Vörös Zászló, 1970. szeptember (22. évfolyam, 204-229. szám)
1970-09-16 / 217. szám
2 . Nagy figyelmet fordítunk az oktatás korszerűsítésére (Folytatás az 1. oldalról) Különös figyelemmel szerveztük meg a tanulók gyakorlati oktatását a város különböző üzemeiben, vállalataiban. A tanévnyitás napján, amikor tanuló, tanár, szülő és egész dolgozó népünk figyelme az iskolákra irányul. Ígérjük, hogy bármikor és bármilyen körülmények között helytállunk, a katedrákon, tantermekben és feladatunkat becsülettel teljesítjük. TIZEDIKESEK Ma már nem újság az általános oktatás X. osztályáról beszélni, mégis talán érdemes említést tenni a gyulakutai általános iskola X. osztályáról is. Az elmúlt iskola évet első kilencedikeseink bizonyos fokú bizalmatlansággal kezdték. Sokan nem látták az általános oktatás tíz évre való kiterjesztésének jelentőségét. Éppen ezért iskolánk nevelő közössége megfelelő időben, első helyen foglalkozott ennek megértésével. Elmondhatjuk, hogy munkánk nem volt hiábavaló. Sikerült a tanulókban bizalmat kelteni, munkájuknak célt adni, s talán éppen ez volt az az erő, amely a volt kilencedikeseinket összetartotta, s csaknem a büszkeség érzése töltött el valamennyit azért, hogy kilencedikes lehet. Bíztak útmutatásainkban, s így sikerült éppen a IX- ből kialakítani az iskola egyik legjobb osztályát, amely nemcsak fegyelmi szempontból állt az első helyen, hanem a tanulmányi eredményei is említésre méltóak. A 32 tanulóból 2 maradt ismétlő és 5 javító vizsgára jelenleg 22 tanulónk iratkozott be a X. osztályba, 10 tanulónk különböző szakmai vagy más iskolákban folytatja tanulmányait. Érdemes megemlíteni, hogy már a kezdet kezdetén a tanulók jó részének sikerült olyan távlati célokat kitűznie, amelyek a X. osztály elvégzésére késztették őket, még akkor is, amikor a továbbképzés formái és lehetőségei nem rajzolódtak ki teljes egészében, hiszen pontosabb részletekkel a IX. osztályok indításánál még nem rendelkeztünk . Ma már jóval többet tudunk, s kétségtelen, hogy a tanulók többségére serkentőleg hat az a tény, hogy a X. osztály elvégzése után nem kell felvételizniök a különböző munkahelyeken. Persze tévedésbe esnének azok, akiket ez az engedmény a továbbiakban kevesebb munkára késztetne. Ezek a tanulók elsősorban saját magukat csapnák be, hiszen már csak az elmúlt év tapasztalata is igazolja, hogy a IX., illetve a X. osztályba beiktatott új tantárgyak szükséges előképzést biztosítanak korunk emberének. A IX-ben az elektrotechnikai ismeretekkel, a X. osztályban viszont a legváltozatosabb automatizálási berendezésekkel, tranzisztoros és elektroncsöves szerelésekkel ismerkednek meg tanulóink. Az általános kötelező 10 éves oktatásnak még csak a kezdet kezdetén vagyunk, de meggyőződésem, hogy oktatásunk történetében fordulópontot jelent. A tervekben előirányzott gyakorlati órákon tanulóinknak lehetőségük van különböző ipari és mezőgazdasági gyakorlati folyamatokat megismerni. A volt IX. osztályos tanulóink egy része üzletekben vagy a kisipari szövetkezet műhelyeiben, mások pedig ipari műhely-gyakorlatot végeztek. A műhelygyakorlatok során tanulóink megismerkedtek a különböző fémmegmunkálási folyamatokkal. Most már elmondhatjuk, hogy tanulóink otthonosan kezelik a szerszámokat, megismerkedtek a különböző munkagépekkel, részt vettek a termelőmunkában. Meggyőződésem, hogy a jelenlegi X. osztályosok eredményeikkel példaképül fognak szolgálni az elkövetkező évek tanulói számára. BANDI ÁRPÁD, a gyulakutai általános iskola - a X. o-nak vezető tanára (Folytatás az 1. oldalról) határozatoknak a valóra váltásában, amelyek kidolgozásában maguk is részt vesznek. A kollektív vezetés elvének az alkalmazásában sok gazdasági egységben hiányosságok tapasztalhatók, amelyek károsan befolyásolják az egész gazdasági tevékenység hatékonyságát. Számos üzemben (a meggyesfalvi Téglagyár, a betonelemgyár, a Konzervgyár stb.) nem sikerült a termelés sajátosságainak megfelelő munkastílust kialakítani. Erre vezethető vissza az a tény, hogy olyan határozatokat, döntéseket hoznak, amelyeket kibocsátásuk előtt nem vitatott meg az igazgató bizottság. Nem ritka az olyan eset, amikor az igazgató bizottságok egyes tagjai csak a gyűléseken gyakorolják hivatásukat, azon túl megmaradnak az üzem egyszerű alkalmazottainak. Ez merőben helytelen gyakorlat az igazgatói bizottságok tagjai kötelességeinek és jogainak szűkkörű értelmezésére vall. A több üzemben végzett szociológiai felmérések igazolják, hogy a nem megfelelő gazdasági helyzet a vezetés hiányosságainak tudható be. Egyes egységekben a hiányosságok a vezetés központosításából erednek, kevesen végzik az ellenőrzést, hiányzik az alacsonyabb szinteken dolgozó vezetők kezdeményező készsége. Nem törekednek arra, hogy a kollektív vezető szervek napirenden legyenek az illető tevékenységi terület legidőszerűbb kérdéseivel. Számos igazgató bizottságnál sok időbe telik, amíg eldöntik, hogy bevezetnek-e egy új módszert, illetve lemondanak-e egy elavult, nem hatékony eljárás alkalmazásáról. Egyes vállalatoknál a gazdasági eredmények azért nem érik el a lehetőségek és a követelmények színvonalát, mert a terv teljesítéséért végzett napi munkában gyakran szem elől tévesztik a távlatokat. Gyors változások századában élünk, amikor minden termelő tevékenység nemcsak egyszerű elmélkedést, hanem a távlatokat szem előtt tartó, átfogó gondolkodást igényel. Célul tűztük, hogy segítjük az igazgató bizottságokat az előre látó, a távlatokat figyelemmel követő vezetési módszerek meghonosításában, hogy hosszabb időre állapítsák meg a gazdasági egységek előtt álló feladatokat. Szükséges, hogy az irányító munka színvonalának emelése mellett szervezzenek tapasztalatcseréket, amelyeken népszerűsítsék az igazgató bizottságok által alkalmazott leghatékonyabb vezetési módszereket. A municípium pártbizottsága továbbra is olyan intézkedések hozatalára törekszik, amelyek elősegítik a termelés és a munka megszervezésének és vezetésének tökéletesítését, az emberi és anyagi erőforrások jobb értékesítését, az igazgató bizottságok tevékenységének javítását, az üzem irányításában betöltött szerepük növelését. ■ -fiyigem » “01 "■ 1 A kollektív vezetés biztosíték az üzemek tevékenységének eredményes irányítására Alkotó, teremtő légkör János iskolák tizedik osztályai, gazdagodott az oktatási hálózat anyagi alapja stb Mindezek tények, melyeket figyelembe kell venni. Az új tanévben a mi iskolánkban is javultak az oktatás anyagi feltételei, korszerűsítettük a bentlakást, bővítettük a szemléltető anyagokat. Úgy érzem, hogy az új tanévben elsőrendű feladatunk a pedagógusokkal való foglalkozás, megteremteni számukra azt az alkotói légkört, mely biztosítja az oktatási folyamat elmélyítését, eredményesebbé tételét. Úgy vélem, nem elég csak jól megszervezni az oktatást, nevelést, mozgósítani, lelkesíteni is kell az egész nevelői közösséget, beleértve a tantestületet, szülőt, sőt a tanulót is. Ez biztosítja a helyes munkaszellemet, hozzájárul a tanár, tanuló önneveléséhez, önképzéséhez, az új ismeretek megértéséhez, felkelti az érdeklődést az új iránt. Ebben a tanévben szeretnénk elérni azt, hogy minden tanár egyéniségének és szakjának megfelelő irányban fejlődjék. Ezt szeretnénk a tanulókkal is elérni, azaz azt, hogy a külső alakítás, ráhatás belső kényszerrel párosuljon. Ösztönözni szeretnénk a tanár és tanuló önálló kezdeményezését, munkáját, odahatni, hogy mindenki a maga területén oldja meg feladatát. Szeretnénk, ha a tanár nem ragaszkodna sablonos elképzelésekhez, hogy minden tanítási órának jól meghatározott célja legyen, ne a forma kerüljön előtérbe a tanítási folyamatban, hanem az eredmény. A tanítási órák helyességét ne a különböző módszertani fokozatok határozzák meg, hanem az, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az új ismereteket, hogyan tudják azokat az ismeretrendszerbe elhelyezni. Ezért tűztük feladatul: megtanítjuk a tanulókat dolgozni, tanulni, s olyan tanulási rendet alakítunk, illetve alakíttatunk ki minden tanulóval, mely egyéniségének megfelel, a számára a legkönnyebb és a legrövidebb úton vezeti el az új ismeret elsajátításához. Az állandó elfoglaltság, a konkrét feladat elvégzése, a sikerélmény biztosítása a tanulónál az egyik legfontosabb ösztönző az újabb célkitűzések, elhatározások valóra váltására. SZÁSZ GYULA, a régen 12-es számú líceum igazgatója Az idei feladataink nagyok, szétágazóak. Pártunk azt várja tőlünk, hogy fáradságot nem kímélve dolgozzunk, neveljük, oktassuk az új nemzedéket. A román oktatás, pártunk iskolapolitikája eredményeként hatalmas léptekkel halad a fejlődés útján; ebben az évben bevezetjük a hatéves kortól kötelező oktatást, most kezdik meg működésüket az által ELFELEJTETTE.. Szeptember 10., délelőtt 9 óra. A marosvásárhelyi Dózsa György utcai szájsebészeti klinika a megszokott képet nyújtja. A járóbeteg-rendelő várótermében fogfájós emberek várakoznak, a kezelőben zúgnak a fúrógépek. A műtőben egyéves elaltatott csecsemő fekszik, plasztikai műtétre készülnek. A sebész kézbe veszi a metszőkést, s egyszeresek, mint derült égből a villámcsapás, megszűnik az áramszolgáltatás. Leállnak a fúrógépek, a műtétet nem lehet megkezdeni. Biztos csak néhány percig tart az áramszolgáltatási zavar, aztán ismét rendbe jön minden. De nem így történt. A műtős orvosok egyike a telefonhoz siet. — Halló, ÍREM? — Igen. — Miért szakadt félbe az áramszolgáltatás? — Sajnos, mi nem tudunk róla. Megkérdezzük a diszpécsert. Közben a klinika zsibongó méhkassá alakul. A nővérek és gyakorló diákok az utcára szaladnak. Kiderül, hogy a Dózsa György utca sarkán egy villanyoszlopot és a hozzácsatolt hálózatot szerelik. Az egyik orvostanhallgató a villanyszerelőtől kérdi: — Meddig tart az átkötés? — Legalább két órát — hangzik a válasz. Ekkor 10 óra felé járt az idő- A csecsemő tovább aludt a műtőasztalon. Két felnőtt beteget ugyancsak előkészítettek műtétre. A kényszerítő körülmények miatt elnapolják az operációt. A műtős orvos ismét a telefonhoz lép. Az IREM igazgatójának közbelépését akarja kérni az áramszolgáltatás mielőbbi helyreállításához. — Az igazgató elvtársat kérem. — Nincs benn, gyűlésben van. Aztán a titkárnő arról tájékoztatja az orvost, hogy technikai hibák miatt szakadt meg az áramszolgáltatás a Dózsa utcában. Mert a válasz nem megnyugtató, az orvos a diszpécsert hívja. A diszpécser tájékoztatója így hangzik: — Kérem, az árammegszakítást mi rendeltük el, de az, akinek feladata lett volna, hogy előző nap vagy a kora reggeli órákban értesítse önöket, elfelejtette . . . ! Ha a műtét, már javában folyik, könnyen emberéletbe került volna ez a mulasztás. Szerencse, hogy nem így történt. Azonban valakinek a feledékenysége miatt felborult a klinika rendje. Déli 12 óra. A klinikán még mindig nincs villany. Az IREM-től megnyugtatásként közüki, hogy máskor nem fordul elő hasonló eset. Aztán következik a mentegetőzés, magyarázkodás. Magyarázkodás ide, magyarázkodás oda, a tény az tény. Elfelejtették a klinikát értesíteni, s ebből orvosoknak, betegeknek egyaránt kellemetlenségük származott. (papp) Vártam tanítványaimat Az 1969/70-es iskolai évben harminchárom 6 éves gyermeket tanítottam. Elmondhatom sok örömet, elégtételt nyújtott munkámban. Már a tanév első napjaiban ellenőriztem tanítványaim értelmi fejlettségét, az iskolai munkára való felkészültségüket, anyanyelvi és számtan ismereteiket és készségeiket. Az ismerkedés során minden tanulóról füzetembe megjegyzést írtam. A tanítási órákon rendszeresen használtam a megfelelő szemléltető anyagot, állandó kapcsolatot tartottam a szülőkkel, a félénk gyermekeket bátorítottam. Osztályom sportosztály volt, ami nagyban hozzásegített a bátorság, az akaraterő, az önállóság és önbizalom kialakításához a tanulókban, így év végére minden tanulóm könnyűszerrel elsajátította a tervbe vett anyagot. Mindenki szépen megtanult írni, olvasni és számolni. Mind a 33 tanuló átmenő osztályzatot nyert. A program teljesen megfelel a 6 éves gyermekek felfogó képességének. Javasolom a szülőknek, hogy teljes bizalommal engedjék 6 éves gyermekeiket iskolába. Tavalyi tanítványaimat már nagyon vártam a II. osztályba. SZÉLYES EMMA, a Bolyai Líceum tanítónője Szeptember 16 szerda A Nap kel 5 óra 55 perckor, lenyugszik 18 óra 25 perckor. Az évből eltelt 259 nap, hátra van 106. Egy nemzetközi régészexpedíció búvárcsoportja öt elsüllyedt római gályát talált a szicíliai partok közelében. Az amforákkal és krétai kőtáblákkal megrakott gályák, az elsüllyedésüktől eltelt időhöz képest, meglepően épek. Párizsban szokatlanul nagy keresletnek örvend az „Allo“ című lemez. A nagy érdeklődés főleg annak tulajdonítható, hogy azzal két világhírű filmsztár, Elsa Martinelli és Robert Hossein debütált könnyűzene-énekesként. Moszkva egyik új negyedében építik a világ egyik legnagyobb frizsiderét, amelyben egyszerre 200 millió tojást lehet tárolni. Az átvizsgálás, osztályozás, raktározás és végül a megrendelőknek történő átadás teljesen automatikusan történik. •••••• Az angliai Onley város gázelosztó hivatalának igazgatósága nemrégiben felszólítást küldött William Cowpernek, hogy a megjelölt időpontban tartózkodjék otthon, mert szakemberei bizonyos módosításokat kell végezzenek lakásában. Cowper úr azonban, az idejében megérkezett felszólítás ellenére sem tartózkodott otthon, ugyanis már 1800-ban elköltözött az élők sorából. •••••• Az Európa Autóklub kezdeményezésére Németország Szövetségi Köztársaságában minden játékautóra ráfestik a 110-es számot, hogy a jövendő autóvezetők már gyermekkorukban jól megtanulják a mentőállomás telefonszámát. Ez a szám egyébként rövidesen szerepel majd az igazi autókon is. Az NSZK után a kezdeményezést Belgiumban is alkalmazzák. A SEGESVÁRI KÖZÖNSÉG FIGYELMÉBE! A Marosvásárhelyi Állami Színház magyar tagozata közli, hogy A KÉT BOLYAI című dráma májusra hirdetett és az árvíz miatt elmaradt előadását szeptember 17-én tartja. A megváltott jegyek érvényesek. MOZI ARTA: A titokzatos ezredes (olasz film) PROGRESUS: Messze nyugaton (szovjet film) SELECT: A menyasszony feketében volt (francia—olasz film) IFJÚSÁGI: Robbanás a hegyekben (jugoszláv film) UNTREA: Moll Flanders (angol film). MUNKÁS: Adio, Texas (olaszspanyol film) FLACARA: A doktorkisasszony (olasz—jugoszláv film) SEGESVÁRI LUMINA: A nyolcadik (bolgár film) TIRNAVA: A gyanú (amerikai film) RÉGENS PATRIA: Várj, amíg besötétedik (amerikai film) VICTORIA: Ne légy szomorú (szovjet film) DICSŐI MELÓDIA: Ki jön vacsorára? (amerikai film) LUDASI FLACARA: Via Mala (német film) SZOVÁTAI DOINA: Távol az őrjöngő világtól (amerikai film) ERDŐSZENTGYÖRGYI POPULAR: Hőség (bolgár film) GYULAKUTAI PATRIA: Lord az Alexander téren (német film) NYARÁDSZEREDAI NIRAJUSZ: A bosszúállók újabb kalandjai (szovjet film) SARMASI POPULAR: A Pál utcai fiúk (magyar film) RADNÓTI LUMINA: Kérem a panaszkönyvet (szovjet film) Az árvíz idején megrongálódott házak javításáról (Folytatás az 1. oldalról) betesszük a belső szerelékeket, bevakoljuk a töréseket és ott, ahol több szoba van egy szobát parkettezünk, illetve padlóval látunk el, és itt egyszerű festést is alkalmazunk. — Sok helyen kijavították az egész lakást. Nem jelent ez kivételezést? — Nem. A tömblakások mintegy 30 százalékát fikiszáltuk is. Válogatás nélkül. Időmegtakarítást jelentett számunkra, ezekre a munkafrontokra nem kell többé viszszatérnünk. — Ez volna a kívánatos mindenki számára. — Ám ilyen ígéretet nem tehetünk, hiszen most következik a legnehezebb időszak, amikoris szétforgácsoltan, nem egy tömbben leszünk kénytelenek dolgozni. Több lehetőség az időkiesésre és kedvezőbb talaj a munkafegyelem megsértésére. És figyelmeztető a szigorú ellenőrzésre a vállalat vezetősége és felsőbb szerve részéről. Mert amint arról volt alkalmunk a helyszínen meggyőződni, nemcsak a kisebb házakban, de a lakótömbökben sem kielégítő a munkaütem. Az Ady Endre lakónegyed 18-as tömbjének 11, 9 lakrészében, a 20-as lakótömb 15-ös lakrészében például hetek óta a festőkre várnak a lakók. A 20-as tömb 14-es lakásában még be sem mutatkozott a javítócsoport. Jó néhány lakásban pedig alighogy megnyitották a munkatelepet, máris továbbálltak. De olyan tényekkel is szolgálhatnánk, melyekből kiderülne, hogy a kimutatás szerint rendbetett lakás a valóságban télben-szerben van. A szép ősz kedvez az építőknek. Sajnos a Lakásgazdálkodás és Építő-szolgáltatás Vállalat nem minden csoportjáról állítható, hogy ezt ki is használja. A tél pedig előbb-utóbb elodázhatatlanul beköszönt. Az erő-összpontosítás és az ütem meggyorsítása, a természeti csapás által szenvedett családok lakásának kijavítása érdekében, nemcsak vállalati kötelezettség, de szociális feladat is. . i&t'ií iíí V is --■-■■■ ■ ! ■í-p "Sí :j> üiq?.' i: rs.yb lOi .' TELEVÍZIÓ Í6.00 A, Vásárvárosok Kupájának keretében: Bukaresti Dinamo—Szaloniki PAOK labdarúgó mérkőzés — közvetítés a Dinamo stadionból 18.00 Folklórműsor. 18.30 A tv gazdasági kabinetje 19.20 1001 este 19.30 Híradó 20.00 Csajkovszkij: Hattyúk tava. A leningrádi Kirov Opera- és Baletszínház előadásának közvetítése a fővárosi Román Operából 20.50 Irodalmi szemle 21.05 Hattyúk tava — második felvonás 22.00 Híradó 22.15 Hattyúk tava — harmadik felvonás RÁDIÓ SZEPTEMBER 17. CSÜTÖRTÖK Román nyelven 6,00—6,30-ig: Reggeli krónika. Hírek. Gyalogosok és motorosok öt perce. Zene. 18,00—19,30-ig: Események krónikája. Hangszerszólók marosvásárhelyi szerzőktől. Gazdasági figyelő: A köztársasági és a helyi ipari vállalatok kooperálása. Irodalom és művészet. Emlékezés Ion Neculce-ra. Zenés posta. Nevelők fóruma. Farkas Stefi és népi zenekara muzsikál. Magyar nyelven 6,30—7,00-ig. Szántó-vetők háza táján. Megvalósult álmok (a termelőszövetkezetek közötti együttműködésről). Kivánságmuzsika. 16,30—18:00-ig: Hírek, tudósítások. Népi muzsika: a mikrofon előtt Bende Mária és Madaras Gábor. Fiatalok híradója: Mikrofonnal a sepsiszentgyörgyi fiatalok között. Zene. Hazánk nagy épitőtelepein. Uz-völgye. Apróhirdetés ELADÓ VOLKSWAGEN 1200, kitűnő állapotban. Érdeklődni: Szeben, telefon: 13-21- 21 óra után. ELHALÁLOZÁS Mély fájdalommal tudatjuk, hogy HÓJA GYULA, életének 48. évében, hosszas szenvedés után elhunyt. Temetése szeptember 17-én du. 4 órakor lesz az ortodox temetőben. A gyászoló család Köszönetnyilvánítás Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak akik drága halottunk ezv KOVÁCS JÁNOSNÉ temetésén részt vettek és fájdalmas gyászunkban osztoztak. A gyászoló család Kalózcselekmény a TAROM társaság egyik repülőgépe ellen A TAROM román légiforgalmi társaság egyik repülőgépét, amely szeptember 14-én, délután elindult rendes útjára a Bukarest—Budapest—Prága útvonalon, a prágai leszállás előtt 12 perccel eltérítették és kényszerítették, hogy München felé tartson. A kalózcselekményt a Budapesten felszállt magyar utasok egy csoportja hajtotta végre. Fegyverekkel kényszerítették a személyzetet, hogy repüljön Ausztria és Németország SZK területe fölé és szálljon le a müncheni RIEM repülőtéren. A román gép személyzete, noha életük veszélyben forgott, higgadtan cselekedtek, megelőzték a pánikot az utasok között és biztosították a repülés biztonságát, állandó kapcsolatot tartva fenn az ausztriai és a nyugatnémetországi repülésirányító állomásokkal. A kalózkodást három férfi követte el, akiknek kíséretében egy nő és két gyermek is volt. Amikor a repülőgép Münchenben leszállt, megjelentek a nyugatnémet hatóságok képviselői. A müncheni rendőrség nyomban lefegyverezte és letartóztatta a magyarországi csopportot ,amely a román repülőgép utasainak és személyzetének biztonságára tört. A vizsgálat folyamatban van a törvényes rendelkezések alkalmazása végett. A RIEM repülőtéren a repülés biztonsága érdekében végzett ellenőrzés után a 78 utas és a személyzet 5 tagja ismét beült a gépbe és az éjszaka folyamán folytatta útját Prágába, ahol jó körülmények között leszállt. Később a TAROM gépe megtette menetrendszerű útját Bukarest felé, Prágában és Budapesten felszállt utasokkal. A román állami szervek megfelelő intézkedéseket tettek a repülések zavartalan lebonyolítására mind a belső, mind a nemzetközi vonalakon. (Agerpres) Ózdi régészeti lelet A Megyei Múzeum munkaközössége nemrég feltárta az ózdi szkíta temető 15. sírját. A leletre ez alkalommal is az ózdi lakosság hívta fel a Múzeum figyelmét. A sírban talált használati tárgyak (edénytöredékek, bronz karperec, ruhakapcsoló tű stb.) megerősítik a kutatások eddigi megállapításait. Ózdon az i. e. VI—V. században bevándorolt szkíta népcsoport nyomait sikerült azonosítani. A szakértők véleménye szerint valószínű, hogy ez volt a temető utolsó sírja. A tordai • • Vegyipari üzem, ARMATA ROSSE UTCA 12/c. TELEFON: 19-10 közli a megrendelőkkel és vásárlókkal, hogy újra bevezette az építkezéshez használt iszap gépi rakodását. A rakodás 7 és 14 óra között történik, s annak költsége 1,50 lej tonnánként. Bővebb felvilágosítással az eladási osztály szolgál. A fogyasztási szövetkezetek bármilyen mennyiségben vásárolnak NYERS CSIPKEBOGYÓT 1,40 LEJ KILOGRAMMONKÉNTI ÁRON A csipkebogyó a következő minőségi feltételeknek kell megfeleljen: színe a téglapirostól a meggypirosig, kemény, szár nélküli. Egyetlenegy szem se maradjon leszedetlen ! A csipkebogyó szövetkezeteken keresztüli értékesítése jó kereseti lehetőség. Bővebb felvilágosítást a fogyasztási szövetkezetek adnak. A marosvásárhelyi PRODCOMPLEX Vállalat, DÓZSA GYÖRGY UTCA 177 SZÁM, TELEFON: 15-323 tanulókat toboroz AZ ÜVEGGYÁRTÁS TECHNOLÓGIÁJÁNAK ELSAJÁTÍTÁSÁRA A TORDAI SZAKMAI ISKOLAKÖZPONTBAN. A felvételi versenyvizsgára jelentkezhetnek az általános líceumok vagy azokkal egyenértékű iskolák végzettjei (érettségi diplomával vagy anélkül). A felvételi vizsgára 1970. szeptember 22-ig lehet jelentkezni az iskola titkárságán, vagy a Prodcomplex személyzeti osztályán, a következő iratok alapján: — kérés — születési bizonyítvány (eredeti és másolat) — érettségi diploma vagy iskolai abszolváló bizonyítvány (eredeti) — orvosi bizonyítvány a vér- és tüdőröntgenvizsgálat eredményéről (legtöbb három hónappal a felvételi vizsga előtt készülhet) — a körzeti rendelő által kibocsátott orvosi bizonyítvány. Az 1968-as évtől végzett jelöltek ehelyett az iskolától hoznak orvosi igazolást. A versenyvizsga időpontja: szeptember 25—30. Vizsgatantárgyak: számtan (írás és szóbeli) kémia (szóbeli) 1—3 nappal az írásbeli előtt a jelöltek orvosi vizsgálaton vesznek részt, és akiket itt elutasítanak, nem állhatnak felvételire. Bővebb felvilágosításért forduljanak a Prodcomplex vállalat személyzeti osztályához, vagy az iskola titkárságához. Telefon 1986, Torda.