Vörös Zászló, 1959. december (8. évfolyam, 282-308. szám)

1959-12-01 / 282. szám

—Névnapi ajándék— Szekérzörgés. Néhány pilla­­­­nat múlva Udvarhely kellős közepén megáll két gyönyörű a ló, leszegett fejjel. Kucsmás ember, tartja a gyeplőt. A­­ mellette ülő pirospozsgás ar­cú, nagybajuszos. Lehet úgy ötvenöt éves. Condraujjas­­ban s keményszárú fekete csizmában van. Fürgén ugrik le a szekérről és ezt mondja társának: — Na, Istvány, te várj még egy kicsit. Megnézem, hogy megvan-e az a könyv, mert öl meg érte az asszony.­­ A másik rábólint, hogy menjen csak, s ő sietősen lép be a könyvkereskedésbe. A pult elé áll s nézi a könyve­ket. Aztán rámutat az egyik­­­­re: — Ezt számlázza le, elv­­társnő, az új barázdát szánt az eke címüt. Leszámlázzák. De ő csak áll, kutató szemmel fürkészi a pultra rakott könyveket.. — Hát Sütő Andrásnak az új könyve megvan-e — kérdi kissé restelkedve, hogy nem­­ tudja a címét. Az elárusítónő segíti ki: — A nyugalom bajnoka? — Valami afféle. Most nyo­matták ki s az asszony azt is­­ el szeretné olvasni, mert azt mondja, hogy olvasta az Egy pakli dohány, Emberek in­dulnak, Félrejáró Salamon című könyveket s nagyon tet­szettek. Nemsokára kilép s hóna alatt szorongatja a könyve­ '­ket. Előbb fölnyújtja társá­nak, olyan óvatosan, mint a hímes tojásokat, aztán maga is fellép s komótosan elhe­lyezkedik. — Csak azért — szól oda társának — mert nevenapja van s vénségére belebolondult a könyvekbe ... Aztán elzörög a szekér.­­ Hosszasan nézek utánuk. Va­jon melyik faluból valók? Legyintek. Nem is ez a fon­tos, hanem a tény: a paraszt­­ember újszerű névnapi aján­déka. (Domahidi) Nők a közhasznú munkákban HARAJ KICSI FALU, Gelence köz­séghez tartozik. A helyi nőbi­­zottság kezdeményezésére itt is tanfolyam indult a nők szá­mára. 27 hallgatója igen szor­galmasan és lelkiismeretesen tanul, aminek eredménye meg­látszik politikai színvonaluk emelkedésében. Egyre többen kapcsolódnak be a közérdekű munkákba, mert tudják, hogy ezzel a dolgozó nép érdekeit szolgálják. Legutóbb is példá­ul, a tűzoltó szertár építésében 20 nő segédkezett, 500 lej meg­takarítást eszközölve a köznek. DEÁK TERÉZ levelező VASLÁBON A SZÖVETKEZESI figyelemre méltó eredményeket ért el a felvásárlási terv teljesítésében. Az eredményben nagy része van a nőbizottsági tagok, kép­viselőnők és körzeti nőfelelő­sök fáradságot nem ismerő, alaposan megszervezett és vég­zett felvilágosító munkájá­nak. Kitűnt ebben Micu Emilia községi képviselő és a községi nőbizottság alel­­nöke Chindea Floarea rajoai képviselő, a községi nőbizott­ság elnöke, akik élen jártak az­­ értékesítésben. Chindea Florea­­ például 6 tyúkot, 200 kg mézet­­ értékesített a szövetkezet út­ján A vaslábi asszonyok novem­ber elején ünnepi műszakot szerveztek a szerződéskötési és felvásárlási terv teljesítéséért. 240 kg szárnyas, 9800 db tojás és 6000 kg gabona értékesíté­sének a megszervezését vállal­ták, ezzel szemben 547 kg szár­nyast, 13.179 db tojást és 8200 kg gabonát adtak el a szövet­kezetnek a termelők. Munká­juk tehát eredményesnek bizo­nyult. Colceriu Aurelia képvi­selő például egymaga 200 kg gabonát és 150 db tojást érté­k-npi fuff ’grigoras LUCRETIA rajoni képviselő KEDD, DECEMBER 1. A Marosvásárhelyi Rádió mű­sorából (a 261 és 330 m-es hul­lámhosszon) 5.00—5.30 román nyelven: Az új élet útján. Farkas Stefi és zenekara muzsikál. 5.30— 6.00 magyar nyelven: Kalendá­rium. Időjárásjelentés, új szo­cialista mezőgazdasági egysé­gek. Most az ideje. Ajándékze­ne. 14.30—15.00 magyar nyelven: Munkatársaink és tudósítóink je­lentik. Könnyű szimfonikus nyi­tányok. Mai levelesládánkból. 17.00—17.30 román nyelven: Hí­rek. Tartományunk üzemeiben. Román zeneszerzők operettjei­ből. 17.30—18.30 magyar nyelven: Technikai tanácsadó. Vidám népdalok. A Rádió ifjúsági fél­órája. Haladás: Borús reggel (szov­jet film) Kiegészítő műsor: Bu­karest tegnap és ma.­­ Vörös Lobogó: Dalol a szere­lem (szovjet film) Ifjúsági: MELBA (amerikai film) Munkásmozgó: Nővérek (szé­lesvásznú szovjet film) Dózsa György: Kémek és kém­­elhárítók (kínai film) Kiegé­szítő műsor: ősz az örök tavasz városában. A Szakszervezetek Művelődési Házában: Szerelmes fi'^ rész (szovjet film) ★ A Szakser­vezetek Művelődé­si Házában december 1-én, ked­den este 18 órakor a II. emeleti előadóteremben A tudomány az ember eredetéről címmel Fűzi József egyetemi tanársegéd tart előadást. Előadás után fil­met vetítenek. Hirdetmény A m­aros­­ásár­helyi Állami Székely Népi Együttes decem­ber 1-én és 2-án versenyvizs­gát tar, megfir­sedett tánc­mesteri állásra. Jelentkezni lehet az együt­tes Str. Primária utca 1 szám alatti székházában, telefonon (22-51) és írásban. A kommunista nevelés egyes kérdései az iskolákban Írta : S­övérfi Zoltán, az RMP Magyar Autonóm Tartományi Bizottságának titkára A marxizmus tanítása alap­­ján, minden társadalmi forra­dalomban az újat megteremtő, haladó erők tudatos tevékenysé­ge érvényesül. A szocialista for­radalomban a néptömegek tuda­tos történelmi alkotó tevékeny­sége felöleli a társadalmi élet minden területét, az alaptól a felépítményig. A szocialista forradalom az emberiség igazi történetének a kezdete, amely a legmélyreha­tóbb társadalmi és politikai át­alakulást jelenti. Egyidejűleg forradalmat jelent a munkás­­osztály tudatában, gondolkodá­sában. Az ember tudata azon­ban elmarad a társadalom anya­gi életfeltételeinek változásától és ezért egyes emberek gondol­kodásában még a szocializmus győzelme után is tovább élnek a burzsoá ideológia maradványai. Marx és Engels szerint ahhoz, hogy a kommunista öntudat ki­fejlődjön az emberek tömegei­ben, „az szükséges, hogy az em­berek tömegméretben megvál­tozzanak, ami csakis a gyakor­lati mozgalomban, forradalom­ban történhet meg. A forrada­lom tehát nemcsak azért szük­séges, mert e­z uralkodó osztályt nem lehet másként megdönteni, hanem azért is, mert a megdön­tő osztály csak a forradalomban juthat el odáig, hogy lerázza magáról a múlt minden szeny­lyét és képessé váljék az új társadalom megalapozására.“ (Marx-Engels: A német ideoló­­gia). Minden társadalmi rendszer megszilárdításának egyik alap­vető tényezője az ifjúság. Külö­nösen fontos feladat hárul a mi új típusú if­júságunkra szocialis­ta vívmányaink megerősítése és megvédése terén. Pártunk igen nagy fontosságot tulajdonít if­júságunk kommunista nevelésé­nek. Nem lehet közömbös szá­munkra, hogy milyen lesz az az ifjúság, amelynek hivatása a kommunista társadalom felépí­tése. Az ifjúság kommunista tudatának kialakításában óriási szerepe van az iskolának. Lenin „Az ifjúsági szövetségek feladatai“ című beszédében ki­fejti, hogy mit jelent a kommu­nizmust tanulni. „Ha a kommunizmus tanul­mányozása csak abban állna, hogy az ember elsajátítja azt, a­­mi a kommunista művekben, könyvekben és brosúrákban van kifejtve, akkor túl könnyen meg­eshetnék, hogy kommunista be­­tűrágókat, vagy száj­hősöket kapnánk, ez pedig lépten-nyo­­mon ártana nekünk és kárunkra lenne, mert kiderülne, hogy ezek az emberek, akik elolvasták és megtanulták azt, ami a kom­munista könyvekben és brosú­rákban van kifejtve, képtelenek mindezeket az ismereteket ösz­­szefoglalni és nem tudnak úgy cselekedni, ahogy azt a kommu­nizmus,­­valótlan megköveteli.“ EMELJÜK A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKÁT HIVATALA MAGASLATÁRA !” Kommunista nevelés voga olyan embereket formálni, akik szívvel-lélekkel, odaadóan, ké­pességeiket állandóan fejleszt­ve, a szocialista haza iránti sze­retettől fűtve dolgoznak, alkot­nak. Ahhoz, hogy nevelésünk ne csak formális legyen, ne csak jelszavakból álljon, minden ne­velőt mélységesen át kell hogy hasson hivatásának felelősség­tudata, az, hogy egy új társa­dalom számára nevel olyan új típusú emberek.., akik bármely munkaterületen becsülettel meg­állják helyüket. A nevelőmunka sikere első­sorban a tanító személyétől és tevékenységétől függ. Csak az a tanító tud kom­munista szellemben nevelni, aki maga is őszinte híve a kommunizmus ügyének, aki mindennapi tevékenységével bebizonyítja a munkásosztály és a párt ügye iránti hűségét, aki alaposan, tudatosan, gya­korlati módon elsajátította a marxista ideológiát, akinek széles látóköre, magas tudo­mányos pedagógiai képzettsége van és evi mindennapi tevé­kenységében, céltudatosan, személyes példamutatással is törekszik az ifjúság kommunis­ta tudatának kialakítására. Tanügyi kádereink döntő több­sége megértette azt a magasztos feladatot, mely e téren reá hárul és lelkiismeretesen, minden ké­pességét latba vetve munkálkodik tanuló-ifjúságunk kommunista­­ nevelésén. Ebben a törekvésük-­­­ben nagy segítséget jelent a tán­ c­ügyi káderek számára szerve-­­­zett ideológiai-politikai oktatás,­­ mely segíti őket és lehetővé te-­­­szi számukra a marxista ideoló­gia elsajátítását, az igazi neve­­t­lő tulajdonságainak a kialakítá­­r­­át. A tanügyi káderek jórésze­­ tudatában van annak, hogy a­­ marxi-lenini tanok alapos el- , sajátítása nélkül képtelen ele- l­get tenni hivatásának. Az el­­múlt év tapasztalata azt igazol-­­­ja, hogy a tanítók, tanárok ideo-­­ lógiai-politikai képzése lénye­­gesen hozzájárult az oktató-ne-­­ velőmunka színvonalának meg- , javításához. Ideológiai oktatásunk egyik fogyatékossága, hogy egyes tan­ügyi káderek nem a marxizmus­­leninizmus lényegének elsajátí­tására és alkotó alkalmazására törekednek, hanem annak szó­szerinti betanulására, elszakítva az élettől és munkájuk sajátos­ságaitól. Sajnos, még akadnak olyanok, akiik nem érzik szük­ségesnek ideológiai továbbképzé­süket, ezek azonban előbb-utóbb képtelenek lesznek eleget tenni nevelői hivatásuknak. Marx és Engels világosan megmutatták, hogy a nevelés célja a társadalom fejlődésénél, feltételeitől függ. Ezért a neve­lés mindig az adott társadalmi rendszer céljainak megfelelően történik. Az osztály-tár­sad­al­makban a nevelés osztály-jel­­legű. A kapitalista társadalomban a munkások és parasztok gyerme­­­­keit úgy nevelték, hogy a bur­zsoázia szolgái legyenek és csak annyi tudással rendelkezzenek,­­ amennyit annak érdeke megkí­vánt. A munkásosztálytól idegen tévhiteket oltottak beléjük, aminek célja az volt, hogy ne zavarják a burzsoázia nyugal­mát. A mi társadalmunkban is osz­­­­tály-jellegű a nevelés, a munkás­­osztály céljainak van alárendel­te. A mi nevelésünk alapvető célja a sokoldalúan művelt em­ber, a kommunista társadalom jövő építői és védelmezőinek kialakítása. Marx rámutat a kommunista nevelés alkotó részeire, beszél a nevelés különböző oldalairól és hang­súlyozza azok szoros kap­csolatát. Elsősorban az értelmi nevelést tartja fontosnak. A kommunista társadalmat csak művelt, magas képzettségű em­berek építhetik fel. Ezért min­denekelőtt az új típusú ember sokoldalú fejlődése a cél; az ér­telmi nevelés, politechnikai kép­zés, fizikai, erkölcsi és esztétikai nevelés egysége, a nevelés marx­ista értelmezése. A TUDOMÁNYOS ÉRTELMI NEVELÉS Az ifjúság kommunista szel­lemben való nevelésében első­rendű fontosságú a tudomá­nyosan megalapozott értelmi evelés. Az iskolának úgy kell felvérteznie a tanulókat az is­meretekkel, hogy azokat alapo­san megérthessék, hogy meg­győződéssel magukévá tegyék a természet és társadalom fejlő­désének egyetlen tudományos magyarázatát, a dialektikus és történelmi materializmust. Iskoláink gyakorlata igazolja erre irányuló törekvéseinket. Tanerőink nagy része materia­lista világszemlélettel rendelke­zik. Egy részük még nem tudott teljesen elszakadni az idealiz­mustól, de igyekszik állandóan képezni magát ideológiailag­­politikailag, hogy mielőbb meg­szabaduljon téves nézeteitől. Számos tanügyi káder gyakor­lati munkájában eredményesen alapozza meg növendékeinek tu­dományos világszemléletét is. Például Zamfir Doina régens, Raffain Dezső udvarhelyi tanár és műsott behatóan foglalkoznak ömrös lászló 1 A hét 1959 December 1945-ben alakult meg a Nemzetközi Demokra­­­ta Nőszövetség. Kedd 2 100 évvel ezelőtt gyilkolták meg John Szerda Brownt, az Egyesült Államokban élő négerek felszabadításának harcosát. 3 1895-ben halt meg P A. Koszticsev ismert Csütörtök orosz természetkutató. 4 1855-ben alakult meg a bukaresti Orvosi Péntek iskola A Szovjetunió Alkotmányának napja. S 1791-ben halt meg W. A. Mozart nagy osztrák j. gr.,hat zeneszerző. 1865-ben született Traian Demetrescu neves haladó román író. ** 1903-ban halt meg Gavril Muzicescu román Vasárnap zeneszerző. 1884-ben született dr. Petru Groza, a Nagy Hétfő Nemzetgyűlés volt elnöke.­­ ANA ASLAN, a hírneves ro­mán orvosnő angol orvostudó­sok kérésére Londonban beszá­molt az új román gyógyszer, a H-3 novocaínos injekció kiváló fiatalító hatásáról. Ezt a gyógy­szert már Nyugat-Németország­­ban is használják. AZ AKACFA terméséből Ru­tin nevű vitamint vontak ki szovjet tudósok, amely kitűnő hatású a vérömlések gyógyítá­sánál és véd az érelmeszesedés ellen. Az orvosok véleménye szerint sok fertőző betegséggel szemben növeli a szervezet el­lenálló képességét. A KÉPZŐMŰVÉSZEK látogattak el a tengerpartra. A képzőmű­vészek konstancai tanácskozá­sának befejeztével több neves képzőművész, köztük Al. Ciucu- I­lencu, a képzőművészek egyesü­letének titkára, Mac Constanti­­nescu és mások ellátogattak a tengerpartra, hogy meghatároz­zák azoknak a művészi alkotá­soknak a témáját, amelyekkel a tengerparti üdülőtelepeket dí­szítik majd, AHOL A VIZET PÉNZÉRT árusítják. A franciaországi Rive de Gier helység városi tanácsa a vízhiány miatt elhatározta, hogy tartálykocsikban szállítják a vizet a lakosságnak. A vizet 10 literenként 15 frankért áru­sítják. A KOLOZSVÁRI KLINIKÁN, amelyet dr. Aurel Moga profesz­­szor vezet, berendeztek egy új osztályt, ahol a krónikus vese­bajokat gyógyítják és szükség esetén művesével helyettesítik a beteg szervet.

Next