Vremea Nouǎ, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 655-730)

1970-06-30 / nr. 730

Priletari din toate țările, unifivul organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean Vizita tovarășului m mm tmmiv prin centrele de aprovizionare și desfacere ale Capitalei Duminică dimineața, la ora șapte și jumătate, oră de clocot în piețe, oră în care piața este în toi, la „Filantropiei", printre vînzători și cumpărători apare tovarășul Nicolae Ceaușescu, însoțit de primarul general al Capitalei, tovarășul Dumitru Popa. Este o nouă vizită, o investigație inopinată pe care secretarul general al partidului, președintele Consiliului de Stat, o întreprinde în aceste sectoare de mare interes pentru populația Capitalei, pentru București, care sînt piețele. Vestea că secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, se află printre cei veniți să vîndă și să cumpere se răspîndește cu iuțeală și, din toate colțurile pieței, mulțimea iese în întîmpinare, salută, aplaudă, își manifestă bucuria de a avea în mijlocul ei, la această oră matinală, pe conducătorul partidului și statului, neobositul tovarăș Ceaușescu, oma care nu precupețește nici o clipă, care uită de odihnă pentru a fi neîncetat în mijlocul poporului, acolo unde poate fi intîlnit cetățeanul cu preocupările lui, unde clocotește viața, unde se rezolvă problemele durne. Lăsînd la o parte, pentru moment, gîndul ațintit la caliatea mărfii și la preț, cetățenii se angajează în dialog cu naducătorul partidului și statului, își manifestă satisfacția depină pentru modul în care este provizionată piața, pentru calitatea superioară a produselor și, în egală măsură, pentru nivelul accesibil și mereu în scădere al prețurilor la roșii, la ceapă, fucte și la celelalte produse ce grădinii și livezii. Următorul punct al itinerariului este piața „Mie Pintilie". Această piață oferă aceeași priveliște generoasă de abundență. Mai mult decît în oricare piață a Bucureștiului, aici „La Matache" vin să-și desfacă surplusul de produse lactate, zarzavaturi, fructe etc. țăranii cooperatori sau producători individuali din Ilfov, Argeș, din părțile Sibiului și Brașovului. Se impun, de asemenea, prin cantitatea mărfurilor expuse spre vînzare, prin calitatea superioară a acestora, magazinele de desfacere ale comerțului de stat, centrele cooperației agricole de producție. In hală, cumpărătorii găseau carne pe gustul fiecăruia, de porc, de vită, de pasăre. Și aici, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se face spontan o călduroasă primire. Gospodinele îi ies în cale, se întrec în a-i strînge mîna, în a-i ura bun sosit în mijlocul cetățenilor. Sînt mărturii de netăgăduit ale încrederii, stimei și dragostei cu care masele, cetățenii patriei noastre înconjoară conducerea partidului și statului, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pe itinerariu se înscrie și cocheta piață „Elefterie” din cartierul Cotroceni. Aici este întîlnită aceeași atmosferă de îndestulare în aprovizionarea cu mărfuri și de satisfacție pentru calitatea și prețul produselor. Apoi,a „Națiunii"... Și aici cetățenii se string in jurul secretarului general al partidului, întrecîndu-se în a-i adresa cuvinte de caldă primire. Este o adevărată efuziune de sentimente în care se îmbină respectul și afecțiunea, mulțumirea și recunoștința. După ce se vizitează hala, unde buna aprovizionare cu carne de toate sortimentele, de toate calitățile este o realitate ce dă satisfacții nu numai gastronomice, dar și vizuale, are loc o scenă de-a dreptul emoționantă. Cetățenii fac cerc în jurul tovarășului Nicolae Ceaușescu și-și declară deplina lor mulțumire pentru modul în care este aprovizionată populația, își manifestă plenar sentimentele de gratitudine față de conducerea partidului și statului, față de tovarășul Nicolae Ceaușescu personal, pentru grija pe care o poartă poporului, pentru faptul că în condițiile vitrege cauzate de inundațiile catastrofale care au lovit țara noastră, populația Capitalei are asigurată din belșug hrana, că nu se resimte lipsa din magazine și din piețe a niciunui produs ce ține de nevoile consumatorului. La „Troian", apoi la „Pantelimon" și în continuare la „Obor", în forfota mulțimii venite să facă piața, apariția tovarășului Nicolae Ceaușescu naște pentru moment o tăcere inspirată de simțul respectului, și îndată, inspirate tot de același simțămînt al respectului și dragostei, izbucnesc aplauze, se aud voci care rostesc „Trăiască tovarășul Nicolae Ceaușescu", „Trăiască Partidul Comunist Român", „Vă mulțumim din suflet pentru faptul de a vă afla în mijlocul nostru". S-a stat de vorbă cu cetățeni, bărbați și femei, cu vînzători, cu responsabilii piețelor și magazinelor. Secretarul general al partidului s-a interesat de calitatea produselor și a dat indicații pentru evitarea în viitor a unor deficiențe ce se mai constată în aprovizionare, mai exact spus în echilibrarea, în raport cu cerințele, a distribuirii mărfurilor pe piețe. Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu prin centrele de aprovizionare și desfacere ale Capitalei se încheie la piața „Dorobanți". Și la acest ultim punct al itinerariului constatările sunt aceleași: produse suficiente și de bună calitate, prețuri accesibile. Cetățenii l-au primit pe secretarul general al partidului cu aceeași efuzie de sentimente, cu aceeași bucurie, cu optimism și încredere caracteristice oricărei întîlniri a conducătorului partidului și statului cu oamenii muncii din țara noastră. (Agerpres) M»«Wfflf În Ilidet Duminica în haine de lucru In aceste zile de efervescentă activitate, colectivele de muncă din județ acționează cu toate forțele pentru ca agenda producției fiecărei zile să consemneze depășiri ale sarcinilor de plan și, astfel, contribuții cu mai mari la cerințele sporite ale economiei naționale. In acest scop, numeroase întreprinderi economice din județul nostru au transformat ziua de duminică într-o zi obișnuită de lucru.  Peste 800 salopete, 600 uniforme școlare, 300 costume bărbătești și 1.630 șarafane de stofă în valoare de 480.000 lei s-au obținut suplimentar, la Fabrica de confecții Vaslui. Demn de menționat că aceste rezultate s-au obținut într-un singur schimb cu aproape 800 de muncitori.  Peste 200 de salariați de la I.E.I.S. Vaslui s-au prezentat la lucru în această duminică. La secția lemn, s-au produs suplimentar 120 bănci școlare care valorează 80.000 lei. In același timp, prin reducerea consumului specific, s-au obținut economii însemnate de material lemnos, care se ridică la suma de 2.500 lei,„”i La secția ceramică, s-au obținut 24.000 bucăți cărămizi finite și 14.000 bucăți semifabricate și s-au introdus în cuptoare alte peste 60.000 bucăți. Aici au efectuat ore de muncă voluntară patriotică muncitori din alte secții, precum și elevi ai școlilor din Vaslui.  Duminică, lucrătorii Autobazei de transporturi din Vaslui au înscris în graficul întrecerii socialiste noi succese : peste 12.500 tone/km, transportate și aproape 12.000 lei beneficii suplimentare. S-au obținut, totodată, economii de carburanți și lubrifianți de aproape 1.000 de lei. De asemenea, în atelierul mecanic s-au terminat cu trei zile înainte de termen reparațiile curente a cinci autobasculante.  43.700 lei producție peste plan au înregistrat cei 150 muncitori de la I.E.I.S. Bîrlad, care au lucrat în această duminică. S-au produs 800 doze, 900 piese de schimb auto, care valorează peste 20.000 lei și 5 garnituri de mobilă „Bîrlacui”” ifin interiorul: ziarului: fi . CHEZĂȘIA si OBȚINERII \ ii UNOR NOI si \ SUCCESE IN |! SPORIREA ii i RODNICIEI :| PAM ÍNTULUII U SPORT I ANUL III nr. 7.HJ MARII* IUNIE 1970 4 pagini 30 bani Redacția ți Administrația: str. Ștefan cel iare «r. 83 Vaslui "edecția tei. 165 ‘idreiaistrația tei. i)ll Cu prilejul „Zilei învățătorului", la Consiliul de Stat a avut loc, luni, la amiază, solemnitatea decernării unor titluri și ordine ale Republicii Socialiste România. înaltele distincții au fost înmînate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat. La solemnitate au luat parte tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, János Fazekas, Manea Mănescu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Miron Constantinescu, precum și Miron Nicolescu, președintele Academiei Republicii Socialiste România, Mircea Malița, ministrul învățămîntului. In semn de prețuire a personalului didactic pentru activitatea meritorie în domeniul instruirii și educării elevilor și studenților și a contribuției aduse laFa dezvoltarea învățămîntului și culturii din patria noastră, au fost distinși cu titlul de „Om de știință emerit al Republicii Socialiste România" tovarășii: Ștefan Bălan, Alexandru Climescu, Alexandru Codarcea, Miltiade Filipescu, Teodor Goma, Mendel Haimovici, Caius Iacob, Vasile Radu, Remus Răduleț și Attila Szabó. Altor 100 de cadre didactice le-au fost acordate titlurile de „Profesor universitar emerit al Republicii Socialiste România", „Profesor emerit al Republicii Socialiste România”, „Invățător emerit al Republicii Socialiste România" și „Educatoare emerită Republicii Socialiste România”. Cu același prilej a fost conferit ordinul „Steaua Republicii Socialiste România", clasa a II-a profesorului universitar Cristofor Simionescu și „Ordinul Muncii", clasa a II-a, tovarășilor prof. univ. George Ciucu, prof. Francisc Izsák, prof. Sofia Pușcașu, învățătorului Arnold Rommer și prof. univ. Dimtrie Todoran. Din rîndul celor decorați au luat cuvîntul acad. Remus Răduleț, profesor la Institutul politehnic „Gh. Gheorghiu-Dej “ din București, prof. Maria Fanache din Sibiu, prof. Francisc Izsák, inspector general al Inspectoratului școlar al județului Covasna, și prof. Ion Giulacu, directorul Liceului „Ion Slavici” din Panciu, care și-au exprimat sentimentele de adîncă mulțumire pentru grija ce o poartă partidul și guvernul școlii și corpului didactic, pentru înaltele distincții primite. In încheierea solemnității, primit cu entuziaste aplauze, a luat cuvintul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Secretarul general partidului, ceilalți conducăatori de partid și de stat care au participat la solemnitate s-au întreținut apoi, într-o atmosferă caldă, tovărășească, cu cei decorați. (Agerpres). Doresc, în primul rînd, să vă adresez dumneavoastră, tuturor acelora care au primit astăzi distincții și ordine ale Republicii Socialiste România, cele mai calde felicitări din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Sat și a guvernului patriei noastre (vii aplauze). De asemenea, doresc ca în numele conducerii de partid și de stat, să adresez felicitări, cu prilejul Zilei învățătorului, tuturor cadrelor didactice din țara noastră (aplauze puternice). A devenit o tradiție să sărbătorim această zi în fiecare an și să facem, cu acest prilej, bilanțul activității desfășurate, să scrutăm viitorul spre a vedea ce avem de făcut pentru a asigura educarea tinerei generații în spiritul dragostei față de patrie, față de partid, față de cauza socialismului și comunismului. Putem, intr-adevăr, să fim mulțumiți de felul în care cadrele didactice muncesc pentru educarea tineretului patriei. Avem rezultate bune în toate sectoarele învățămîntului, de altfel suntem la încheierea anului școlar și se cunosc in linii generale rezultatele, care — așa cum am spus — sunt bune. Fără îndoială, aceste rezultate sunt o expresie grăitoare a muncii pe care o depun cadrele didactice; ele sunt, totodată, expresia atitudinii serioase, a exigenței tineretului nostru față de el însuși, a strădaniilor sale de a învăța, de a folosi condițiile create de statul nostru pentru a-și însuși cit mai temeinic comorile științei și culturii înaintate. Am putut să constatăm această atitudine înaintată și în împrejurările grele din luna mai cînd, datorită inundațiilor catastrofale, în multe județe a trebuit să facem față unor serioase greutăți. In aceste condiții, cadrele didactice, tineretul au fost alături de toți oamenii muncii, înțelegînd că mai presus de orice era, in acele momente, datoria față de patrie, datoria de a acționa ferm, unit, sub conducerea partidului, pentru învingerea greutăților. Unanimitatea cu care tineretul, cadrele didactice — la fel ca întregul nostru popor au răspuns chemării partidului și au acționat în aceste împrejurări constituie o dovadă grăitoare a rezultatelor activității educative a școlii noastre. Iată de ce, cu atît mai mult, țin să adresez în această zi mulțumiri tuturor acelor care și-au îndeplinit și își Îndeplinesc datoria față de țară, față de popor, față de tineretul patriei noastre (aplauze puternice). Cunoașteți perspectivele dezvoltării României socialiste in următorii ani. înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea privind făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră va cere in continuare eforturi serioase; nu noi îndoim că poporul nostru va face aceste eforturi, va realiza în bune condițiuni acest vast program. Dari pe lingă eforturi, se cer, totodată, cadre bine pregătite in toate domeniile de activitate. Construcția societății socialiste și comuniste nu se poate face decît pe baza celor mai avansate cuceriri ale științei și tehnicii, iar dumneavoastră, slujitorilor școlii— începind de la educatoare pînă la profesori universitari, — vă revine sarcina de a asigura formarea și instruirea in acest spirit a cadrelor de miine ale patriei noastre. Este o misiune frumoasă, care cere spirit de abnegație, multă răbdare — și, in același timp, energie, exigență, pasiune, spre a face din tinerele vlăstare ale țării buni constructori ai socialismului, buni cetățeni ai patriei, gata să facă totul pentru înălțarea și fericirea ei (aplauze puternice). In anii care au trecut de la eliberarea țării, cadrele didactice au înfăptuit întotdeauna cu consecvență politica marxist-leninistă a partidului nostru; sintem convinși că și in viitor ele vor munci cu abnegație și dăruire pentru înfăptuirea acestei politici, aducîndu-și contribuția la realizarea programului de dezvoltare socialistă a patriei (vii aplauze). S-a spus foarte just aici că va trebui să acordăm o permanentă atenție educării tineretului nostru în spiritul patriotismului socialist, al prieteniei și frăției dintre oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate. In România trăiesc oameni de diferite naționalități — și tot ceea ce s-a creat pe aceste meleaguri este rezultatul muncii lor înfrățite, și făurirea socialismului este rezultatul muncii lor comune. In încercările grele prin care a trecut țara noastră, datorită inundațiilor, s-a evidențiat poate mai mult ca oricînd solidaritatea și unitatea trainică a tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, s-a sudat și mai mult această unitate. Școlii îi revine menirea nobilă, de răspundere, de a contribui la formarea și educarea întregului nostru tineret în spiritul prieteniei și frăției dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, al unității întregului popor (aplauze). In același timp, școala trebuie să sădească în inimile tinerilor, în mintea lor, ideile solidarității internaționale, ale prieteniei cu popoarele țărilor socialiste, cu popoarele de pretutindeni in spiritul idealurilor păcii și colaborării, tineretul nostru trebuie să fie în primele rînduri ale luptei pentru afirmarea acestor inalte idealuri, deoarece numai in condițiuni de pace, de cooperare pașnică intre toate popoarele, se poate asigura dezvoltarea cu succes a construcției socialismului și comunismului, se poate clădi viitorul mai bun al omenirii (aplauze puternice). Doresc, în încheiere, să vă urez încă o dată, dumneavoastră, tuturor cadrelor didactice, noi și noi succese în activitatea pe care o desfășurați, multă sănătate și fericire (aplauze puternice, prelungite). La Consiliul de Stat Solemnitatea decernării unor titluri și ordine cu prilejul 7919 Au JL J JL / * CC „ulei învățătorului Cuvintul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Ieri, la Vaslui Ieri, la Vaslui, a avut loc festivitatea înmînării unor distincții cu prilejul „Zilei învățătorului“. Au participat tovarășii Gheorghe Tănase, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Vaslui al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Constantin Amariei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Dumitru Bran, membru al biroului Comitetului județean Vaslui al P.R., Mihalache Mocanu, inspector general al Inspectoratului școlar județean. A luat cuvântul tovarășul Gheorghe Tănase, care a vorbit despre semnificația „Zilei învățătorului", despre dezvoltarea școlii românești în anii socialismului și a felicitat călduros cadrele didactice din județul nostru pentru succesele obținute în procesul instructiveducativ. Pentru merite deosebite în munca de educație și instruire a tinerei generații, au fost acordate următoarele distincții : învățător Emerit - Nicolae Ciubotaru, Școala generală Vulturești, Constantin Zaharia, Liceul nr. 1 Vaslui; Ordinul Muncii clasa a lll-a — prof. Eugen Filip, inspector școlar; Meritul Cultural clasa a lll-a Vasile Văleanu, Școala generală Oșești; Medalia Muncii - învățător Aurel Tăbăcaru, Vutcanu, învățător Elena Amariei, Vaslui, învățător Oct. Botez, Codăești, învățător Maria Cezar, Valea Siliștei, învățător Gh. Gologan, Negrești, învățător Sevastița Manole, Vadurile, profesor Maria Simovici, Bîrlad. De asemenea, un număr de 16 cadre didactice au fost distinse cu titlul de „educatoare, învățător sau profesor evidențiat". Iuminarea unor distincții F. R. R. mașina de Lucând la rectificat, comunistul Grigore Buzescu realizează numai produse de bună calitate. Foto: V. Botoșanu In pagina a 4-a mmmimumummuummnmmummututt ■ Președintele S. U. A. a primit pe ministrul de externe al României ■ Lupte violente în Cambodgia VIZITA IN ȚARA NOASTRĂ A MAIESTĂȚII SALE IMPERIALE, ȘAHINȘAHUL IRANULUI, PAHLAVI ARYAMEHR Maiestățile Lor Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, Șahinșahul Iranului și împărăteasa Farah, aflați pe litoral, și-au petrecut dimineața de luni în largul Mării Negre la bordul vasului-școală Mircea. La sosirea în portul Mangalia, solii poporului iranian împreună cu vicepreședintele Consiliului de Stat, Emil Bodnaraș, și celelalte persoane oficiale iraniene și române au fost salutați de viceamiralul Grigore Marteș, comandantul Marinei Militare. In larg, silueta zveltă bine cunoscută a vasului se leagănă ușor. Ofițerii și marinarii elevi sunt aliniați pe puntea navei, înalții oaspeți urcă pe vas. Sunt intonate imnurile de stat ale Iranului și Republicii Socialiste România. Pe catarg se înalță, alături de pavilionul românesc cel al Iranului. Comandantul Școlii de ofițeri de marină, căpitanul de rangul întâi Ilie Ștefan, și comandantul navei, căpitanul de rangul întâi Alexandru Florian, prezintă raportul : „Nava este gata de drum". Sunt momente de un anumit ceremonial care fac parte din atmosfera specifică a vieții marinărești. Suveranul Iranului și împărăteasa Farah ascultă cu atenție prezentarea istoricului navei, a activității școlii de ofițeri. Vasul Mircea, aflat în serviciu din 1939, datorită amenajărilor efectuate în 1965 a devenit una din cele mai moderne nave-școală cu vele din lume, asigurînd în cele mai bune condiții instruirea pentru navigația pe mare a elevilor școlii de ofițeri pentru marina militară și comercială. Se pornește în larg. După ce vasul parcurge cîteva mile cu ajutorul motorului, asistăm la o demonstrație de iscusință marinărească. La comenzile scurte, elevii urcă agili pînă în vîrful celor trei catarge și întind pînzele — vela mare, gabierul și contragabierul, zburătorii și vela cea mai de sus — rîndunica. Vasul alunecă acum ușor, fără zgomot. Lintem pe puntea unei corăbii cu pînze, înalții oaspeți admiră priceperea marinarilor noștri. O formație artistică a marinarilor prezintă apoi un scurt program. La amiază, vasul acostează din nou la Mangalia. Șahinșahul Iranului luîndu-și rămas bun de la gazde a mulțumit cu căldură pentru momentele petrecute la bordul navei școală Mircea și le-a urat succese în desăvîrșirea pregătirii marinărești. După-amiază, Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și împărăteasa Farah, împreună cu vicepreședintele Consiliului de Stat, Emir Bodnaraș și celelalte persoane oficiale s-au înapoiat cu un avion special în Capitală. - * (Agerpres). Dineu oficial In onoarea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu și a soției sale, Elena Ceaușescu. Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și împărăteasa Farah au oferit luni un dineu oficial. Au participat Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Iosif Banc, Ion Ioniță, cu soțiile, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, alte persoane oficiale române. De asemenea, au luat parte ministrul afacerilor externe al Iranului, Ardeshiz Zahedi, și celelalte personalități care însoțesc pe Maiestățile Lor Imperiale în vizita în România. Au fost intonate imnurile de stat ale celor două țări. In timpul dineului, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, au toastat pentru dezvoltarea în continuare a relațiilor de prietenie româno-iraniene, pentru fericirea și prosperitatea celor două popoare.