Világosság, 1988. július-december (29. évfolyam, 7-12. szám)

1988 / 7. szám - ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK - MAI ÉRTELMEZÉSBEN - Schmidt Péter: A szabadságjogok tartalma

ból? Melyik felel meg a leginkább a marxista hatalomfelfogásnak? Erre a kérdésre aligha lehet egyértelmű választ adni. Még a szocialista országok államelméleti irodalmában is fellelhető a jogok felfogásának mind a három megközelítése. Az első felfogás azért, mert a polgári társada­lom feltételei között az ellenzékbe szorult politi­kai mozgalmak — különösen a munkásmozga­lom — a polgári társadalom által többé-kevésbé kimunkált jogokat, már csak politikai okok mi­att is, a társadalmi realitásokhoz mérte. A pol­gári sajtószabadságot nem volt hajlandó a jog­pozitivizmus talaján elemezni, mert akkor jó­részt kiiktatta volna azt a lehetőséget, hogy a fennálló politikai berendezkedést bírálat tárgyá­vá tegye. De nem tudta elfogadni az államcent­rikus állampolgári jogfelfogást, a jogoknak csak a közhatalomhoz való viszonyítását sem. Hiszen ha például a cenzúra hiányát úgy értelmezik, mint az állami beavatkozás jogi korlátainak ki­munkáltságát, ebből következően el kellene fo­gadni a sajtószabadság létét. Ugyanakkor a tár­sadalmi értelemben vett sajtószabadság még­­sincs megoldva, mert az államon kívüli társadal­mi, politikai, gazdasági viszonyok (pl. a nyom­dák tőkés magántulajdona, a papírkészletekkel való rendelkezés stb.) azt mégis megakadályoz­zák. Ezért a munkásmozgalom az állampolgári jogok széles társadalmi vetületeit közelíti meg. E tradícióktól indíttatva az állampolgári jogok szocialista alkotmányokban történő szabályozá­sánál is fellelhető ez a széles társadalmi megkö­zelítés. Például a sajtószabadságot az 1918-as szovjet alkotmány óta úgy garantálják a szocia­lista alkotmányok, hogy a dolgozók vagy a tár­sadalom rendelkezésére bocsátják a nyomdákat és a papírkészleteket. Az állampolgári jogok szocialista felfogásában az elmúlt húsz évben egyre inkább elismertté válik e jogok államcentrikus értelmezése, amely elfogadja a csak az állami tevékenységhez viszo­nyított állampolgári jogfelfogást is. E felfogás kiindulópontja az SZK­P XX. kongresszusa utá­ni politikai változásokban gyökerezik, amely bí­rálja a hatalomgyakorlás megelőző korszakai­nak hibáit, és további demokratikus eszközök bevezetését kívánja a politikai hatalom, különö­sen pedig az államhatalom gyakorlása során. Ezek sorában jelenik meg, elsősorban a törvény­telen perek gyakorlatát bíráló politikai nézetek alapján, a személyi szabadságjogok és más jo­gok garanciáinak erősítése is. Megfigyelhető, hogy a legújabb szocialista alkotmányokban erősödnek az állampolgári jogok jogi garanciái. A harmadik: a pozitív jogi felfogás sem ismeret­len a szocialista állampolgári jogok irodalmá­ban. Ez elsősorban a tételes jogi ágazatokban észlelhető. A szocialista jogfelfogásnak az a megközelítése azonban, hogy a jogot nem sza­kítja el a létrehozó társadalmi, politikai valóság­tól, háttérbe szorítja az ilyen tendenciákat. Az állam- és jogelméletben, az államjogban ez a megközelítés nem tud meghatározóvá válni. Mind a három megközelítésnek meglehet a ma­ga jelentősége. A jogok társadalmi méretű felfo­gása (leegyszerűsítve ezzel a fogalommal a már leírtakat) a társadalom politikai berendezésének síkjára az egyes embernek vagy embercsopor­toknak a társadalom egészéhez való viszonyára vetíti a jogok felfogását. A jogok államcentrikus felfogásának is megvan a létjogosultsága a szocializmus feltételei kö­zött. Annak vizsgálatát jelenti, hogy a közhata­lomnak milyen széles befolyást kell adni a tár­sadalom irányításának rendszerében. Az állam demokratizmusa — mint a társadalom szerveze­tének a társadalom más mozgásformáitól elha­tárolt része — nem oldható meg csak a társada­lomnak való alárendeléssel, hanem többek kö­zött az állampolgári jogoknak is van szerepe az államiság funkcióinak meghatározása során. Még a pozitív jogi megközelítésnek is megvan a maga funkciója akkor, ha a jogi normákat az ál­lami élet valóságával vetjük össze, azt vizsgáljuk tehát, hogy a jogi garanciarendszerek mennyi­ben működnek az állam mindennapos gyakorla­ti tevékenységében. Végül ha a jogok természetét, társadalmi funkci­onálását akarjuk vizsgálni, az egyes ideológiai, elméleti viták során mindig meg kell válaszolni azt a kérdést, hogy milyen értelemben beszé­lünk ezekről az állampolgári jogokról? A foga­lommeghatározástól függően más-más lesz a mondanivalónk az állampolgári jogok tartalmá­ról, garanciarendszeréről is. Az eltérően hasz­nált fogalmak összekeverése ködösítésre ad al­kalmat. Olyan vitákhoz vezet, ahol a vitázó fe­lek különböző dolgokról beszélnek. Az emberi jogok felfogásának egyik variánsát sem lehet megtagadni, mert a világban mindegyik létezik, meghatározott összefüggésben mindegyik foga­lomnak meglehet a létjogosultsága, de az elha­tárolásra szükség van. Annyi kétségtelennek látszik, hogy ma a hagyo­mányosan európainak mondható alkotmányta­­ni, államcentrikus jogfelfogás elszigetelődőben 419

Next