Vörös Zászló, 1953. szeptember (2. évfolyam, 206-231. szám)
1953-09-01 / 206. szám
r — Augustus 31-én 5 éve, hogy meghalt a Szovjetunió Kommunista Pártjának egyik vezetője, a nemzetközi munkásmozgalom kimagasló alakja, A. A. Zsdánov. A. A. Zsdánov Sztálin hűséges harcostársa, az orosz proletáriátus rendíthetetlen harcosa, a Nagy Októberi Szocialista Forradalom élharcos katonája volt, aki egész fiatalon, már 16 éves korában bekapcsolódott a munkásmozgalomba és aktívan részt vett abban a harcban, amelyet Lenin és Sztálin dicsőséges pártja 1917 októberében győzelemre vitt. Forradalom előtti munkássága épp olyan nagyjelentőségű, mint az a gazdag, széleskörű aktivitás, amelyet Zsdanov a szocializmus felépítése során és a nagy Honvédő Háború idején, Leningrád védelmezésében kifejtett. Mint Lenin és Sztálin közvetlen harcostársa a Nagy Októberi Szocialista Forradalom megszervezéséből a bolsevik vezetőkre jellemző példamutató álhatatossággal és törhetetlenséggel vette ki részét. Egész életében lankadatlan lelkesedéssel harcolt Lenin és Sztálin irányítása mellett azért, hogy a szovjet haza földjén az „emberiség tavasza“, a kommunizmus napja minél előbb felragyogjon. Zsdanov roppant gazdag munkáságának örökértékű művei, azok az Iránymutató, elvi jelentőségű tanulmányok, beszédek, cikkek és felszólalások, amelyet a marxista filozófia népszerűsítésével, a marxizmus-leninizmus tanításainak eszmegazdag ismertetésével és az új világ pártos művészetének alapvető kérdéseivel foglalkoznak. A marxizmus-leninizmus kiváló teoretikusa, a lenini-sztálini tanításokat alkotó módon felhasználó kiváló vezető, Zsdanov elévülhetetlen érdemeket szerzett a szovjet irodalom és művészet kibontakozásáért, folytatott pártvezette harcokban. Mint Sztálin közvetlen munkatársa és a Szovjetunió Kommunista Pártjának egyik vezetője döntő módon hozzájárult a szovjet művészet fejlődéséhez és a marxi-leniai esztétika számos kérdésének tisztázásához. Rendkívül jelentős hozzászólása mukk a vitahoz, amely Alexandrov:Nyugateurópai filozófia története“ című könyve körül zajlott le a Szovjetunióban, 1947 június 24-én. Zsdanov & Lenini-sztálini tanítások fényénél filozófiai alapvetést adott a nyugateurópai filozófia történetének marxista megírásához, rámutatva arra, hogy az objektivizmus idegen a martizmus-leninizmus szellemétől és a burzsoázia idealista, reakciós filozófiája előtt nyit utat mindenki, aki bármilyen formában is kacérkodik az objektivizmussal. A Szovjetunió Kommunista Pártja mindig figyelemmel kísérte a szovjet művészek munkáját, határozataival. Iránymutató eszméivel mindenkor a fejlődés útjára irányította a szovjet művészetet. Mi sem tanúskodik fényesebben erről a nagy gondoskodásról és frissülő életet fakasztó nagyszerű segítségről, mint Zsdánovnak a szovjet zenei szakemberek tanácskozásán, 1948-ban megtartott nagyjelentőségű előadása. Zsdánov beszédeiben a szovjet zeneművészet alkotásainak, — többek közt,— Szturadsll „Nagy barátság“ című operájának elemzése során a zeneesztétika több alapvető kérdését világította meg. Az új zeneművészet realista stílusáért harcoló zsdánovi tanítások, a múlt haladó klasszikus hagyományainak pártos és elvszerű felhasználására, harcos ápolására irányítják a figyelmet. „J!!, bolsevikok, — hangsúlyozta Zsdánov, — nem mondunk le a kulturális hagyományokról. Ellenkezőleg, bírálva elsajátítjuk minden nép, minden korszak kultúr-hagyományát, hogy kiválaszthassuk belőle mindazt, ami a munka, tudomány és kultúra terén nagy tettekre ihleti a szovjet társadalom dolgozóit.“ Zsdanov a szocialista-realista zene új, demokratikus stílusának megalakításáért folytatott harc központjába az ezerszínű és csodálatos akkordoktól zengő népi dallamkincs helyes felhasználását állította. Az új irodalom fejlődése és kibontakozása szempontjából Zsdanov a népköltészetet, a kiapadhatatlan gazdagságú folklórt szintén nagyra értékelte és szüntelenül hangsúlyozta, hogy: igazán nagy író, a párt harcos írója csak az lehet, aki igazéletű és szines lélekkel összeforrott népével, aki a nép nyelvén ír a népről — a népnek. „Az irodalom, — tanítja Zsdanov, — a nép legbensőbb ügye. Ezért van az, hogy az írók minden jelentős művét a nép saját győzelmének, saját sikerének tekinti, így tehát minden sikeres művet egyenlő értékűnek tekinthetünk egy megnyert csatával, vagy a gazdaság frontján elért hatalmas győzelemmel“. # Zsdánov a szovjet irodalom kiváló alkotásait úgy is értékelte, mint az egész szovjet nép alkotó erejének egyegy nagyszerű tanúbizonyságát. Éppen ezért, tudott olyan magas eszmeiséggel harcolni mindenért, ami új és előremutató volt az irodalomban és kérlelhetetlenül küzdeni az Irodalmi fércművek, a dekadens polgári irodalom bomlasztó maradványai ellen. A Csillag és Leningrád című folyóiratok értékelésekor, 1946-ban Zoscsenko és Ahmatova példáján, örökre tanulságos módon tárta fel azt, hogy az az író, aki elszakad a Párttól és dolgozó népétől, hogyan sodródik az ellenség táborába, a burzsoázia rothadt „irodalmi posványába" és hogyan züllik el és semmisül meg mint író is és mint ember is egyaránt. Zsdanov tanításai a szocialista realizmusról, a „lélek mérnökei" feladatairól, az új irodalom tematikájáról és a forradalmi romantikáról, a leninisztálini eszméken alapuló klasszikus iránymutatások, amelyek fényénél a szovjet írók és művészek tántoríthatatlan hittel és optimizmussal harcolnak a művészi munka eszmegazdagságáért, minél tökéletesebb és minél kifejezőbb formájáért. Ezek a zsdánovi tanítások íróink és művészeink számára azt a harcos fegyvert jelentik, amellyel hatékony módon harcolhatnak a polgári ideológia és a burzsoázia dekadens irodalmánál és művészetének mindennemű befolyása ellen. Az irodalomról és művészetről szóló zsdánovi tonitás Név.köztársaságunk írói és művészei számára olyan iránytűt jelent, amely íróinkat és művészeinket a fejlődés legszélesebb országútján vezeti és irányítja a szocialista realizmus felé. A. A. ZSDANOV — Halálának 5. évfordulójára — II, I VÖRÖS ZÁSZLÓ mmma Meg kel favarilani a betakarítás ütemét Gyeravé-rajonban Gyergyó-rajon dolgozó parasztjai igyekeznek a betakarítást szemveszteség nélkül elvégezni. Tekerőpataka Máthé Imre szegényparaszt elsőnek hordott és csépelt. Bacsuban szintén elsőnek végezte el az aratást és cséplést. Tekerőpatak község augusztus 27-ig a rozsaratást 100 százalékban, a búzaaratást pedig 88 százalékban végezte el. Ezzel szemben a hordást csak 10 százalékban, míg a cséplést 7 százalékban teljesítette. A néptanács irodájában gondosan vezetett grafikon jelzi szektoronként az aratás, cséplés és tarlóhántás terén elért eredményeket. A községben a hordás üteme nem kielégítő. A szérűn alig egy pár asztagot látni. A néptanács elnöke azt a választ adja, hogy „vizes a gabona“. Azonban ha a néptanács a dolgozó parasztokat a beázott gabona megszárítására mozgósította volna, — amit sok dolgozó paraszt meg is tett — a cséplés a községben jobb ütemben folyna. Az ilyen hanyag magatartás a néptanács részéről nem megengedhető, annál is inkább, mivel a dolgozó nép kenyeréről van szó. Az esős idő csak augusztus 25-én kezdődött, viszont a cséplést a községben azelőtt jóval megkezdték. Az eddigi eredményekből az tűnik ki, hogy nagyon szervezetlenül folyt a hordás. A néptanács elnöke szerint a községben nincsenek szabotálok. Azonban, ha megkérdezzük, hogy a közel harminc kulákból hányan végezték el eddig az aratást és a hordást, kitűnik, hogy bizony a kulákok szabotálnak, s mégis a feketetáblán a cséplést és hordást szabotáló kulákok nevei nincsenek kiírva. A néptanács végrehajtó bizottsága megalkuvó magatartása miatt Molnár Sándor kulák szabotált nemcsak a begyűjtési kampányban, hanem a szénabeszolgáltatásban is. György József kilyénfalvi kulák pedig harmadbuzát akart átadni a begyűjtő központnak. A dolgozó parasztok még a szérűn leleplezték a kulák aljasságát. Nem különb a helyzet Vaslábon sem, ahol a szérűn a cséplőgépnek alig volt mit csépelnie, holott a mezők egymást érik a gabonakalangyok és javarészük meg van feketedve. Ha megkérdezzük Colceru I. Ioan mezőgazdasági elöljárót, hogy a község kulákjai hogyan állnak az aratással és hordással, azt a feleletet adja: „Tudják azok a kötelességüket“. Szerinte eddig csak Pap János nem végezte el a tarlóhántást. Ez a megalkuvó, önmegnyugtató magatartás odavezet, hogy a két szérűn eddig alig 39 hektárról csépelték ki a gabonát, ami alig egy tized része a tervnek. A szektorfelelősök munkája sem kielégítő. Colceru I Ioan szerint minden este végiglátogatják a családokat és megkérdik, mit dolgoztak aznap, de a terepen nem ellenőrzik. Nem csoda, ha a rajoni néptanácsnak azt jelentették, hogy a hordást 20, és a cséplést 10 százalékban elvégezték, viszont a szérv üres. Gyergyóújfalu határában hoszszú sorokban sorakoznak a kalangyák, ami a bő termés bizonyítéka. Hordásnak viszont sehol semmi nyoma. A 3-as szérűn két cséplőgép áll, mert nincs mit csépelni, mivel a hordást elhanyagolták, a búzakalangyák nagy része itt is meg van feketedve. De nem kielégítő a helyzet az aratás terén sem. Nagyon sok búzatábla van még aratatlan. A jelentések szerint alig 40 százalékban aratták le a gabonát. A faluban 9 cséplőgép van, de a cséplőgépeknek nincs mit csépelniük, mert az egész begyűjtési kampány a véletlenre van bízva. Sándor Viktort, a rajoni néptanács a hordás és cséplés megszervezése és meggyorsítása érdekében kiküldte a községbe. Ha megkérdezzük Bajkó Józsefet, a néptanács elnökét, hogy milyen segítséget kapott a rajoni néptanácstól, a válasz lesújtó. A kiküldött elvtárs körülbelül három hétig augusztus 27-ig tartózkodott a községben. Ezalatt szívesebben segített az irodai munkában, mint kint a terepen. A néptanács ébertelen magatartása következtében a kulákok szabotálnak. Bajkó József, a néptanács elnöke nem tud választ adni arra a kérdésre, hogy a 29 kulákból hány hordott, illetve kitérő választ ad, s azt feleli, hogy a kollektor megmondja: Gyergyóújfaluban hiányosság az is, hogy a szerv nincs ellátva kellően újságokkal és könyvekkel. Keresztesi Zoltán igazgatótanító azt a kijelentést tette a néptanács elnökének, hogy „a tanítók nem agitátorok“. A község 24 tanítójának kötelessége kivenni részét a betakarítás sikeréért folyó munkákból. Hasonló a helyzet Gyergyócsomafalva községben is, ahol a dolgozó parasztok csak reggel 7—9 óráig intézhetik el a csépléssel kapcsolatos ügyeiket. E bürokratikus magatartás miatt a dolgozó parasztok kénytelenek egyik naptól a másikig várni a cséplési lapért, vagy a beszolgáltatási ívért. Csornaialván 7 cséplőgép van. A gazdasági elöljáró augusztus 27-én este 8 órakor még nem tudta, hogy hányan csépeltek aznap, sem azt, hogy a kulákok hogyan végzik a betakarítást. De a gazdasági elöljáró azt sem tudja, hogy a 3-as szérűn augusztus 27-én két cséplőgép állott egész nap. A Gyergyó-rajoni pártszervezetre komoly feladat hárul a terménybegyűjtés meggyorsítása tekintetében. Az eddigi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a terepen végzett szervező munka az aktivisták részéről nem kielégítő. A pártaktivisták feladata a dolgozó parasztokat az alapszervezeteken keresztül a begyűjtés meggyorsítására mozgósítani, hogy azok használjanak ki minden órát a begyűjtés sikeres elvégzése érdekében. KISS DÉNES Egy dolgozó paraszt levele Márton Imre tanítóhoz Kedves tanító elvtárs ! Ha megkapja levelemet és elolvas- aa, lehetséges, hogy megvonogatja vállát és azt mondja — most vakáció van — de az is lehetséges, hogy megfogja érteni és én ezt nagyon szeretném. Rövid leszek és őszinte. Tudja tanító elvtárs, mi most csépelünk, egész nap süt a nap és teli torokkal nyeljük a gépből kiáradó port. De valahogy úgy érezzük, hogy ez a por nem olyan keserű és a nap heve sem éget, úgy mint egykor régen, amikor csak minden 10. kalangjából folyt a mi zsákunkba a termés. Valamelyik nap láttam a tanító elvtársat zsebredugott kézzel sétálni az árnyas fák alatt, aztán letért a nagy útra. Az egyik kerítésen hatalmas betűkkel írt jelszavat pillantott meg, a jelszó így hangzott: — Éljen május 1, a munkások ünnepel — Elfintorította az arcát és tovább ment, de mindjárt ott volt a másik jelszó: — Dolgozó parasztok, előre a vetési csata sikeréért! — Aztán megállott egy tábla előtt, amelyet mi szokásból faliújságnak nevezünk. Sokáig állt ott, nézte a cikkeket, az egyik május 1-ről szólt, a a másik a vetési csatáról és a harmadik már olvashatatlan volt. Láttam, hogy mikor megunta nézni, akkor mint, aki nagyon jól végezte dolgát, tovább ment. Mondja meg őszintén, nem sértette a szemét a faliújság és nem jutott eszébe az sem, hogy a jelszavak egy kicsit régiek, idejüket múlták? — Igazán ne haragudjon rám, amiért ilyen bátran kipakolok mindent, de meg kell írjam, mert mindezeket már régen közölni akartam. Tudja tanító elvtárs, még emlékszem arra a gyűlésre, amikor felszólalt, csak úgy ömlöttek a szép frázisok . Mi tanítók továbbra is fokozott segítséget adunk a dolgozó parasztságnak, hogy idejében el tudta végezni a nyári mezőifaizdasági munkákat. . . Minden erőnkkel azon leszünk, hogy növeljük a dolgozó parasztság politikai és kulturális színvonalát ... — Kimondhatatlanul boldogok voltunk, amikor ezeket a szép kerek mondatokat hallottuk, most azonban meg kell írjam, hogy nem szép, hogy így becsapott bennünket és csak az üres szavakkal táplált. Nem tartotta be a szavát. Ha idáig eljutott a levél olvasással, akkor kérem olvassa tovább, mert ez nem minden, ne hagyja abba. Nálunk kezdetét vette a cséplés, most szabad időnket is a szérűn töltjük. Szabad időnkben képzelje el mit csinálunk, ülünk és holmi Hamupipőkékről mesélünk egymásnak. Szépek ezek a mesék, de higgye el szívesen meghallgatnánk egy-egy szép felolvasást valamelyik regényből. Szívesen megnéznék és hálásak lennénk a kultúrcsoportnak is egy szép kis kultúrműsorért és higgje el mindezek után sokkal könynyebben menne a munka. Valamelyik nap odaálltam a szerű faliújságja elé, hogy elolvassam miről is ír, de mindjárt az első mondatoknál eszembe jutott, hogy ezt már olvastam. Persze később kiderült, hogy a cikket sokszorosították és minden faliújságra kitettek egyet, így van ez nálunk, tömegesen gyártják a cikkeket. Most már befejezem levelemet és arra szeretném kérni a tanító elvtársat, hogy gondolkozzon a fenntieken és szívlelje meg mindazt, ami ebből magára vonatkozik és tettekkel válaszoljon. Még csak annyit szeretnék megírni, hogy nem maga az egyedüli hanyag tanító, vannak mások is és arra kérem, hogy mondja el azoknak is levelem tartalmát, de ha akarja át is adhatja nekik levelemet. Elvtársi tisztelettel KOVÁCS ISTVÁN dolgozó paraszt Tednetidés és mod--------a Lokomotiv-Hadsereg Központi Haza 2:11 : 11 A két csapat közötti találkozó 8.000 néző előtt Lídnile (Sztálinváros) játékvezetésével zajlott le. A vendégcsapat támadásával indult a játék, de a Lokomotiv védelme jól tömörült és sikeresen hárította el a kapu előtti veszélyt. Mintegy 15 percnyi játék után feljön a Lokomotiv is, a fiúk többször is jó elgondolással igyekeztek bevenni Voinescu kapuját. Józsit, majd Mihait szerelik szabálytalanul a Hadsereg védői. A megítélt büntetőt Józsi küldi kapura, hatalmas lövése azonban kapufán csattan. A Hadsereg ellentámadásba megy át, sorozatosan gördülnek a támadások Popa kapujára, aki az egyik támadásnál kissé figyelmetlen volt és a messziről jövő labdára már nem tudott sikeresen vetődni és a kapu jobb alsó sarkába kötött ki. 1:0 a HK Háza javára. A gól ellenére a Lokomotív egyre veszélyesebben közelítette meg a Hadsereg kapuját, néhány percig a vendégcsapat térfelén folyt a játék. Bács jó beadása közvetlenül a kapu szájába száll, Voinescu már úgy látszik megfogja a labdát, azonban az egyik védőjátékos közbeavatkozik, a labda lecsúszik fejéről, Incze II elé kerül, aki a kapuba juttatta. 1:1. Gól után is a Lokomotív a kezdeményező és sikerül fölényt kiharcolnia, azonban a Hadsereg védői szerelni tudták a támadásokat. Az első félidő a Lokomotív nyomasztó fölényével ért véget. Szünet után mindjárt a Lokomotiv támad. A vendégcsapat változtat, Voinescu helyére Horváth állt be, aki jó érzékkel hárítja el a kapura küldött erőteljes lövéseket. Bács többször is jó helyzetben kapta a labdát, azonban Horváth ügyes közbeavatkozása tisztázta a nehéz helyzeteket. Egyik baloldali Lokomotiv támadásnál, Stanescu hozza fel a labdát, Józsi elé játszik, aki a vetődő Horváth felett közelről a kapuba juttatta azt. 2:1 a Lokomotiv javára. Továbbra is a Lokomotiv uralja a játékot, azonban az utolsó tíz percben a vendégcsapat lendül erélyes támadásba. Popa figyelmetlenül dobja ki a labdát, amely a vendégcsapat csatárai elé kerül, a jól tömörülő védelem azonban bár nehezen, de sikeresen lép közbe. A játék utolsó perceiben is a Lokomotiv kapuja előtt folyt küzdelem, azonban az eredmény már nem változott. A két együttes közötti találkozó általában színvonalasés kemény mérkőzést hozott. A Hadsereg a mezőnyben jó összjátékot mutatott, kapu előtt azonban nem érvényesültek csatárai. A Lokomotiv sikeresen megállta helyét, különösen a védelem tett ki magáért. Az együttes igazolta, hogy jól felkészült erre a találkozóra, s örvendetes jelenség volt Bács és Stanescu játéka. A győzelem annál örvendetesebb, hogy azt fiatal tehetséges játékosokkal felfrissített csapat vívta ki. A csapatnak a jövőben még nagyobb gondot kell fordítania az összjátékra. A két csapat az alábbi felállításban játszott: Lokomotiv —— Popa,Crisan, Isac, Vakarcs I., Vakaros II., Girling, Bács, (Mészáros), Józsi, Incze II., Mihai, Stanescu. HK Háza: Voinescu (Horváth) Tudoroiu, Bratu, Dumltrescu, Bálint, Bone, V. Moldovan, (Bädeantu,) Nagy, (V. Moldovan,) Drágán, Kajlik, P. Moldoveanu. Az RMP Magyar Autonóm Tartomány pártbizottsága mellett működő marxista-leninista esti egyetem hallgatóinak figyelmébe A RMP Magyar Autonóm Tartomány pártbizottsága mellett működő marxista-leninista esti egyetem megnyitója folyó év szeptember 1-én, kedden délután 17 órakor lesz a Ranghet, Kuriceum nagytermében. KÖZLEMÉNY A tartományi néptanács tanügyi osztálya értesíti az érdeklődőket, hogy az 1953/54-es tanévben is megnyílik a kézdivásárhelyi pedagógai iskola mellett az egyéves óvónői tanfolyam. Ezen a tanfolyamon részt vehetnek mindazon jelentkezők, akik sikeresen leteszik a felvételi vizsgát, amely szeptember 5-én lesz, a következő tárgyakból: román, magyar, számtan, zene. A felvételhez 7 elemi osztály elvégzése szükséges. Felvételire a 17. életévüket betöltött személyek jelentkezhetnek, a következő iratokkal: születési bizonyítvány, iskolai bizonyítvány, a szülők, vagy saját vagyoni helyzetükről szóló bizonyítvány és önéletrajz. A Marosvásárhely-, Erdőszentgyörgy-, Maroshéviz- és Régenrajonból jelentkezők a régeni pedagógiai iskolánál, Gyergyó- és Csik-rajonból a Csíkszeredai pedagógiai iskolánál, Kézdivásárhely- és Sepsiszentgyörgyrajonokból a kézdivásárhelyi pedagógiai iskolánál teszik le a felvételi vizsgát. A tanfolyam befejezése után a tanulók mint óvónők kapnak kinevezést.i