbb származású ifjakból állt. Alkibiadész, a 1986. JÚLIUS • XXVII. ÉVFOLYAM • 7. SZÁM nagy Periklész nevelt fia éppúgy körébe tarto­zott, mint az ifjabb Periklész, továbbá Kritiasz, akinek a családja Szolónnal, a nagy törvényho­zóval állott rokonságban, valamint Platón, Kri­tiasz rokona, Théramenész, a századvég egyik legjelentősebb politikusa, és még sokan, akik­nek a nevét a történetírók is megörökítették. Egyszóval Szókratész láthatólag nem abban ütött el a kortárs filozófusoktól, hogy tanítvá­nyait az egyszerű emberek soraiból verbuválta, hanem abban, hogy tanítványaival együtt az ut­cán, az agorán, a tornacsarnokokban vizsgáló­dott, és vizsgálódásának tárgya volt a sok hét­köznapi ember, a „gyakorlati ész” megannyi le­téteményese, valamint a belőlük álló állam, a szókratészi kritika kedvelt célpontja. Ugyanak­kor az is igaz, hogy nem utasított el senkit, bárki ingyen hallgathatta fejtegetéseit, csakhogy az életformáját, a tartós tanítványi-mesteri kapcso­lat zálogát igen kevesek engedhették meg ma­guknak: vagy nagyon gazdagnak, vagy szókraté­­szien igénytelennek kellett lennie azoknak, akik naphosszat vele időztek. Xenophón tehát ebben a körben forgolódott, megmártózott benne, és igen mély benyomást tett rá az összejövetelek hangulata, valamint a mester személyisége. Tár­saihoz hasonlóan ő is fel-feljegyezte egy-egy ér­dekesebb beszélgetés főbb gondolatait. Maga Szókratész a siralomházban megverselt aiszópo­­szi meséit és egy Apollón-himnuszát leszámítva soha nem írt le semmit, mert azt mondta, hogy tanításait nem állatok bőrére, hanem emberek lelkébe akarja írni. Védőbeszédét szabadon mondta el, de később legalább négyen megír­ták: Platón, Xenophón, Lüsziasz és Kritón. Xe­nophón tehát egyike volt azoknak a tanítvá­nyoknak, akik ilyen írásokkal őrizték mesterük emlékét. De a Szókratész-történetek, logoszok 401

Next