Vremea Nouǎ, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1740-1817)

1973-11-08 / nr. 1772

i Proletari din toate țárile, unificat Organ al Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și al Consiliului popular județean Realizarea planului pentru export-sarcina majora Fabrica de ulei Bîrlad Eficiență maximă Operațiunile de comerț exterior — in condițiile unei sporite eficiențe — iată deviza sub care trebuie să se desfășoare această activitate. O urmărire atentă și cunoaștere temeinică a evoluției prețurilor pe piața externă permite o orientare justă în privința pieței celei mai avantajoase sub aspectul realizării mărfurilor livrate la export de către fiecare întreprindere in parte. Studierea atentă a pieței și alegerea momentului comercial optim în funcție de conjunctura favorabilă au la realizarea condus unor însemnate beneficii suplimentare concretizate în obținerea unor cantități de valută mai mari decit se estima inițial prin livrarea la export a unor produse de către Fabrica de ulei Bîrlad, unitate care și-a realizat sarcinile de export pe ultima perioadă în procent de 175 la sută. Orientându-se prin intermediul specialiștilor întreprinderii de comerț exterior exportatoare, spre realizarea celui mai bun preț care poate fi încasat pentru o marfă la o anumită dată pe cele mai avantajoase piețe ei au realizat venituri suplimentare de peste 700 mii lei valută, întreprinderea de prelucrare a lemnului Vaslui. Noua garnitură „Hol club“ — pregătită pentru export. « Cinefil • SPORT ÎN PAGINA A 3-A I.C.F.T. Bîrlad Prospectarea științifică a pieței orientîndu-se spre valorificarea superioară a produselor pe piața externă la prețurile cele mai avantajoase (element hotărîtor asupra rentabilității operațiunilor comerciale), o altă unitate economică din județ, întreprinderea pentru cultura și fermentarea tutunului Bîrlad, a obținut un spor suplimentar de cca. 600 mii lei valută. La această dată planul la export al perioadei, „la zi" este îndeplinit în procent de 160 la sută, ceea ce creează premise pentru realizarea integrală a sarcinilor planului anual la export încă din această lună, fapt ce va conduce la realizarea în mod suplimentar a circa 200 mii lei valută. Zilele acestea a început operațiunea de contractare a producției I.C.F.T.-ului pentru export pe perioada anului 1974. F. C. Vaslui In fabricație-primul lot din producția pentru export a anului viitor Preocupându-se de pregătirea temeinică a tuturor condițiilor tehnico-organizatorice pentru asigurarea unui demaraj bun producției anului viitor, colectivul de muncitori, ingineri tehnicieni de la Fabrica de constrecții Vaslui, care după prevederile planului cincinal lucrează deja in contul lunii august a anului 1974, a definitivat toate operațiunile legate de lansarea în fabricație a comenzilor pentru export cu termen de livrare în trimestrul I al anului 1974. Toate cele 3â de modele confecții ce se realizează reprezintă noutăți, în ton cu ultima linie a modei, avînd un grad de complexitate superior celor ce se realizau pînă acum. Demn de menționat este faptul că s-a trecut la confecționarea modelelor după cerințele unui nou procedeu tehnologic recent generalizat, după care execuția se va face chinizat, prin termoculare. Imagine din secția bobinaj Vaslui. Despre întârzierile la lucrările de execuție a Stației de întreținere a autoturismelor din Vaslui, am mai amintit și cu alt prilej. Menționam, atunci, că ritmul de lucru nu e cel dorit, că lipsesc materialele de construcții, că furnizorii nu-și respectă obigațiile contractuale ș.a. Am revenit pe acest șantier după aproape două luni de Ce s-a întîmplat de atunci 4 zile. O mențiune se cuvine, totuși, a fi făcută : noua capacitate trebuia să funcționeze, conform termenului inițial stabilit, de 5 săptămîni. Există, așadar, o rămînere în urmă destul de însemnată, cu serioase perspective, după cum se va vedea, de a aduna și alte restanțe în lunile ce urmează. „Nu s-au desfășurat conform graficului de execuție toate lucrările necesare. Au existat stagnări în construcția lor. Am făcut totul ce depinde de noi pentru ajutorarea constructorului, însă nu s-a putut mai mult. Menționez că întreprinderea noastră s-a îngrijit din vreme să-și asigure utilajele necesare. Ele stau, însă, în stoc, imobilizate, cînd ar fi putut să producă. Pînă acum nu s-a pus la dispoziție nici un fel de spațiu pentru montajul lor" — ne spune tovarășul Mihai Mateescu, inginer la I.J.I.L. Vaslui. Pe șantier, la ora sosirii noastre, se lucra, cel drept, de zor. Instalatorii își finalizau ultimele lucrări posibile, iar constructorii efectuau operațiile de finisare. „In maximum zece zile terminăm de zugrăvit interiorul, de montat geamurile și de rostuit zidăria (!) S-au tărăgănat lucrările și datorită unor cauze independente de noi. Este vorba de livrarea cu întîrziere de către furnizori a unor materiale absolut necesare, cum e cazul fâșiilor cu goluri, de la Craiova, și a ușilor pliante, de la S.U.T Vaslui. Mai sunt și alte cauze care au determinat nerealizarea angajamentului nostru de a pune la dispoziția beneficiarului obiectivul în termenul planificat. In aceste momente executăm ultimele operațiuni de finisam Așa că, în curînd, instalatorii vor putea monta utilajele ce se află în depozitul beneficiarului“ — arăta maistrul Benone Florescu, responsabil cu lucrările pe acest șantier. S-ar putea crede că zilele pot fi numărate pe degete pînă cînd obiectivul va intra în funcțiune. Or, nu-i tocmai așa. Și greutățile cele mai mari vin tocmai de la cei ce cred mai mult în reușită. E cazul constructorilor. Obiectivul fiind executat de către Șantierul de construcții nr. 1, din cadrul I.J.C.M. Vaslui, înseamnă că această unitate economică răspunde de toate operațiile de construcții, instalații și izolații necesare.Tot ea este și furnizorul unor piese, cum e cazul S.U.T.-ului ca unitate subordonată I.J.C.M.-ului. Tocmai aici, în familie, cum s-ar zice, s-au încurcat multe lucruri. S-a pornit cu stîngul în direcția confecționării ușilor pliante ce au fost livrate pe șantier abia la D. VÎRJESCU (continuare în pag. a 3-a) Pe urmele materialelor publicate Și, totuși, cînd va fi gata stația auto-service? de la Filatura de bumbac sr în pagina a 4-a: ■ Dezbaterile din Adunarea Generală ■ O declarație a G.R.P. al Republicii Vietnamului de Sud Definitivarea arătărilor și respectarea graficelor de fertilizare Miai multe campanii la rînd, în cadrul cooperativei agricole Oșești, munca a fost bine organizată coordonată, la acțiunile și inițiate participînd toate forțele umane și mecanice din cooperativă și secția de mecanizare, ca urmare rezultatele obținute i-au situat consecvent pe țăranii cooperatori și mecanizatorii de aici în rîndul fruntașilor pe județ. Hărnicia lor, hotărîrea de a transpune permanent în practică planurile stabilite de comitetul de partid pe cooperativă și organizațiile de bază au determinat pe tot mai mulți oameni să se afle în cîmp, acolo unde, de fapt, se hotărăște soarta producției, zile în șir, și, nu rareori, chiar nopțile. Mergînd pe linia dezvoltării acestei valoroase tradiții, oamenii de prin partea locului au reușit, și în această perioadă, să definitiveze numeroase lucrări agricole. In prezent, după cum aveam să constatăm în ziua de 5 noiembrie, toți tractoriștii participă cu elan la lucrările care au mai rămas de efectuat. De pildă, 15 dintre ei continuau executarea arăturilor adînci. Tovarășii Victor Ciornei, mecanicul de întreținere, și Constantin Mititelu, locțiitorul șefului de secție, precizau că, acționîndu-se, în continuare, cu o viteză de cel puțin de 30 de hectare pe zi, lucrarea va putea să fie încheiată în cel mult 6 zile lucrătoare. Tovarășul Pavel Mardare, secretarul comitetului comunal de partid, apreciind elogios activitatea desfășurată de mecanizatori, scotea în evidență, în special, aportul adus de Vasile Rusu, care a arat în vie, lucrarea fiind de calitate excepțională, pe cele 48 de hectare cu vițăde vie nobilă mecanizabile, din 75, care posedă cooperativa agricolă. O altă direcție, spre care în aceste zile sînt concentrate forțele la Oșești, o reprezintă respectarea graficelor de fertilizare. Același interlocutor sublinia, în discuția purtată cu noi, că, datorită preocupării intense de care au dat dovadă tovarășii din consiliul de conducere și din comitetul de partid pe cooperativă, în unitate au sosit, recent, 38 de tone de îngrășăminte chimice. După ce, în maximum două zile, cu cele 35 de atelaje și căruciorul improvizat, vor fi transportați cocenii de pe ultimele 60 de hectare, mijloacele de transport amintite vor fi repartizate la fertilizare. In același timp, se urmărește îndeplinirea ritmică a planului de transport a îngrășămintelor organice în cîmp. In prezent, aceasta se face cu o remorcă și cîteva atelaje. Pe măsură ce restul mijloacelor de transport vor deveni disponibile, vor fi repartizate la transportul gunoiului, așa încît, între 10 noiembrie — 10 decembrie, planul de La C. A. P. OSEȘTI fertilizate existent să poată fi în întregime îndeplinit. Nu sunt privite, la Oșești, cu mai puțină atenție, nici alte probleme, cum ar fi transportul porumbului în baza de recepție, pregătirea pentru iarnă a plantațiilor viticole, pomicole și folosirea rațională a nutrețurilor, în hrana animalelor proprietate obștească. In această ordine de idei, trebuie să subliniem faptul că, pînă la începutul actualei săptămîni, erau duse în baza de recepție peste 300 de tone de porumb, din 450 prevăzute. Operațiunea continuă cu o viteză de 20 de tone zilnic. De asemenea, în livadă, care cuprinde 70 de hectare, oamenii zoresc cu protejarea pomilor împotriva rozătoarelor. In vie, după ce descurcatul a fost terminat, arăturile au continuat intens, la 5 noiembrie lucrarea efectuîndu-se pe ultimele 7 hectare. Totodată, zeci de podgoreni participă cu hărnicie la îngropatul viței-de-vie, pînă în momentul vizitei noastre lucrarea fiind definitivată pe 35 de hectare. Viteza imprimată fiind de 4 hectare pe zi, înseamnă că, la mijlocul lunii curente, îngropatul viței-de-vie va fi încheiat. Tovarăși cum ar fi Tiberiu Bădărău — secretarul comitetului de partid pe cooperativă, Ion Țurcanu — secretarul organizației de partid în brigada nr. 2, legumicultoarea Mitrița Dinga sau Toader Gh. Androne se numără printre cei mai harnici țărani cooperatori de la Coșești, reprezentînd exemple dinamizatoare pentru toți consătenii lor. Urmîndu-le pilda, toți cooperatorii se străduie ca, într-un timp cît mai scurt toate lucrările să fie încheiate, potrivit planului pe care, comitetul de partid pe cooperativă și l-a întocmit. G. SLAVIO Tutova Pomicaltorii finalizează lucrările în livadă Convinși că producția de fructe din anul viitor nu se poate realiza decât prin ample lucrări de întreținere a plantațiilor pomicole, țăranii cooperatori din cele două unități agricole cooperatiste din comuna Tutova au finalizat pregătirile pentru iernatul livezilor. Astfel, la Tutova, au fost efectuate arături printre pomi, pe 41 de hectare, cît are livada. Meritorie este inițiativa pomicultorilor de a depozita în jurul fiecărui pom cite 30 kg. gunoi de grajd. Ieri, se finalizau protejările pomilor, cu coceni de porumb și floarea-soarelui, împotriva rozătoarelor, ultimul hectar de vadă. v pe si rPLANUL PRODUCȚIILOR ZOOTEHNICE"ÎNDEPLINIT INTEGRAL ÎN FIECARE UNITATE DIN JUDEȚ! Preluarea inițiativei de la Banca — necesitate imperioasă pentru sporirea producției de lapte Complexul zootehnic Murgeni—pe drumul unor noi realizări Animalele nu se pot adăposti după... restanțe! Furajele, cît mai atent conservate și judicios folosite! Pagina a 2-a B B Lia Solești, discutăm cu tovarășii Mitică Năstase, comitetului secretarul comunal de partid, și Vasile Mardare, primarul comunei. — In ce s-a concretizat ajutorul echipelor de control obștesc în comuna dv.? — Așa cum prevăd indicațiile Frontului Unității Socialiste, la noi au fost constituite 10 asemenea echipe, fiecăreia revenindu-i îndrumarea și controlul unor anumite sectoare de activitate. De pildă, echipa condusă de tovarășul loan Badea, din care fac parte Gheorghe Bujor și loan Avarvarei, controlează secțiile prestatoare de servicii. Vreme îndelungată, la atelierul de reparat aparate de radio și televizoare, s-au manifestat anomalii. Numeroase au fost sesizările cetățenilor, trimise comitetului comunal de partid și consiliului popular. In ele se arăta că practicile folosite de tehnicianul Gheorghe Aurel sunt în contradicție cu normele de etică și echitate socialistă. Echipa de control obștesc a efectuat mai multe verificări la unitatea respectivă. Constatările au fost aduse la cunoștința lui Gh. A., care a refuzat să le ia în seamă, folosind, mai departe, procedee necinstite la încasarea contra costului unor reparații. Calitatea reparațiilor lăsa foarte mult de dorit. Adesea, aparatele de radio sau televizoarele încredințate spre reparare secției respective își accentuau procentul de degradare, in multe cazuri devenind de nefolosit. Toate acestea au fost consemnate în procesele-verbale încheiate de comisia de control obștesc. Firește, o asemenea stare de lucruri nu putea fi tolerată. După o temeinică analiză, comitetul executiv al consiliului popular comunal a recomandat conducerii cooperativei de consum înlocuirea responsabilului unității, conducător al secției. Noul tov, N. Dohotaru, a trecut la reorganizarea muncii, accentul fiind pus pe calitatea reparațiilor ce se efectuează la unitatea respectivă. Așa se explică de ce secția este foarte solicitată acum — ne-a spus tovarășul Mitică Năstase. O altă echipă de control obștesc este condusă de Ștefan Onofreiasu, din componența căreia fac parte Aristița Stîngaciu și Ion Bujor. Sub controlul ei se află unitățile comerciale din comună. Am răsfoit procesele-verbale pe care le-a încheiat cu ocazia controalelor efectuate și am reținut principialitatea cu care acționează cei trei membri ai ei. In cîteva din aceste proceseverbale, se consemna că fostul gestionar al bufetului din comună, Vasile Brighiac, a vîndut mărfuri cu suprapreț, a bruscat pe cumpărători, atunci cînd i se atrăgea atenția că nu este onest. V. B. a încercat să nu permită comisiei de control obștesc să-și exercite mandatul încredințat. — Am fost nevoiți să trecem la o analiză aprofundată a comportării salariatului respectiv. Din verificările noastre, s-au constatat abateri grave de la disciplina muncii și de la legalitatea socialistă, constînd în neînregistrarea unor mărfuri, vinderea cu suprapreț a unor produse de carmangerie, lipsă la gramaj etc. Caietele de sănătate lipseau, ca și registrul de sugestii și reclamații, care fusese distrus. Măsurile luate au fost bine venite. Noul gestionar al bufetului, tovarășul Gheorghe Larion, a pus ordine în munca lucrătorilor unității. Acum se practică un comerț civilizat, se respectă legile statului — a ținut să precizeze primarul comunei. O activitate bună desfășoară și echipa de control obștesc condusă de profesorul Ion Ciobanu, în satul Știoborăni. Astfel, controalele efectuate la unitățile comerciale din sat au dus la întărirea disciplinei în muncă a salariaților acestora, la respectarea orarului de funcționare a magazinelor, la practicarea unui comerț civilizat. Totuși, nu toate echipele de control obștesc din comuna Solești desfășoară o bună activitate. Cele din satul Șerbotești nu există decît pe hîrtie. La fel și cea din satul Boușori (responsabil — tov. Petru Palade). — Noi ne străduim să imprimăm comisiilor de control obștesc un stil de muncă conform instrucțiunilor Frontului Unității Socialiste și credem că, în scurt timp, vor deveni active chiar și cele care pînă astăzi nu și-au exercitat decît într-o mică măsură mandatele încredințate — a ținut să ne spună, în încheierea discuției purtate, tovarășul Mitică Năstase. GH. ȘERBARU CONTROLUL OBSTESC IN ACȚIUNE