Zalai Hírlap, 1970. január (26. évfolyam, 1-26. szám)
1970-01-14 / 11. szám
ISTA, január 14. r Adós, fizess! A vállalatok múlt évi pc -gazdálkodásában egy S3 viságos új vonás alakult ki. A vállalatok, noha pénzügyi gondokkal küzdöttek, s esetenként tartozásaiknak sem tudtak eleget tenni, mégis feltűnő türelemmel elnézték, hogy követeléseiket partnereik ne teljesítsék a jogszabályokban rögzített időpontig. A vállalati gazdálkodásban esetenként óhatatlanul gondokat okoz a követelések teljesítése. Aligha vitás azonban, hogy az említett helyzetet nemcsak a pillanatnyilag előállt fizetőképtelenség okozza, hanem a már említett „álhumanitás”. Az, hogy a vállalatok hallgatólagosan tudomásul veszik partnereik tartozását, s követeléseiknek nem is igyekeznek érvényt szerezni a törvényes eszközökkel. A miértre csak egy magyarázat kínálkozik. Az, hogy például egy gazdasági döntőbizottsági tárgyalás esetleg rontaná kapcsolatukat partnereikkel. Erre utal az is, hogy a vállalatok különböző módon reagálnak egyes tartozásokra. Amíg a nagyobb partnereikkel elnézőbbek, addig a kisebb követeléseik behajtását jobban szorgalmazzák. A vállalatok fizetési fegyelmének javítása népgazdasági érdek. S ez utóbbi arra kell, hogy orientálja az üzemeket, hogy fizetési kötelezettségeiknek igyekezzenek eleget tenni különböző mérlegelés nélkül. Ezt a tendenciát azonban nagyban erősítheti az is, ha a vállalatok mint eladók nem veszik tudomásul, nem nézik el követeléseik megtérítésének halogatását. Ugyanis a vállalatok, amikor követeléseik behajtását szorgalmazzák, nem kéregető akciót folytatnak, hanem a gazdasági élet törvényeitiitatják érvényre, az adóz etc pedig nem kegyet gyakorolnak a fizetéssel, hanem kötelezettségüknek tesznek eleget. A gazdasági szabályozók, rendeletek lehetőséget adnak a követelések gyors Hehatására Aligha vitás, ha ezzel a lehetőséggel jobban élnek a vállalatok, lé■ végesen javíthatják fizetképességüket, s egyben fizetési fegyelmet is. Pártoktatáson üsze van, 7 órára jár az idő. A művelődési ház klubtermében elkezdődött már a színjátszók próbája. Vannak akik a presszóban szürcsölgetnek egy forró feketét, vagy egy üveg sör mellett beszélgetnek A párthelyiségbe is egyre többen térnek be Minden külön értesítés nélkül jönnek az emberek, tudják, hogy ez az este akárcsak másutt, Hahóton is a pártoktatás ideje. Még nincs együtt a hallgatóság, van idő beszélgetésre. A zártkertek rendezéséről esik a legtöbb szó. Marad-e a pince, mekkora lesz a kialakított zártkert terület? •De kérdések foglalkoztatják az ittlevőket. Jó helyen vitatják, hisz Bakonyi Ferenc, az oktatás vezetője egyben a községi tanács elnöke is, így első kézből kapják a választ. Egyetértés van abban, hogy rendezni kell e területeket, hisz néhány elhagyott, pusztulásnak indult szőlő, gyümölcsös vagy kaszáló hasznosítása fontos Aztán a termelőszövetkezet ügyei kerülnek szóba. Érthető, hisz a hallgatóság 89 százaléka szövetkezeti tag, vagy alkalmazott. — Jól jár most, aki a múlt évben ledolgozta a 160 munkanapot — vélekednek. — Egy hónapi átlagfizetés jut majd a zárszámadáskor, mint nyereségrészesedés. — Azort van értelme dolgozni mindannyiunknak — szól egy középkorú termelőszövetkezeti tag. — Nem úgy mint 3 évvel ezelőtt, amikor hónapokig nem kaptunk fizetést. Közben újabb hallgatók érkeznek. Együtt az oktatás résztvevői. A 22-es létszámból alig hiányoznak néhányan, de ez is rendkívüli esetnek számít, hisz a propagandista naplójában az eddig megtartott hat foglalkozás közül ötön teljes volt a létszám. Kezdődik az előadás. A beszélgetésnek véget szakítanak, s figyelmüket az előadóra összpontosítják A szocialista humanizmus van napirenden Az itt levő emberek többsége az imént még a szövetkezet majorjában, vagy gépműhelyében végezte mindennapos munkáját, s most eljötték, hogy a humanizmus és az osztályharc, a közösség és az egyén viszonyáról, az alkotó munkáról, mint az ember formálójáról beszélgessenek. Vajon miért? — Mindig érdekeltek a világ eseményei, országunk társadalmi és gazdasági fejlődése — szól Ott László. — A napilapokat olvasva sok mindenről tudomást szerezhet az újságolvasó ember, de betűkkel nem vitatkozhat , ami nem teljesen világosan van megfogalmazva, nem lehet rákérdezni. Itt van lehetőség a vitára, a saját vélemény kinyilvánítására, s kérdezhetünk is. Fiatal koromban, a felszabadulás előtt nem volt módom hogy tanuljak, képezzem magamat. Az utóbbi két és fél évtizedben megnyílt ennek a lehetősége. Igyekszem kihasználni, Szili Lajos bácsi felváltotta a hatodik X-et. Mégis egyik legszorgalmasabb résztvevője az oktatásnak. — A magamfajta parasztembernek a múltban nem volt lehetősége tanulásra — mondja. — Vasárnaponként, vagy téli estéken a kocsmákban a magunk módján igyekeztünk képet alkotni a világról. Nem sok eredménnyel. Nem volt, aki a vitatott kérdéseket tisztázta volna előttünk Erre nem is törekedtek. Most adott a lehetőség mindenki számára. Ha idős vagyok is, élek ezzel. Azért valami még „ragad” rám, így aztán jobban eligazodik az ember a mai világ bonyolultságában. — És Bedő Pista bácsi? — Minden pénteken ez a mi szórakozásunk — válaszolja. — Azt mondom, hasznos. Betekintést nyerni az ország negyedszázados fejlődésébe, megismerkedni olyan fontos dokumentummal, mint a kommunista- és munkáspártok moszkvai tanácskozásáról kiadott közlemény, sokat jelent a mai ember számára, így van ez jól, hogy minden embernek adva van a lehetőség a tanuláshoz. Bár fiatal koromban lett volna ez. A propagandista befejezte előadását. A szó a hallgatóké Mindenekelőtt a szocialista munkafegyelem az, ami az anyag kapcsán leginkább foglalkoztatja a hallgatókat. Az életből veszik a példákat dr. ZALAI hÍRLAP Többezer szakmunkásra van szükség a tsz-ekben A pályaválasztást az új törvény alapján készítik elő A Zala megyei tanács mezőgazdasági és élelmezésügyi osztálya megvizsgálta a mezőgazdasági üzemek szakember- és szakmunkás-ellátottságát, valamint a szakmunkásképzés helyzetét. A jelentést a napokban készítette el Egyedi János és Végh Jenő oktatási szakfelügyelő. 1969-től 1973-ig 285 felsőfokú képesítésű szakemberre van szükség, s ebből 116 rendelkezésre áll. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a tsz-ekben elég nagy a szakemberfluktuáció, aminek oka egyrészt az, hogy sok helyen nem tudnak megfelelő lakást biztosítani, néhol szakmai féltékenység üldözi el a fiatalokat, máshol pedig a vezetésben levő ellentétek nehezítik a pályakezdők munkáját. A szakigazgatási szervek segítik az iskolából kikerülők első lépéseit, azonban a gazdaságokban nem mindenütt törődnek azzal, hogyan találják meg a helyüket. A jövőben ezen segíteni kell, a szakemberekre nagy szükség van a megye mezőgazdaságának. A technikus is kevés A tsz-ekben 173 felsőfokú technikus is hiányzik, de középfokú technikusból sincs meg a szükséges létszám. Gond az is, hogy a kellő gyakorlattal nem rendelkező fiatal technikusoktól idegenkednek a tsz-vezetők, és az iskolákból kikerülők közül sokan más munkaterületen helyezkednek el. Amíg korábban a lányok, most már a fiúk munkába állása is körülményes. Könyvelőből ugyancsak szükség lesz még RR-ra 1972-ig. Itt azonban nem a létszám okozza a legnagyobb gondot, hanem az, hogy a főkönyvelők zöménél nincs meg a szükséges elővégzettség. számviteli főiskolával kevesen rendelkeznek Jelenleg az 501 könyvelő közül mindössze 122-en dolgoznak felsőfokú képesítéssel. Nem biztosított azonkívül a mérlegképes és képesített könyvelők továbbképzése sem. A mezőgazdasági ipari szakmák iránt az üzemek és a tanulók egyaránt jobban érdeklődnek Jelenleg a 29 szakmaiban 1027-en dolgoznak, és 573-ra lenne szükség. A I hiányzókból ?RR-an tanulnak I a különböző szakmákban. A I tsz-ek igényeit elsősorban azért nem lehet kielégíteni, mert nincs elegendő fiú jelentkező. A hiány két és fél ezer Szakmunkásokból a szükségesnek még a fele sincs meg a zalai termelőszövetkezetekben Jelenleg 871-en dolgoznak 16 mezőgazdasági szakmában, viszont 2548-ra van szükség. Ebből 746-ot felnőtt képzéssel lehet biztosítani, a többit azonban fiatalok tanításával kell megoldani. Betanított munkásból ugyancsak nagy az igény a korszerű nagyüzemi gazdálkodáshoz. Jelenleg 5069 dolgozik, de 7175-re van szükség. A hiányzó 2106-ból 1546-ot tudnak biztosítani felnőtt képzéssel. A termelőszövetkezetek szak- és betanított munkás gárdájának kialakítása elég sok nehézségbe ütközik. Az idősebb tsz-tagok nem szívesen tanulnak már, s a tagság zöme idős. Gondot okoz az is, hogy a fiatalok még mindig nem érdeklődnek kellően a mezőgazdasági szakmák iránt, sokan csak átmeneti megoldásnak választják, ezért nagy a lemorzsolódás. Az utóbbihoz az is hozzájárul, hogy az üzemek vezetői nem törődnek eléggé az ifjú szakmunkásokkal, nem különül el a bérezésnél a szakképzett és a szakképzetlen munka, sok esetben nem a képzettségüknek megfelelő munkakörbe helyezik őket. A szövetkezetek zöme központilag várja a szakmunkáshiány megoldását anyagi áldozatokat nem szívesen vállalnak. Vannak tsz-ek, ahol megértették a szaktudás fontosságát és ez közvetlenül jelentkezik a gazdálkodás eredményeiben. Az 1968—70-es tanévben összesen 330 fiatalt iskoláztak be, a tervezetthez viszonyítva 23-mal kevesebbet. Ez a differencia abból adódik, hogy a mezőgazdasági szakmákra nem jelentkeztek kellő számban a tervezett 193 helyett csak 163-an. A kehidai szakmunkásképző iskolában 6 osztályban 132-en szerzik meg az állattenyésztő szakmát, a zalaegerszegi szakmunkás iskolában pedig 247-en tanulnak. Nem kielégítő a felszerelés Figyelemre méltó, hogy a kehidai iskolába jelentkezett tanulók tanulmányi átlaga az elmúlt években 2,5—2,8 volt, a múlt évben viszont már 3,0— 3,1. A zalaegerszegi iskolában pedig újdonság az, hogy a zöldség- és gyümölcstermesztő osztályok mellett egy húsipari osztály kezdte meg a tanulást. A felmérés azt is megállapítja, hogy egyik iskolában sem kielégítő a felszerelés a gyakorlati oktatáshoz, a korszerű szakismeretek megszerzéséhez többre van szükség, ezért javaslatokat tesznek új beruházásokra. Ezekben a hetekben már megkezdődött a pályaválasztás előkészítése. A járási oktatási szakfelügyelőkkel, az iskolavezetőkkel hozzálátnak a nagy munkához. Tanulmányozzák az új szak-munkástörvényt, amely várhatóan lényeges segítséget ad a mezőgazdasági szakmunkás-15 *]ághoz is. K. E. Mit, mennyiért? Körúton a zalaegerszegi piacon A vásárcsarnokban igazi árukínálat egyetlen helyen van csak: a MÉK pultsorán. Krumpli, alma, zöldségfélék, fok- és dughagyma mindez mennyiségben. Még paradicsomot is kínálnak 36 forintért, igaz, nem olyan szép pirosat, mint nyáron, de mégiscsak paradicsom. „Aki vesz, annak lesz, tessék, tessék" kiáltja az arra járók felé az elárusító Almát is kínál 4 forintért, de 2,60-ért is van, igaz, hogy ez nem a legszebb, de olcsó. Baromfiból most kevesebb mennyiséget kaptak mint az elmúlt télen. Ebben alaposan „besegített” a decemberi zimankós, hófúvásokkal teli tél is. Fennakadás azért nem történt, mindig volt csirke a családok asztalán, mert az üzletekben tisztított, vágott baromfi volt elegendő. A gyümölcsféleségek ezen a télen lényegesen olcsóbbak. Karfiolból 1968 decemberében mindössze 12 kilogramm volt a felhozatal, 1969 decemberében pedig 146 kilogramm. Árkülönbség az árban is a vevők oldalára állt, mert a tavalyi 15 forint helyett most 9,10-ért volt kapható Olcsóbb lett a fokhagyma is, most 26,30 az ára a tavalyi 40 forinttal szemben. A felhozatal is több, mint négyszerese az 1968 decemberinek. A tojás átlagára továbbra is 2 forint maradt. A zöldpaprika decemberben igazán újdonságnak számít, az idén nagyobb mennyiség került a piacra, összehasonlítani itt is decemberi adatokkal tudunk. 1988 decemberében 116 kilogramm 1969-ben pedig 500 kilogramm került eladásra. Különböző hopa'aokokat gyártanak a nagykanizsai üveggyárban, amelynek jelentős része exportra kerül Képünkön Kummer Mária ballonleszívó-vákuumszivattyú tesziírást VégeStele- n, a. S Lenin ügyét folytatva 1970 — A Lenin-centenárium esztendeje. Világszerte tisztelegnek Vlagyimir Ujics előtt akinek nevéhez és tevékenységéhez az emberiség életének egész forradalmi korszaka kapcsolódik. A szocializmus amelyet Lenin új következtetésekkel és felfedezésekkel gazdagított, ma világtörténelmi tény. A szocialista világrendszer korunk alapvető forradalmi ereje. Éppen ezért a Lenin-évforduló nemcsak a múlt felelevenítésére teremt alkalmat, hanem a jelen tudományos vizsgálatára és a jövő tennivalóinak osztályharcos meghatározására. A centenárium megünneplésének ez a jellege domborodik ki azokból a tézisekből, amelyeket a Szovjetunió Kommunista Pártja adott ki. „Lenin születésének 100. évfordulójára emlékezve... minden forradalmár harcos szemlét tan erői fölött, meghatározva tevékenységének további távlatait és feladatait, erősíti harci egységét a békéért, a demokráciáért, a szocializmusért folyó küzdelemben” — olvashatjuk a tézisekben. Az SZKP Központi Bizottágának elgondolásai tükrözik, hogy a lenini örökség olyan érték, amely a forradalmi erők mai harcában nélkülözhetetlen. Ezt mindenekelőtt a munkásosztály új típusú pártjáról szóló lenini tanításokkal bizonyítják, amely mind a mai napig, s a jövőben is a kommunista mozgalom alapkérdése A PÁRTOK törekednek az új történelmi viszonyoknak megfelelő forradalmi stratégia és taktika kidolgozáára, az elmélet és a gyakorlat összehangolására, az ideológiai harc fokozására — mindmegannyi Lenin által megfogalmazot feladat végrehajtására A lenini eszme konkrét segítséget nyújt a kommunisták mai nemzedékének abban, hogy pártjukat a nemzetközi munkásmozgalom még erősebb harci osztagává tegyék. A legméltóbb tisztelgés Lenin előtt: a leninizmus eszméinek megtestesítése. Ezek az eszmék pedig a szocializmusban öltöttek testet. Érthető tehát, hogy a tézisek emlékezetünkbe idézik, a lenini elméletet a szocialista társadalom építéséről. Az elmélet egy emberöltővel ezelőtt született, mégis úgy érezzük, mintha napjaink gyakorlatából születtek volna a következtetések. A közelmúlt történései újult erővel hívták fel a kommunisták figyelmét arra a lenini megállapításra, miszerint az új társadalom építésének fő eszköze a proletárdiktatúra, amelynél legkisebb gyengülése is utat nyithat az osztályellenségnek. Az is rendkívül tanulságos, ahogy Lenin a politikai szabadságjogokat értelmezte. Mindig osztályálláspontból indult ki Úgy vélte, hogy ezek a jogok a dolgozók szocialista összefogásának, a szocialista ideológia terjesztésének feltételét is magukban foglalják, amelyek ki- zárják a szocialistaellenes pro■ paganda „szabadságát”, az ellenforradalmi erő,a szervezke■ dásének „szabadságát’'. A tézisek azzal is nagy szolgálatot tesznek Lenin követőinek, hogy segítik összevetni a szocialista építés nemzeti sajátosságait a Lenin által feltárt általános törvényszerűségekkel. Márpedig ez az összevetés, a nemzeti sajátosságok és az általános törvényszerűségek összhangja a szocializmus építésének fontos feltétele. A LENINIZMUS a XX század osztály csatáinak igen széles színterére vetit fényt Nagyoxi taia-pan mond,ak ni azt sük leznet, hogy „csak a lenini tanítást követve tehet megesteni a világban végbemenő forradalmi változások lényeget és jelleget, helyesen értékeini az ezelben részt vevő erők szerepét, helyesen kitűzni a szocialista cuágforradalom kiporita,zoztatásának távlatait". Éppen ezért a lenini eszmék felvázolása egyben a marxista—leninista világkép felrajzolását is jelenti. Ennek kulcspontja pedig az a tény, hogy a szocializmus történelmi offenzívában van. Ennek feltartóztatására szövetkeznek az imperializmus erői. ám eneknek stratégiáját éppen Lenin eszmei örökségét felhasználva látja tisztán a kommunista mozgalom, de a lenini hagyaték, ahhoz is segítséget nyújt, hogy ez a mozgalom politikailag éretten, ideológiailag felvértezve szálljon szembe ellenségeivel. Főleg arra figyelmeztet, hogy a harc siker e soraink egységétől, s korunk különböző forradalmi áramlatainak összefogásától is függ A leninizmus hatékony fegyver a burzsoá ideológia elleni küzdelemben. Olyan fegyver, amelyet kérlelhetetlenül, kompromisszumok nélkül kell forgatni. A marxisták—leninisták elutasítják az ideológiai területen való békés egymás mellett élés opportunista tételét. A mai világban is osztályok harca folyás, nincs és nem is lehet semmiféle osztályon kívüli vagy osztályok feletti ideológia. Mntha ma hangzanának tehát Lenin szavai arról, hogy „a szocialista ideológiának mindennemű lekicsinylése, az ettől az ideológiától való mindennemű eltávolodás valójában a burzsoá ideológia erősítését jelenti.” A lenini úton a legmagasabbra eddig a Szovjetunió ért: a kommunizmust építi. A tézisek szembetűnően erze nyitják, miként válnak velóra Lennin hazájában a világ első szocialista állama megalapítójának elgondolásai, előrelátásai .Lenin ügyét folytatva a szovjet nép kemény munkával gyarapítja a társadalmi javakat fejleszti a szocialista demokráciát, a tudományt és a kultúrát, lankadatlanul gondot fordít a szocialista haza védelmi erejének növelésére, építi, az emberhez méltó életet." A TÉZISEK olvasása közben sokszor foglalkoztatja az embert a gondolat, íróként lehet lenini módon élni és harcolni, melyek azok a tulajdonságok, amelyek képessé teszik az embert arra, hogy valóra váltsa a történelem minden próbáját kiállt eszmét. Vannak, akik a mindent leküzdő akaratban, a tömegekbe vetett határtalan hitben, a következetes internacioinalizmusban látják a követendő példát. Igazat lehet nekik adni. Mások az eszmei céltudatosságot emelik ki, ők is helyesen gondolkodnak. S miközben ezen elmélkedik az ember, eljut a tézisek utolsó szavaihoz, ahol a bolsevikek utódai, a szovjet kommunisták megfogalmazták a választ: „Lenini módon élni és harcolni annyi, mint minden erőt, tudást, energiát latba vetni a föld leghumánusabb és legigazságosabb ügyéért, annak a harcnak az érdekében, amely a dolgozóknak az elnyomás a kizsákmányolás alól való teljes felszabadulásáért, a kommunista eszmények győzelméért, az emberiség jobb jövőjéért folyik.” Pálos Tamás