Vörös Zászló, 1969. október (21. évfolyam, 232-258. szám)

1969-10-01 / 232. szám

XXI. évfolyam 232. (5541.) szám 1969. október 1. szerda Ára 30 bámi A vetési csata DÖNTŐ NAPJAI A Nyárádmentén javult a munka üteme, de a területfelszaba­­dításnál további erőfeszítésekre van szükség! Az elmúlt héten a Nyárádmentén „megugrottak" a vetéssel. Számos termelőszövetkezet teljesítménye a búza­vetésnél meghaladta az 50 százalékot. Nyárádtőtől egészen Csíkfalváig több száz hektáron került földbe a kenyérnek Való. Természetesen sokat lehet és kell még tenni az őszi vetés meggyorsításáért. Sőt ezután van igazán szükség a gyors munkára, jó szervezésre. Ugyanis lassan elfogynak az eddig felszabadított területek, és olyan földek kerül­nek sorra, ahol cukorrépa, kukorica a búza előveteménye. Ezeknek a betakarításához pedig sokkal több munkáskéz szállítóeszköz szükséges. Gépkezelők dicsérete... Simon Endre, a karácsonfalvi MTSZ elnöke, és Tekse Illés mér­nök nem győzik eléggé dicsér­ni a marosvásárhelyi MGV gépe­­sítőit. — Kitűnő munkát végeznek. Le a kalappal előttük — így a mér­nök. — Vasárnap is dolgoztak — toldja meg az elnök —. Van olyan közöttük, mint például Kerekes Tibor, aki egymaga eddig több mint 200 hektáron húzatta földbe a magot. Sorra hangzanak el a nevek, a Kati Józsefé, aki a szántásnál végzett jó munkát, a György Sán­doré, a Fogarasi Viktoré, Nagy Lászlóé, Kerekes Györgyé. Simon J­átkik ma égsíra­­terület­én el­végezték a tárcsázást. Ez pedig nem kicsi dolog. A szövetkezet­ben eddig több mint 280 hektáron került földbe az ősziek magja, s ennek minden egyes hektárját legalább háromszor-négyszer meg­járták a tárcsával. Munkájuk jó minőségét mi sem bizonyítja job­ban, minthogy 100 hektáron már kikelt és szépen zöldell a búzave­tés- igaz, ebben nagy része van a vezető tanács körültekintő munkájának is- Úgy szervezte meg a területek felszabadítását, hogy szeptember 12-én már megkezdhették a búza vetését A mag mindenütt jó talajba ke­rült. Ahol az elővetemény nem kapott istállótrágyát, ott szuper­foszfáttal vagy nitrogénnel növel­ték a talaj táperejét. A gyengébb talajokra pedig mindkét fajta műtrágyából juttattak. Hogy mit tartogatnak az elkö­­­­ve-tkc£ő -kezet vezetőinek véleménye sze­rint továbbra sem lesz baj az ütemmel. Még mintegy 10 nap szükséges a vetés befejezéséhez. lemény ítélőszéke elé állítani? An­nál is inkább, mert a szövetke­zetben nagy szükség van a mun­kaerőre. Megtörtént, hogy em­ber hiányában a brigádos, az el­nök vagy éppen a mérnök kellett hogy felálljon a vetőgépre. Holott rájuk máshol van szükség. Látkép Temesvárról, mely mostanság ünnepelte fenn­állásának 700. évfordulóját. ...és ami nem válik dicséretükre A szomszédos Dózsa György községi MTSZ-ben már nem mondanak ilyen sok jót a gép­kezelőkről. És ez érthető is. Mert mi jót lehetne mondani arról a gépkezelőről, aki hétfőn még a déli órákban is javában alussza álmát? Piheni az elmúlt napi bálozás fáradalmait Márpedig Pethő György, Magos György és Kádár Lajos gépkezelők nem csi­náltak egyebet ezen a délelőttön- Nagy szükség lett volna pedig rá­juk a földeken, mert a vezető ta­nács, a mérnök dicséretére legyen mondva, az idén úgy állították össze a vetési tervet, hogy a betakarítás nem akadályozza a gyors munkát. Ottjártunkkor például a búzavetésre előirányzott terület egészében fel volt szaba­dítva. Azért már nem ők a hi­básak, hogy a mag mindössze 62 hektáron került a földbe. Csakis a gépkezelőkön múlott, akik ezen a napon is alaposan áthúzták a számításukat. Előző este ugyanis a tárcsázáshoz osztották be őket (mintegy 150 hektárnyi terület van megszántva, ahol csak tár­csázni kellene, de amint már mondottuk, nem volt ki dolgoz­zék, így a vetéstől és más mun­kálatoktól kellett elvenni a trak­torokat, hogy a talajelőkészítés is haladjon. S úgy látszik, a „jókedv“ ra­gadós. Ugyancsak a délelőtti órák­ban vidám nóta csendül fel a bodega előtt. Vagy öt-hat szövet­kezeti tag poharazgat az árok szélén. Nem bántja őket, hogy a termény nagy része még kint van a mezőn­ Régebb, ha valaki a legnagyobb dologidőben betért a kocsmába, az egész falu meg­szólta. Miért ne lehetne tehát az ilyen poharazgatókat a közve- El, Galacza! Az iskolai KISZ-szervezet titkára ismeri ugyan B. Imre ötödikes tanulót, de csak a csoporton belül foglalkozott vele, személyesen nem. A fiú a csoportgyűlésre csak egyszer jött el, az iskolából is gyak­ran hiányzott. — Miért? — Gondolom, az osztályfő­nöke kell tudja. Ők járnak családlátogatásra. Nem az én dolgom. — Ne hárítsuk át a felelős­séget, hiszen egy gyermek jövőjéről van szó. Mindenki egyformán felelős azért, ami történik. Például: B. Imre csak egyszer ment el csoport­­gyűlésre, és az elvtársat nem érdekelte, miért maradt távol? — A többi gyermek nem tűrte meg. — Verekedett? Féltek tőle? — Nem. Rongyos volt és — büdös. Gyakran ellopta valamelyiknek a tízóraiját. Még N. Janikát is kioktatta, hogyan szerezzen magának en­nivalót. — Ezt honnan tudja? — Mondták az osztálytársai. — Tehát beszélt róla a többiekkel. S aztán egysze­rűen elsiklott a dolog fö­lött, mert így kényelmesebb Nem nyúlt utána ennek a ful­dokló léleknek, hogy lábra ál­lítsa, hogy jó irányba terel­je, holott ebben a fiúban le­het, hogy valami zenetehet­ség lappang. Imrus anyjáról az az asz­­szony vall, aki a lakásába köl­tözött, mikor a másik összeállt egy férfivel és Bukarestbe köl­tözött. — Perzselnivaló fehérnép volt a Julis, — mondja Sza­­bóné. —­ Az üzemben egy rész­legen dolgoztunk. Ami az övé, azt meg kell adni: rendkívül ügyes, szorgalmas munkásnő volt. Égett a dolog a keze alatt. De aztán, ahogy a lábát a gyárból kitette, csak a mu­latságon és a férfiakon járt az esze. Mindig úgy intézte a dolgot, hogy ha az ura nap­palos, ő éjjeli váltásban dol­gozzon. Sokszor hetekig nem találkoztak. A gyermekeket a a szomszédokra bízta. Az ura jó ember volt, csak kissé lágy. De mikor egyszer valaki be­fújta neki az asszony félre­lépéseit, nagyon megverte, el is ment a háztól, most más nővel él. Julisnak aztán már nem volt kitől félnie, szégyell­­ni meg soha nem szégyellte, a­­mit csinált, így aztán egymást érték a dáridók. A gyermeke­ket sokszor leitatta, hogy nyugton legyen tőlük. A leányka, a kisebb, az anyjára hasonlít szép és nyughatat­lan. A fiú csendesebb, de alamuszi. Ő is elment a ház­tól, mert egyszer azt anyja egyik vendége megpofozta. Akkor már 13 éves volt, de még mindig az ötödik osztályt nyűrte. Aztán rablóbandát alakított, réme volt a piac­nak és az állomás környéké­nek. Csakhogy abban is él­hetetlen volt, mert örökké is­­tápolt holmi felszedett kölyköket, cipőt, ruhát vett nekik a szerzeményből. A mi­lícia is elkapta néhányszor, de elengedték, mert nem lehetett semmit rábizonyítani. Olyan ártatlan képe volt, elhitték ne­ki, ha megígérte, hogy nem csinálja többé. Alkalmi mun­­k­ákat is vállalt, hogy éppen a neve legyen, hogy dolgozik, így züllött el lassacskán. Az­tán jött az a borzalom. Akkor már 16 éves volt, erős szál fiú . Leteperte az anyját, és a kést a sokára tette. Ha nem rohannak be a szomszédok, úgy nyisszenti el, mint a csir­kének ... — Pénzt köv­etelt? — Soha se fogadott el sem­mit az anyjától, még az ételt sem, ha nagyritkán küldött neki. Más történt. Szégyel­lem is elmondani. A leányka már 14 éves volt, és Imrus megtudta, hogy az anyja le akarja vinni a tengerpartra — kínálgatni. Imrust aztán beci­tálták a milíciára, de nem ment el. Úgy alámerült, hogy nem Márk Alexandra riportsorozata tudtak a nyomára akadni. (Én sem hallottam felőle évekig. Figyeltem a lapok hír­rovatát is, de soha sem talál­koztam a nevével. Nemrég egyik nagyüzemben a kultúr­­felelőst kerestem. Éppen ebéd­szünet volt, s amint az udva­ron áthaladtam, valaki meg­fogta a könyökömet. Imrus apja. Diadalmasan nézett rám. — Mondok egy újságot. Ide nézzen. — szólt büszkén, és egy noteszből fényképet ha­lász elő. Nézem a hat egyfor­ma ruhába öltözött fiatalem­bert, mindegyiknek az ölében egy akkordeon­t. Ott van lmrus. Balról a második. — S ez hol? — A galáci hajógyár egyik részlegének a zenekara. — Le­ülünk egy talicskára, fújjuk a füstöt .— Tudja, mikor az a szörnyűség történt, írtam az öcsémnek Galacra. Ott dolgo­zik a hajógyárban, csoportve­zető. Tanácsot kértem tőle, mi­tévő legyek, azt­ írtam, fel­akasztom magam a szégyentől, hogy ilyen gyermek apja va­gyok, aki lop és gyilkol. Mire a válasz megjött volna, be­állított ő maga. De nem talál­tuk Imrust sehol. Napokba telt, míg megtudtuk, hogy né­ha betér az egyik külvárosi kocsmába. Késő este talál­tunk rá, ott ült egy asztalnál, fel se nézett, mik­or két ol­dalról melléje telepedtünk. Talán elfutott volna, ha egye­dül vagyok, de a nagybátyja láttán egyszerre megváltozott az arca. Öcsém mindenféle gyári dolgokról beszélt, szán­dékosan nem hozta elő idejö­vetele igazi célját, Iirus szót­lanul hallgatta, aztán hirte­len, majdnem sírva odafor­dult öcsémhez: — Sándor bácsi, vigyen el engem innen. — Hát éppen ezt akartuk. Kimentünk a parkba, leültünk egy padra, és én csak ámul­tam azon a sok okos dolgon, amit Sándor neki mondani tu­dott. Másnap elutaztak. Az­óta Imrus KISZ tag, üzemben dolgozik, szakmája van, már dicséretet is kapott, zenét tanul és van akkordeonja is, amire annyira vágyott.) — Vége — TOLVAJOK? Világ proletárjai, egyesül­ete' ' AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA Amit lehet Szeredában, miért nem Demeterfalván is? A nyárádszeredai termelőszö­vetkezet szintén az élenjárók kö­zé tartozik. A búzának jóval több mint a felét a földbe tették itt. Ebben a munkában különösen a nyárádszeredai 1. számú mezei brigád ért el szép eredményeket, ahol mindössze 5 hektár van még hátra a búzavetésből. Pedig az egész gazdaságban nekik volt a legnagyobb tervük (90 hektár)- De idejében hozzáfogtak az elővete­­mények betakarításához- így ott­jártunkkor már csak 5 hektár kukorica volt kinn a határban, amelynek törését szintén meg­kezdték, a magherét pedig nem­csak begyűjtötték, hanem nagy részét el is csépelték- Nehéz lenne felsorolni azok nevét, akik jó munkájukkal kitűntek, hisz a brigád minden egyes tagja oda­tette a vállát. Pedig munkaerőben nem bővelkednek. Példát vehet­nének tőlük a demeterfalvi 2-es brigád tagjai. Talaj és éghajlati viszonyaik azonosak, hisz terüle­(Folytatás a 3. oldalon) Műveltség és „szakbarbárság“ ~ -------------------------- IZSÁK JÓZSEF ____________________ A második világháború utáni években figyeltünk fel arra húsz és egynéhány évesek, hogy az új nemzedék avantgardja másfelé tá­jékozódik, irodalom helyett egyre többen foglalkoznak reáltudomá­nyokkal, matematikával, fizikával, kémiával, biológiával. Számunkra még az irodalom, a művészet je­lentett mindent. Foglalkozási ág­tól függetlenül, részt venni iro­dalmi esten, elolvasni a legfris­sebb folyóiratokat, regényeket, számon tartani a legújabb „iro­dalmi pletykákat“, s ezek jelen­tették a társasági belépőt, s a leg­állandóbb társalgási témát is. Mi tagadás, lenéztük azokat, akik e helyett sport­eredményekkel töm­ték a fejüket, vagy karrierizmus­ból közéletesdit, egyesületesdit ját­szottak. Spitteler Imagojáról nem tudni, Németh Lászlót nem ol­vasni — annyit jelentett, mint kiközösíttetni a művelt emberek sorából. Aztán a háború utáni években minden megfordult: a kö­zépiskolák legjobb diákjai a ma­tematikai és fizikai szakkörökbe iratkoztak, az irodalmi körök las­san elnéptelenedtek, itt-ott né­hány lelkesebb fiatal, rendszerint olyan, aki író, költő szeretett volna lenni, tartotta fenn az egy­kori ülkápzókörök hagyományát. Mi idézte elő ezt a hirtelen át­váltást, nincs terünk elemezni, annyi bizonyos, hogy sok egyéb tényező között az egzakt tudomá­nyok stabilitása és ígéretes távla­tai rendkívüli hatást gyakoroltak az új nemzedékre. Persze a gya­korlati szempontok is számításba jöttek, sőt az anyagiak is. A tár­sadalmi igény szintén egybeesett az ifjúság új orientációjával, mér­nökökre, technikusokra, elméleti kutatókra egyre nagyobb mérték­ben volt szükség, s van azóta is. Tehát a jelenség társadalmi, gazda­sági, s nem egyszerűen ízlésválto­zás dolga, nem is korlátozódik a mi viszonyainkra, ma már világ­szerte ez a helyzet. Olyan tények ezek, amelyeket tudomásul kell vennünk. Mi következik ebből? Hogy ve­szélyben forognak a művészetek, az irodalom, a színház? Hogy ke­vesebb nézője, olvasója, látogatója lesz ezután a klasszikus művelő­dési formáknak, színháznak, könyvnek, képtárnak? Aligha. A súlypont-eltolódás inkább a felké­szülés időszakában szembeötlő, mert elképzelhetetlen, hogy egy Párizst járó mérnök ne nézze meg a Louvre-t, az elméleti fizikust ne érdekelje Dürrenmatt, a repü­lőgép-konstruktőrt Saint-Exupéry és így tovább. A szaktudományok differenciálódása nem feltétlen kö­veteli meg, hogy­­a szakemberek „szakbarbárokká“ is váljanak. Nyilván az atomfizikus nem tölt­heti minden idejét a francia új regény olvasásával, hiszen első­sorban a saját szakterületén kell képeznie magát. Régen rossz len­ne, ha rákkutató orvosaink szün­telenül képregényekben gyönyör­ködnének s nem az előttük álló nagy feladatra készülnének fel (És bennem a kétely, hogy még mindig több időt fordítanak Si­mone de Beauvoire-ra, mint kel­lene!) Tehát ne féljünk a „szak­barbárságtól“, mert az emberiség jóléte, haladása mégsem regény­­olvasás közben dől el. (Bár azt sem szabad lebecsülni!) Ismétlem: a felkészülés idősza­kában döntő szerepe van az ener­gia, az idő, az emlékezet gazda­ságos kihasználásának. Ma poli­hisztornak lenni annyi, mint lai­kusnak lenni, aki mindenhez egy­formán jól ért, gyanús, hogy sem­mihez sem eléggé. A szaklíceu­mok létesítése világszerte épp eb­ (Folytatás a 2. oldalon) A IV. oldalon KÜLPOLITIKAI c$c***c*iyek­ VIVAT ACADEMIA! Ma, október 1-én az ország 17 egyetemi központjában, va­lamennyi főiskoláján az amfi­teátrumokban felhangzik az új egyetemi tanév megnyitójaként az ősi dallam: Gaudeamus igi­­tur. Ha egyetlen szóval kellene jellemeznünk mindazon erőfe­szítéseket, amelyek a Román Kommunista Párt X. Kongresz­­szusának szellemében az eljö­vendőben szocialista oktatásunk fejlesztésére irányulnak, ak­kor talán a TÖKÉLETESÍTÉS felelne meg ennek­ a legjobban. Tudatos jövőszerkesztésünk ál­landó igénye, a társadalmi élet minden területének tökéletesí­tése, parancsoló szükségesség­ként vonja maga után, hogy a román oktatás fejlődésében to­vább lépjen, tartalmában kor­szerűsödjék, hozzáigazodjék ha­zánk gazdasági, társadalmi, po­litikai életének fejlődési ritmu­sához, szakadatlan tökéletesedé­­si folyamatához. A modern élet követelményének megfelelően, a felsőfokú oktatás célja ma már nem lehet pusztán a tudásanyag átadása. Ezzel egyenlő fontossá­gú feladat az általános művelt­ség, a gondolkodási készség, in­telligencia fejlesztése, a szel­lem mozgékonyságának ösztön­zése — egyszóval mindazon készségek kifejlesztése, ame­lyeknek birtokában modern hu­manizmustól áthatott, magas szellemiségű, jól felkészült szak­emberek foglalják majd el he­lyüket a tervezőintézetekben, kutatólaboratóriumokban, gyá­rakban és a mezőgazdaságban, az iskolák katedráin. A felsőfokú oktatásnak szo­cialista társadalmunkban eleve korszerűnek, fogékonynak kell lennie, amely gócpontja mind­annak, ami új és haladó a tu­dományban, kultúrában és mű­vészetben. Csak így tudhat gyorsan és alkotóan hozzáiga­zodni a folyamatosan növekvő igényekhez, csak így kerülheti el, hogy az oktatás és az élet között ne legyen rés, valóra váltván a pártkongresszus irányelvét. Jelenleg az oktatás minden fokán elsődleges fel­adat biztosítani az iskola és az élet, az iskola és a gyakorlati szükségletek szoros kapcsolatát. Valamikor az ország tudásra szomjazó ifjai külföldön keres­tek scholát tudományos ismere­teik megszerzésére. Ma viszont mind többen igénylik idegen or­szágokból, hogy hazánk egyete­mein, főiskoláin tanulhassanak. A mai román iskola egyik le­nyűgöző sajátossága fejlődésé­nek dinamikája. Elég néhány számadatot kiragadni ennek iga­zolására: három évtizeddel ez­előtt a romániai egyetemi hall­gatók száma kb. 26 000 volt, megközelítőleg annyi, mint Iasi egyetemi hallgatóinak száma manapság. Jelenleg hazánk 49 felsőoktatású intézményének 192 fakultásán több mint 150 000 diák látogatja a nap­pali, esti és látogatás nélküli tagozatokat. 1968-ban az egy egyetemi hallgatóra fordított évi átlagos kiadás összege meg­közelítette a tizenkétezer lejt. Beszédes számjegyek egy or­szág szellemi gyarapodásának mutatószámai ezek. Csupán szá­mok, melyeknek végösszege ott csillog a mindenkori október elsejei szellemi magvetésben. — Október elsején, ma 12:00 — 1970-es egyetemi év meg­óra körül a rádió és televízió nyitása alkalmából, a főváros­helyszíni közvetítést ad az 1969 ban sorra kerülő nagygyűlésről. Népes már az Orvosi és Gyógyszerészeti Intézet környéke (KONCZ János felvétele)

Next