Világszínház, 2000 (14. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 1-2. szám

Tartalom Summary Nánay István: Beköszöntő / 1 Régiónk Natalia Jakubova: A fiatal színház Közép- és Kelet-Európábán (1985-95) (Fordította: Leposa Balázs) / 2 Darvay Nagy Adrienne: Románia, 1999 vége / 15 Thúróczy Katalin: Kortárs cseh írók, mai cseh színház / 22 Egy nemzetközi fesztivál anatómiája • Divadelno Nitra • Divadlo Plzen '99 • a.ha (Huszár Sylvia összeállítása) / 32 Határon túl Magyar - Világ - Színház Jubileum • Reneszánsz játék Szentgyörgyön • Minden összetört • Concordia fesztivál • Két város - közös műsor (Szebeni Zsuzsa összeállítása) / 39 Bodó A. Ottó: A halál delíriuma / 44 Előadásokról Trencsényi Katalin: Színészkirályok / 46 Carine Montbertrand: Ui és Jenny - Brecht-szerepek (Fordította: Nánay Fanni) / 49 Siker Belfastban (Fordította Papp Eszter) / 53 Könyvek Varázsos világ • Godot, a felszabadító (Darvay Nagy Adrienne recenziói) / 54 Dán drámák Kim Norrevig: A majom / 58 Stic Dalager: Árulás / 58 Astrid Saalbach: Reggel és este / 59 Ernst Bruun Olsen: Tükörkép (Papp Eszter ismertetései) / 60 Címlapon Sean Campion (Vladimir), Conleth Hill (Estragon) és Donncha Crawley (Pozzo) a belfasti Lyric Theatre Godot-ra várva-elő­­adásában Belső borítón Peter Ternoviek (Wagner) és Janez Skof (Faust) a Tornáz Pandur rendezte maribori Goethe-előadásban (1990) A hátsó borítón Jelenet az Arvisura Színház Mester és Margarita című Bulga­­kov-előadásából (Katkó Tamás felvétele) In her comparative analysis Natalia Jakubova gives an overview of the Central and East European theatrical tendencies in the period of 1985-95. The study analyses the progress of birth and evolution of the Russian, Polish, Czech, Croat, Hungarian, Slovak and Slovene fringe theat­re movements. Adrienne Darvay Nagy summarizes the situation of the Romanian theaters at the and of the year 1999; her report focuses on the performances of the Romanian Theater Meeting in Bucharest. In December 1999 Katalin Thúróczy made a series of interviews on the problems of contemporary Czech dra­ma and theatre with prominent directors, heads of small theaters like Ivo Krobot, Petr Lébl (who died tragically soon after the interview was made) and Vladimir Procházka. There is also a series of articles on the Slovakian theatre written by Sylvia Huszár: the organisational background of the international Nitra theatre festival, a short descrip­tion of events of the last festival, a presentation of the a.ha. theatre studio, one of the most interesting theatres in Pozsony. Zsuzsa Szebeni gives an overview of the new performan­ces and other events in Romanian and Slovakian theatres in Hungarian language, and there is also a report of some interesting new performances like Measure for Measure in Sepsiszentgyörgy, Endgame in Kolozsvár and events like the 40th anniversary of the Kassa theatre, the festival of unprofessional acting in Transylvania, and the foundation of a new Transylvanian theatre. Ottó Bodó A. writes a critique on the first preformance of this theatre called Drunks, based on texts by Dostoievski and dirceted by the Dragos Galgotiu. There is a report of two The Winter's Tale performances which Katalin Trencsényi saw in London: the RSC-version was directed by Gregory Doran, the Petersburg Mali Theatre's by Declan Donnellan. Carine Montbertrand writes about the problems of acting two Brecht-roles: Arturo Ui and Diver Jenny. The director of the Hungarian State Theatre in Kolozsvár Gábor Tompa directed in Belfast Beckett's Waiting-for Godot; articles on the performance give a view about Tompa’s work. There are two book reviews written by Adrienne Darvay Nagy: a portrait of Andrei Serban, the prominent Romania director written by Ed Menta, and study of the Moldavian theatre by Irina Nechit, and synopsises of new Dutch plays in this double issue of the Világszínház.

Next