Vörös Zászló, 1955. július (4. évfolyam, 153-179. szám)
1955-07-01 / 153. szám
A Lupta de clasá 35. évfordulója Július 1-én 35 éve annak, hogy a szocialista párt bukaresti szervezetének gondozásában megjelent a Lupta de clasá elméleti és ideológiai folyóirat. Az 1920-as év nagy sztrájkjai és tömegmegmozdulásai világosan megmutatták azt, hogy a romániai proletáriátus élén olyan forradalmi politikai pártnak kell állnia, mely vezet. : tudja a burzsoá földesún hatalom megdöntéséért vívott harcában. A Lupta de clasa nagy segítséget nyújtott a kommunista csoportoknak abban, hogy a szocialista párt keretében teret nyerjenek, és legyőzzék a jobbokiak szocialista, valamint a szavakban forradalmi és tettekben áruló centrista irányzatokat. A Lupta de clasa 1920 július 1-i száma síkraszáll a forradalmi kommunista párt megteremtéséért, a kommunista internacionáléhoz való csatlakozásért. Egyik cikkében rámutat arra, hogy a II. II.ternacionálé halott, míg az 1919-ben Moszkvában, a világforradalom fővárosában megalakult 111. Internacionálé él és fejlődik. „A munkásmozgalom belső életét Romániában — írja Lupta de clasa — ugyanaz a szellem uralja, amelyre a III. Internacionálé ereje alapozódik. A Moszkvához való csatlakozás képezi azt a sarkkövet, ami körül szervezeteinkben folyik a vita”. A Lupta de clasa megjelenésével elősegítette azoknak az öntudatos harcosoknak a kialakulását, akik ideológiai és elméleti ismereteik fejlesztésével a marxista leninista forradalmi pártnak bátor harcosaivá váltak. A Lupta de clasa megjelenése pillanatától kezdve síkraszállt a kommunista párt egységéért, harcot folytatott minden opportunista, megalkuvó irányzattal szemben. „Leleplezve a kommunista párt külső ellenségeit, valamint a helyes bolseviki vonaltól való belső elhajlókat — írja a Lupta de clasa egyik számában,— célunk, hogy ideológiai vezetőivé váljunk a romániai proletariátusnak, amelynek történelmi hivatása a polgári forradalom kiteljesítése és a szocialista forradalom véghezvitele országunkban.’’ Ennek érdekében a Lupta de clasa népszerűsíti a marxista-leninista elméletet és elősegíti a párt gyakorlati feladatainak a megértését... felvilágosítja nemcsak ideológiailag, hanem gazdaságilag és politikailag is a széles dolgozó tömegeket." A Lunta de clasa élenjáró elméletet vitt Románia munkásosztályának tudatába, mely olyan anyagi erővé vált osztályharcában, amilyent addig még nem ismert hazánk története. Az 1921-ben megalakult Romániai Komunista Párt erejétől megijedve 1924 áprilisában a román burzsoáföldesúri rendszer mély illegalitásba kényszerítette a munkásosztály forradalmi pártját. A burzsoáziának ezzel az volt a célja, hogy megfossza a munkásosztályt vezető erejétől. Megkísérelte eltéríteni a munkásosztályt a burzsoá földesúri rendszer elleni forradalmi harcától. Ezek a kísérletek azonban szégyenteljes kudarcba fulladtak. A Román Kommunista Párt megtalálta a harcnak azokat az új formáit, melyek még jobban megacélozták, és legyőzhetetlenné tették a pártot. Az 1924-ben megjelent Szocializmus hivatalos pártlap a Lupta de clasá-val együtt felmérhetetlen segítséget jelentett a párt ideológiai-, politikai- és szervezeti megerősítésében. A Lupta de clasá megjelenésének időpontjától álhatatos harcot folytatott a Szovjetunió sikereinek népszerűsítéséért és a megvédéséért. 1920 augusztus 16-án megjelent számában rámutat arra, hogy „Az orosz forradalmi proletáriátus győztes menetelése visszhangra talált proletáriátusunk szívében, segítve őket abban, hogy megkezdjék menetelésüket.” Alig egy hónap múlva, szeptemberben már világosan megfogalmazva viszi a dolgozók tudatába azt, hogy a bolsevizmus nemcsak orosz eszme, hanem most és a jövőben is időnk legforradalmibb világnézete marad, amely nap mint nap újabb teret nyer. A nemzetközi burzsoázia, mivel félt attól a nagy erőtől, amit a Szovjetunió puszta léte jelentett, megkezdte újból a háború előkészítését, amelynek fő célja a Szovjetunió leigázása volt. 1938- ban a Lupta de clasa egységre hívja fel a román népet nemzetiségre való tekintet nélkül, hogy megvédje függetlenségét a fasiszta Németországgal szemben és, hogy megmentse népünket a háborútól. „A királyi diktatúra és a háború veszélyének feltételei között május a békéért, a szabadságért és jogokért folytatott harci nap... Egységet, egységet, egységet". — A Lupta de clasa ezzel a felhívással hirdette az antifasiszta népfront kialakulásának, az összes romániai dolgozók Marcinak szükségességét. A Szovjetunió győzelme a fasiszta Németország felett megteremtette azokat az előfeltételeket, amelyek alapján a Román Kommunista Párt vezette hazafias erők kivívták hazánkban a burzsoá földesúri rendszer megdöntését, a proletariátus diktatúráját. A Lupta de clasa elméleti és ideológiai tevékenységet folytatott annak érdekében, hogy a főbb kérdések tisztázásával segítse az új, születő szocialista társadalom kialakulását. Ez az elméleti és ideológiai tevékenység fontos feltétele volt annak, hogy hazánkban új káderek emelkedjenek ki, akik fiatalos lendülettel harcolnak a munkásosztály ügyéért. A Szovjetunió gazdag tapasztalatának népszerűsítésével megkönyítette útunkat a szocialista iparosítás, valamint a mezőgazdaság szocialista átalakításáért folytatott harcban. Az utóbbi években a Lupta de clasa újabb sikereket ért el olyan fontos elméleti kérdések tisztázásával, amelyek elősegítették pártunk, a Román Munkáspárt gazdasági-, és kultúrpolitikájának megvalósítását. A folyóirat hasábjain megjelent konzultációk és cikkek választ adnak a szocializmus építésének legégetőbb kérdéseire. A szocialista iparosítás, a lenini szövetkezeti terv, a város és falu közötti árucsere, a pártalapszervezetek feladatai, a munkatermelékenység emelése, az önköltség csökkentése, stb. kérdéseiben megjelent anyagok mind egy-egy lépéssel elősegítették a szocializmus építését. A Lupta de clasa nemcsak felvértezi a párttagságot a szocializmus építésének élenjáró elméletével, ami elengedhetetlenül fontos a pártnak, mint élcsapatnak, hanem fontos szerepet vállal a dolgozó millióknak a pártfeladatok teljesítésére való mozgósításában. Nehéz volna felsorolni azokat az érdemeket, amelyeket a Lupta de clasa 35 éves gazdag tevékenysége alatt elért. E nagyszerű sikerek évfordulója alkalmából a Magyar Autonóm Tartomány dolgozói köszöntik a Román Munkáspárt forradalmi elméleti és ideológiai lapját, a Lupta de clasá-t és újabb sikereket kívánnak további munkájában. Híven forradalmi hagyományaihoz a Lupta de clasá bátran és forradalmian világosítja meg útunkat, hogy újabb és újabb sikerekkel erősítsük és gazdagítsuk drága hazánkat, a Román Népköztársaságot. GALL GYULA A nyelvművelő cikkek rendszerint nyelvtani hibáira hívják fel a figyelmet vagy pedig a felesleges idegen szavak kerülésére buzdítanak. Az ilyen hibákkal való foglalkozás jogos és szükséges. Nem hunyhatunk szemet azonban más természetű nyelvi helytelenségek felett sem. Az alig tárgyalt nyelvi fonákságok egy része szóhasználati hiba. Lényege az, hogy bizonyos szavak használatáial visszaélünk: egyes szavakat túl gyakran veszünk igénybe, vagy pedig helytelen jelentésben használunk. Az ilyen hibák is veszélyesek, kártékony voltuk talán másoknál is erősebb fokú. Vannak bizonyos szavak és kifejezések, amelyeket a szervezeti megnyilvánulásokon, a sajtóban, sőt a mindennapi életben is túl gyakran veszünk igénybe, unos-untalan velük élünk, elcsépeljük őket. Sok ilyen szó van, a teljességre való törekvés nélkül a következőket említjük meg: Számos nehézséget sikerült leküzdenie. Igyekezzék hiányosságait felszámolni. Az észlelt hiányosságok kiküszöbölése... Vásárolt egy cimbalmot, most pedig egy nagybőgő vásárlását irányozta elő. Szükséges, hogy a kultúrotthon vezetősége sokkal aktívabban tegye magáévá a testnevelés kérdését. Brigádjaink a helyi hiányosságokat tárják fel. Itt kapcsolódom M. elvtárs hozzászólásához. Helytelenül viszonyul a munkához, stb. Ha valaki statisztikát készítene ezeknek és az ezekhez hasonló szavaknak a forgalmáról, meglepődne azon, hogy mennyire gyakran fordulnak elő a beszédben De nem is kell megszámolni őket, mert a figyelmes hallgató, illetve olvasó úgyis tapasztalja ezt, hiszen a a megnövekedett forgalmú szavak állandóan ott csengenek a fülében. És ha az ember csak egy keveset is törődik a nyelvvel, csak egy keveset is törekszik a tudatos nyelvhasználatra, boszszankodik azon, hogy állandóan ezeket a szókat és kifejezéseket hallja. Soknak bántják a fülét az ilyen közhellyé vált szók és kifejezéssek, nem mindenki tudja azonban, hogy miért van ezeknek a szavaknak olyan kellemetlen hangulati hatásuk. Ha ezeket a szókat és kifejezéseket egyenként megvizsgáljuk, semmi kifogásolni valót nem találunk bennük. Jórészük helyes magyar kifejezés. Magát a szót tehát nem hibáztathatjuk, mert semmilyen szabály ellen nem vét. Hogy mégis zavarólag fiatnak, annak pusztán az az oka, hogy derűre-borúra használjuk őket. Túl gyakran használt, felkapott divatszóknak kell tartanunk az ilyeneket. Több tekintetben hasonlítanak az ún. keresett stílus üres, elnyűtt kifejezéseihez (pl. a távozás hímes mezejére lép, a feledés fátylát borítja rá, stb.) Használatuk stilisztikai hiba, mert színtelenné, egyhangúvá, erőtlenné, lapossá teszi a súlust. Emiatt csökken a tartalomnak az értéke, a mondanivaló kevésbé éri el célját. Veszélyesek azért is, mert nem egy esetben túlontúl általánosítanak. Ezeknek a szavaknak a jelentésköre ugyanis a gyakori használat következtében nagyon kitágult, nem tudják olyan pontosan kifejezni a szóbanforgó jelentéstartalmat, mint valamelyik kevésbé igénybe vett rokonértelmű társuk. Például „a kultúrmunka komoly megszervezése és komoly irányítása“ mondattöredékben az elcsépelt komoly miatt nem lehet tudni, hogy tulajdonképpen milyen is a kultúrmunka megszervezése és irányítása. Ez ugyanis lehetne alapos, rendszeres, erőskezű, szakavatott, stb. A jelzett szó tehát pontosabban meghatározott volna, ha a ma már túl általános jelentésű, majdnem semmitmondó komoly helyett a kérdéses tartalmat pontosabban kifejező szót használunk. Persze ilyenkor azt is megkérdezhetjük, hogy egyáltalán megvan-e a közlendő tartalom, vajon nem éppen ennek a hiányát akarja leleplezni a cikkíró vagy a beszélő. Az állandó használat következtében ezeket a szókat és kifejezéseket minden gondolkodás nélkül nyelvünkre vesszük! A szép és helyes beszéd érdekében azonban "kerülnünk kell őket. Mindenik ilyen elcsépelt szónak és kifejezésnek elég sok rokon jelentésű társa van. Ezekkelkell helyettesítenünk őket. A beszéd színessége, változatossága kedvéért például hiba, fogyatékosság, tévedés, fonákság, elégtelenség, kifogásolhatóság, stb. szókkal lehetne korlátozni a hiányosság erősen megnövekedett forgalmát. Persze vigyáznunk kell arra, hogy az ajánlott szókat nem minden beszédhelyzetben használhatjuk, mindeniket csak a maga helyén. A hiányosság szóról még azt kell megjegyeznünk, hogy csak akkor használhatjuk hibajelentésben, ha valami azért hibáztatható, mert hiányzik belőle valami, például „a beszámolónak sok hiányossága volt“ (ti- sok minden hiányzott a beszámolóból). Ebben a mondatban a szót eredeti, valódi jelentésében használták. Helyteleníthető azonban a következő mondatban:Az otthonban sok hiányosság van: zaj, rendellenség". Itten éppen az a hiba, hogy valami megvan és jobb lenne, ha nem volna meg. A hiányossághoz hasonlóan sok más elcsépelt szó az állandó használat következtében elveszti eredeti jelentését, más értelmet kap, vagy esetleg üres, elhalványult jelentésű szóvá lesz. Például a meglátás szó igen gyakran használatos vélemény, elgondolás, észrevétel jelentésben. Nekem az a meglátásom (véleményem). Ehhez hasonlóan a kifejt igét mond jelentésben hallhatjuk, például: Az elvtárs már kifejtette, hogy az énekkar hogyan szerepelt az agitációs ponton (az elvtárs már elmondta, hogy...). A kihez ige szintén mond jelentésben fordul elő. Egyik-másik szó arra a sorsra jut, hogy jelentés nélküli, fölösleges szóként terheli a mondatot. Például a nagyon divatos kérdés nem egy mondatban teljesen felesleges. Azt a feladatot kaptam, hogy ellenőrizzem az orosz tanulás kérdését (ellenőriznie kellett, hogyan tanulnak oroszul). Egyes emberek beszédében általában nem valamiről van szó, hanem valaminek a kérdéséről. Ehhez hasonlóan semmilyen szerepe sincs a mondatban sok más szónak. Megfigyelhetjük, hogy általában minden valaminek a vonalán, keretiben esetében, vagy valamivel kapcsolatban történik; például: A vizsga időszak keretében tömegkonzultációt tartottunk (helyesen: a vizsga időszakban). A községben négy olvasókör működik a fonok keretében (helyesen: a fonókban). Alaposan kell elsajátítani az állatorvosi tudományt, úgy elméleti, mint gyakorlati vonalon (helyesen: mind elméletben, mind gyakorlatban). A híradó részleteket mutat be az RNK berni követsége ellen elkövetett támadással kapcsolatban (helyesen: támadásról). Elég baj, hogy minden csak valaminek a keretében, vonalán történik és nem valamiben. Az is baj, hogy nem valamiről van szó, hanem minden valamivel kapcsolatban kerül szóba. A terpeszkedő kapcsolatban, vonalán, keretében nagyon szinteleníti, szárazzá teszi a mondatot, nagyon darabos, terjengős stílusra vall, több tekintetben a bürokratikus nyelvhasználatra emlékeztet. Helyettük rendszerint rágós névszót kell használnunk. ,,A szervezeti munka keretében“ helyett tehát „a szervezeti munkában“-t kell mondanunk. Ez a szerkezet sokkal egyszerűbb, sokkal világosabb és helyesebb. Az utoljára említett hibák és a bürokratikus nyelvhasználat között elég sok hasonlóság van. Ennek lényege az, hogy egyszerű szavak helyett több szóból álló nyakatokért kifejezéseket használnak. Jó példa erre az a mondat, amely néhány vendéglő falát ékteleníti: ,,Szigorúan tilos alkalmazottaink részéről egyes fogyasztók előnybe részesítése kivételes kiszolgáláson keresztül“. Ez bonyolultságban felülmúlja a legnyakatekertebbet is a régi hivatalos fogalmazványok közül. Összegezve az elmondottakat megállapíthatjuk, hogy a legfeltűnőbb szóhasználati hiba az, hogy egy-egy szó vagy kifejezés unos-untalan előfordul, bizonyos szavakat és kifejezéseket helytelen jelentésben vagy fölöslegesen használunk. Emiatt beszédünk unalmassá, egyhangúvá, zavarossá, néha nevetségessé válik. De veszélyes ez a jelenség azért is, mert lehetővé válik, hogy egyesek az elcsépelt szavak és kifejezések leple alatt üres általánosságokról beszéljenek. Elősegíti a formális állásfoglalást, a felszínes bírálatot, a hibák leplezgetését. Azt eredményezi, hogy az előadás, a cikk vagy az agitáció hatás nélkül marad, holott nevelnie, oktatnia, mozgósítania kellett volna. SZABÓ ZOLTÁN a kolozsvári „Bolyai" Tudományegyetem nyelvészeti tanszékének tanársegéde / Ápoljuk anyanyelvünket A közélet legjellegzetesebb szóhasználati hibái VÖRÖS ZÁSZLÓ Felekezetek közötti békeértekezlet Maroshévizen 1955. június 27-én, a Maroshévizrajoni néptanács nagytermében felekezetek közötti békeértekezletet tartottak, amelyen részt vett 7 felekezet 45 tagja, közöttük a borszéki, hodosi és maroshévizi római katolikus, valamint a maroshévizi és gödemesterházi görögkeleti egyháztanácsok tagjai is. A gyűlést Chichernea Grigore, maroshévizi görögkeleti esperes nyitotta meg. A továbbiakban, Teodor Bucur, palotailvai görögkeleti és Dávid Ödön, maroshévizi református lelkész román és magyar nyelven a békeharc jelenlegi megvalósításairól tartottak beszámolót. Beszéltek a nyolc európai állam varsói értekezletének és a békeharcosok bukaresti értekezletének munkálatairól is. Lapados János, a marosvásárhelyi Orvostudományi és Gyógyszerészeti Felsőoktatási Intézet tanársegéde, tudományos előadás keretében számolt be az atomháború elleni világméretű harc jelentőségéről. Rámutatott az atomenergia békés célokra történő felhasználásának nagy jelentőségére és a Szovjetuniónak ezen a téren elért hatalmas eredményeire. Chichernea görögkeleti esperes beszélt hazánk és más népi demokratikus országok megvalósításairól és arról, hogy míg a demokratikus táborban a fejlődésért, a dolgozók boldog életéért harcolnak, addig a nyugati államokban egy újabb pusztító világháború kirobbantására készülnek. A háború ellen száll síkra az egész világ becsületesen gondolkodó emberisége, amely elszántan, minden erejével harcol a békéért. A hozzászólások során Kémares Tamás, gödemesterházi római katolikus pap híveinek forró üdvözletét tolmácsolta és elmondotta, hogy hívei a béke aktív harcosai voltak és maradnak. Hangsúlyozta, hogy továbbra is szilárdan harcol a béke ügyéért és azt a reményét fejezte ki, hogy a békeharcba bekapcsolódnak azok a papok is, akik eddig távol tartották magukat. Felszólaltak még Stinca Gheorghe sármási, Grosu Cornel füleházai, Grecu Mihai dédai, Tamás Aurel galócási és más papok. Az egyháztanácsi tagok közül szót kért Bajkó János hodosi lakos. Hozzászólásában arról beszélt, hogy a hodosi római katolikus hívőket a békeakarat hatja át és céljuk aktívan harcolni a béke megvédéséért. Susu Valér, a békevédelmi bizottság elnöke arra buzdította aelkészeket és az egyháztanácsok tagjait, hogy továbbra is maradjanak a béke ügyének lelkes harcosai. Chichernea Grigore görögkeleti esperes határozati javaslatot terjesztett elő, amit az értekezlet egyhangúlag megszavazott. A határozatot továbbították a bukaresti békevédelmi állandó bizottságnak és a tartományi békevédelmi bizottságnak. Az értekezlet befejeztével a részvevők megtekintették a Hirosima gyermekei című japán filmet. Olvassunk minél többet Az iskolai év véget ért, elérkezett a gyermekek számára a nyári szünidő. A gyermekek nevelése és ellenőrzése ebben az időben majdnem teljes egészében a szülőkre hárul. A szülők a felelősek azért, hogy a gyermekek nyári szabadidejüket helyesen használják fel. Nyáron a gyermekek minél többet üljenek a szabadban, kiránduljanak, játsszanak, fürödjenek, de az iskolában tanultakat is ismételjék. A gyermekek a nyári szünidőben szivg.-ij olvasnak. Feltélten szükséges agyermekek olvasmányait helyesen irányítani. Ne olvassanak olyan könyveket, amelyek nem felelnek meg koruknak vagy felkészültségüknek. Ezen a téren segítséget nyújt a szülőknek a tartományi könyvtár Lázár Ödön parkban lévő gyermekkönyvtár tagozata, ahol megfelelő könyvek a nyári szünidőben nagy választékban állnak a gyermekek rendelkezésére. Ilyen meséskönyvek, amelyeket nemcsak a kisebbek, hanem a serdülők is szívesen olvasnak, a Csoda furulya magyar mesegyűjtemény vagy az Orosz népmesék, a Repülő hajó és más meséskönyvek. Ifjúsági könyvek, regények: Verne: Nemo kapitány; Al. Sadoveanu: Nikola Petkova, Szeptemberi emlékek és mások. Odleiások, természettudományi könyvek, technikai könyvek, mint: Öveges: Elektromos-Bágran és az élet, Sztrokay: A technika ábécéje. Szórakoztató könyvek, mint: 5 perc fejtörés, A számok világában stb. Ugyanilyen és ehhez hasonló könyvek román nyelven is az olvasók rendelkezésére állnak. A szülők! Küldjék el tehát gyermekeiket a könyvtárba, ahol nemcsak könyvet kapnak, hanem lehetőségük lesz a nyári szabadidőt is hasznosan felhasználni, meserákon, könyvismertetéseken és kirándulásokon részt venni. A gyermekkönyvtár vezetősége