Zalai Hírlap, 1964. november (20. évfolyam, 257-280. szám)

1964-11-01 / 257. szám

t Novemberi tanévnyitás A­z ősz első hónapja, a szeptember az iskola­­kezdés időpontja is. Általános- és középiskolákban, főiskolá­kon és egyetemeken ezer és ezer diák foglalja el helyét, s kezdi, vagy folytatja tanulmá­nyait. A falusi emberek azon­ban néhány éve egy újabb tanévnyitási időpontot is is­mernek, november végét, ami­kor oly sok év után esténként ismét beülnek az iskolapa­dokba, vagy a művelődési ott­honok egyik termében hallgat­ják az előadót- A téli mező­­gazdasági tanfolyamokról van szó, a parasztemberek jól be­vált iskolájáról, amin menet közben sajátítják el az egyre korszerűsödő mezőgazdasági termeléshez szükséges tudo­mányt, szakértelmet. A mezőgazdaságban egyre nagyobb szerepet kap a gáp, mind több és bonyolultabb érkezik benne, szinte naponta új, kiváló vegyszerek nevét kell megtanulni. Mert ami jó volt az 5­-­10 holdon, az ma nem jó . 2590-en, egyszóval a nagyüzemi gazdálkodás ilyen forradalmat is hozott, s nyil­vánvaló, hogy a teljesebb győ­zelemhez egyre­­több jól kép­­zett „katonára” van szükség. Szakma a paraszti munka is, s amellett, hogy fáradságos, nem is egyszerű szakma. El­sajátításához sokat kell tanul­ni, tapasztalni. Az eddigi ta­pasztalatok azt mutatják, hogy a parasztemberek nagyon szí­vesen tanulnak. A legtöbbet persze azok a szakemberek tudnának erről beszélni, akik az elmúlt években különböző mezőgazdasági tanfolyamok előadói voltak. Hányszor és hányszor megtörtént, hogy nemhogy hiányzó lett volna, de majdnem dupla volt­ a lét­szám az előadásokon, ellentét­ben sok oktatási formával, ahol folyamatosan apad a hallgatóság. S hányszor meg­történt az is, hogy a tervezett időre a fele anyagot sem sike­rült leadniok, mert az embe­rek mindent rendkívül alapo­san megvitattak, s amikor az előadó már az utolsó vonatot, autóbuszt is lekéste, versengés indult, hogy kinek a lakását tisztelje meg szállásért. A növénytermesztési, ál­lattenyésztési és kerté­szeti felnőtt szakmunkáskép­ző tanfolyamokon 2400 zalai paraszt tanult összesen az el­múlt évben. Körülbelül nyolc­van körzeti tanfolyamon az idén is ugyanez lesz a létszám, s növénytermesztést, szarvas­­marha- és sertéstenyésztést, baromfitenyésztést és kerté­szetet tanulnak majd a hallga­tók. A téli oktatási program­nak azonban ez csak az egyik része. A szántóföldi növény­­termelés oktatására kéthóna­pos bentlakásos tanfolyamot is indít a megye, amin 120 ter­melőszövetkezet képviselője vesz részt. Hasonlóképpen 120 termelőszövetkezeti állatte­nyésztési brigádvezető is bent­lakásos tanfolyamon vesz részt a tél folyamán. Igen fontos az a tanfolyam, amin a megyei tanács Vonyarcvashegy­ üdülő­jében elször vesznek részt a zalai hallgatók. Száz nagyobb zalai termelőszövetkezet kül­dötte a különböző növényvédő gépek kezelését sajátítja majd el, megtanulják a mezőgazda­ság kemizálásában elengedhe­tetlenül szükséges tudnivaló­kat. Ezek hiányából ugyanis többhelyütt számottevő kár, illetve a növényvédő munka elmaradása, késése miatt ugyancsak jelentős veszteség származott. A mezőgazdaság­ban is az volna a helyes, ha a szakemberképzés, a szakér­telem megszerzése legalább 2-3 évvel megelőzné az igé­nyeket. Nos, ha különösen a növényvédelmet nézzük, akkor megállapíthatjuk, hogy ne­künk bizony inkább utána kell szaladnunk a dolgoknak, mint­sem elébe. Ugyancsak a téli szakmun­kásképző tanfolyamokhoz tar­tozik az alapfokú traktoros­képzés. Évről-évre több száz falusi fiatal szerzi meg a trak­torvezetői jogosítványt, hogy tavasszal már ő is barázdát hasítson gépével a közös föld­jén. Tulajdonképpen nem sza­badna rangsort felállítani, hi­­szen mindennemű tanulás igen fontos a mezőgazdaságban, de a legelodázhatatlanabb szük­ség mégis minél több trakto­rosra van. Bizonyította ezt a legutóbbi őszi, vetési időszak is, amikor — bár az idő sür­getett, s a sok eső miatt majd­nem helyrehozhatatlan baj történt — nagyon sok Szövet­kezetben nemhogy nem akar­tak, de nem is tudtak két műszakban dolgozni az erő­gépekkel, mert nem volt trak­toros. Tehát­ a meglevő gépek­re sem, márpedig Zalába is egyre több nagyszerű traktor kerül, amelyeknek a kihasz­nálása sorsdöntő jelentőségű A­z állam ez évben is te­temes anyagi áldozatot vállal a traktorosképzésért. Megyénkben előreláthatólag 800 traktoros beiskolázására nyílik lehetőség a tél folyamán a körzeti, s egyéb, bentlakásos tanfolyamokon. Ez az oktatási forma azonban már több kí­vánnivalót is hagy maga után. Így mindenekelőtt a legfonto­sabb tényezőben, a létszám be­töltésében mutatkozik hiba. Az eddigi jelentkezések száma csak a kisebb rész, a legtöbb hely még üres. Az okok álta­lában ismertek. Igen sok ter­melőszövetkezeti vezető még mindig nem ismerte fel annak jelentőségét, hogy sok traktor­hoz értő emberre van szükség. Tíz-tizenkét nagyteljesítményű erőgéppel rendelkező tsz-ekből helyenként egy, vagy egyetlen jelentkező sincs a traktoros iskolára. — Nem jelentkezett senki — tárják szét válaszul a karjukat a Vezetők. Az is igaz viszont, hogy ők sem szóltak senkinek, noha ez az ő köte­lességük volna elsősorban. Hány és hány feladat marad­na megoldatlanul, ha a „lesz, ahogy lesz”-re bíznánk a meg­oldást! A termelőszövetkezet, a község vezetőinek, valamint a pártszervezet tagjainak igen fontos feladata ebben az idő­szakban, hogy minél több em­bert győzzenek meg a tanulás­nak az egyén, s a termelőszö­vetkezet számára egyaránt elengedhetetlenül szükséges, hasznos voltáról. Jelentős sze­repük van ebben a meggyőző munkában, s majd az oktatás sikerében a községi pedagógu­soknak is, akik közül igen so­kan már az elmúlt évben is igen lelkiismeretes munkát vé­geztek, különösen a közisme­reti tárgyakat példamutatóan tanították a tanfolyamokon. Biztató jelenség az idei télre, hogy a községi művelődési otthonokban a legtöbb helyen igen alapos, átgondolt terv ké­szült a mezőgazdaság dolgo­sainak téli oktatására. Ez azt bizonyítja, hogy a falusi peda­gógusok ismét részt kérnek és vállalnak e novemberben kez­dődő, néhány hónapos „tanév” munkájából. K­ülönböző speciális tanfo­lyamok természetesen a termelőszövetkezeti vezetők számára is indulnak a tél fo­lyamán,­amelyeken bővíthetik ismereteiket, elsajátítják a legújabbakat- Tanulásban te­hát nem lesz hiány a télen falvainkban. A legtöbb oktatá­si forma résztvevői természe­tesen bizonyítványt is kapnak majd. A legfőbb bizonyítványt azonban a közös, s a család mérlege adja, amelyben a na­gyobb kenyér, a több tej, több­­hús, több gyümölcs, s mind­az, amit a nagyobb tudás ered­ményez— jelzi majd az „ér­demjegyet”. Kovács Ferenc Példamutató fiatalok A zalaegerszegi járás KISZ- fiataljai és az úttörőszerveze­tek tagjai nagy segítséget nyújtottak eddig az őszi me­zőgazdasági munkákban nagy­üzemeinknek. ötven ifjúsági alapszer­ve­zet 1882 fiatalja és 17 úttörő­­csapat 1469 tagja 161 katasz­teri holdról hétezer mázsa terményt takarított be. A fia­talok kukoricát törtek, bur­gonyát szedtek és egyéb őszi munkákat végeztek. ZALAI HÍRLAP 1964. november 1. A balesetek súlyosan sértik a társadalom és az egyén érdekeit is Gazsó Sándor megyei rendőrfőkapitány jelentése a megye közlekedési helyzetéről A megyei tanács 1964. októ­ber 30-án meghallgatta és megvitatta Gazsó Sándor rendőrezredes, a megyei rend­­őrfőkapitányság vezetőjének jelentését a megye közleke­dési helyzetéről. Mint azt la­punk tegnapi számában jelez­tük, az alábbiakban összefog­laljuk Gazsó elvtárs jelentését. A biztonságos közlekedés tényezői A közúti közlekedés bizton­ságát három tényező határozza meg: az út, a jármű és az em­ber. Ezek a tényezők játszanak szerepet a balesetek bekövet­kezésében is. Ebből eredően a megelőzésnek is az útpályá­ra, a járműre és az emberre kell irányulnia. Statisztikai adatok tanúsága szerint a balesetek 80 száza­lékát a közlekedésben résztve­vők, — a járművezetők és a gyalogjárók — által elkövetett szabálytalanságok, magatartá­suk fogyatékossága okozza. Éppen ezért az utak biztonsá­gossá tétele, a járművek for­galombiztonságának ellenőrzé­se mellett döntő jelentőséggel bír a járművezetők és a gyalo­gosok fegyelmezett közleke­désre nevelése. A balesetek tudományos elemzése kimutatta, hogy azok bekövetkeztében elsősorban a szubjektív tényezők — az it­­tasság, a figyelmetlen, a gon­datlan vezetés, a gyorshajtás és az elsőbbségi jog meg nem adása — játszanak szerepet. A közlekedési szabályok be­tartása mindenkinek állam­polgári kötelessége. Feltétlenül indokolt, hogy a szabályok megszegőivel szemben szigorú rendőri, bírói intézkedéseket foganatosítsanak. Senki sem nézheti tétlenül, hogy egyes, felelőtlen emberek büntetle­nül garázdálkodjanak a köz­­utakon. A balesetek megelőzésének egyik legjelentősebb módja a közlekedési szabályok betar­tása és a tudatos közlekedési fegyelemre való nevelés. Fon­tos, hogy az emberek megta­nuljanak szocialista módon gondolkodni és ítéletet monda­ni a maguk és mások maga­tartásáról, a közlekedés hely­zetének megszilárdítása nagy mértékben függ attól, hogyan oldjuk meg a megelőzésből eredő feladatokat, milyen mér­tékben vállalunk részt ezek­ből, hogyan válnak az embe­rek természetévé, életelvévé, mindennapos gyakorlattá. Mind (Ok­i) baleset Számos megelőző intézkedés ellenére is, minden évben több a halálos baleset, a súlyos és könnyű sérülés, minden évben nagyobb az anyagi kár. Nagy veszélyt jelent az ittas veze­tés, s bár a járművezetők tud­ják, hogy vezetés előtt és köz­ben nem szabad szeszesitalt fogyasztani, mégis nagyon so­kan megteszik ezt. Hasonlóan nagy veszélyt rejt magában a gondatlan vezetés, ennek kö­vetkezménye lett az október 19-én Gutorföldén történt bal­eset, amikor Kismárton József gépkocsivezető körültekintés nélkül hajtott a vasúti pályára és járművét a Lenti felől köz­lekedő vonat elütötte, a bal­esetnek négy sérültje volt. Sok balesetet idéznek elő a gyalogosok. Tavaly gyalogosok okozta baleset során a megyé­ben 6 ember meghalt, 18 sú­lyos, 11 könnyebb sérüléseket szenvedett Magas a gyerme­keket és a 60 éven felüli sze­mélyeket ért balesetek száma is. Ez arra figyelmeztet, hogy az iskolákban rendszeressé, hatékonnyá kell tenni a köz­lekedési oktatást, a magukkal részben tehetetlen öregeknek pedig közvetlen és megkülön­böztetett segítséget kell nyúj­tani. Sajnos, a lakosság nagy ré­sze — bár a megyében több mint 53 ezren részesültek az idén közlekedési oktatásban — még nem rendelkezik megfe­lelő közlekedési szabályisme­rettel, sokan ösztönösen vesz­nek részt a forgalomban és közlekedési magatartásukat csak a balesettől való félelem szabályozza. A balesetek száma a megyé­­ben az idén tovább növeke­dett. 1962-ben 157, 1963-ban 187, 1964 október 25-ig 204 bal­eset történt. 1902-ben 13-an meghaltak, 106-an súlyosan megsebesültek. 1963-ban 18-an meghaltak, 124-en súlyosan sérültek­, 1964-ben eddig 9-en­ meghaltak, 131-en súlyosan megsérültek közlekedési bal­eset következtében. 1964-ben a legtöbb balesetet — 118-at — magántulajdonban lévő jármű­vel, gépjárművel okoztak. A legtöbb balesetet a motorke­­rékpárvezetők, majd a teher­gépkocsivezetők, közülük is a fiatal, gyakorlatlan gépkocsi­vezetők idézik elő. A balesetek megelőzésében — a közlekedési propaganda és oktatás mellett — nagy sze­repe van a gépjárművezetői vizsga megszigorításának, a szabálysértők szigorú bírságo­lásának, az útvonalak meg­felelő rangsorolására tett in­tézkedéseknek. Zalaegersze­gen, Nagykanizsán és a megye más területein is az útburko­lati jelek, s egyéb jelzőtáblák megfelelő elhelyezésnek. Szigorú fegyelmet Mindezek azonban nem elég­ségesek a balesetek megelőzé­séhez, a közlekedésben részt­vevők fegyelmezett magatar­tása a legdöntőbb tényező. E tekintetben azonban további gyakori mulasztásokra is fel kell hívni a figyelmet, a bal­esetek okai között jelentős he­lyet foglal el a gyorshajtás. Emiatt tavaly 27, az idén októ­ber 25-ig 31 baleset történt. Sokan ugyanis megfeledkez­nek a KRESZ vonatkozó elő­­írásáról, amely arra kötelezi a járművezetőket, hogy csak olyan sebességgel haladjanak, amely mellett a közlekedés biztonságos, és urai tudnak maradni járművüknek. A rendőrség számos intéz­kedést tett a balesetek meg­előzése érdekében. Bekapcso­lódott ebbe a munkába a me­gyei balesetelhárítási tanács, a TIT, tovább kell fokozni a gazdasági vezetőszervek fe­lelősségét is a balesetek meg­előzése érdekében, a balese­tek következményei sértik az egyes emberek és a társadalom érdekeit is, ezért a dolgozók állama minden rendelkezésre álló eszközzel arra törekszik, hogy a balesetek számának csökkentésével, illetőleg azok kiküszöbölésével elejét vegye e káros következményeknek. E gondolatok szellemében hozott több fontos határozatot a megyei tanács, részben az utak állapotának felülvizsgá­lására, illetőleg javítására, részben a közlekedési propa­ganda széleskörű kibontakoz­tatására. Lopják a melegvizet A lakókon múlik, zavartalan lesz-e a fűtés a zalaegerszegi mozipalotában A fűtési szezon megkezdése óta Zalaegerszegen a Mozi­üzemi vállalat kazánjában — a­mely az egész mozipalota fűtését és melegvíz szolgálta­tásét ellátja — nap mint nap fogy a víz. Normális körülmé­nyek között három hetenként kellene feltölteni a kazánt, pótolni az elpárolgással járó veszteséget, de itt naponta te­temes hiányt jelez a vízszint­­mérő. — Először arra gondoltunk, hogy valami hiba van vala­hol. Átvizsgáltunk mindent, de a hálózat rendben van — mondja Bene László fűtő. — Napi két-háromszáz liter vízzel kell pótolni a kazánban levőt, ennyi hiányzik, és csak hideget tudunk utána tölteni. Ez azt jelenti, hogy könnyen előfordulhat egy csőrepedés, amelynek kijavítása nem kis munka. S ezt elsősorban a la­kók éreznék meg, mert a köz­ponti fűtés természetesen szü­netelne addig. — Mi az oka — érdeklőd­tünk — a vízszint csökkenésé­nek? — Valahol az épületben ■*» véleményünk szerint nem is egy helyen — rendszeresen le­engedik a fűtőtestekből a melegvizet, s azt felmosásra, fürdésre, mosásra használják. Kiderült, hogy az elmúlt évben is volt már hasonló tapasztalat, de nem volt ilyen nagymérvű a „vízlopás”. Ak­kor végigjárták a lakásokat és kettőben találtak is víz­csapot a fűtőtestre szerelve. Ilyen módon nyertek vizet a házban levő divatszalonban is. Akkor leszerelték ezeket az orvot és teljesen szabálytala­nul használt csapokat. Az el­múlt fűtési szezonban már nem is volt baj. Most azonban úgy látszik, többen folyamod­tak a tavalyi módszerhez. — Mit tettek a vízlopás megszüntetésére? — Írtunk az Ingatlankezelő Vállalatnak — mondotta Ká­sa László, az Ady mozi üzem­vezetőjé. — Megírtuk, hogy amennyiben ez az állapot nem szűnik meg, kénytelenek le­szünk beszüntetni a fűtést. — Sajnos, annál többet, ham ngos­ítékosan felhívjuk a lakók figyelmét, mi sem tu­dunk tenni — mondotta Hor­váth Jenő, az IKV igazgatója. — Kiadtunk egy körözvényt, melyet minden lakóval alá­írattunk. Reméljük, belát­ják, hogy ez így nem mehet tovább, hisz elsősorban ők károsodnak, ha a mozi tény­leg beszünteti a fűtést. — Most is ellenőrizni akar­tuk a lakásokban a fűtőteste­ket, de van, ahova be sem engednek bennünket, a laká­sokba pedig nem törhetünk be — mondotta a fűtő. — Pa­naszkodnak a fűtésre is, pe­dig ez is annak a következ­ménye, hogy a nagy mennyi­ségű hideg víz, amivel na­ponta fel kell töltenünk a kazánt, természetesen hőmér­séklet csökkenést okoz, ront­ja a fűtés hatásfokát. Szeretnénk, ha ez a cikk ele­gendő figyelmeztetés lenne a ház lakóinak, s nem várnák meg, amíg a vállalat valóban kikapcsolja a fűtést, vagy ép­pen csőrepedés miatt kell hosszabb ideig szüneteltetni a hőszolgáltatást A zalaszentgiförgiffek bankja KÜLSŐRE alig különbözik a környező házaktól. Ha a homlokán nem viselne cégtáb­lát, meg sem találtuk volna a zalaszentgyörgyi takarékszö­vetkezet helyiségét. A belépőt már igazi bank­kép fogadja: üvegezett pénztárrész, páncél­­szekrények a sarkokban, ké­nyelmes székek az Ügyfelek részére. Mindez egyetlen szo­bában, ahová 2 millió forin­tot hordtak össze a takarékos, előrelátó emberek. — Nemcsak a zalaszentgyör­­gyiek — jegyzi meg Kun Gyu­la ügyvezető —. Hozzánk tar­tozik még 12 környékbeli fa­­lu, de ennek még csak mint­egy felét sikerült beszervezni. Igen, beszervezni. Mert a falusi takarékszövetkezetbe nem mindig maguktól hozzák megtakarított pénzüket az emberek. — A minap Ebergény­ben jártam — meséli Stancsics Jó­zsef pénztáros —, s a kerék­páromat betettem egy házhoz. Tagokat szerveztem a falu­ban. Amikor visszatértem, a házigazda már tudta, ki, mi vagyok. Kérdéssel fordult hoz­zám. Úgy kezdte nagy fontos­kodva, hogy 50 ezer forintnak mennyi lehet az éves kamatja- Megmondtam, hogy 2500 fo­rint. Dohogott, mérgelődött, a bár egy szóval sem árulta el hogy neki van ennyi pénze, mégis éreztem, az évi veszte­ség miatt bosszankodik. Azt hiszem, hamarosan beállít hozzánk otthon rakosgatott forintjaival. Az ügyvezető más esetet említ. — Falunevet sem mondok, mert a betétek titkosak, s az illető már ügyfelünk, de tény, hogy amikor szervezőmunkánk eredményeként behozta a pén­zét — több tízezer forintot — 1953-as évjáratú Szabad Nép című lapba volt takarva. Elképzelhető, hogy az illető sem kevésbé mérgelődött, amikor kiszámolták neki 11 évi kamatveszteségét. — Persze hozzánk nem is tudta volna annak idején be­tenni a pénzét, mert gyakor­latilag még csak három éve működünk — említi Kun Gyula. EZ ALATT az idő alatt 71 ezer forint értékű részjegyet váltottak a tagok. Ez is na­gyon kifizetődőnek bizonyult számukra, mert az elmúlt év végén 100 forintonként 7 fo­rint részesedést fizettek, s megközelítően az idén is eny­­nyi lesz az osztalék. A szövet­kezet 2 millió forintos betét­­állományából jelenleg 900 ezer forint kölcsönben van. Ennek mintegy 60 százalékát nagyobb beruházási célokra vették fel — villanyszerelés, háztataro­zás, átalakítás — a többit pe­dig áruvásárlásra. — Zalaszentgyörgyről 700 ezer forintot hoztak be hoz­zánk. Igaz, itt vagyunk hely­ben, itt a legkönnyebb a szer­vezés. A többi 12 falu zöme távolabb esik központunktól, s éppen ezért tárgyalunk egy andráshidai fiók megnyitásá­ét Bicsik JÓZSEF tanácsel­nök a falra mutat, ahol a fe­lettes szervek elismerő okle­vele függ. A takarékos község cím elnyerését tanúsítja az oklevél. Búcsúzóul megemlíti az el­nök, hogy az idén 50 forint felett lesz egy-egy munkaegy­ség értéke a termelőszövet­kezetben. Ezek után nem lehet kétséges, hogy a zárszámadás után ismét jelentősen emelke­dik a betétállomány Zala­­szentgyörgyön, ebben a takar­­ékos faluban.

Next