Vörös Zászló, 1989. január-június (45. évfolyam, 1-77. szám)

1989-01-01 / 1. szám

A JÓ ÜGY ÉRDEKÉBEN Lapunk munkatársa Gorzov Vlagyimirral, a Muzsalyi Szovhozüzem pártbizottságának titká­rával beszélgetett el. — Vlagyimir Valentyino­­vics, milyen hangulatban, fogadja az új évet? Mit sikerült elvégezni, mi nem valósult meg, milyen ter­vei vannak a demokrácia, a nyíltság, a bírálat és az önbírálat elmélyítésével kapcsolatban?. Gorzov Vlagyimir: — Gazdaságunk dolgozóinak többségéhez hasonlóan jó a hangulatom. Nem gaz­dálkodtunk rosszul, de meggyőződésünk, hogy korántsem tettünk meg mindent. Tisztában va­­­gyünk a tartalékokal, me­lyek kihasználása révén 1989-ben növelhető a sze­mes­­termények, és a ta­karmánynövények hoza­ma. Ősziekből 45 mázsás átlagtermést takarítottunk be, ami jóval meghaladja az előző évek eredményeit összehasonlításként egy számadat: a szemes termény átlaghozama a tizenegye­dik ötéves tervidőszakban hektáronként mindössze 26 mázsa volt. Őszintén szólva, ha na­gyobb gondot fordítottunk volna a gazdálkodási rend­szer tökéletesítésére, erő­feszítéseinket az állatte­nyésztési termékek elő­állítására, a szőlőtermesz­tésre összpontosítottuk vol­na, eredményeink jelen­tősebbek lennének. Nem sikerült elérnünk a 3000 literes tehenenkénti tej hozamot. Az állattenyész­tésben jobban kell dolgoz­ni az emberekkel, figyel­müket a végeredményre kell összpontosítanunk. Néhány istállót bérbe sze­retnénk adni a muzsolyiak­nak jószághizlalásra. Az új évi tervekről: a pártbizottságnak fokoznia kell a kommunisták fele­­lőségérzetét, önállóság­ra, újszerű hozzáállásra, a hiányosságokkal szembe­ni kérlelhetetlenségre kell nevelni őket. Hiányosság sok van még nálunk, s tisztában­­ vagyunk vele, hogy melyik felszámolásá­val kezdjük el. Tovább kell bővíteni a nyíltságot, a párt- és a gazdasági mun­ka demokratizmusát. Már megtettük az első lépése­ket az idei beszámoló-vá­lasztó pártgyűléseken A pártbizottság tagjaivá a legméltóbbakat választották, az általunk ajánlottak nem mindegyikének szavaztak bizalmat. Egyszóval a kommunisták felelősség­tudattal viszonyultak a­­pártbizottság összetételé­nek kialakításához. Re­méljük, hogy aktivitásuk továbbra is megnyilvánul minden konkrét ügyben. — Bírálták-e önt sze­mély szerint a kommunis­ták az üzemrészt pártszer­vezetek gyűlésein? — A harmadik brigád és az adminisztráció kom­munistáinak beszámoló­választó gyűlésén vettem részt. A párttagok mély­rehatóan és sokoldalúan elemezték a mezőgazdasá­gi termelés helyzetét. Ez dicséretes. Ám nyilvánva­lóan megfeledkeztek egy­­olyan fontos kérdésről­, mint a párttagok befolyá­sa az átalakítás elmélyíté­sére. Az adminisztráció kommunistái például nem WTELET. A kommunista és az fordítanak kellő figyelmet arra, hogy az átalakítás érintsen minden termelési alegységet, keveset van­nak a dolgozók között, emi­att jogosan bírálták meg őket. A kommunisták en­gem sem kíméltek azokért a mulasztásokért, amelyek még a pangás időszaká­ból maradtak ránk a szer­vezői és az ideológiai munkában. Jogos észre­vételeket tettek amiatt is, hogy nem növekednek kellő ütemben a pártsorok, noha az utóbbi három év során 8 ifjú termelőmunkás lett az SZKP tagja. Kifogásol­ták, hogy a pártbizottság nem tudja helyes mederbe terelni a létfontosságú kér­dések megvitatását. Mi tagadás, sok párttagból hi­ányzik a küzdőszellem. Pe­dig nekik kellene kritiku­san értékelni az elvégzet­teket. — Hogyan alakulnak kapcsolataik a járási párt­­bizottság apparátusának dolgozóival? Látogatása­ikkal segítik-e önt mun­kájában? — Látogatásaik, kezd­ve az­ első titkártól egész az instruktorokig, nagy­részt hivatali jellegűek. Viszont az emberek jogo­san teszik szóvá, hogy el­várnák, gyakrabban talál­kozzanak a munkaegyütte­sekkel, beszéljenek az átalakításról. "Szerintem a Járási pártbizottság instruk­torainak gyökeresen vál­toztatni kell munkájuk stílusán és módszerein Ne csak ellenőrizzenek, ha­nem segítsenek is az ége­tő problémák megvitatá­sában. Bosszantó, hogy a járási pártbizottság, szá­mos dolgozóját a kollektí­vákban nem ismerik sze­mélyesen.­­ Muzsalyban és Be­nében az utóbbi időben sok vita folyik arról, cél­­szerű-e a foszfátsalakgyár építése. Az ezzel kapcso­latos tájékoztatás dacára az embereket nyugtalanít­ják az esetleges környeze­ti ártalmak. Mi a véle­ménye erről a pártbizott­ságnak? — Már a nemrég meg­tartott falugyűlésen is szóltam erről, s most is elmondom, hogy az embe­reket nem tájékoztatták megfelelően e kérdésben. Pontosabban kellene tud­nunk, mennyire lesz­ ártal­mas a környezetre a gyár üzemeltetése De azt sem tagadhatom, hogy az em­berek aggódnak a­­ falu ökológiai helyzete miatt. Hogyisne: a falu egyik vé­gében dolgoznak a geoló­gusok, nem messze épült fel az ammóniaraktár, be­fejeződik a baktaiak alma­­porkészítő üzemrészének építése, a termőföldeket bekebelezik a bányák, s rá­adásul itt ez az új gyár. A községben az ökoló­giai problémákkal foglal­kozó kezdeményező cso­portot hoztunk létre, amely­nek tagjai lettek Román László, a szovhozüzem és Vidnyánszki József, a kö­zépiskola igazgatója is. A pártbizottság koordi­nálja tevékenységüket. Re­méljük, hogy a kezdemé­nyező csoport az eddigiek­nél pontosabb és mega­lapozottabb tájékoztatást tud majd biztosítani a la­kosságnak. — Az utolsó kérdésem: véleménye szerint milyen legyen 1989-ben a Vörös Zászló c. járási lap? A lapban sok az ér­dekes, hasznos publikáció, több közülük bíráló be­állítottságú. Ám mégis meggyőzőbbnek kell len­nie, jobb megalapozottsá­got várnánk el. Érdemes lenne többet foglalkozni az «•apróságokkal«, amelyek akadályoznak bennünket abban, hogy figyelmünket az átalakításra összponto­sítsuk. ЕГ kell kerülni az egyes publikációkban elő­forduló kioktató hangne­met. Lejegyezte: Papis Mihail •Г -V . , • a. oldal ] ISKOLAAVATÓ BENÉBEN December 28-án benső­séges ünnepség közepette felavatták az új, kétszintes 216 személyes benéi isko­lát. Az 720 ezer rubeles állami beruházásból épült, ebből 71 ezer rubelt a bel­ső berendezésekre hasz­náltak fel. A Muzsalyi Szovhozüzem gépekkel se­gítette az építkezést, a szü­lök társadalmi munkával járultak hozzá, hogy a ke­ttős iskolások mielőbb el­foglalhassák az új tanter­meket. Molnár József idős kommunista, Sztojka Ibo­lya iskolaigazgató, Mol­nár László pedagógus, Dalmay Árpád, a Könyvba­rátok Egyesülete járási szervezetének felelős, tit­kára és a többi felszólaló jó tanulást kívánt a benei gyerekeknek. A tanulók Iro­dalmi összeállítással ■ tették emlékezetessé az avatás napját. Az iskolában, különösen az anyagi-műszaki bázis megszilárdítása terén, to­vábbra is akad még tenni­való. Gorzov Vlagyimir, a Muzsalyi Szovhozüzem párttitkára elmondta: véd­nökséget vállalnak a tan­intézet fölött és minden se­gítséget megadnak ahhoz, hogy a gyerekek jó körül­mények között tanulhassa­nak. Tudósítónk A famegmunkáló kombi­nát Újvári Károly vezet­te asztalosbrigádjának dol­gozói munkanaptárukban már a február hónapnál tar­tanak. Hiszen tavaly éves tervüket december elsejé­re teljesítették. Pótlólago­san 37 ezer rubel értékű terméket állítottak elő. Az összetartó kollektíva több­ször volt a terület rokon­vállalatai között folyó szo­cialista verseny győztese. A képen: Úsvári Károly brigádvezető a tavalyi mun­kaeredményekről tájékoz­tatja szaktársait. Alekszandrov Borisz felvétele ÚJ TANTÁRGY A MAGYAR ISKOLÁKBAN A Beregovói 4. Sz. Kossuth Lajos Középiskolá­ban már ebben a tanévben kísérletképpen megkez­dődött a magyar nép történetének tanítása. Popo­vics Vladimír történelemtanárt azért kerestük fel a közelmúltban, hogy megtudakoljuk, mik voltak e tantárgy bevezetésének előzményei, hogyan halad­nak a diákok a tananyag elsajátításával Iskolánk pedagógu­sait már régebben foglal­koztatta az a gondolat, hogy valamilyen formá­ban megszervezzük a ma­gyar nép történetének ok­tatását. Tavaly február­ban egy kerekasztal-be­­szélgetést tartottunk er­ről, amelyen részt vett Bandrovszkij Henrik, a területi pártbizottság el­ső titkára is. Ekkor szü­letett az elhatározás, hogy a tizedik­­ osztályban meg­ismertetjük a tanulókat a magyar nép rövid történe­tével. Akkor még­­nem tudtunk róla, hogy az Uzsgorodi Állami Egyetem tanárai és a Területi Pe­dagógus-továbbképző Inté­zet munkatársai már szintén dolgoznak a tan­terv-tervezeten. Munkánk azonban nem veszett kár­ba, sőt az eredeti elkép­zelésünkről­ sem mondtunk le: a magyar nép történeté­nek oktatását ugyanis nemcsak a hetedik, hanem a tizedik osztályban is megkezdtük. Így iskolán­kat már a mostani tanév­től kezdve úgy hagyják el a fiatalok, hogy tud­ják, honnan eredtek őseik, milyen történelmi esemé­nyeket éltek át elődeik az elmúlt századok során.­­ Köztudott, hogy já­rásunkban 1954-ben kezd­ő­dődött meg a magyar nyel­vű középiskolai oktatás. Vajon korábban miért nem gondoltak arra, hogy megismertessék a tanulók­kal a magyar nép történe­tét? Azt hiszem, nem áru­lok el titkot, ha azt mon­dom, hogy a sztálini árá­ban és talán később is nacionalistának tartották volna azt, aki felveti e tan­tárgy oktatásának szük­ségességét. Pedig éppen,­­ellenkezőleg áll a dolog: azzal, hogy megismertet­jük a magyar anyanyelvű gyerekekkel nemzetük tör­ténelmét, sok olyan pon­tatlanságot és tévhitet ÍS­TÉRJÜNK foszlatunk szerte, amely kedvező talajt képezhetne a nacionalizmus számára. — Milyen tankönyvek­ből­ tanulnak a diákok? — Egyelőre csak jegy­zetekből. Igaz, hogy sok tankönyvet kaptunk ma­gyarországi iskoláktól és könyvtáraktól, ám amikor beleolvastunk ezekbe, ki­derült, hogy a mi szem­pontunkból kicsit­­hiányo­sak, egyáltalán nem fog­lalkoznak vidékünk tör­ténetével, az itt lezajlott eseményekkel. Bizonyára sokan isme­rik »A boldogság felé« című, »Kárpátontúl vázla­tos története« alcímmel a Kárpáti Kiadó gondozásá­ban 1975-ben megjelent kiadványt. Az ott megje­lent tanulmányokat is csak némi kritikával hasz­nálhatjuk fel. Az új tan­könyv megírása a pedagó­gusokra vár. Járásunk több pedagógusát — Ba­logh Rozáliát, a Csornai­ Máté Margitot, a Beregi Középiskola. Kecskés Bé­lát, a Papi Nyolcosztályos Iskola pedagógusát és en­gem is — felkérték, hogy írjuk meg a hetedik— nyolcadik osztályos tan­könyv egyes fejezeteit. —_ Nyilván ön is tudja, hogy a 11. sz. és a 18. sz. ipari szakközépiskolá­ban az idén magyar cso­portokat szerveztek. Szü­k­ségesnek tartja, hogy ők is tanulják a magyar nép történetét? — Természetesen. Sőt, szerintem jó volna, ha egyes ukrán és orosz tannyelvű középiskolák diákjai is legalább kivo­natosan , megismerkedhet­nének ezzel a tantárggyal­, mert nem titok, hogy a járásban az ukrán iskolák­ba járók 35, az orosz is­kolák tanulóinak 60,8 szá­zaléka magyar anyanyel­vű. —■ Jelenleg a terület 15 iskolájában kísérleti jel­leggel, fakultative oktat­ják a magyar nép történe­tét. Véleménye szerint a jövőben kötelező lesz-e ez a tantárgy? — Úgy tudom, 1989. szeptemberétől minden ma­gyar tannyelvű iskolában kötelező tantárgy lesz a magyar nép­­ történelme . Ez természetes is, hiszen mindenkinek joga, sőt kö­telessége ismernie saját népe történelmét, anyanyel­vét és kultúráját. Köszönjük a be­szélgetést és sikereket kí­vánunk az új esztendőben is. Füzesi Magda VOHOS ZÁSZLÓ ÚJÉVI FENYŐFÁK Nyolcszáz dúslombú bútorkombinát klubjában, a örökzöld fenyőt hoztunk vállalat üzemrészeiben, az dolgozóink részére a Mezs- Arany halacska óvodában, gorjei Erdőkombinátból, a védnökségünk alatt álló Az újévi égők nemcsak­­ a­­ Scsors-­ középiskola műbútorasztalosok otthonát sz­á­rsz középiskolá­nak fenyőfáin gyulladtak­ dísztermében is. Ez utóbbi ki. Fenyőfát állítottunk a négy méter magas­ Az is­kolai álarcosbálon részt vettek a fiatal bútorgyűr­tók, az iskolásokat pedig meghívtuk magunkhoz a fenyőünnepségre. Vezsdei Iván, a bútorkombinát szak­szervezeti bizottsága-­ nak elnöke .­. 1989. január 1., vasárnap

Next