Vörös Zászló, 1959. december (8. évfolyam, 282-308. szám)
1959-12-01 / 282. szám
—Névnapi ajándék— Szekérzörgés. Néhány pillanat múlva Udvarhely kellős közepén megáll két gyönyörű a ló, leszegett fejjel. Kucsmás ember, tartja a gyeplőt. A mellette ülő pirospozsgás arcú, nagybajuszos. Lehet úgy ötvenöt éves. Condraujjasban s keményszárú fekete csizmában van. Fürgén ugrik le a szekérről és ezt mondja társának: — Na, Istvány, te várj még egy kicsit. Megnézem, hogy megvan-e az a könyv, mert öl meg érte az asszony. A másik rábólint, hogy menjen csak, s ő sietősen lép be a könyvkereskedésbe. A pult elé áll s nézi a könyveket. Aztán rámutat az egyikre: — Ezt számlázza le, elvtársnő, az új barázdát szánt az eke címüt. Leszámlázzák. De ő csak áll, kutató szemmel fürkészi a pultra rakott könyveket.. — Hát Sütő Andrásnak az új könyve megvan-e — kérdi kissé restelkedve, hogy nem tudja a címét. Az elárusítónő segíti ki: — A nyugalom bajnoka? — Valami afféle. Most nyomatták ki s az asszony azt is el szeretné olvasni, mert azt mondja, hogy olvasta az Egy pakli dohány, Emberek indulnak, Félrejáró Salamon című könyveket s nagyon tetszettek. Nemsokára kilép s hóna alatt szorongatja a könyve 'ket. Előbb fölnyújtja társának, olyan óvatosan, mint a hímes tojásokat, aztán maga is fellép s komótosan elhelyezkedik. — Csak azért — szól oda társának — mert nevenapja van s vénségére belebolondult a könyvekbe ... Aztán elzörög a szekér. Hosszasan nézek utánuk. Vajon melyik faluból valók? Legyintek. Nem is ez a fontos, hanem a tény: a parasztember újszerű névnapi ajándéka. (Domahidi) Nők a közhasznú munkákban HARAJ KICSI FALU, Gelence községhez tartozik. A helyi nőbizottság kezdeményezésére itt is tanfolyam indult a nők számára. 27 hallgatója igen szorgalmasan és lelkiismeretesen tanul, aminek eredménye meglátszik politikai színvonaluk emelkedésében. Egyre többen kapcsolódnak be a közérdekű munkákba, mert tudják, hogy ezzel a dolgozó nép érdekeit szolgálják. Legutóbb is például, a tűzoltó szertár építésében 20 nő segédkezett, 500 lej megtakarítást eszközölve a köznek. DEÁK TERÉZ levelező VASLÁBON A SZÖVETKEZESI figyelemre méltó eredményeket ért el a felvásárlási terv teljesítésében. Az eredményben nagy része van a nőbizottsági tagok, képviselőnők és körzeti nőfelelősök fáradságot nem ismerő, alaposan megszervezett és végzett felvilágosító munkájának. Kitűnt ebben Micu Emilia községi képviselő és a községi nőbizottság alelnöke Chindea Floarea rajoai képviselő, a községi nőbizottság elnöke, akik élen jártak az értékesítésben. Chindea Florea például 6 tyúkot, 200 kg mézet értékesített a szövetkezet útján A vaslábi asszonyok november elején ünnepi műszakot szerveztek a szerződéskötési és felvásárlási terv teljesítéséért. 240 kg szárnyas, 9800 db tojás és 6000 kg gabona értékesítésének a megszervezését vállalták, ezzel szemben 547 kg szárnyast, 13.179 db tojást és 8200 kg gabonát adtak el a szövetkezetnek a termelők. Munkájuk tehát eredményesnek bizonyult. Colceriu Aurelia képviselő például egymaga 200 kg gabonát és 150 db tojást érték-npi fuff ’grigoras LUCRETIA rajoni képviselő KEDD, DECEMBER 1. A Marosvásárhelyi Rádió műsorából (a 261 és 330 m-es hullámhosszon) 5.00—5.30 román nyelven: Az új élet útján. Farkas Stefi és zenekara muzsikál. 5.30— 6.00 magyar nyelven: Kalendárium. Időjárásjelentés, új szocialista mezőgazdasági egységek. Most az ideje. Ajándékzene. 14.30—15.00 magyar nyelven: Munkatársaink és tudósítóink jelentik. Könnyű szimfonikus nyitányok. Mai levelesládánkból. 17.00—17.30 román nyelven: Hírek. Tartományunk üzemeiben. Román zeneszerzők operettjeiből. 17.30—18.30 magyar nyelven: Technikai tanácsadó. Vidám népdalok. A Rádió ifjúsági félórája. Haladás: Borús reggel (szovjet film) Kiegészítő műsor: Bukarest tegnap és ma. Vörös Lobogó: Dalol a szerelem (szovjet film) Ifjúsági: MELBA (amerikai film) Munkásmozgó: Nővérek (szélesvásznú szovjet film) Dózsa György: Kémek és kémelhárítók (kínai film) Kiegészítő műsor: ősz az örök tavasz városában. A Szakszervezetek Művelődési Házában: Szerelmes fi'^ rész (szovjet film) ★ A Szakservezetek Művelődési Házában december 1-én, kedden este 18 órakor a II. emeleti előadóteremben A tudomány az ember eredetéről címmel Fűzi József egyetemi tanársegéd tart előadást. Előadás után filmet vetítenek. Hirdetmény A marosásárhelyi Állami Székely Népi Együttes december 1-én és 2-án versenyvizsgát tar, megfirsedett táncmesteri állásra. Jelentkezni lehet az együttes Str. Primária utca 1 szám alatti székházában, telefonon (22-51) és írásban. A kommunista nevelés egyes kérdései az iskolákban Írta : Sövérfi Zoltán, az RMP Magyar Autonóm Tartományi Bizottságának titkára A marxizmus tanítása alapján, minden társadalmi forradalomban az újat megteremtő, haladó erők tudatos tevékenysége érvényesül. A szocialista forradalomban a néptömegek tudatos történelmi alkotó tevékenysége felöleli a társadalmi élet minden területét, az alaptól a felépítményig. A szocialista forradalom az emberiség igazi történetének a kezdete, amely a legmélyrehatóbb társadalmi és politikai átalakulást jelenti. Egyidejűleg forradalmat jelent a munkásosztály tudatában, gondolkodásában. Az ember tudata azonban elmarad a társadalom anyagi életfeltételeinek változásától és ezért egyes emberek gondolkodásában még a szocializmus győzelme után is tovább élnek a burzsoá ideológia maradványai. Marx és Engels szerint ahhoz, hogy a kommunista öntudat kifejlődjön az emberek tömegeiben, „az szükséges, hogy az emberek tömegméretben megváltozzanak, ami csakis a gyakorlati mozgalomban, forradalomban történhet meg. A forradalom tehát nemcsak azért szükséges, mert ez uralkodó osztályt nem lehet másként megdönteni, hanem azért is, mert a megdöntő osztály csak a forradalomban juthat el odáig, hogy lerázza magáról a múlt minden szenylyét és képessé váljék az új társadalom megalapozására.“ (Marx-Engels: A német ideológia). Minden társadalmi rendszer megszilárdításának egyik alapvető tényezője az ifjúság. Különösen fontos feladat hárul a mi új típusú ifjúságunkra szocialista vívmányaink megerősítése és megvédése terén. Pártunk igen nagy fontosságot tulajdonít ifjúságunk kommunista nevelésének. Nem lehet közömbös számunkra, hogy milyen lesz az az ifjúság, amelynek hivatása a kommunista társadalom felépítése. Az ifjúság kommunista tudatának kialakításában óriási szerepe van az iskolának. Lenin „Az ifjúsági szövetségek feladatai“ című beszédében kifejti, hogy mit jelent a kommunizmust tanulni. „Ha a kommunizmus tanulmányozása csak abban állna, hogy az ember elsajátítja azt, ami a kommunista művekben, könyvekben és brosúrákban van kifejtve, akkor túl könnyen megeshetnék, hogy kommunista betűrágókat, vagy szájhősöket kapnánk, ez pedig lépten-nyomon ártana nekünk és kárunkra lenne, mert kiderülne, hogy ezek az emberek, akik elolvasták és megtanulták azt, ami a kommunista könyvekben és brosúrákban van kifejtve, képtelenek mindezeket az ismereteket öszszefoglalni és nem tudnak úgy cselekedni, ahogy azt a kommunizmus,valótlan megköveteli.“ EMELJÜK A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKÁT HIVATALA MAGASLATÁRA !” Kommunista nevelés voga olyan embereket formálni, akik szívvel-lélekkel, odaadóan, képességeiket állandóan fejlesztve, a szocialista haza iránti szeretettől fűtve dolgoznak, alkotnak. Ahhoz, hogy nevelésünk ne csak formális legyen, ne csak jelszavakból álljon, minden nevelőt mélységesen át kell hogy hasson hivatásának felelősségtudata, az, hogy egy új társadalom számára nevel olyan új típusú emberek.., akik bármely munkaterületen becsülettel megállják helyüket. A nevelőmunka sikere elsősorban a tanító személyétől és tevékenységétől függ. Csak az a tanító tud kommunista szellemben nevelni, aki maga is őszinte híve a kommunizmus ügyének, aki mindennapi tevékenységével bebizonyítja a munkásosztály és a párt ügye iránti hűségét, aki alaposan, tudatosan, gyakorlati módon elsajátította a marxista ideológiát, akinek széles látóköre, magas tudományos pedagógiai képzettsége van és evi mindennapi tevékenységében, céltudatosan, személyes példamutatással is törekszik az ifjúság kommunista tudatának kialakítására. Tanügyi kádereink döntő többsége megértette azt a magasztos feladatot, mely e téren reá hárul és lelkiismeretesen, minden képességét latba vetve munkálkodik tanuló-ifjúságunk kommunista nevelésén. Ebben a törekvésük-ben nagy segítséget jelent a tán cügyi káderek számára szerve-zett ideológiai-politikai oktatás, mely segíti őket és lehetővé te-szi számukra a marxista ideológia elsajátítását, az igazi nevetlő tulajdonságainak a kialakítárát. A tanügyi káderek jórésze tudatában van annak, hogy a marxi-lenini tanok alapos el- , sajátítása nélkül képtelen ele- lget tenni hivatásának. Az elmúlt év tapasztalata azt igazol-ja, hogy a tanítók, tanárok ideo- lógiai-politikai képzése lényegesen hozzájárult az oktató-ne- velőmunka színvonalának meg- , javításához. Ideológiai oktatásunk egyik fogyatékossága, hogy egyes tanügyi káderek nem a marxizmusleninizmus lényegének elsajátítására és alkotó alkalmazására törekednek, hanem annak szószerinti betanulására, elszakítva az élettől és munkájuk sajátosságaitól. Sajnos, még akadnak olyanok, akiik nem érzik szükségesnek ideológiai továbbképzésüket, ezek azonban előbb-utóbb képtelenek lesznek eleget tenni nevelői hivatásuknak. Marx és Engels világosan megmutatták, hogy a nevelés célja a társadalom fejlődésénél, feltételeitől függ. Ezért a nevelés mindig az adott társadalmi rendszer céljainak megfelelően történik. Az osztály-társadalmakban a nevelés osztály-jellegű. A kapitalista társadalomban a munkások és parasztok gyermekeit úgy nevelték, hogy a burzsoázia szolgái legyenek és csak annyi tudással rendelkezzenek, amennyit annak érdeke megkívánt. A munkásosztálytól idegen tévhiteket oltottak beléjük, aminek célja az volt, hogy ne zavarják a burzsoázia nyugalmát. A mi társadalmunkban is osztály-jellegű a nevelés, a munkásosztály céljainak van alárendelte. A mi nevelésünk alapvető célja a sokoldalúan művelt ember, a kommunista társadalom jövő építői és védelmezőinek kialakítása. Marx rámutat a kommunista nevelés alkotó részeire, beszél a nevelés különböző oldalairól és hangsúlyozza azok szoros kapcsolatát. Elsősorban az értelmi nevelést tartja fontosnak. A kommunista társadalmat csak művelt, magas képzettségű emberek építhetik fel. Ezért mindenekelőtt az új típusú ember sokoldalú fejlődése a cél; az értelmi nevelés, politechnikai képzés, fizikai, erkölcsi és esztétikai nevelés egysége, a nevelés marxista értelmezése. A TUDOMÁNYOS ÉRTELMI NEVELÉS Az ifjúság kommunista szellemben való nevelésében elsőrendű fontosságú a tudományosan megalapozott értelmi evelés. Az iskolának úgy kell felvérteznie a tanulókat az ismeretekkel, hogy azokat alaposan megérthessék, hogy meggyőződéssel magukévá tegyék a természet és társadalom fejlődésének egyetlen tudományos magyarázatát, a dialektikus és történelmi materializmust. Iskoláink gyakorlata igazolja erre irányuló törekvéseinket. Tanerőink nagy része materialista világszemlélettel rendelkezik. Egy részük még nem tudott teljesen elszakadni az idealizmustól, de igyekszik állandóan képezni magát ideológiailagpolitikailag, hogy mielőbb megszabaduljon téves nézeteitől. Számos tanügyi káder gyakorlati munkájában eredményesen alapozza meg növendékeinek tudományos világszemléletét is. Például Zamfir Doina régens, Raffain Dezső udvarhelyi tanár és műsott behatóan foglalkoznak ömrös lászló 1 A hét 1959 December 1945-ben alakult meg a Nemzetközi Demokrata Nőszövetség. Kedd 2 100 évvel ezelőtt gyilkolták meg John Szerda Brownt, az Egyesült Államokban élő négerek felszabadításának harcosát. 3 1895-ben halt meg P A. Koszticsev ismert Csütörtök orosz természetkutató. 4 1855-ben alakult meg a bukaresti Orvosi Péntek iskola A Szovjetunió Alkotmányának napja. S 1791-ben halt meg W. A. Mozart nagy osztrák j. gr.,hat zeneszerző. 1865-ben született Traian Demetrescu neves haladó román író. ** 1903-ban halt meg Gavril Muzicescu román Vasárnap zeneszerző. 1884-ben született dr. Petru Groza, a Nagy Hétfő Nemzetgyűlés volt elnöke. ANA ASLAN, a hírneves román orvosnő angol orvostudósok kérésére Londonban beszámolt az új román gyógyszer, a H-3 novocaínos injekció kiváló fiatalító hatásáról. Ezt a gyógyszert már Nyugat-Németországban is használják. AZ AKACFA terméséből Rutin nevű vitamint vontak ki szovjet tudósok, amely kitűnő hatású a vérömlések gyógyításánál és véd az érelmeszesedés ellen. Az orvosok véleménye szerint sok fertőző betegséggel szemben növeli a szervezet ellenálló képességét. A KÉPZŐMŰVÉSZEK látogattak el a tengerpartra. A képzőművészek konstancai tanácskozásának befejeztével több neves képzőművész, köztük Al. Ciucu- Ilencu, a képzőművészek egyesületének titkára, Mac Constantinescu és mások ellátogattak a tengerpartra, hogy meghatározzák azoknak a művészi alkotásoknak a témáját, amelyekkel a tengerparti üdülőtelepeket díszítik majd, AHOL A VIZET PÉNZÉRT árusítják. A franciaországi Rive de Gier helység városi tanácsa a vízhiány miatt elhatározta, hogy tartálykocsikban szállítják a vizet a lakosságnak. A vizet 10 literenként 15 frankért árusítják. A KOLOZSVÁRI KLINIKÁN, amelyet dr. Aurel Moga profeszszor vezet, berendeztek egy új osztályt, ahol a krónikus vesebajokat gyógyítják és szükség esetén művesével helyettesítik a beteg szervet.