Zalai Hírlap, 1982. január (38. évfolyam, 1-26. szám)

1982-01-03 / 1. szám

vja. Január 3. L­akók a tsz házában Orsóshír. A zsztaapáti ter­melőszövetkezet négylaká­­sos szolgálati lakást épített szakembereinek. Az új épü­letbe november végén köl­töztek a lakók. A termel­őszövetkezet háza ott fehérült a megújuló falu­­köapozatban. Szemben vele egy öreg magtár, ám ez sem áll sokáig, ABC áruház kerül a helyére. Kísérőm, Kincses László, a pártvezetőség titká­ra pedig azt is elárulja, a ma­jor telkeiből a termelőszövet­kezet többet visszatartott. A szövetkezett fiatal dolgozói kapják majd családi ház épí­téséhez, s lesz még egy tea-ház is hat szolgálati lakással. Bereczki Tamás, a termelő­szövetkezet fiatal energetikusa a zsiz-ház első lakója. Még jó­formán át sem adták az épí­tők a lakást, három óvodás korú gyermekével behúzódott az egyik szobába. Budapestről költözött, felesége csak később követte a család új tagjával, a negyedik, a legkisebb fiúval. — Most hathetes — mutatja mosolyogva Bareczkiné a kis­ágyban alvó­­ gyermeket. — Nemrég ebédelt, most pihen egy ldéig. A tágas, csupa ablak hall­ban kínál hellyel. Mennyi napfény, mennyi levegő árad be ide, ha beköszönt a tavasz. — Hát ezért vagyunk itt — várangozódik fel. — Budapes­ten jó állásunk, lakásunk volt, de a gyerekek sok­at beteges­kedtek. Nem bírták a piszkos, füstös levegőt, asztma jelent­kezett a három fiúnál. Külö­nösen az ikrek közül a fiata­labbik, Kornél szenvedett so­kat. Kórházba került, oxigént kellett neki adni. Akkor na­gyon megijedtünk. Amióta itt lakunk, a gyerekeknek semmi bajuk. — Nagyon jól érzik magu­kat — teszi hozzá Makkos Gézáné vezető óvónő, aki be­szaladt egy percre Bereczki­­rtéhez. A férjek együtt dolgoz­nak és a két fiatalasszony ha­mar összebarátkozott, meg aztán a gyerekek révén is van bőven közös téma. Már az első napokban megbarátkoztak és mondták: — De jó nektek, mekkora kertetek van.! — Hát igen, Budapesten uszoda is volt az óvodában, de mindenütt csak betonnal tatátkoztak — teszi hozzá a háziasszony. — Én is szeretem a kertet. Itt legalább a zöldsé­get megtermelem. Kis Sándor növénytermesz­tési főágazatvezető elém tartja a két kezét. — Tessék megnézni, már el­kopott a körmöm a lakás csi­szolásában. Esténként, olykor késő éjszakáig dolgoztunk, de a feleségem még mindig nincs megelégedve. A régi szolgálati lakásból áthozott bútor min­den darabját végigcsiszolja, fényesíti. Holnap utazunk Égerszegre bútorért, egy szek­rénysort és Marika garnitúrát akarunk venni. Anyósoméktól szőnyegeket kaptunk, lassan kialakul a lakásunk. A felesé­gem nagyon boldogan rendez­kedik, akár naponta átformál­ná a lakást. Mindketten a termelőszövet­kezetben dolgoznak, mindket­ten a Keszthelyi Agrártudo­mányi Egyetemen végezté­k. A feleség azonban átmenetileg a könyvelésen dolgozik. — Amíg kicsik voltak a gye­rekek, jó is volt, hogy irodába járt. Persze ennek ő nem örült — magyarázza Kis Sándor. — Közben a gyerekek megnőt­tek, a lányunk harmadik osz­­­­tályos, a fiúnk negyedikes, és­­ a feleségem februártól újra a­­ termelésben dolgozik. Barom­­i fi-törzstelepet hoz létre a tsz­­ Gétyén és Dióskálban, oda­­­kerül szakemberként. Az elő-­­ző munkahelyén is ezt csinál-­­­ta és szerette a munkáját. — Mennyi az új lakás bére?­­ — ötszázhuszonnyólc forint, s Három szoba összkomfort, s központi fűtésünk van. A víz­­­zért kedvezményes árat fize­tünk, a termelőszövetkezet hálózatából kapjuk a vizet.­­ Szép otthonunk, van. Király Lászlóék még fontol­gatják a költözést, várják, hogy egy kicsit javuljon az idő. A szobák tiszták, készen állnak a berendezkedésre. — Egy szoba — mondják — egyelőre üresen marad, oda veszünk majd új bútort. Na­gyon örülünk a szép, új la­kásnak. Király László a termelőszö­vetkezet egyik legrégibb szakembere, tizenegyedik éve dolgozik a gazdaságban és a gyakornoki idejét is itt töl­tötte. A gabona- és iparinö­­vény-termesztési ágazat veze­tője, ez a négyszáz—ezerötszáz hektárnyi kalászos gabona, repce termesztését irányítja — ilyennek képzelte a gaz­­dász munkát? — Szakmailag igen, de nem ilyen nehéznek. Az emberek­kel tiptó bánásmód az, amit nem tanítanak az iskolában és ami a gyakorlatban a leg­nehezebb. Elárulja, hogy egyszer meg­ingott a katonaságtól való le­szerelés után. Kezében volt a m­­unkaköny. Azután aludt egyet rá és visszaadta. A szakma s­zeretete fogva tartotta. Nem használ nagy szavakat, minek is. Elég azt tudni, hogy édesapja Za­lavó­ron tiszteletreméltó gazdálko­­dó ember, tőle szerette meg a mezőgazdasági munkát. A felesége az iskolában élelmezésvezető, két fiuk van, azt egyik hat-, a másik há­roméves. Végvári Kálmánná kormos kézzel fordul ki a kazánház­ból. — Az előbb érkeztünk Diós­­kálból az anyósoméktól, most gyújtottam be — szabadkozik. — Már napok óta takarítunk, pakolódunk. Még nincs kar­nis, függöny, szóval nem va­gyunk még rendben. De azt mondtam, ma este már itt al­szunk! A napokban költöztek Ha­­gyárosböröndről Zalaapátdba. A férj a bagodi Mezőgépnél dolgozott, itt gépüzem­elő szakemberként foglalkoztatja a szövetkezet. — Visszahúzta a szülőföldje — mondja a fiatalasszony. — Édesapja is a tsz-ben dolgo­zik, szerelő. Most én vagyok távolabb a szülőföldemtől, Szombathelytől. De az a fon­tos, hogy együtt legyen a csa­lád és jól érezzük magunkat. — Munkahelye hol lesz? — Még nem tudom. Ruha­ipari technikus a szakmám az egerszegi Colonnál. De már ötödik éve gyesen vagyok. Két kislányunk van, az egyik öt-, a másik másfél éves. Végigjárjuk a kényelmes, tágas lakást. A gyerekszobá­ból hancúrozás, kacagás hal­latszik ki. A gyerekek jól ér­zik magukat. Négy család otthonira talált a terme­lőszövetkezetben, a faluban. A zalaapáti tsz tizen­három szolgálati lakást tart fenn, s évente öt fia al dolgo­zónak ad negyvenezer forint támogatást családi ház építé­séhez. Bozsér Erzsébet 10 milliós túlteljesítés Eredményes évet zárt a nagykanizsai Dél-zalai Áru­ház: a 342 millió forintos for­galmi tervüket 360 millióra teljesítették. Az 5 százalékos többletet az áruházi dolgozók jó hozzállásának, a jó szerve­ző munkának tulajdonítják a szakemberek, hiszen a egység a jelenleg is tartó felújítási munkák miatt eléggé mostoha körülmények között, a régi szárny zárvatartásával „há­romnegyed házzal” teljesítette túl a tervet. A sikerben döntő részt vállalt négy osztály kö­zül az élelmiszer 65, a ravill 56, a vasműszaki 49, és a di­vatáru osztály 45 millió forin­tos teljesítésével járult hozzá az eredményekhez. 74 órás küzdelem után Elfojtották a gázkitörést Csütörtök déli egy óra előtt néhány perccel elcsendesedett a föld morajlása: az Algyő 683-as számú fúrásponton 74 órás küzdelem árán sikerült a­­­útjavítás közben, műszaki­­ba folytán keletkezett gáz­­itörést elfojtani a szegedi, orosházi, szolnoki és hajdú­­zoboszlói brigádokból egyest­ést gyakorlott kitörésvédelmi lapainak. Miután a kút köze­lből eltávolították a fúrótor­nyot, a meghibásodott záró­­erkezetet, hozzáláttak az új -törésgátló felszereléséhez. A­­ 50 atmoszférás nyomással ’törő gázban, vízgőz és olaj­­z­uhatagban alaposan meg­­v­zsgálták a kútfejet és meg­állapították: a három egymás­­ülőtt levő pereme közül az 'fr­.-ik sértetlen maradt, s az új­zószerkezet biztonságosan rhelyezhető. Emberek és gé­nek, lánctalpas vontatók és ■■melődaru több órás össze­­­­agolt munkájával sikerült az öttonnás zp­’•szerkezetet a kútfejre rögzíteni, majd a ki­törést elfojtani. A kettős ki­képzésű — olajtermelésre és a rétegenergia visszapótlását szolgáló vízvisszanyomásra ki­alakított — kutat a következő napokban újból a termelésbe állítják. (MTI) zalai hírlap Bepillantás Zalaegerszeg népességi adataiba sm­ét szülött Ors más pár esküdött, háromszás várt Zalaegerszegen több mint kétezer csecsemő született az idén, közülük közel nyolcszáz a megyeszékhely kis állampol­gára. Velük, s a Zalaegerszegre k­öltözöttekkel lett egy héttel az év vége előtt pontosan 55 ezer 783 a város állandó lakói­nak száma. Ez január 1-vel, Botfa Zalaegerszeghez csatolá­sával 761-gyel nőtt. Az állan­dó lakosokon kívül hatezer ideiglenes lakosa is van a me­gyeszékhelynek. Együtt immár 62 ezer 544-en élnek Zalaeger­szegen. Szülők előjoga nevet válasz­­­­tani kisgyermeküknek. Több­­­­nyíre már jóval születésük előtt megteszik — és ugye sok­­k­al több a nekünk tetsző f utónév, mint ahány gyerme-­­­künknek adományozhatjuk. Így aztán ki-ki a legszebbet igyekszik kiválasztani. A las­san százévessé öregedő első zalaegerszegi anyakönyv mai utódjába kerültek az Adrienek és Adriánok, Márkok, Átjá­rnék, Rolandok, hogy csak a legdivatosabbakat említsük. Tartja magát a népszerűségi listán az Andrea, Mónika, Esz­ter, Krisztián, de az új szedek már érezhetően fújdogálnak. A régi, kedves Éva, Erzsébet, Katalin visszakerül névtárunk­ba, mellettük Mátyás, Zoltán,­­ Dániel tűnt fel a népszerűsö­­­­dők között.­­ Érdekességként említi Var­ga Borbála, a családi szertar­tások irodájának vezetője, aki­­ maga is több száz ünnepélyes­­ névadó (összesen több mint fél ezret szervezett belőlük az idén az iroda) szónoka volt, hogy elég ritkán kapják az el­sőszülött fiúk és lányok az apák, illetve édesanyák ke­resztnevét, legfeljebb második névként. Még egy kuriózum: több Péterre, de egyetlen Pál­ra sem emlékezik az anya­­könyvvezető. Az okiratok tanúsága szerint 512 pár kötött karácsonyig há­zasságot, aztán még vagy hú­szan készültek a nagy napra Reméljük, senkinek sem jut eszébe párhuzamot vonni a két esemény közé, de érdemes ,,megcsodálni” az alábbi szá­­­mot is. Nemcsak házasságkö­­­­tési, válási eseményben is fe­­l­­ülmúltuk tavalyi önmagun­­­­kat. Egyik, másik vagy mind-­­ két fél kérésére mintegy há­romszáz házasság!­eiseteket bontott a zalaegerszegi járás­bíróság. Érdekes, hogy az elvált fe­leségek közül egyre keveseb­ben ragaszkodnak ahhoz, hogy viselhessék volt férjük nevét. Mindaz amiről szó volt, a laikusnak szinte hihetetlen ad­minisztrációval történik. A vá­rosi tanács igazgatási osztályá­nak anyakönyvi csoportjánál 3800 alapbejegyzést végeztek; több mint ötezer ügyirat a születési anyakönyvnél, 1500 a házasságinál, közel tízezer a halotti anyakönyvnél. Ezen túl 4500 határozat jellegű ok­iratot állítottak ki. Nem ki­sebbek a népességnyilvántartó csoport összesített számai sem. December 22-ig több mint 8800 lakcímváltozást jegyeztek be; a „papírmunkára” említi az előadó, hogy ha például egy hadköteles férfi költözik új lakásba, csak a személyi számát hét (!) helyre kell fel­írni. Amit csak kevesen tud­nak , s ezért az adatlap pót­lása pl­usz fáradtságot okoz a szülőknek, hogy a velük közös háztartásban élő 14 éven aluli gyermekek személyi számára is szükség van a költözés be­jegyzéséhez; számukra kijelen­tőt nem, bejelentőt viszont ki kell tölteni, de az más nyom­tatvány, mint a felnőtteké. A személyi igazolvány cseréjével, érvényesítésével kapcsolatos ügyiratforgalom statisztikai sorszáma is meghaladta a 4500-at. L. M. Befejeződött a szőlő rekonstrukciója Cserszegtomajon A cserszegtomaji termelő­­szövetkezetben két éve kezd­ték meg a közös gazdaság szőlőjében a rekonstrukciót. A­­ munka decemberben fejező­­­­dött be, s ezzel az elavult szőlőművelést korszerű váltot­ta fel, továbbá sor került a hiányzó tőkék pótlására is. A munka nemcsak hosszú időt vett igénybe, hanem jelentős anyagi befektetést is, mintegy ötmillió­­forintot kötöttek a támberendezés megépítésére, az egyéb szükséges munkák elvégzésére. Hamarosan újra munkába áll a szőlőskertekben a szőlő­művelő brigád, januárban ugyanis kezdődik a metszés. Naponta harmincan végzik ezt a fontos, az őszi szüretet megalapozó tennivalót." . Magán- és közérdek egyszerre : a minél magasabb mű­veltség megszerzése. Magánérdek, hiszen mindenki­nek — ha nem is mindig forintban mérhető — hasz­na van abból, ha többet tud, műveltebb lesz, kultu­ráltabban él. S közérdek is, mert a technika és a tu­dományok fejlődésével egyre nagyobb szükség van — és méginkább lesz — a „kiművelt emberfők” so­kaságára a munkapadok mellett, a népgazdaságnak minden területén. Ugyanakkor még mindig jelentős azoknak a száma, akik nem rendelkeznek általános iskolai végzettséggel. Hogyan tovább? Milyen lehető­ségei, eredményei, gondjai vannak a felnőttoktatásnak ma? Erről kérdeztük meg dr. Komoróczki Sándornét, a Művelődési Minisztérium közoktatási főosztályának vezetőjét: — Amikor a felnőttoktatás gondjairól, eredményeiről be­szélünk, feltétlenül szólni kell a középfokú, illetve a dolgo­zók általános iskoláiról. Ez utóbbi jelentősége azért nagy, mert hozzá­járul népünk alap­iskolázottságának emeléséhez, a tankötelezettség teljesítésé­hez. Hangsúlyozni kívánom, alapvető célunk, hogy a tanu­lók a nappali iskolában fejez­zék be az általános iskolát, de akiknél ezt nem tudjuk el­érni — családi vagy egyéb okok miatt — azok iskolázta­tását is lehetővé kell tennünk. Habár ezeknek a tanulóknak a száma tanévenként csökken — ugyanis a gyógypedagógiai iskolákban, valamint a fel­nőttoktatásban végzőkkel együtt a tankötelezettség tel­jesítése mintegy 95 százalét mégis 8—10 ezerre tehető azoknak a száma, akik általá­nos iskolai végzettség nélkül lesznek munkavállalók. Ezért számolnunk kell azzal, hogy továbbra is lesznek olyanok, akik az általános iskola meg­felelő osztályát már a dolgo­zók általános iskoláiban vég­zik el Az elmúlt évtizedekben több mint másfélmillióan ta­nultak az iskolarendszerű fel­nőttoktatásban. Mégsem va­gyunk elégedettek az utóbbi évek eredményeivel. Ugyanis az oktatáspolitikai határozat, illetve a közművelődési tör­vény megjelenését követő két­­három évben az általános is­kolai felnőttoktatás felfelé ívelt, azonban az utóbbi évek­ben a lendület alábbhagyott. Az 1974—75-ös tanévben az 1970-esnek több mint három­szorosára emelkedett a beis­kolázottak száma, megközelí­tette a hetvenezret, az 1979— 80. tanévben összesen 20 501- en tanultak. — Mi ennek az oka? — A felnőttoktatásban min­dig tükröződik a gazdasági— politikai helyzet. A gyárak, vállalatok sok kötöttségük, kö­telezettségük mellett ma saj­nos kevésbé törődnek dolgo­zóik általános iskolai tovább­tanulásával, mint néhány év­vel korábban. Pillanatnyi ér­dekeiket nézik, vagyis azt, hogy segédmunkásokra van szükségük, s az sem baj, ha azok iskolázatlanok. Holott ez a szemlélet társadalompoliti­kai, oktatáspolitikai céljaink­kal nem egyezik meg. Számos helyen elvetették a hagyomá­nyos, 320 órás formát, később a 160 órás tanfolyamot is. Ne­hézségeket okoz, hogy sokkal többen akarnak a rövidebb ideig tartó formákban tanulni, mint amennyien meg tudnak küzdeni az ebből adódó ne­hézségekkel. Egyes pedagógu­sok — talán éppen az emlí­tettek miatt — csökkentették a követelményeket, s ezért a színvonal is erősen visszaesett. A liberális vizsgáztatás, illet­ve az ezt eredményező szem­lélet azért is káros, mert az általános iskolákból kikerülő dolgozók alapműveltségi szint­je alacsony, s ha ezt a dolgo­zók általános iskolája nem emeli megfelelően, gátolja a szakmai képzést, a társadal­mi mobilitást — Mi a helyzet a dol­gozók középiskoláiban? — Sokkal kiegyensúlyozot­tabb, bár az esti tagozat ará­nya a heti háromnapos köte­lező részvétel és a munkahe­lyi kötöttségek­­miatt egyre csökken, az 1980—81-es tan­évben a három fő típusban — gimnázium, szakközépiskola, szakmunkások szakközépisko­lája­— a több mint 130 ezer tanuló közül százezernél több volt a levelező. A színvonal emelése érdekében növelni kell a közvetlen tanári segít­ség és irányítás lehetőségeit, ezért 1982-től mindenütt átté­rünk a heti kétnapos levelező oktatásra, ami a szakmunká­sok szakközépiskolájában ed­dig is megvolt. A második na­pot a tananyag gyakorlásával töltik. — Melyik a legnép­szerűbb az említett há­rom középiskolai forma közül? — Ma már azt mondhatjuk, hogy a szakmunkások szakkö­zépiskolája. Ez hároméves, kizárólag vizsgázott szakmun­kások végezhetik és csak köz­ismereti anyagot ad. Már a múlt évben 140 ezer 500 első­éves tanult ebben a formában, míg gimnáziumban 11 ezer. Különböző emberek íratkoz­nak be ide. Olyanok, akiktől munkahelyük megköveteli az érettségit, illetve csak érettsé­givel léphetnek magasabb munkakörbe. Mások azért akarják megszerezni az érett­ségi bizonyítványt, mert ba­ráti körükben többeknek megvan, vagy már gyermeke­ik, családtagjaik érettségiz­tek, s ők sem akarnak lema­radni. Mindenképpen alapkö­vetelmény, hogy ne csak a bizonyítványt szerezzék meg, hanem a megfelelő tudást is. — Hogyan alakul, il­l­­­etve mennyiben válto­zik a felnőttek szakkö­zépiskolai képzése? — Alkalmazkodik ahhoz, hogy az ipari és mezőgazdasá­gi szakmákban a nappali ta­gozaton szakmunkás-képzett­séget adnak a szakközépisko­lák, s az első ilyen osztály az idén végez. Ennek megfelelő­en a felnőttoktatásban marad egyrészt a gimnázium, más­részt a közgazdasági szakkö­zépiskola — ez ma a legnép­szerűbb —, továbbá a keres­kedelmi, vendéglátó, szolgál­tató és hasonló szakmákat ok­tató szakközépiskolák. — Minden iskolatí­pusban állandóan visz­■­­szatérő gond a tan­könyv-hiány. Hasonló a helyzet a felnőttoktatás­ban is? — Ez év szeptemberében je­lentek meg a szakmunkások szakközépiskoláinak első ön­álló reform-tankönyvei. Mivel a felnőttoktatás többségében levelező tagozaton folyik, kü­lönösen nagy jelentőségük van a tanköny­veknek, mégpedig az olyanoknak, amelyek kife­jezetten felnőttek számára íródtak. A felnőtt tanulóknak többet kell könyvből tanul­niuk, mint a gyerekeknek, hi­szen kevesebb időt töltenek az iskolában, tanári irányítás alatt — még a felemelt óra­szám, a heti kétszeri foglal­kozás mellett is. Másrészt in­dokolja a külön tankönyvek használatát az, hogy a felnőt­tek már más, magasabb isme­retszintről indulnak, tanulmá­nyaikat tapasztalatokra, az életre kell alapozni. Kiemelt szerepet kap a felnőttoktatás­ban az anyanyelv és a mate­matika. Az elsőt a gimná­ziumban és a szakközépisko­lában ugyanabból a tankönyv­ből tanulják, a matemati­kai ismereteket viszont más-más tankönyvből, az iskolatípusnak megfelelően. Azonosak a történelem­­könyvek is. Nagyobb lehe­tőséget kívánunk adni a ta­nulóknak egyes tantárgyak — így a biológia, a földrajz, a művészeti ismeretek — sza­bad választására, érdeklődési körük szerint. — A felnőttoktatásra még hosszú ideig szükség lesz — mondotta befejezésül dr. Ko­­moróczki Sándorod főosztály­­vezető. — Azt szeretnénk, hogy a jövőben ez az iskola­­típus tovább erősödjék, szín­vonala emelkedjék. Nem csak bizonyítványt akarunk adni sokezer olyan ember kezébe, aki korábban valamilyen ok­ból nem folytatta tanulmá­nyait, hanem szeretnénk elér­ni, hogy mindinkább csökken­jen a műveltségbeli különbség a nappalin és a felnőttokta­tásban végzettek között . Bizonyítvány és tudás Felnőttoktatásunk gondjai, lehetőségei Beszélgetés dr. Komoróczki Sándornéval, a Művelődési Minisztérium közoktatási főosztályának vezetőjével

Next