Vörös Zászló, 1970. szeptember (22. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-16 / 217. szám

2 . Nagy figyelmet fordítunk az oktatás korszerűsítésére (Folytatás az 1. oldalról) Különös figyelemmel szerveztük meg a tanulók gyakorlati oktatá­sát a város különböző üzemeiben, vállalataiban. A tanévnyitás nap­ján, amikor tanuló, tanár, szülő és egész dolgozó népünk figyelme az iskolákra irányul. Ígérjük, hogy bármikor és bármilyen körülmé­nyek között helytállunk, a kated­rákon, tantermekben és feladatun­kat becsülettel teljesítjük. TIZEDIKESEK Ma már nem újság az álta­lános oktatás X. osztályáról beszélni, mégis talán érdemes említést tenni a gyulakutai ál­talános iskola X. osztályáról is. Az elmúlt iskola évet első kilencedikeseink bizonyos fo­kú bizalmatlansággal kezdték. Sokan nem látták az általános oktatás tíz évre való kiterjesz­tésének jelentőségét. Éppen ez­ért iskolánk nevelő közössége megfelelő időben, első helyen foglalkozott ennek megértésével. Elmondhatjuk, hogy munkánk nem volt hiábavaló. Sikerült a tanulókban bizalmat kelteni, munkájuknak célt adni, s ta­lán éppen ez volt az az erő, a­­mely a volt kilencedikeseinket összetartotta, s csaknem a büsz­keség érzése töltött el vala­mennyit azért, hogy kilencedi­kes lehet. Bíztak útmutatásaink­ban, s így sikerült éppen a IX- ből kialakítani az iskola egyik legjobb osztályát, amely nem­csak fegyelmi szempontból állt az első helyen, hanem a tanul­mányi eredményei is említésre méltóak. A 32 tanulóból 2 ma­radt ismétlő és 5 javító vizsgá­ra jelenleg 22 tanulónk irat­kozott be a X. osztályba, 10 ta­nulónk különböző szakmai vagy más iskolákban folytatja tanul­mányait. Érdemes megemlíteni, hogy már a kezdet­ kezdetén a tanulók jó részének sikerült o­­lyan távlati célokat kitűznie, amelyek a X. osztály elvégzé­sére késztették őket, még akkor is, amikor a továbbképzés for­mái és lehetőségei nem rajzolód­tak ki teljes egészében, hiszen pontosabb részletekkel a IX. osztályok indításánál még nem rendelkeztünk . Ma már jó­val többet tudunk, s kétségtelen, hogy a tanulók többségére ser­kentőleg hat az a tény, hogy a X. osztály elvégzése után nem kell felvételizniök a különböző munkahelyeken. Persze tévedés­be esnének azok, akiket ez az engedmény a továbbiakban ke­vesebb munkára késztetne. E­­zek a tanulók elsősorban saját magukat csapnák be, hiszen már csak az elmúlt év tapasztalata is igazolja, hogy a IX., illetve a X. osztályba beiktatott új tan­tárgyak szükséges előképzést biztosítanak korunk emberének. A IX-ben az elektrotechnikai ismeretekkel, a X. osztályban viszont a legváltozatosabb auto­matizálási berendezésekkel, tranzisztoros és elektroncsöves szerelésekkel ismerkednek meg tanulóink. Az általános kötele­ző 10 éves oktatásnak még csak a kezdet­ kezdetén vagyunk, de meggyőződésem, hogy oktatá­­sunk történetében fordulópontot jelent. A tervekben előirányzott gyakorlati órákon tanulóinknak lehetőségük van különböző ipa­ri és mezőgazdasági gyakorlati folyamatokat megismerni. A volt IX. osztályos tanulóink egy része üzletekben vagy a kisipari szövetkezet műhelyeiben, má­sok pedig ipari műhely-gyakor­latot végeztek. A műhelygya­korlatok során tanulóink megis­merkedtek a különböző fém­megmunkálási folyamatokkal. Most már elmondhatjuk, hogy tanulóink otthonosan kezelik a szerszámokat, megismerkedtek a különböző munkagépekkel, részt vettek a termelőmunkában. Meggyőződésem, hogy a je­lenlegi X. osztályosok eredmé­nyeikkel példaképül fognak szolgálni az elkövetkező évek tanulói számára. BANDI ÁRPÁD, a gyulakutai általános iskola - a X. o-nak vezető tanára (Folytatás az 1. oldalról) határozatoknak a valóra váltásá­ban, amelyek kidolgozásában ma­guk is részt vesznek. A kollektív vezetés elvének az alkalmazásában sok gazdasági egységben hiányosságok tapasz­talhatók, amelyek károsan befo­lyásolják az egész gazdasági te­vékenység hatékonyságát. Szá­mos üzemben (a meggyesfalvi Téglagyár, a betonelemgyár, a Konzervgyár stb.) nem sikerült a termelés sajátosságainak megfe­lelő munkastílust kialakítani. Er­re vezethető vissza az a tény, hogy olyan határozatokat, dönté­seket hoznak, amelyeket kibocsá­tásuk előtt nem vitatott meg az igazgató bizottság. Nem ritka az olyan eset, amikor az igazgató bizottságok egyes tagjai csak a gyűléseken gyakorolják hivatásu­kat, azon túl megmaradnak az üzem egyszerű alkalmazottainak. Ez merőben helytelen gyakorlat az igazgatói bizottságok tagjai kötelességeinek és jogainak szűkkörű értelmezésére vall. A több üzemben végzett szo­ciológiai felmérések igazolják, hogy a nem megfelelő gazdasági helyzet a vezetés hiányosságainak tudható be. Egyes egységekben a hiányosságok a vezetés köz­­pontosításából erednek, kevesen végzik az ellenőrzést, hiányzik az alacsonyabb szinteken dolgozó vezetők kezdeményező készsége. Nem törekednek arra, hogy a kol­lektív vezető szervek napirenden legyenek az illető tevékenységi terület legidőszerűbb kérdéseivel. Számos igazgató bizottságnál sok időbe telik, amíg eldöntik, hogy bevezetnek-e egy új módszert, il­letve lemondanak-e egy elavult, nem hatékony eljárás alkalma­zásáról. Egyes vállalatoknál a gazdasá­gi eredmények azért nem érik el a lehetőségek és a követelmények színvonalát, mert a terv teljesíté­séért végzett napi munkában gyakran szem elől tévesztik a táv­latokat. Gyors változások száza­dában élünk, amikor minden ter­melő tevékenység nemcsak egy­szerű elmélkedést, hanem a táv­latokat szem előtt tartó, átfogó gondolkodást igényel. Célul tűz­tük, hogy segítjük az igazgató bizottságokat az előre látó, a távlatokat figyelemmel követő vezetési módszerek meghonosítá­sában, hogy hosszabb időre álla­pítsák meg a gazdasági egysé­gek előtt álló feladatokat. Szükséges, hogy az irányító munka színvonalának emelése mellett szervezzenek tapasztalat­­cseréket, amelyeken népszerűsít­sék az igazgató bizottságok által alkalmazott leghatékonyabb veze­tési módszereket. A municípium pártbizottsága továbbra is olyan intézkedések hozatalára törekszik, amelyek elő­segítik a termelés és a munka megszervezésének és vezetésének tökéletesítését, az emberi és a­­nyagi erőforrások jobb értékesí­tését, az igazgató bizottságok tevékenységének javítását, az üzem irányításában betöltött sze­repük növelését. ■ -fiyigem » “01 "■ 1 A kollektív vezetés biztosíték az üzemek tevékenységének eredményes irányítására Alkotó, teremtő légkör János iskolák tizedik osztályai, gazdagodott az oktatási hálózat anyagi alapja stb­ Mindezek té­nyek, melyeket figyelembe kell venni. Az új tanévben a mi isko­lánkban is javultak az oktatás a­­nyagi feltételei, korszerűsítettük a bentlakást, bővítettük a szemlél­tető anyagokat. Úgy érzem, hogy az új tanévben elsőrendű felada­tunk a pedagógusokkal való fog­lalkozás, megteremteni számukra azt az alkotói légkört, mely bizto­sítja az oktatási folyamat elmélyí­tését, eredményesebbé tételét. Úgy vélem, nem elég csak jól megszervezni az oktatást, neve­lést, mozgósítani, lelkesíteni is kell az egész nevelői közösséget, bele­értve a tantestületet, szülőt, sőt a tanulót is. Ez biztosítja a helyes munkaszellemet, hozzájárul a ta­nár, tanuló önneveléséhez, ön­képzéséhez, az új ismeretek meg­értéséhez, felkelti az érdeklődést az új iránt. Ebben a tanévben sze­retnénk elérni azt, hogy minden tanár egyéniségének és szakjának megfelelő irányban fejlődjék. Ezt szeretnénk a tanulókkal is elérni, azaz azt, hogy a külső alakítás, ráhatás belső kényszerrel párosul­jon. Ösztönözni szeretnénk a ta­nár és tanuló önálló kezdeménye­zését, munkáját, odahatni, hogy mindenki a maga területén oldja meg feladatát. Szeretnénk, ha a tanár nem ragaszkodna sablonos elképzelésekhez, hogy minden ta­nítási órának jól meghatározott célja legyen, ne a forma kerüljön előtérbe a tanítási folyamatban, hanem az eredmény. A tanítási ó­­rák helyességét ne a különböző módszertani fokozatok határozzák meg, hanem az, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az új ismereteket, hogyan tudják a­­zokat az ismeretrendszerbe elhe­lyezni. Ezért tűztük feladatul: megtanítjuk a tanulókat dolgozni, tanulni, s olyan tanulási rendet alakítunk, illetve alakíttatunk ki minden tanulóval, mely egyénisé­gének megfelel, a számára a leg­könnyebb és a legrövidebb úton vezeti el az új ismeret elsajátítá­sához. Az állandó elfoglaltság, a konkrét feladat elvégzése, a siker­élmény biztosítása a tanulónál az egyik legfontosabb ösztönző az újabb célkitűzések, elhatározások valóra váltására. SZÁSZ GYULA, a régen 1­2-es számú líceum igazgatója Az idei feladataink nagyok, szétágazóak. Pártunk azt várja tő­lünk, hogy fáradságot nem kí­mélve dolgozzunk, neveljük, ok­tassuk az új nemzedéket. A ro­mán oktatás, pártunk iskolapoli­tikája eredményeként hatalmas léptekkel halad a fejlődés útján; ebben az évben bevezetjük a hat­éves kortól kötelező oktatást, most kezdik meg működésüket az által ELFELEJTETTE.. Szeptember 10., délelőtt 9 óra. A marosvásárhelyi Dózsa György utcai szájsebészeti kli­nika a megszokott képet nyújt­ja. A járóbeteg-rendelő váró­termében fogfájós emberek várakoznak, a kezelőben zúg­nak a fúrógépek. A műtőben egyéves elaltatott csecsemő fekszik, plasztikai műtétre ké­szülnek. A sebész kézbe veszi a metszőkést, s egyszeresek, mint derült égből a villámcsa­pás, megszűnik az áramszol­gáltatás. Leállnak a fúrógé­pek, a műtétet nem lehet megkezdeni. Biztos csak né­hány percig tart az áramszol­gáltatási zavar, aztán ismét rendbe jön minden. De nem így történt. A mű­tős orvosok egyike a telefon­hoz siet. — Halló, ÍREM? — Igen. — Miért szakadt félbe az áramszolgáltatás? — Sajnos, mi nem tudunk róla. Megkérdezzük a diszpé­csert. Közben a klinika zsibongó méhkassá alakul. A nővérek és gyakorló diákok az utcára szaladnak. Kiderül, hogy a Dózsa György utca sarkán egy villanyoszlopot és a hozzácsa­tolt hálózatot szerelik. Az egyik orvostanhallgató a villanyszerelőtől kérdi: — Meddig tart az átkötés? — Legalább két órát­­ — hangzi­k a válasz. Ekkor 10 óra felé járt az idő- A csecsemő tovább aludt a műtőasztalon. Két felnőtt beteget ugyancsak előkészítet­tek műtétre. A kényszerítő kö­rülmények miatt elnapolják az operációt. A műtős orvos ismét a tele­fonhoz lép. Az IREM igazgató­jának közbelépését akarja kér­ni az áramszolgáltatás mielőb­bi helyreállításához. —­ Az igazgató elvtársat kérem. — Nincs benn, gyűlésben van. Aztán a titkárnő arról tájé­koztatja az orvost, hogy tech­nikai hibák miatt szakadt meg az áramszolgáltatás a Dózsa utcában. Mert a válasz nem megnyugtató, az orvos a disz­pécsert hívja. A diszpécser tájékoztatója így hangzik: — Kérem, az árammegsza­kítást mi rendeltük el, de az, akinek feladata lett volna, hogy előző nap vagy a kora reggeli órákban értesítse önöket, elfelejtette . . . ! Ha a műtét, már javában folyik, könnyen emberéletbe került volna ez a mulasztás. Szerencse, hogy nem így tör­tént. Azonban valakinek a feledékenysége miatt felborult a klinika rendje. Déli 12 óra. A klinikán még mindig nincs villany. Az IREM-től megnyug­tatásként közüki, hogy máskor nem fordul elő hasonló eset. Aztán következik a mentegető­zés, magyarázkodás. Magya­rázkodás ide, magyarázkodás oda, a tény az tény. Elfelejtet­ték a klinikát értesíteni, s eb­ből orvosoknak, betegeknek egyaránt kellemetlenségük származott. (papp) Vártam tanítványaimat Az 1969/70-es iskolai évben har­minchárom 6 éves gyermeket taní­tottam. Elmondhatom sok örömet, elégtételt nyújtott munkámban. Már a tanév első napjaiban el­lenőriztem tanítványaim értelmi fejlettségét, az iskolai munkára való felkészültségüket, anyanyelvi és számtan ismereteiket és készsé­geiket. Az ismerkedés során min­den tanulóról füzetembe megjegy­zést írtam. A tanítási órákon rend­szeresen használtam a megfelelő szemléltető anyagot, állandó kap­csolatot tartottam a szülőkkel, a félénk gyermekeket bátorítottam. Osztályom sportosztály volt, ami nagyban hozzásegített a bátor­ság, az akaraterő, az önállóság és önbizalom kialakításához a tanu­lókban, így év végére minden tanulóm könnyűszerrel elsajátította a terv­be vett anyagot. Mindenki szépen megtanult írni, olvasni és számol­ni. Mind a 33 tanuló átmenő osz­tályzatot nyert. A program telje­sen megfelel a 6 éves gyermekek felfogó képességének. Javasolom a szülőknek, hogy teljes bizalommal engedjék 6 éves gyermekeiket is­kolába. Tavalyi tanítványaimat már nagyon vártam a II. osztályba. SZÉLYES EMMA, a Bolyai Líceum tanítónője Szeptember 16 szerda A Nap kel 5 óra 55 perckor, lenyugszik 18 óra 25 perckor. Az évből eltelt 259 nap, hátra van 106. Egy nemzetközi régészexpedíció búvárcsoportja öt elsüllyedt római gályát talált a szicíliai partok kö­zelében. Az amforákkal­ és krétai kőtáblákkal megrakott gályák, az elsüllyedésüktől eltelt időhöz ké­pest, meglepően épek. Párizsban szokatlanul nagy ke­resletnek örvend az „Allo“ című lemez. A nagy érdeklődés főleg annak tulajdonítható, hogy azzal két világhírű filmsztár, Elsa Mar­­tinelli és Robert Hossein debütál­t könnyűzene-énekesként. Moszkva egyik új negyedében építik a világ egyik legnagyobb frizsiderét, amelyben egyszerre 200 millió tojást lehet tárolni. Az átvizsgálás, osztályozás, raktározás és végül a megrendelőknek törté­nő átadás teljesen automatikusan történik. •••••• Az angliai Onley város gázel­osztó hivatalának igazgatósága nemrégiben felszólítást küldött Wil­liam Cowpernek, hogy a megjelölt időpontban tartózkodjék otthon, mert szakemberei bizonyos módo­sításokat kell végezzenek lakásá­ban. Cowper úr azonban, az idejé­ben megérkezett felszólítás ellené­re sem tartózkodott otthon, ugyanis már 1800-ban elköltözött az élők sorából. •••••• Az Európa Autóklub kezdemé­nyezésére Németország Szövetségi Köztársaságában minden játékautó­ra ráfestik a 110-es számot, hogy a jövendő autóvezetők már gyer­mekkorukban jól megtanulják a mentőállomás telefonszámát. Ez a szám egyébként rövidesen szere­pel majd az igazi autókon is. Az NSZK után a kezdeményezést Belgiumban is alkalmazzák. A SEGESVÁRI KÖZÖNSÉG FIGYELMÉBE! A Marosvásárhelyi Állami Színház magyar tagozata közli, hogy A KÉT BOLYAI című dráma májusra hirdetett és az árvíz miatt elmaradt előadását szeptember 17-én tartja. A megváltott jegyek érvénye­sek. MOZI ARTA: A titokzatos ezredes (olasz film) PROGRESUS: Messze nyugaton (szovjet film) SELECT: A menyasszony feketé­ben volt (francia—olasz film) IFJÚSÁGI: Robbanás a hegyekben (jugoszláv film) UNTRE­A: Moll Flanders (angol film). MUNKÁS: Adio, Texas (olasz­­spanyol film) FLACARA: A doktorkisasszony (olasz—jugoszláv film) SEGESVÁRI LUMINA: A nyolca­dik (bolgár film) TIRNAVA: A gyanú (amerikai film)­ RÉGENS PATRIA: Várj, amíg be­sötétedik (amerikai film) VICTORIA: Ne légy szomorú (szovjet film) DICSŐI MELÓDIA: Ki jön vacso­rára? (amerikai film) LUDASI FLACARA: Via Mala (német film) SZOVÁTAI DOINA: Távol az őr­jöngő világtól (amerikai film) ERDŐSZENTGYÖRGYI POPU­LAR: Hőség (bolgár film) GYULAKUTAI PATRIA: Lord az Alexander téren (német film) NYARÁDSZEREDAI NIRAJUSZ: A bosszúállók újabb kalandjai (szovjet film) SARMASI POPULAR: A Pál utcai fiúk (magyar film) RADNÓTI LUMINA: Kérem a panaszkönyvet (szovjet film) Az árvíz idején megrongálódott házak javításáról (Folytatás az 1. oldalról) be­tesszük a belső szerelékeket, bevakoljuk a töréseket és ott, a­­hol több szoba van egy szobát parkettezünk, illetve padlóval lá­tunk el, és itt egyszerű festést is alkalmazunk. — Sok helyen kijavították az e­­gész lakást. Nem jelent ez kivé­telezést? — Nem. A tömblakások mintegy 30 százalékát fikiszáltuk is. Válo­gatás nélkül. Időmegtakarítást je­lentett számunkra, ezekre a mun­kafrontokra nem kell többé visz­­szatérnünk. — Ez volna a kívánatos min­denki számára. — Ám ilyen ígéretet nem tehe­tünk, hiszen most következik a legnehezebb időszak, amikoris szétforgácsoltan, nem egy tömb­ben leszünk kénytelenek dolgoz­ni. Több lehetőség az időkiesésre és kedvezőbb talaj a munkafe­gyelem megsértésére. És figyelmeztető a szigorú el­lenőrzésre a vállalat vezetősége és felsőbb szerve részéről. Mert amint arról volt alkalmunk a hely­színen meggyőződni, nemcsak a kisebb házakban, de a lakótöm­bökben sem kielégítő a munka­ütem. Az Ady Endre lakónegyed 18-as tömbjének 11, 9 lakrészé­ben, a 20-as lakótömb 15-ös lak­részében például hetek óta a fes­tőkre várnak a lakók. A 20-as tömb 14-es lakásában még be sem mutatkozott a javító­csoport. Jó néhány lakásban pedig alig­hogy megnyitották a munkatele­pet, máris továbbálltak. De olyan tényekkel is szolgálhatnánk, me­lyekből kiderülne, hogy a kimuta­tás szerint rendbetett lakás a va­lóságban télben-szerben van. A szép ősz kedvez az építőknek. Sajnos a Lakásgazdálkodás és Építő-szolgáltatás Vállalat nem minden csoportjáról állítható, hogy ezt ki is használja. A tél pe­dig előbb-utóbb elodázhatatlanul beköszönt. Az erő-összpontosítás és az ütem meggyorsítása, a ter­mészeti csapás által szenvedett családok lakásának kijavítása ér­dekében, nemcsak vállalati köte­lezettség, de szociális feladat is. . i&t'ií iíí V is --■-■■■ ■ ! ■í-p "Sí :j> üiq?.' i: rs.yb lOi .' TELEVÍZIÓ Í6.00 A, Vásárvárosok Kupájának keretében: Bukaresti Dina­mo—Szaloniki PAOK lab­darúgó mérkőzés — közve­títés a Dinamo stadionból 18.00 Folklórműsor. 18.30 A tv gazdasági kabinetje 19.20 1001 este 19.30 Híradó 20.00 Csajkovszkij: Hattyúk tava. A leningrádi Kirov Opera- és Baletszínház előadásá­nak közvetítése a fővárosi Román Operából 20.50 Irodalmi szemle 21.05 Hattyúk tava — második felvonás 22.00 Híradó 22.15 Hattyúk tava — harmadik felvonás RÁDIÓ SZEPTEMBER 17. CSÜTÖRTÖK Román nyelven 6,00—6,30-ig: Reggeli krónika. Hírek. Gyalogo­sok és motorosok öt perce. Zene. 18,00—19,30-ig: Események króniká­ja. Hangszerszólók marosvásárhe­lyi szerzőktől. Gazdasági figyelő: A köztársasági és a helyi ipari válla­latok kooperálása. Irodalom és mű­vészet. Emlékezés Ion Neculce-ra. Zenés posta. Nevelők fóruma. Far­­kas Stefi és népi zenekara muzsi­kál. Magyar nyelven 6,30—7,00-ig. Szántó-vetők háza táján. Megva­lósult álmok (a termelőszövetkeze­tek közötti együttműködésről). Ki­­vánságmuzsika. 16,30—18:00-ig: Hí­rek, tudósítások. Népi muzsika: a mikrofon előtt Bende Mária és Madaras Gábor. Fiatalok híradója: Mikrofonnal a sepsiszentgyörgyi fiatalok között. Zene. Hazánk nagy épitőtelepein. Uz-völgye. Apróhirdetés ELADÓ VOLKSWAGEN 1200, kitűnő állapotban. Érdeklődni: Sze­­ben, telefon: 13-21- 21 óra után. ELHALÁLOZÁS Mély fájdalommal tudatjuk, hogy HÓJA GYULA, életének 48. évében, hosszas szenvedés után elhunyt. Temetése szeptem­ber 17-én du. 4 órakor lesz az ortodox temetőben. A gyászoló család Köszönetnyilvánítás Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak akik drága halot­tunk ezv KOVÁCS JÁNOSNÉ temetésén részt vettek és fáj­dalmas gyászunkban osztoztak. A gyászoló család Kalózcselekmény a TAROM társaság egyik repülőgépe ellen A TAROM román légiforgalmi társaság egyik repülőgépét, amely szeptember 14-én, délután elindult rendes útjára a Bukarest—Buda­pest—Prága útvonalon, a prágai leszállás előtt 12 perccel eltérítet­ték és kényszerítették, hogy Mün­chen felé tartson. A kalózcselekményt a Budapes­ten felszállt magyar utasok egy cso­portja hajtotta végre. Fegyverekkel kényszerítették a személyzetet, hogy repüljön Ausztria és Német­ország SZK területe fölé és száll­jon le a müncheni RIEM repülőté­ren. A román gép személyzete, no­ha életük veszélyben forgott, hig­gadtan cselekedtek, megelőzték a pánikot az utasok között és biztosí­tották a repülés biztonságát, állan­dó kapcsolatot tartva fenn az ausztriai és a nyugatnémetorszá­gi repülésirányító állomásokkal. A kalózkodást három férfi kö­vette el, akiknek kíséretében egy nő és két gyermek is volt. Amikor a repülőgép Münchenben leszállt, megjelentek a nyugatnémet ható­ságok képviselői. A müncheni rend­őrség nyomban lefegyverezte és le­tartóztatta a magyarországi csop­­portot ,amely a román repülőgép utasainak és személyzetének biz­tonságára tört. A vizsgálat folya­matban van a törvényes rendelke­zések alkalmazása végett. A RIEM repülőtéren a repülés biztonsága érdekében végzett ellen­őrzés után a 78 utas és a személy­zet 5 tagja ismét beült a gépbe és az éjszaka folyamán folytatta út­ját Prágába, ahol jó körülmények között leszállt. Később a TAROM gépe megtette menetrendszerű útját Bukarest fe­lé, Prágában és Budapesten fel­szállt utasokkal. A román állami szervek megfe­lelő intézkedéseket tettek a repü­lések zavartalan lebonyolítására mind a belső, mind a nemzetközi vonalakon. (Agerpres) Ózdi régészeti lelet A Megyei Múzeum munkakö­zössége nemrég feltárta az ózdi szkíta temető 15. sírját. A leletre ez alkalommal is az ózdi lakosság hívta fel a Múzeum figyelmét. A sírban talált használati tárgyak (edénytöredékek, bronz karperec, ruhakapcsoló tű stb.) megerősí­tik a kutatások eddigi megálla­pításait. Ózdon az i. e. VI—V. században bevándorolt szkíta népcsoport nyomait sikerült azo­nosítani. A szakértők véleménye szerint valószínű, hogy ez volt a temető utolsó sírja. A tordai • • Vegyipari üzem, ARMATA ROSSE UTCA 12/c. TELEFON: 19-10 közli a megrendelőkkel és vásárlókkal, hogy újra bevezette az építkezéshez használt iszap gépi rakodását. A rakodás 7 és 14 óra között történik, s annak költsége 1,50 lej tonnánként. Bővebb felvilágosítással az eladási osztály szolgál. A fogyasztási szövetkezetek bármilyen mennyiségben vásárolnak NYERS CSIPKEBOGYÓT 1,40 LEJ KILOGRAMMONKÉNTI ÁRON A csipkebogyó a következő minőségi feltételeknek kell megfeleljen: színe a téglapirostól a meggypirosig, kemény, szár nélküli. Egyetlenegy szem se maradjon leszedetlen ! A csipkebogyó szövetkezeteken keresztüli értékesítése jó kereseti lehetőség. Bővebb felvilágosítást a fogyasztási szövetkezetek adnak. A marosvásárhelyi PRODCOMPLEX Vállalat, DÓZSA GYÖRGY UTCA 177 SZÁM, TELEFON: 15-323 tanulókat toboroz AZ ÜVEGGYÁRTÁS TECHNOLÓGIÁJÁNAK ELSAJÁTÍTÁSÁRA A TORDAI SZAKMAI ISKOLAKÖZPONTBAN. A felvételi versenyvizsgára jelentkezhetnek az általános lí­ceumok vagy azokkal egyenértékű iskolák végzettjei (érettségi diplomával vagy anélkül). A felvételi vizsgára 1970. szeptember 22-ig lehet jelent­kezni az iskola titkárságán, vagy a Prodcomplex személyzeti osztályán, a következő iratok alapján: — kérés — születési bizonyítvány (eredeti és másolat) — érettségi diploma vagy iskolai abszolváló bizonyítvány (eredeti) — orvosi bizonyítvány a vér- és tüdőröntgenvizsgálat eredményéről (legtöbb három hónappal a felvételi vizsga előtt készülhet) — a körzeti rendelő által kibocsátott orvosi bizonyítvány. Az 1968-as évtől végzett jelöltek ehelyett az iskolától hoznak orvosi igazolást. A versenyvizsga időpontja: szeptember 25—30. Vizsgatantárgyak: számtan (írás és szóbeli) kémia (szóbeli) 1—3 nappal az írásbeli előtt a jelöltek orvosi­ vizsgálaton vesznek részt, és akiket itt elutasítanak, nem állhatnak fel­vételire. Bővebb felvilágosításért forduljanak a Prodcomplex válla­lat személyzeti osztályához, vagy az iskola titkárságához. Te­lefon 19­86, Torda.

Next