Vörös Zászló, 1954. február (3. évfolyam, 26-49. szám)

1954-02-02 / 26. szám

­ Nagyobb lendületet a beszolgáltatásban Csíkszereda-rajon képviselőinek el­ső ülésszakán Égető Vilma, a rajoni néptanács végrehajtó bizottságának elnöke, ismertette azokat a munka­­módszereket, amelyeket a rajoni nép­tanács a beszolgáltatás sikeréért al­kalmazott. Beszélt a szervezési intéz­kedésekről, a tapasztalatcserékről, a mozgó átvételi központok alkalmazá­sáról, amelyek mind hozzájárultak a beszolgáltatás­­okozásához. Népsze­rűsítette továbbá Szentkirály, Gyimes­­középlok és Tusnád dolgozó paraszt­jait, akik a múlt év december 20-ig eleget tettek hazafias kötelezettsé­­güknek és a szentkirályi, szentimrei, csíkszeredai nőbizottságokat, amelyen eredményesen támogatták a községi néptanácsokat a beszolgáltatásért fo­lyó harcban. A jelentésből kitűnt, hogy rajoni vi­szonylatban a beszolgáltatási eredmé­nyek nem minden terményféleségben értek el száz százalékot. Így a szénát 94, a tejet 95, a burgonyát 86 és a húst csak 70 százalékban gyűjtötték be. Égető Vilma rámutatott azokra a hiányosságokra is, amelyek forrásai ennek a lemaradásnak és amelyeket az 1954-es tervévben feltétlenül ki kell küszöbölni, így nagyon sok községnek hiányos volt a nyilvántartása. Sok he­lyen csak az év utolsó negyedében tűzték állandó napirendre a beszolgál­tatás kérdését Sok helyen nem volt meg a kellő összhang és együttműkö­dés a begyűjtők és a néptanácsok vég­rehajtó bizottságai között. Különösen Csíkszentdomokoson, ahol maga az állami begyűjtő központ rajoni meg­bízottja, Kolumbán Imre, több esetben n­em hajtotta végre feladatait és hely­telen volt a dolgozókkal szembeni ma­gatartása is. Több helyen az éberség hiánya mutatkozott. Szenttamáson pél­dául Sándor Péter kulák csak 40 szá­zalékban teljesítette burgonyabeadási kötelezettségét, s gabonáját ahelyett, hogy beszolgáltatta volna, eldugta. Ugyanitt Albert Béla kulák is szabo­tált Szentsimonban Sándor Gergely kulák 500 liter tej beszolgáltatási kö­telezettsége alól akart kibújni. Szent­­mártonban Róka Lajos kulák 180 kiló húst, 900 kilogramm burgonyát akart elvonni a dolgozóktól. Ferenc Károly, a rajoni szövetke­zeti központ felvásárló és értékesítő igazgatója, nem ellenőrizte a szövet­kezeti átvevő központok munkáját és ennek következtében hanyagságok mu­tatkoztak, különösen a tejátvételnél, későn fizették ki a beadott tejért járó pénzt. Mindezek olyan hiányosságok, amelyek késleltették a beszolgáltatás menetét, s amelyeknek a jövőben nem szabad előfordulniuk. A fuvarozás kérdésével kapcsolat­ban a jelentés népszerűsítette Madaras, Dánfalva, Csíkszereda és Gyimesfelső­­lok képviselőit, akik tevékenyen tá­mogatták a községi fuvarozási bizott­ságokat. Különösen kitűnt ebben a munkában Tankó Szebeni János, gyi­­mesfelsöloki képviselő. A jelentés ugyanakkor rámutatott a fuvarozás terén fennálló hiányosságokra is. A jelentés után szót kértek a kép­viselők. Ferencz Mária képviselő rá­mutatott a gyimesfelsőloki nőbizott­­ság lelkes munkájára, amely nagy­mértékben járult hozzá, hogy a község dolgozói 100 százalékban teljesítették kötelezettségüket. Beszélt továbbá a tusnádfürdői és a többi nőbizottságok munkájáról és felkérte a néptanácso­kat, hogy munkájuk sikeréért vegyék igénybe a nők tevékenységét, s adjanak nekik támogatást. Máthé Imre az ál­lattenyésztés fokozásáról beszélt. A vi­ta során elhangzott számos hozzászó­lás hozzásegítette az ülésszakot, hogy egészséges határozati javaslatot hoz­zon. A 16 pontból álló határozati ja­vaslat felöleli mindazokat a feladato­kat, amelyeknek végrehajtása biztosí­téka mind a beszolgáltatási, mind a fafuvarozási munka megjavításának. Bíráló cikkünk nyomán A „Vörös Zászló“ január 10-i szá­mában megjelent „Mostoha gyermek" című cikkre válaszolva a Közélel­mezési Tröszt tartományi vezetősége elismeri, hogy a gyergyószentmiklósi bodega élelmiszercikkekkel való el­látása tekintetében a panasz jogos, mert abban az időszakban Csergő elvtárs, üzletvezető, habár utasítást kapott rá, nem igyekezett a helyi le­hetőségeket kihasználva, különböző ételneműeket biztosítani a bodega ré­szére, s ugyanakkor a központ által kiutalt áruval rosszul gazdálkodott. A Közélelmezési Tröszt részéről egy bizottság az ügyet kivizsgálta és uta­sította az üzletvezetőt, hogy a Maros­­vásárhelyről kapott élelmiszereken kívül, helyileg is gondoskodjék a bo­dega ellátásáról. Ezzel egyidejűleg felvették a kapcsolatot mind a rajo­ni, mind a városi néptanács végrehaj­tó bizottságával, hogy egy étterem megnyitása érdekében helyiséget biz­tosíthassanak. Szívesen fogadták a „Vörös Zász­ló“ bírálatát s kérik a további se­gítséget, hogy a felmerülő hiányossá­gokat leküzdhessék. MINDÖSSZE KÉTSZÁZ lépésnyire lakom a hivataltól. Szeretem a pontos­ságot s így történt, hogy hosszú évek során még soha nem késtem el. Erre kissé büszke is voltam. Fölényesen te­kintettem Barabás Béla munkatársam­ra, aki rendszerint néhány perces ké­séssel érkezik izzadtan, lihegve a ro­hanástól. Nem egyszer figyelmeztették pontatlansága miatt. Ilyenkor felhábo­rodva szokott tiltakozni. — Lehetetlen, — mondja. — Az én órám pontosan jár. Minden reggel a rádió után igazítom be. S hogy mindezt bebizonyítsa, elő­veszi zsebóráját, a magasba tartja s úgy harsogja diadalmasan. — Tessék, pontosan hét óra ... Emiatt aztán mindenki ismeri. Megbírálták gyűlésen, még karikatú­rát is készítettek, de hasztalan. Bara­bás csak késett. Most azonban oda a tekintélyem. A tegnap én késtem öt percet. Munka­társaim sajnálkozva, magas, szikár főkönyvelőm néma szemrehányással tekintettek rám. Nem szóltak semmit, de ez még rosszabb volt. Legalább annyit mondtak volna, hogy nő, elv­társ, ez nem helyes dolog s bár első­­ízben történt, vigyáznia kell, nehogy megismétlődjön a jövőben is. Ami igaz, az igaz, bántott a dolog s azzal akartam helyrehozni, hogy buzgón fogtam hozzá munkámhoz. Igen, ha néni nem bosszantott volna Barabás kárör­­vendő arckifejezése, ő sem szólt egy szót sem, csak elővette óráját s feltű­nően, hosszasan nézte, közben meg­elégedve bólogatott. Arcáról azt olvas­tam te: na te híres, lám te is elkés­tél... Nem lett volna értelme, hogy elme­séljem ezt a különös esetet, ami miatt késtem. Hisz ez a nap is úgy kezdő­dött mint a többi. Idejében felkeltem, megmosakodtam s jóé­tvággyal regge­liztem, mialatt feleségem egy darab lekvároskenyeret tett a táskámba. Út­nak indított, hogy „elkészítse“ első osztályos kisfiamat is. Lassan ballagtam a megszokott, annyiszor végigtaposott utcakövezeten. Mélyen mellreszívtam a friss, reggeli levegőt, közben jobbra-balra köszön­­gettem az ismerősöknek. Ő is, aki miatt késtem egyike reg­geli ismerőseimnek. Rendszerint a sar­kon, a fiúliceum főbejárata előtt talál­kozunk. Amint észrevesz, arca felde­rül s tompán csillogó szemét rám­emelve köszön. — Jó reggelt kívánok. Visszamosolygok, kalapot emelek s ugyanolyan barátságosan köszönök vissza. Aztán folytatjuk utunkat. Elő­fordul, hogy nem találkozunk. Ilyen­kor egész nap nyugtalan vagyok, arra gondolok, hogy talán megbetegedett. Nagyon a szívemhez nőtt ez a véz­na, alacsonytermetű asszony. Fekete fejkendője alól ráncos, de kedves arc fehérük. Szomorú, jóságos szemei, mintha azt mondanák: életemben so­kat szenvedtem. Úgy hasonlít az anyámra ... A tegnap nem mosolygott. Rosszat sejtettem. Amit még soha nem tett, megállt előttem, kezében füzetet szo­rongatott. Észrevettem, hogy akar va­lamit mondani. Biztatóan rámosolyog­tam. Ez használt. — Szeretnék valamit kérdezni a ta­nár úrtól. — Nem vagyok úr, még csak tanár sem. — mondtam. — Szólítson egy­szerűen Nagy elvtársnak. — Pedig azt hittem tanár ... akkor nem segíthet rajtam... Hangja csalódottan és sajnálkozva csengett. Nem tudtam mit akarhat: talán levelet akar felolvastatni, esetleg pénzre van szüksége. Elhatároztam, még ebben az esetben is segíteni fo­gom. Éppen ezért bátorítani kezdtem. — No, ki vele, talán segíthetek ... Az órámra pillantottam. Pontosan hét óra volt. Hirtelen mentőötlet ju­tott az eszembe. — Tudja mit, jöjjön el hozzám es­tefelé, otthon majd nyugodtan elbe­szélgethetünk s azzal magyarázni kezdtem, hogy hol lakom. Félbeszakí­tott. — Nem szeretek máshoz menni, in­kább keressen fel maga. A Maxim Gorkij utcában lakom, keresse csak Anna nénit. Mindenki ismer... Azzal továbbment. Én pedig el kés­őt érkeztem a hivatalba. ★ ÚGY ESTEFELÉ bekopogtam Anna nénihez. Éppen tüzet gyújtott. — Már azt hittem el sem jön, — mondta. Köténye sarkával széket tö­rök­ s hellyel kínált. Szétnéztem a szo­bában. Mindenütt rend és tisztaság. A falon egy szent kép s több fénykép függött. Mikor észrevette érdeklődé­sem, magyarázatba kezdett. Mesélt a fiáról, aki már két éve katona, a lá­nyáról, aki férinél van. A veje vas­esztergályos s olyan szépen keres, hogy még őt is segíti. — Ez meg az unokám, mutatott egy 11—12 éves kislányra, aki szorgalma­san itt valamit az asztal mellett. Na, eü­gy Ilonka játszani, — küldte ki a szobából. Miután becsukódott az ajtó, hirtelen belém fordulva mondta: — Én is tanulom a betűvetést. Tanfolyamra járok. Nézze csak — tett az ölembe néhány füzetet — minden leckét leírtam. Meg is dicsért a tanár­nő. Ezzel nem is lenne baj, hanem a számtan ... tudja, az nehéz. Az osz­tás sehogy sem megy. A holnapi fela­datot sem tudtam megoldani. . sze­retném, ha segítene. A reggel is erre akartam megkérni... Elmagyarázva, közösen megoldottuk a feladatot. Közben arra gondoltam, hogy mennyivel könnyebb és minden­napi segítséget nyújthatna a kis Ilon­ka. Meg is mondtam, de ő a fejét rá­zó gáttá. — Még mit ne! Hogy egy 12 éves leányka oktasson ötven éves létemre/ Az igazat megvallva senki sem tudja, hogy a betűvetést tanulom. Ez titok. Meg akarom lepni az enyéimet. A fiamnak nemsokára saját kezemmel írok levelet. ■ Ránéztem ujjaira. Rögtön láttam, hogy Anna néni vértelen, bütykös uj­­jai azt bizonyítják, hogy sokat dolgo­zott életében. Már nem bántam, hogy idejöttem. Megígértem, hogy máskor is eljövök-Szépen haladtunk a tanulással, » valahányszor megdicsérték Anna né­nit, vele együtt örültem. Egy napon megbetegedtem, 10 napig nyomtam az ágyat. Amint jobban let­tem, első áram Anna nénihez vezetett. A kis Ilonkát találtam otthon, Ő me­sélte el, hogy Anna néni hazament far­túra. Egy kissé bántott a dolog, hogy Anna néni búcsú nélkül távozott. Az­tán eltelt két hónap s Anna néni fele­désbe merült. ★ A JÓMULTKORI­BAN újságot ol­vasva ismerős arcra bukkantam. Anna néni fényképe volt. Felujjongtam. Igen, ez ő az, Anna néni. Képviselő­jelölt. Újév utáni napon képeslevelezőla­pot hozott a postás. Ez volt ráírod szép, nagy, kerek betűkkel. Képviselő vagyok. Boldog újévet kíván Anna néni. A legkedvesebb levelezőlap volt ez, amit valaha kaptam. VARGA IMRE VÖRÖS ZÁSZLÓ Dolgozó parasztok és a tanítók írnak az orosz nyelvtanfolyamokról A csíkszépvizi tantestületi tagok örömmel újságolják, hogy minden órán pontosan megjelennek, mindig megtanulják a leckét, hiszen példát akarnak mutatni a tanulóknak, hogy hogyan kell minden egyes alkalom­mal felkészülni az órára. Fülöp Irén tanítónő azt írja, hogy az órák nem unalmasak, mert az iskola igazgatója, aki az orosz nyelvet tanítja, éneke­ket is tanít, óra végén, vagy óra előtt szovjet dalokat énekelnek. Nagy Sándor tanító ugyancsak Szépvizről írja, hogy már használni tudja a szovjet újságokat és folyó­iratokat, igaz, hogy sokszor igénybe kell vennie a szótárt, de már megy, sok mindent megért ★ László Ibolya altiszt azt írja, hogy a megállói (Gyimesközéplok) iskola helyiségében minden szerdán délután 17 dolgozó gyűl össze. Bátran várják Antal Pál tanítót, mert alaposan felkészültek az órára. — Azt akarjuk, írja László Ibolya , hogy az össze­foglaló szemináriumon, amit február­ban tartunk, tanfolyamunk minden egyes hallgatója kiváló eredményt tudjon felmutatni. Ezért hát nemcsak az órákon tanulunk, hanem órák ,után kikérdezzük egymástól a tanult sza­vakat. Szórakozás közben és munka közben is azzal a kevés szóval, amit megtanultunk, próbálunk mondatokat formálni. Persze még sok hibát kö­vetünk el a kiejtésnél, a mondatok formálásánál, de a hibák fokozatosan kimaradnak. Biztosak vagyunk ab­ban, hogy el tudjuk sajátítani az orosz nyelvet és eredetiben olvassuk majd a gyönyörű orosz könyveket. A­ Bartalis Jolán írja Csikszentmi­­hályról, hogy az ott működő orosz nyelvtanfolyamra valamennyien szíve­sen járnak. Nagyszerű példa erre — ahogyan írja — az, hogy a négy ki­lométer távolságra lévő Ajnádról és Vacsárcsiból is eljönnek a tanfolyam­ra, nem számít a távolság, sem a hideg. A tagok lelkesedése mellett, a tanfolyam jó működéséhez nagy­mértékben hozzájárult Pusztay Má­ria tanítónő, aki szeretettel adja át tudását a hallgatóknak. De nemcsak a tanfolyamon, heti egy órán, hanem azonkívül is foglalkozik egyénileg a tanfolyam hallgatóival. Most mégin­­kább fokozták munkájukat, mert az összefoglaló szemináriumon még szebb eredményeket akarnak felmu­tatni. ★ Mindezek a vélemények azt bizo­nyítják, hogy dolgozóink szeretettel tanulják az orosz nyelvet és az ösz­­szefoglaló szemináriumokon szép eredményeket igyekeznek majd fel­mutatni. A határozat nyomán Az állatgondozó tanulni kezd Reggel együtt ment dolgozni a két testvér. Hideg szél fújt a Hargita fe­lől, söpörte a havat, mint a futóho­­m­okot. Nehéz volt ilyenkor a síkos úton járni. — Igyekezzünk Sanyi, telik az idő, — mondotta öccsének József. — Ki­váncsi vagyok a tehenekre. Tudod, mind a 14 borjudzó. Ügyelni kell ilyenkor, hogy jól éljenek, ne fázza­nak meg. Közben szaporázta a lépést Te se mondd meg a juhoktól, ami nekik jár. Kétszáz juh, nem kis dolog. Gondold meg, egy-két hónap múlva bárányozni kezdenek, s ha jól gondo­zod őket, közel kétszáz bárányt adsz a gazdaságnak. Erre beértek a gazdaságba és el­váltak. József a tehenekhez ment, Sándor pedig a dombon lévő juhis­­tállókhoz. A gazdaság kétszáz juha tele­ a két istállóban. Fo­rika Sándor pontosan, lelkiismeretesen gondozza azokat. Szénát rakott a juhok elé, utána darát tesz a vályúkba, s amíg azt a juhok mohón elfogyasztják, vi­zet hord be. Naponta háromszor eteti és kétszer itatja őket. A szénán, da­rán kívül búzaocsut is ad nekik. A múlt évben még csak 130 durva gyap­jas juhuk volt. Államunk, a néptanács útján cigája berbécseket juttatott a gazdaságnak, azokkal keresztezték a régi juhokat. A bárányokból már fel­írnom gyapjas juhok lesznek, ellenál­lóbbak a betegségekkel szemben. Több finomabb szálú gyapjút adnak, job­ban tejelnek; ezeket az agrotechnikai körön hallotta a téli estéken. Ezeken az estéken tanulta meg,, hogy nem elég csak úgy gazdálkodni, mint ahogy azt a nagyapjától, apjától tanulta. A párt a mezőgazdaság, állattenyésztés nagyarányú fejlesztését tűzte ki célul, hogy kielégítsék a dolgozók növekvő szükségleteit. Igen ám, de hogy lehet ezt a nagyapjától örökölt módszerrel megvalósítani? ★ Néhány nappal ezelőtt történt. Hi­deg, sötét, este volt. Későn tért haza akkor, s nem kis meglepetésére há­zukban találta a tanítónőt. Sokáig beszélgettek. — Sándor, iskolába kell járnia — mondta később a tanítónő. — Iskolába? — Igen, betűvető tanfolyamra. Meg kell tanulnia írni-olvasni. — Számolni elég jól tudok. Meg­számlálom, hogy hány juha van a gazdaságnak, hány bárányunk lesz a tavaszon. — Ez még nem elég. Meg kell ta­nulnia olvasni is. Mennyi sok szovjet könyv van az állattenyésztésről, a kedhozisták tapasztalatairól, munka­­módszereiről. Azokat kell tanulmányoz­nia, felhasználnia munkájában. Ellenkezett, hogy nincs elég ideje, későn jön haza esténként. — Sok munkás, akit a múltban az urak nem hagytak tanulni, most nap­pal dolgozik, este iskolába jár, sokan egyetemre — érvelt a tanítónő. Még csak 18 éves, maga előtt az élet, a jö­vő áll, miért ne tanulna? Gondolkodni kezdett. Eszébe j ütött, hogy kérte a felvételét az IMSZ-be, s még írni-olvasni sem tud. Talán be sem fogadják. Akkor még nem határozott, de most határoz. Mire a juhokkal a havasra kell mennie, addig megtanul írni-ol­vasni, ahogy a tanítónő mondta. Könyveket visz akkor magával. És el­­lenálhatatlan vágyat érzett a könyvek iránt, amelyekben arról írnak, hogy a Szovjetunióban 6 kiló gyapjút ad egy juh évente. Ezt a párttitkár mesélte neki. Milyen más lesz a havason, ami­kor a szakaszos legeltetésről, a mes­­terséges megtermékenyítésről, a beteg­ségek megelőzéséről, s ki tudja még miről olvas majd. Majd az elnök is ellátogat hozzá, s akkor­­ bátran előáll. — Elnök elvtárs, szakaszosan legel­tetek. Nézze, ott már legeltek a juhok, s eső után araszosra nőtt a fű. — Előveszi a könyvet. Ebből tanultam. Megmutatja a többi könyvet is: a közelben kutat kell ásni, vályúkat felál­lítani, mesterségesen kell megtermé­kenyíteni és kétszer kell egy évben lenyírni a juhokat, írják a könyvek, s ezt mi is elvégezzük — mondja majd. Lehet, hogy vitatkoznia kell vele, de az elnök végül is belegyezik, hogy a közgyűlés elé terjeszti... Ő pedig tovább őrzi a juhokat, ügyel, hogy egy se vesszen el a közös vagyonból. És tanul tovább, sokat... Eltelik az év, a zord tél után a má­sik nyár is. Késő ősszel, amikor lehull az első hó, hazahajtja hiánytalanul a juho­kat A közgyűlésen beszámol munká­járól, számokat sorol fel, hogy meny­nyivel szaporodott juhállományuk. A bárányok finomgyapjasak, kövérek, már nagy juhok lettek, és nem pusz­tult el közülük egy sem. Végül javas­latot tesz, hogy mit kell még tenniök és előveszi a szovjet könyveket. Eb­ből tanultam. Lehet, hogy megdicséri az elnök a tagok előtt, de ő csak ennyit mond: A határozatban mondta nekünk a párt, s a szovjet könyvek és ti, kollektivis­ták segítettetek nekem. LÁSZLÓ is.

Next